• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

sanderkevdw

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Even mezelf voorstellen: Ik ben Sander, 25 jaar, en best wel veel bezig met film. Als job ben ik IT consultant. Mijn vriendin en ik hebben een bouwgrond gekocht waar we een vrij groot huis op mogen zetten, en het idee is om hier een dedicated HT-ruimte te maken op het gelijkvloers. Ik kom hier vooral mensen zoeken met ervaringen die mij hiermee kunnen helpen. De vragen die ik momenteel heb: Welke kabels moeten er getrokken worden, hoe groot moet zo'n ruimte zijn, voor welke materialen moet je oppassen... Iedereen die mij wil helpen is steeds welkom
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Alvast welkom op het forum, Sander!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Welkom!


Al die IT'ers hier
263a.png


Grootse plannen blijkbaar! Leuk!

Alles hangt eigenlijk nauw samen met welk budget je dergelijke dedicated wil bouwen..

Groot moet een ruimte niet zijn.. Een kleine kelder of zolder is voldoende..

Hoe groter, hoe groter je kan projecteren..

Denk hier alvast even over na'. Hoe groot je wil projecteren en met hoeveel zitplaatsen je wil werken..

Een rechthoek is het makkelijkst om je opstelling te maken..

Bij de bouw moet je vooral rekening houden met de akoestiek..

Betonnen muren zijn een ramp!

Ook dit alles hangt vast aan een budget

Bekabeling voorzien.. Tja, ik kan het nog voorzien maar voordeel van deze weg te werken in je plinten is groot! Zeker bij ht!

Electriciteit kan je perfect wegwerken in de muren maar voor luidsprekerkabels zou ik je aanraden deze niet in te werken, ook hoe minder overgangen , hoe beter.

Keuze kabels hangt vast aan budget, de afstanden, de speakers die je koopt (dure kabels met goedkope speakers is bv zinloos)


Ik zou mezelf eerst afvragen hoe groot wil ik projecteren, hoeveel zitplaatsen... En dan de afmetingen bepalen... Dan volgt de rest

Kijk alvast ook naar de verschillende showcases hier.. Zul je veel uit leren.. Een paar zijn net in aanbouw of moeten nog starten
1f609.png



Veel plezier hier op het forum! Maar let op van het upgradevirus hier
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Welkom, zoals ik op 9lives al zei, op dit board zitten de echte experts
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Het probleem (zal hier wel vaker voorkomen) is dat mijn vriendin niet zo te vinden is voor serieuze uitgaven en esthetische minder verantwoorde keuzes ivm HT. Ik ben al zeer blij dat ze akkoord gaat met een aparte kamer. Zo ziet ze bvb akoestische doeken niet echt zitten, en vermoed ik dat ze niet onmiddelijk een surroundset van enkele 1000-en euros wil. Als ik hier rondkijk komen vaak dezelfde merken terug (Focal, Denon, ...) maar deze zullen als eerste setje buiten budget vallen. Zijn er merken die voor het budget van het gemiddelde Samsung surround systeem een duidelijk betere klank geven? Mijn ouders hebben thuis een pioneer systeem en dit bevalt me wel maar is ook weer niet goedkoop natuurlijk...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Esthetisch? Het is toch een dedicated ruimte?

Akoestische doeken.. Ik heb het over akoestische isolatie die je bv achter gyproc steekt.. Zie je niks van...

Samsung all in one systemen en dergelijke vermijden als de pest!

Begin er niet aan.. Start dan liever klein zoals een 2.0 setje.. En bouw zo verder op...

Koop je nu zo een samsung dan heb je binnen de 3j iets nieuws, geloof me..

Harde noot om te kraken misschien maar begin dan absoluut klein en bouw zo op...

Zorg voor een goeie versterker en 2 boxen .. Mat kan je dan naar 2.1 gaan en nog later naar 3.1 of direct 5.1

Maar dan heb je wel goeie speakers!

Die vraagt komt inderdaad veel terug..

Velen willen ook direct 5.1 maar die komen later wenend terug en komen dan uiteindelijk duurder uit dan dat je opbouwt..


Ook kefs, focal enz hebben goedkopere speakers...

En wil je meer , ga dan voor tweedehands!

Absoluut niks mis mee, en vele koopjes te doen!

Velen zijn zo'n freaks op hun materiaal (wat wil je op zo'n forum) dat als je ze tweedehands koopt, het net is alsof ze gisteren uit de winkel komen... En ik kan dit bevestigen
1f609.png



Ik zeg maar iets.. Voor 1500 euro heb je een zeer degelijke versterker en 2 fronts. Of zelfs center erbij (tweedehands)

Ook nieuw heb je dit ervoor..


Mijn tip, bouw op..

Velen gaan dit ook bevestigen..


En zeg tegen je vriending, je in een dedicated je ding wilt doen, esthetisch of niet.. Anders kan het net zo goed in de woonkamer waar het esthetisch is
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Blijkbaar moeten dedicated ruimtes ook nog mooi zijn. Op de website van Teufel (toch ook 1 van de betere en duurdere merken, met een website waar prijzen bijstaan) staan eigenlijk best wel veel 5.1 systemen voor een redelijk budget (tot max 1000 euro). Maar als je THX certificatie wil, begint het van 1600 euro. Is die THX certificatie zo veel beter? Hoeveel kost een 2.1 (of 3.1) systeem van bvb Focal ongeveer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
THX moet je echt niet naar kijken, wil niets zeggen.   Ik zat zo'n 2-3 jaren geleden in dezelfde situatie. Ik heb zelf gebouwd en heb verleden jaar in een zolderruimte een HT geinstalleerd met een eerder beperkt budget. Gelukkig had ik al veel apparatuur.   Als je zin hebt, mag je altijd eens komen kijken en luisteren, ik wil je dan ook gerust tips geven over de opbouw en indeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mooi? Goh gewoon

Buddha heeft eventueel een focal set te koop.. 3.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Misschien zijn kef eitjes iets voor je.. (En je madam)

Ligt wel boven de 1000 euro..

Maar ik zou het ook afrafen ga voor bookshelves of zuilen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Mischien eerst beginnen met een huis te zetten ?? Voor je aan de HT begint ben je ergens tussen 1 a 2 jaar verder...wat er niet allemaal veranderen kan...nog niet wakker liggen van kabels en afmetingen. Als je van plan bent veel te doen aan de woning zal dit nog wat langer kunnen duren
1f609.png
  De afmetingen bepaal je zelf, als je de luxe hebt de afmetingen zelf te bepalen liefst geen vierkant... Begin je echter direct met die idee te ontwerpen, ben je mijn inziens vertrokken voor een HT-ruimte die behoorlijk wel geld gaat kosten omdat je een perfectionist bent
1f609.png
  Hieronder enkele afmeting-tips met enkele voorbeelden (in feet, maar in meter blijven de verhoudingen dezelfde hoor)   ------ Cube is bad.

Rectangle is better.

Stay away from dimensions that are integer multiples of each other (8' high, 16' wide, 24' long)


If you want golden rules their are a lot to choose from... C=hoogte plafond, 1e getal is BREEDTE ruimte en 2e getal is DIEPTE/LENGTE ruimte

Sepmeyer Room A: 1.14C x 1.39C x C (9'1" x 11'1" x 8')

Sepmeyer Room B: 1.29C x 1.54C x C (10'4" x 12'4" x 8')

Sepmeyer Room C: 1.60C x 2.33C x C (12'10" x 18'8" x 8')

Louden 1.4C x 1.9C x C (11'2" x 15'2" x 8')

Volkmann 1.5C x 2.5C x C (12' x 20' x 8')

Boner 1.26C x 1.59C x C (10'1" x 12'9" x 8')   Waarde "C" is plafondhoogte.   Vb als je die 240cm hoog maakt, dan is een goede BREEDTE volgens Sepmeyer A dus 1,14*240cm=273,6cm en de DIEPTE 1,39*240=333,6cm
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Das wel erg smal met zon hoogplafond!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die sepmeyer c is quasi mijn ruimte
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik hoop toch dat het goe ga klinken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zoals jvanhambelgium al zegt, concentreer je eerst op de ruimte en zijn afmetingen tijdens het bouwen. De rest zal later wel vanzelf komen.   Welkom op het forum hier en veel bouwsucces gewenst
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: