• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Standaard indeling geluidsuitvoer windows via HDMI

JurgenD1980

New Member
3 okt 2015
11
0
4
Ik kan de standaard geluidsuitvoer in windows kiezen van 16bit/44100Hz over 24bit/48000hz, 24bit/96000hz tot 24bit/192000hz

Als leek zou je denken gewoon de hoogste kwaliteit te kiezen. Maar iets zegt me dat jullie me dit gaan afraden? Welke keuze zou ik maken? DTS, DTS-HD, dolby digital en andere consorten laat ik pass-trough via bitstream naar mijn receiver. Dus vermoed ik dat het voor deze streams niets uit maakt.

Het enige wat volgens mij over blijft is gewoon muziek.

Wat is mijn beste keuze dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
JurgenD1980 zei:
Ik kan de standaard geluidsuitvoer in windows kiezen van 16bit/44100Hz over 24bit/48000hz, 24bit/96000hz tot 24bit/192000hz

Als leek zou je denken gewoon de hoogste kwaliteit te kiezen. Maar iets zegt me dat jullie me dit gaan afraden? Welke keuze zou ik maken? DTS, DTS-HD, dolby digital en andere consorten laat ik pass-trough via bitstream naar mijn receiver. Dus vermoed ik dat het voor deze streams niets uit maakt.

Het enige wat volgens mij over blijft is gewoon muziek.

Wat is mijn beste keuze dan?
Tja, ik weet niet wat voor apparatuur er aan de PC hangt "om gewoon muziek" te beluisteren, maar je kan vb op 24bit/96k zetten of gewoon op "het hoogste" Als je natuurlijk dan alle muziek gaat "upsamplen" naar deze 24bit/96kHz (of hoger) gaat dat niet plots beter klinken als het bronbestand ... in tegendeel zelfs


Speel je echter soms muziek "hires" (vb FLAC bestanden 24bit/96kHz) dan zet je beter de uitvoer ook zo zodat het bronsignaal in z'n oorsprongkelijke vorm tot aan je versterker/receiver komt.

Staat daar 1 of ander setting rond "upsamplen" ofzo ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JurgenD1980

New Member
3 okt 2015
11
0
4
De pc is via HDMI aangesloten op mijn pioneer VSX-830 receiver. Ik speel zelden iets hoger af dan 16bit/44.1kHz, de bekende stream codecs zoals dts en DD en hun opvolgers worden rechtstreeks op de receiver gedecodeerd.

Maar dan denk ik wel aan de audio kwaliteit in games en zo. Die gaan in pcm naar de receiver. Iemand een idee of ik daar voordeel haal met een hogere waarde?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Door de band genomen niet, voor games zeker niet. En als de games in DD/DTS uitsturen regelt je receiver dat wel. Bij erg kritsch luisteren heeft 24bit audio wel wat meer te bieden soms. Concreet denk ik niet dat je voordeel of nadeel gaat halen in jou geval. Zet het een keertje op 16b/44k en daarna 24bit/192khz en luister zelf eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
ben eens gaan kijken en bij mij stond deze op 16 bits 44 KHz en vond het geluid in games heel goed klinken...heb hem nu eens op 24 bit 48 KHz gezet maar denk niet dat er veel verschil gaat zijn. Ik heb wel de aanpassingen (lage regeling ,loudness afvlakking , en kameraanpassing ) uitgeschakeld .

Meestal is hoger beter maar je gehoor heeft zijn beperkingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
Door de band genomen niet, voor games zeker niet. En als de games in DD/DTS uitsturen regelt je receiver dat wel. Bij erg kritsch luisteren heeft 24bit audio wel wat meer te bieden soms. Concreet denk ik niet dat je voordeel of nadeel gaat halen in jou geval. Zet het een keertje op 16b/44k en daarna 24bit/192khz en luister zelf eens.
Bij mij sampled Windows wel standaard naar 2.0 via HDMI. Kan je gewoon in de settings van je geluidsuitvoerapparaat aanpassen. De kans dat je uit een geluidskaart van een pc het verschil tssen 16b en 24b hoort, lijkt me klein.
 
Laatst bewerkt door een moderator: