• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Plaatsing

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Morgen nog es spelen met plaatsing fronts

Uit de handleiding

If A is distance from boomer center to the closest wall, (floor or wall) , B the intermediate distance and C the longest distance (A<B<C), then ideal iq B²=AC

Ik snap dat dus niet hee Op die foto is C toch de kleinste? ipv langste...


Example Boomer centre is 60cm from the floor (mini speaker on foot), standing 50cm from the back walll (A=50), then side wall is ideally 72cm (C=B²/A=72cm)

Als ik die formule nu eens wil volgen, hoe doe ik het dan.

Ik lees ook dat je minimum 3m dus je 2 fronts moet hebben, maar zo ver mogelijk van muren

Lol Met maar 3m in totaal breed, en een scherm van 2m17 is dat niet simpel he

Ga ik te ver van de zijmuren, kom ik te dicht bij de 2m afstand onderling
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 130
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Die tekening is verkeerd volgens den uitleg daze geven peisik

Afstand van backwall is A Afstand van sidewall is C Boomer afstand is B

Als ge dus 300cm breedte hebt, met uw scherm (217cm )afgetrokken, blijft er dus 83cm over. Aan beide zijden wordt dit dan 83cm/2= 41,50cm ofte C, de afstand van de sidewalls Boomer afstand is 60cm (Blijkbaar). Formule wordt dan 60<woltlab-metacode data-name="sup" data-attributes="">2</woltlab-metacode>=A(41,50) dus A is 3600/41,50 = 86,75cm afgerond


Tot zo de formule. Om te starten, zie dat je een gelijkbenige driehoek hebt tot uw zitplek. De basis van die driehoek heb je, minstens de breedte van uw scherm dus. (ge kunt moeilijke nen box voor uw scherm plaatsen he). Je hebt ook weinig beweegruimte natuurlijk naar de zijkant toe, maar je kan hier niet anders. Dit is de perfecte reden om muziek te gaan gebruiken zie (full range). Sluit enen box aan en speel iets af. Ga achter uwe speakers staan en ga ermee schuiven - in uw geval dus vooruit/achteruit en naar de zijkant
263a.png
Je gaat op een gegeven moment dan toch een verschil moeten horen in het geluid van de speaker zoals je zelf aanhaalde: "los komen van de speaker", ja zelfs als ge er achter staat. Eventueel iemand laten doen terwijl jij op de luisterplek zit? Dan hetzelfde doen met uwen andere speaker. Als beide boxen staan, kan je eventueel nog spelen met indraaien en/of naar boven/beneden laten hellen (tweeter op oorhoogte). Het is wat prutswerk en het vereist wat aandachtig luisteren... nadien kan je gaan foefelen met instellingen op uw AV als er stuff is dat je niet goed krijgt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Tekening zou wel moeten kloppen, maar kgeraak er niet aan uit

Wat is die boomer afstand? Ik moet mijn speakers zo ver mogelijk vd zijkant trekken dacht ik, dus die heb ik.. dan wil ik weten hoever ik van de achterste muur moet Maar dan moet ik die boomerafstand hebben, wat is die juist?

Met loskomen vd speaker bedoelde ik wel dat het geluid niet aan de speaker plakt, ik hoor hem mooi in het midden, maar het blijft wel op die speakerlijn... en niet bij de luisterpositie... of hoort dit zo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Skank zei:
Tekening zou wel moeten kloppen, maar kgeraak er niet aan uit

Wat is die boomer afstand? Ik moet mijn speakers zo ver mogelijk vd zijkant trekken dacht ik, dus die heb ik.. dan wil ik weten hoever ik van de achterste muur moet Maar dan moet ik die boomerafstand hebben, wat is die juist?

Met loskomen vd speaker bedoelde ik wel dat het geluid niet aan de speaker plakt, ik hoor hem mooi in het midden, maar het blijft wel op die speakerlijn... en niet bij de luisterpositie... of hoort dit zo?
Die tekening klopt niet met den uitleg/formule die ze geven Boomer center is fix volgens mij 60cm - de afstand van de grond tot midden van die speaker? ("mini speaker on a foot" staat er bij) Dus als ge die formule zo invult, met 41,50cm van uwe zijkant, is den achterkant 86,75cm...

De max afstand van zijkant tot speaker is toch van zijkant tot uw scherm he? Of hangt uw scherm boven uw fronts misschien?

Pin u niet vast op die formule - ga ermee schuiven en vertrouw op uw oren. Ge moet geen "lijn" hebben waar ze blijven staan, ge moet 3D/surround proberen te bekomen, uit 2 speakers.

testitp: Een goeie track om dit "beeld" te testen is de Yello - Bostisch (reflected) track. Goeie opname, super surround/diepte beeld moet je hier krijgen en zeer breed podium. Daar komt zo een boomerang sisgeluid in die zelfs op stereo heel de kamer rondvliegt. Tevens een goeie track om uw deftig, strak en droog laag te testen. Als die voorwaarden vervuld zijn, staan uw boxen goed én edde goeien akoestiek
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Als ik 45 tot mn zijkant neem, dan komen mn speakers quasi voor het scherm denk ik Zal morgenochtend es luisteren/schuiven enz
 
Laatst bewerkt door een moderator: