• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

ScAtmos 7.1.6

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Bij het doorzoeken van AVS kwam ik op een post van iemand die gebruik maakte van Dolby Atmos in 7.1.6 Hiervoor maken ze gebruik van 1 Atmos AVR, en 2 bijkomende AVR's of versterkers, de delen alle speakers op in een linker en rechter gedeelte.

Bij deze even de kennis gedeeld, en graag jullie mening hierover. Want ik snap niet goed hoe hij dat klaar krijgt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Als ik het goed begrijp hebben ze inderdaad de linkse helft en rechtse helft van de Atmos speakers opgedeeld per (oude) AVR, dus Top Rear Left en Top Front Left voor AVR 1 en Top Rear Right en Top Rear Right voor AVR 2.

Telkens op de CD player in van die AVRs en dan Top Rear Left = Left Channel, Top Front Left = Right Channel en het Center channel is de nieuwe speaker, welke ze met een upmixer (Dolby Prologic II Music, Cinema,..) van signaal voorzien. Dus van 2.0 naar 3.0. En natuurlijk hetzelfde aan de andere kant.

Dit zal de speakers wel van signaal voorzien, maar of het gaat kloppen weet ik niet? Als ik luister naar PL II Music dan wordt de center speaker praktisch niet aangestuurd, luister ik naar PL II(x) Cinema of Movies dan wordt de center speaker juist meer aangesproken en gaat dit volgens mij de balans verstoren.

Ik weet ook niet hoe die upmixers overweg kunnen met panning objects, gaat dat nog mooi van voor naar achter of ga je een enorme gap creëren in het midden? Bijkomend probleem kan zijn omdat je 2 extra upmixers gebruikt je verschillen kan horen omdat AVR1 het anders heeft geïnterpreteerd t.o.v AVR2 (gebeurt niet vaak, maar het gebeurt af en toe)

Het is een creatieve oplossing en ik denk dat het wel een bepaald effect kan geven, maar dat er ook het risico aan verbonden zit dat het uit balans wordt getrokken. Ik denk dat het ook vooral nuttig is voor grotere ruimtes/meerdere rijen zetels.

Edit: Nu ik het nog eens bekijk, lijkt het me niet dat ze gaan van 7.2.4 naar 7.2.6, maar van 7.2.2 naar 7.2.6. Dus Top Middle Left (TML) en Top Middle Right (TMR) opdelen. TML left channel naar AVR links, TMR left channel naar AVR links. TML right channel naar AVR rechts en TMR right channel naar AVR rechts.
 
Laatst bewerkt door een moderator: