• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bewegingsonscherpte: oorzaak en oplossingen?

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Sinds kort speel ik met een jvc rs46. Weer een stapje betere in vergelijking met mijn jvc hd350, maar één ding blijft een probleem: bewegingsonscherpte.

Iedereen kent het wel: bij snelle pans of of plotse bewegingen is het beeld niet scherp. Ik merk het bijvoorbeeld ook op wanneer acteurs plots hun hoofd draaien, als je er eenmaal op begint te letten, is het bijzonder irritant!

Ik besef stilaan dat dit niet zozeer een probleem is van een slechte weergever, maar wel door de lage native framerate van films. 23,976 fps is nu eenmaal te weinig om alles vlotjes weer te geven. Blijkbaar is dit een standaard die dateert van 1926, waarom dit nog niet is veranderd is mij een raadsel.

Wat kan je hier nu aan doen?

1) wachten tot de filmindustrie nieuwe standaarden hanteert en 48 of 60 fps introduceert => waarschijnlijk nog even wachten 2) zelf meer frames creëren door frame-interpolatie

Bij frame-interpolatie gaat je weergever zelf frames bijverzinnen waardoor het beeld overall smooer wordt. Het probleem hierbij is dat de meeste weergevers dit niet zo erg goed doen, waardoor er erg veel artefacts in het beeld komen.

Een andere mogelijkheid, die ik nu aan het onderzoeken ben, is frame-interpolatie die je door je (ht)pc laat doen. Met behulp van het freeware programma smooth video project zet je 24p om naar 60fps. Hiervoor heb je aardig wat cpu power nodig: mijn i7 4670 trekt het nét (zonder gpu).

Mijn bevindingen hiermee zijn voorlopig positief. Het programma is niet 100% artefact-vrij, maar de smoothness in het beeld is zeer mooi. Ik klooi echter nog even met mijn instellingen: ik krijg namelijk heel wat static noise door het geluid via de onboard hdmi uit te sturen, vind niet meteen de oorzaak...


Zijn hier nog mensen die een vorm van frame-interpolation gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
nielvm zei:
Zijn hier nog mensen die een vorm van frame-interpolation gebruiken?
Yups, gewoon de native "Frame Interpolation" die ik op de Epson TW9000 kan aanzetten. Die maakt er dus maximaal 120Hz van. Ik heb eigenlijk nog iets iets van zo'n onscherpte waargenomen eigenlijk, hell, mischien ook niet specifiek op gelet ofzo maar als iemand z'n hoofd (snel) draait en dat zou al merkbaar zijn ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
De epson projectoren blijken een van de weinigen te zijn die nog redelijk goed doen aan frame-interpolatie... Zet jij die standaard aan?

Ik denk dat het iets is waar ik persoonlijk erg gevoelig aan ben. Als iemand snel met zijn hoofd draait, merk ik onscherpte op. Met de PC en SVP gaat dit vlotter en kijkt dit aangenamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
nielvm zei:
De epson projectoren blijken een van de weinigen te zijn die nog redelijk goed doen aan frame-interpolatie... Zet jij die standaard aan?

Ik denk dat het iets is waar ik persoonlijk erg gevoelig aan ben. Als iemand snel met zijn hoofd draait, merk ik onscherpte op. Met de PC en SVP gaat dit vlotter en kijkt dit aangenamer.
Yep, er zijn enkele standen : Off, Low, Normal, High

Ik heb da ding eigenlijk op "Normal" staan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Probeer je het de volgende keer eens af te zetten? Dan zie je misschien wat ik bedoel
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Ik zelf zet de FI op low. Net genoeg om de schokjes uit beeld te houden maar zonder de filmische look te verstoren. Vanaf normal krijg je die video look en dat zie ik minder graag dan bewegings onscherpte.

Wat ik ook zo bijzonder vindt is dat de afgelopen drie jaar of zo iedereen ligt te klagen over bewegings onscherpte en hoe je dit kan oplossen. Die vijftig jaar ervoor kraaide niemand erover.

En als je the hobbit ziet in 48 frames dan is dit toch om te bleiten?! Ziet er gewoon niet uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Het is mij ook meer beginnen opvallen met mijn nieuwe projector. Die geeft een nog mooier en nog scherper beeld, maar dan valt het ook dubbel zo hard op wanneer het niet mooi scherp is...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik ken het gevoel. Ik heb ook met FI gespeeld en dat zag er allemaal scherper en smoother uit, totdat er opeens een hele snelle beweging in de film voorkwam. Dan kon de FI precies niet meer mee en zag ik het terug schokken.

Met FI uit wen ik aan de lage framerate en dan vallen die haperingen in de snelle scenes niet op.

Voor 3D staat het wel aan omdat ik het anders permanent zie schokken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Het beeld is inderdaad niet artefact-vrij met FI aan. Verkies je dan echt de bewegingsonscherpte boven de sporadische artefacten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Artefacten zie ik niet echt op de low stand, maar waar ik me aan stoor is dat je constant een smooth beeld en scherp beeld hebt, maar dan in snelle scenes begint alles te stotteren omdat de FI niet mee kan. En doordat het verschil zo groot is, valt dit erg op voor mij en stoor ik me er aan.

Als alles aan een trage framerate is, lijkt het alsof mijn hoofd daaraan went en dan heb je ook dat groot contrast tussen smooth en schokkerig niet, waardoor het minder opvalt.

Maar misschien moet ik het nog eens een kans geven.

Op high stand zie ik soms eens artefacten, maar dat valt eigenlijk best mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Ik gebruik ook gewoon deze van de projector en deze staat op low ....mpest er ook effe aan wennen toen ik van Epson naar JVC ging , heb nog niet geprobeert zonder nu met de x500 ,de 950'had er soms ook nog last van.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb de clear motion drive van de rs46 ook al geprobeerd, maar dat is toch niet echt wat het moet zijn vind ik...
 
Laatst bewerkt door een moderator: