• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

metingen met REW software

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Sphinkx zei:
Hoe gebruik je die REW?
Goeie vraag, maar de manual is wel nuttig hierbij
263a.png


Wat ik zelf wou vragen: hoe moet je die grafieken nu interpreteren/aflezen? Dat is mij niet echt duidelijk. Iemand een goeie uitleg in jip en jannekes taal, of ergens een linkje naar een goeie, duidelijke uitleg? Zoals: wat is het doel na een eerste meting? (die lijnk zo goed en zo kwaad mogelijk horizontaal krijgen?) - als er dan een 'dip' zit (nar boven/naar beneden), wat is het uitganspunt om dat 'aan te pakken', maw waar vertrek je? Wat is dat met die waterval grafiek, hoe moet je dat precies lezen? Zo van die dingen.... anyone? bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Een tool als REW zal, indien goed gebruikt, een idee kunnen geven wat je ruimte akoestisch doet. Vooral in de subwoofer "range" van 10hz-100Hz is de kans niet onbestaande dat je op bepaalde plekken weinig SPL (geluidsdruk) gaat ervaren. Dit heeft te maken met de plaats waar je meet, de plaats waar je sub staat opgesteld en de afmetingen van je ruimte. REW kan dit in kaart brengen en vervolgens kun je gaan beginnen "schuiven" met subwoofer,luisterplek (of een combinatie van beide) want aan de ruimte afmetingen/vorm is dikwijls niet veel te doen...

Met REW kan je ook een "nagalm" meting doen (RT60) om een idee te hebben hoe lang bepaalde frequenties blijven "rondhangen" in de ruimte en hoe snel ze uitdoven. De "waterfall" is eigenlijk soortgelijk beeld. Je ziet "schijfjes" van de geluidsdruk (standaard 1 lijntje = 0,3seconden) over het geluids-spectrum en kan zo zien of bepaalde frequenties blijven "hangen" en traaf/niet uitdoven.

Met REW kan je ook signalen genereren voor ander metingen te doen, verschillende soorten "ruis" of sinus-golven etc.

Maar van grootste belang : HOE KLINKT HET ? Als je vb een storende "boemboem" ervaart op je luisterplek of het gevoel dat bass-tonen precies wat ontbreken kan je met REW aan de slag...als het goed klinkt enz kan je ook met REW aan de slag hoor, al is het om wat bij te leren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Thx voor jouw info J! Welja, ik heb niet echt een indruk dat ik iets mis, of laat ons zeggen, dat er iets mis is... boemen doet het niet, het wappert wanneer het moet - i think
1f609.png
Maar ik zou eens willen weten hoe het er op papier uitziet. Maar ik ben natuurlijk niets met iets te meten als ik niet weet hoe ik die meting moet aflezen/interpreteren - vandaar de vraag: hoe lees ik dat "correct", wat is verkeerd/hoe uit zich dat qua sound in de ruimte etc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Voor een waterfall moet je streven naar een snelle 'afval' , dus steile bergkam zeg maar. Dit wil dus zeggen dat de ruimte reflectie-arm is. Echter, overdrijven mag ook niet want dan klinkt de ruimte echt wel "doods" en niet meer wat "levendig" Maar uiteindelijk zijn het je oortjes die moeten beslissen of het goed klinkt. Er is niet echt een direct link te leggen tussen zo'n REW grafiekje en de geluidsbeleving, tenzij het op grafiek BARSLECHT zou zijn zal je 1 en ander ook wel horen.

De SPL-grafiek mag "zo vlak mogelijk" zijn zonder te overdrijven. Gewoon excessieve verschillen zijn niet altijd goed. Vb op 30Hz heb je 65dB en op 40Hz zit je op 95dB wat dus een erg steile "bult" geeft. Dat zijn typisch dingen die door een DSP/room-correctie worden aangepast in de mate van het mogelijke. Pieken wat proberen af te vlakken enz. Echter binnen grenzen...

Vb. Toen een lang geleden eens langs een forumlid ging deden we een meting en zag je op de waterfall een "ringing" op 45Hz. Er was dus energie op die 45hz die maar niet wilde uitdoven en zorgde voor een langere nagalm daar. Dan hebben we met de signaal-generator geleidelijk de frequentie gaan verhogen terwijl z'n systeem dus de speakers aanstuurde met die tonen ... plots op 45Hz begint de holle schouw van de openhaard plots te trillen door resonantie. Dat zorgde dus voor die ringing...

Hoorde hij dat ? Tijdens muziek etc niet echt noemenswaardig nee...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
cool, bedankt voor die toelichting, zeer nuttig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
PB13 Ultra Meting met 16Hz-mode:

http://users.telenet.be/the_boogyman/REW metingen/pb13 audysssey flat 16hz 75db.jpg

In film leek het mij OK, maar dit leverde mij REW op. Mic gericht tussen front speakers en op 75dB.

Instellingen:

Audyssey Flat Crossover 80Hz Tune Frequency: 16Hz

Kan ik iets forceren met de PEQ van de PB13 Ultra of is dit een kwestie van plaatsing in de kamer? Ik heb deze uit de hoek gehaald en staat nu rechtsmidden tussen de front speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Dat is zelfs niet eens zo'n slechte grafiek eigenlijk. Dat is zonder "smoothing" aan ? Is dat met Audyssey of direct op de sub gemeten oid ?

Post ook eens een volledige SPL meting , dus 10Hz - 20.000Hz en die eventueel 1/6 smoothen ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als je het nu goed hebt gedaan staat de mic op je zitplaats en is dus recht naar voor tussen je front gericht. Indoen zo, dat ziet het er inderdaad best prima uit
1f44d.png
wel even je volume aanpassen zodat je voor het meten op 75dB blijft
1f609.png


De P EQ van de SVS kan je prima gebruiken, zonder de vrees dat er iets stuk kan gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
jvanhambelgium" data-link="http://home-theater.be/topic/204-metingen-met-REW-software?postID=26492#post26492"> Dat is zelfs niet eens zo'n slechte grafiek eigenlijk. Dat is zonder "smoothing" aan ? Is dat met Audyssey of direct op de sub gemeten oid ? Post ook eens een volledige SPL meting zei:
Als je het nu goed hebt gedaan staat de mic op je zitplaats en is dus recht naar voor tussen je front gericht. Indoen zo, dat ziet het er inderdaad best prima uit
1f44d.png
wel even je volume aanpassen zodat je voor het meten op 75dB blijft
1f609.png


De P EQ van de SVS kan je prima gebruiken, zonder de vrees dat er iets stuk kan gaan.
Mic staat idd naar voor gericht tussen m'n front speakers. Waar moet ik juist dat volume aanpassen? Voor ik meet zet ik de SPL meter van REW met sub calc pink noise aan en mik met het volume van de receiver op +/- 75dB. Exact is wel onmogelijk precies want het verloopt steeds tussen 75dB en 74dB...
1f615.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Je mag na een Audyssey meting gerust het subvolume naar eigens wens nog afstellen en die lieft via Rew, dan zie je ook wat er gebeurd, idem voor de x-over. Voor een volledige meting "fronts+sub) gebruik je Pink Noise en tracht die schommelende db-waarden in rew op een 7+/-5dB op je receiver af te stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: