• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Woonkamer herinrichten of dedicated?

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Hi filmfreaks,
1f609.png


Op dit moment kijken we film en beluisteren we muziek in de woonkamer. Met het aantal BD's etc krijgen we oa een nijpend tekort aan opslagruimte. Er moeten dus kasten komen, liefst degelijk geïntegreerd in de woonkamer. Kwestie van sound en beeld zijn wij best tevreden met hoe het allemaal klinkt, alleen, ja 'esthetisch' begint het op de zenuwen te werken. Alles is eigenlijk "zichtbaar". Grote speakers kan je niet wegstoppen natuurlijk. Al de rest wel. Daarom breken we ons het hoofd om ofwel het volledige audio/video gedeelte nog beter te gaan integreren in de woonkamer of gewoon heel dat boeltje te gaan verhuizen naar een dedicated ruimte. (daar staat ook wat studiomateriaal, piano etc). Alleen vrees ik een beetje dat de installatie iets te oversized gaat zijn voor de beschikbare ruimte aldaar. Ik wil vooral niet inboeten aan het geluid natuurlijk. Komt daarbij de vraag of je in zo'n ruimte echt moet gaan werken met valse muren en isolatie tegen de bestaande muren edm (wat de beschikbare ruimte weer zal gaan doen 'krimpen'). Buren zijn er niet, daarvoor hoeft het al niet.

Nu is er in de woonkamer een ander probleem: verlichting. Liefst hadden we de directe verlichting uitgebreid. We hebben maar een lichtpunt en gaten boren voor inbouwspots is niet mogelijk. Je kan zeggen, we hangen een verlaagd plafond. Maar de huidige hoogte van vloer tot plafond is 2,54m. Vraag daar is: is een verlaagd plafond mogelijk in het stuk van de zithoek. Hoeveel moet dat plafond verlagen als je er wat spots instopt en speakers (atmos). Wordt het dan niet te laag in het geheel van de ruimte?

In dit opzicht hebben we ook een binnenhuisarchitect aangesproken om te zien hoe dit alles te integreren valt. Een oplossing om het verlaagd plafond te breken is de lengte van de woonkamer 'uit te rekken', door een lange wand te creeëren bv. Probleem, de frontluidspreker zou deze wand dan terug 'breken' met risico dat je weer een 'kleiner' ruimtegevoel maakt. De sub zou half ingebouwd/verstopt moeten worden - is that a no go? Een andere oplossing is misschien heel het audiogebeuren in te bouwen? Iemand ervaring met de(r)gelijke in- of opbouw speakers (ik bv als surround aan een dipool die je in dual mode kan laten werken?) ? Of liever te mijden?

Een dedicated room is een alternatief, maar de vraag daar luidt of het allemaal niet wat nipt gaat worden met de beschikbare oppervlakte (vooral in de breedte) - zeker als daar eventueel nog wat werken moeten gedaan worden qua akoestiek/isolatie etc (indien nodig?). Voordeel is dat er een vals plafond hangt waar je vanalles mee kan doen wegens toegankelijk via de zolder. Ik projecteer nu op 120". De afstand vandaag van projector tot scherm is iets minder dan 6 meter, zitplek op 3,5-4m. De HW55 vult maar nét het scherm en qua grootte valt dat perfect mee. Stel u voor dat we dit verhuizen naar de kamer hieronder, wat denken jullie, is dat 'te doen'? Ik bedoel dan niet qua plaatsing, maar qua zitplek tov scherm. THX norm schrijft bv een zitafstand van 3,63m voor hiervoor. Maar, ik zit daar ook met die "knik" in die muur (die moet blijven), een zitplek zou tussen de poutrelle komen (direct na de knik), zoals je kan zien is het er 'amper' 3 meter breed om dan een zetel te zetten en surround speakers. Iemand een idee hoe hij het daar zou inrichten (kleiner scherm, dichter schuiven dan? kleinere speakers? ) of te doen hiermee:

Front vloerstaanders: 23cm breed - 112cm hoog - 46cm diep Surround vloerstaanders: 21cm breed - 99cm hoog - 32cm diep Sub: 46cm breed - 63,5cm hoog -46cm diep

Ik heb ooit eens de surrounds in deze kamer gebruikt als stereo luidsprekers en de sweetspot bevond zich eigenlijk op anderhalve meter van de speakers (driehoek) of helemaal achteraan de kamer -> voornamelijk omdat het sublaag daar het beste effect was. Ik weet niet goed of je dat laag van de sweetspot kan verleggen ahv de subwoofer (want ik speelde daar zonder sub natuurlijk). Je kan zeggen, uittesten, maar heel dat boeltje eerst verhuizen is echt een serieus werkje natuurlijk. Kan iemand daar op zicht en door ervaring iets over zeggen misschien?

Veranderen van audio installatie doe ik liever niet - enfin, fronts en sub doe ik zeker niet weg, de rest is over na te denken.

Ter info: Schets van huidige ruimte, schets van aparte ruimte (rode gedeelte is de (eventuele) zitruimte, blauw is scherm)

Alvast dank voor jullie gedachtenkronkels
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Amaai, das ne hele boterham
1f606.png


Wat betreft de opslagruimte voor je BD's, lijkt het me niet noodzakelijk om dit in de woonkamer te integreren! Er zal ergens in huis kortbij de leefruimte toch nog wel ergens een plekje zijn om deze op praktische wijze te kunnen stockeren, hé .. of wil je ze echt in de leefruimte als pronk-collectie hebben? Vergeet niet dat de collectie in de loop der jaren steeds maar groter zal worden.......

Tja, die HT zou ik toch zeker overwegen om die naar de zolder te verhuizen, de fun, beleving, meer vrijheid tot inrichting en aanpak in akoestische behandeling ligt zoveel ruimer dan je in een leefruimte esthetisch kan/mag verwezenlijken. Er zijn hier onder de leden (inclusief mezelf) met een kleine HT, dus technisch is dit voor de meeste situaties en zeker tov een leefruimte perfect haalbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Joske007 zei:
Amaai, das ne hele boterham
1f606.png


Wat betreft de opslagruimte voor je BD's, lijkt het me niet noodzakelijk om dit in de woonkamer te integreren! Er zal ergens in huis kortbij de leefruimte toch nog wel ergens een plekje zijn om deze op praktische wijze te kunnen stockeren, hé .. of wil je ze echt in de leefruimte als pronk-collectie hebben? Vergeet niet dat de collectie in de loop der jaren steeds maar groter zal worden.......

Tja, die HT zou ik toch zeker overwegen om die naar de zolder te verhuizen, de fun, beleving, meer vrijheid tot inrichting en aanpak in akoestische behandeling ligt zoveel ruimer dan je in een leefruimte esthetisch kan/mag verwezenlijken. Er zijn hier onder de leden (inclusief mezelf) met een kleine HT, dus technisch is dit voor de meeste situaties en zeker tov een leefruimte perfect haalbaar.
Dag Joske,

In feite heb je gelijk re BD's - Ik dacht er gewoon aan die weg te stoppen, maar toch bij de hand te willen hebben. In dat opzicht is het misschien beter echt alles te digitaliseren en 1:1 copies te maken. Maar ik ken dat, ik geraak nog niet rond met mijn cd's, laat staan dat ik met BD's hieraan zou beginnen. Hmm, toch es goed overwegen, want dat spaart inderdaad een pak plaats uiteindelijk, plek die voor andere zaken gebruikt kan worden.

Het probleem zit'm zoals aangehaald niet in het inrichten van een (al dat niet kleinere) HT kamer, eerder in het verhuizen van bestaande spullen en het gevaar te lopen dat het gewoon niet geschikt is voor die ruimte. Een 'herinvestering' in nieuw materiaal laat ik liever links liggen, omdat ik weet dat dit serieus kan oplopen qua budget. En dan iets 'minder' te installeren is ook zonde. Ik vrees dat ik wellicht moet verhuizen met de ganse boel en uittesten wat dit zal geven... kutjob
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
kwa inbouw van speakers heb ik hier 18cm moeten tellen, afhankelijk van wat voor speakers kan dit wel minder zijn. maar voor spotjes dient heel je plafond toch niet naar beneden? Hier zijn voldoende voorbeelden op het forum van mensen die een boord aan het plafond /muur met daar de spotjes in. En indirect licht, kun je sierstrips op je muur met led strips achter die naar het plafond schijnen.

I.v.m. opslag van films, Zijn er zo veel moGelijkheden. ook afhankelijk van wat je nog moet hebben van meubelen, misschien een verhoog/ podium onder je scherm. ik plaats hier een aantal links met opslagruimte die mij aan staan...... Wie weet zit er iets tussen wat voor uw situatie werkt.

front podium of een bank ofzo aan de achterkant/ zijkant. http://cdn.homedit.com/wp-content/uploads/2013/07/floor_storage1.jpg

Kast voor 332 blurays h:84 x b:63 x d:36 http://www.ebay.com/itm/Locking-Media-Storage-Cabinet-adjustable-shelves-DVD-CD-BluRay-VHS-Tapes-New-/191577299973

Ikea bestå al een paar keer gehoord als aanrader voor films. http://www.ikea.com/be/nl/catalog/categories/departments/living_room/23137/


http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40222594/

En ik heb ooit tassen van Ikea mee gebracht, juist even getest, er gaan 46 blurays in. (foto in bijlage) En super handig om mee te nemen van de living naar dedicated HT.
 

Bijlagen

  • download_20150520_213805.jpeg
    download_20150520_213805.jpeg
    803,8 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Bedankt voor de tips mysteryliner! Zo zie je maar dat een mens aan de meest eenvoudige dingen voorbijgaat: stom, natuurlijk, er is niet echt een reden om heel dat plafond naar beneden te halen.

false-ceiling-design-for-living-room-2015.jpg


Inderdaad, opties genoeg, dat ik daar niet eerder aan dacht *stupid* :-s

Die verborgen opslagruimtes en zelfs die bags zijn/is ook een goeie tip. Thanks!

Iemand een idee of het doenbaar is de SVS PB12-Plus te vervangen door bv 2 kleinere modellen subs? Ik bedoel, zou je eenzelfde laag kunnen verkrijgen ahv een combinatie kleinere subs?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Wat zijn precies de speakers en subwoofers die je gebruikt?

Ik kijk nu eerst eens naar de mogelijkheid van een dedicated, zoals Rik aangaf is dat toch wel de leukste ervaring - je ruimte komt erg overeen met mijn kamer qua afmetingen (ook 6x3m, maar onder dak, dus ik verlies plaats en volume). Dus ik denk dat qua speakers dit perfect doenbaar moet zijn en indien je ook wat akoestische behandeling aanbrengt, je er qua geluid ook op vooruit gaat gaan. Een kooi maken zou ik niet doen, gewoon de muren behandelen moet al een goed resultaat kunnen geven, hier verlies je ook niet heel veel ruimte door. Qua kijkafstand zit ik op 3,2m van een 90inch scherm (max. in mijn ruimte) en als ik vooraan op mijn zetel ga zitten (ik schat een dikke 2,7m van het scherm) is dat ook nog doenbaar, maar wel het uiterste limiet. Mijn grootste tip dan, waar je zeker moet op letten is de breedte van de zetel, mijn zetel is eigenlijk iets te groot waardoor ik wat creatief heb moeten zijn voor mijn surrounds te plaatsen (center speakers als surrounds). De sweetspot zou je toch enigszins moeten kunnen controleren door je speaker toe-in wat te veranderen.

Voor de living: De optie van inbouwspeakers: KEF heeft zeer mooie inbouw speakers. Persoonlijk blijf ik het wat vreemd vinden, roosters rondom je TV en ik denk qua sound je er niet echt op vooruit zal gaan. Atmos speakers hangt het af van welke je kiest, mijn waren vb maar 10cm diep (wat bij mij ook het maximum was voor in mijn plafond).

Je kan ook gebruik maken van speciale 'geluidspanelen' om alles in te bouwen.
commercial_clouds_top.jpg
Niet het beste voorbeeld, maar voor het idee.

In het algemeen zijn 2 subs beter dan 1, deze zorgen voor een betere verdeling en meer headroom, maar ook als je twee te kleine subs gebruikt in een grote ruimte ga je er nog niet veel aan hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Skank" data-link="https://home-theater.be/topic/1244-woonkamer-herinrichten-of-dedicated/?postID=31729#post31729"> Is dat jouw living? </woltlab-quote> Binnenkort *lol* Neen zei:
Wat zijn precies de speakers en subwoofers die je gebruikt?

Ik kijk nu eerst eens naar de mogelijkheid van een dedicated, zoals Rik aangaf is dat toch wel de leukste ervaring - je ruimte komt erg overeen met mijn kamer qua afmetingen (ook 6x3m, maar onder dak, dus ik verlies plaats en volume). Dus ik denk dat qua speakers dit perfect doenbaar moet zijn en indien je ook wat akoestische behandeling aanbrengt, je er qua geluid ook op vooruit gaat gaan. Een kooi maken zou ik niet doen, gewoon de muren behandelen moet al een goed resultaat kunnen geven, hier verlies je ook niet heel veel ruimte door. Qua kijkafstand zit ik op 3,2m van een 90inch scherm (max. in mijn ruimte) en als ik vooraan op mijn zetel ga zitten (ik schat een dikke 2,7m van het scherm) is dat ook nog doenbaar, maar wel het uiterste limiet. Mijn grootste tip dan, waar je zeker moet op letten is de breedte van de zetel, mijn zetel is eigenlijk iets te groot waardoor ik wat creatief heb moeten zijn voor mijn surrounds te plaatsen (center speakers als surrounds). De sweetspot zou je toch enigszins moeten kunnen controleren door je speaker toe-in wat te veranderen.

Voor de living: De optie van inbouwspeakers: KEF heeft zeer mooie inbouw speakers. Persoonlijk blijf ik het wat vreemd vinden, roosters rondom je TV en ik denk qua sound je er niet echt op vooruit zal gaan. Atmos speakers hangt het af van welke je kiest, mijn waren vb maar 10cm diep (wat bij mij ook het maximum was voor in mijn plafond).

Je kan ook gebruik maken van speciale 'geluidspanelen' om alles in te bouwen.
commercial_clouds_top.jpg
Niet het beste voorbeeld, maar voor het idee.

In het algemeen zijn 2 subs beter dan 1, deze zorgen voor een betere verdeling en meer headroom, maar ook als je twee te kleine subs gebruikt in een grote ruimte ga je er nog niet veel aan hebben.
Dank voor jouw zeer nuttige feedback Lucske!

Ik heb me al een gedacht gemaakt om de kamer alvast eens "op te ruimen" en het hifi spul naar boven te verhuizen/sleuren - om te zien wat dat geeft qua klank edm. Denk dat dit de beste oplossing zal zijn, ipv er over na te denken of te lullen
263a.png
Goed punt ivm de zetel, dat zal inderdaad goed moeten gemeten worden. Zo op 't zicht of papier is dat moeilijk in te schatten vind ik.

De geluidspanelen optie heb ik ook al ontdekt (en irl gezien), maar omdat je daar meestal toch geschrankt werkt (of via een helling ofzo) komt de boel daar meer naar beneden... ik denk dat voor de woonkamer een eventuele 'boord', waar projectiescherm en projector kunnen ingewerkt worden, samen met verlichting (direct en indirect) het ruimtegevoel wellicht beter zal zijn. Aan de andere kant zit ik te denken aan een surround setup van LS50 speakers, maar zou eens moeten testen of de soundstage goed genoeg rijkt gezien frontspeakers toch een 3 tal meter uit mekaar staan en ik op 3,5-4m zit - dat is wellicht een drastische stap, maar 2.1 tegen huidige stereo uittesten kan al geen goed beeld geven vermoed ik.

De sub voegde ik hierboven toe, dat is een SVS PB12-Plus. Ik heb van SVS net een mailtje binnen: Volgens hen kan die perfect geswapt worden door een paar PB-2000 of PC-2000 - dat zou zelfs een beter laag moeten geven. Een paar PB-1000 zal 'kampen', aldus SVS. Ik kan natuurlijk ook gewoon swappen naar een cylinder, dat maakt het misschien makkelijker qua integratie. Surrounds and Fronts (winchester, grotere broer, niets meer over te vinden helaas) - voor center/backs B&W 6 reeks S3. Bon het heeft al wat jaartjes achter de rug maar kan z'n mannetje nog makkelijk staan tegen al dat modern geweld.

Enfin, we blijven ideeën zoeken
1f609.png
Merci nogmaals voor de tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
ToothLess zei:
Ik heb me al een gedacht gemaakt om de kamer alvast eens "op te ruimen" en het hifi spul naar boven te verhuizen/sleuren - om te zien wat dat geeft qua klank edm. Denk dat dit de beste oplossing zal zijn, ipv er over na te denken of te lullen
263a.png
Goed punt ivm de zetel, dat zal inderdaad goed moeten gemeten worden. Zo op 't zicht of papier is dat moeilijk in te schatten vind ik.

De sub voegde ik hierboven toe, dat is een SVS PB12-Plus. Ik heb van SVS net een mailtje binnen: Volgens hen kan die perfect geswapt worden door een paar PB-2000 of PC-2000 - dat zou zelfs een beter laag moeten geven. Een paar PB-1000 zal 'kampen', aldus SVS. Ik kan natuurlijk ook gewoon swappen naar een cylinder, dat maakt het misschien makkelijker qua integratie.

Surrounds and Fronts (winchester, grotere broer, niets meer over te vinden helaas) - voor center/backs B&W 6 reeks S3. Bon het heeft al wat jaartjes achter de rug maar kan z'n mannetje nog makkelijk staan tegen al dat modern geweld.

Enfin, we blijven ideeën zoeken
1f609.png
Merci nogmaals voor de tips!
Lijkt me een strak plan
1f606.png
Eens je set boven staat, lijkt de kans me klein dat ie ooit terug naar beneden wil verhuizen.

Wat je subs betreft lijkt me de kans reëel dat je op zolder (indien constructie voldoende is) meer output en strakker laag zal hebben dan deze je grote leefruimte zal moeten te vullen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
<woltlab-quote data-author="Joske007" data-link=""> Wat je subs betreft lijkt me de kans reëel dat je op zolder (indien constructie voldoende is) meer output en strakker laag zal hebben dan deze je grote leefruimte zal moeten te vullen. </woltlab-quote> Ik ben wel tevreden over het geluid in de leefruimte, ook qua laag.

Ik zou eigenlijk eens een kamer(tje) willen horen van/bij iemand - iets dat "perfect" werd ingeregeld om eens te ervaren hoe dat klinkt (zou moeten klinken)? Zijn er hier leden die hiervoor openstaan eventueel, die in ideale omstandigheden spelen/ qua audio gecalibreerd zoals het hoort?

cheers!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Of mijn set en opstelling als ideaal mag omschreven worden laat ik graag aan anderen over
1f606.png
Wel kan je hierover enkele verslagen lezen in de rubriek M&G

Je mag geheel vrijblijven altijd eens bij me langs komen voor een M&G
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Hi Joske,

super, dank je voor dat voorstel! Ik vind dat mensen zelf mogen zeggen/vinden wat ze van hun setup vinden - als dat 'goed' gedaan is zit daar meestal wel een pak testen/praktijkervaring/research achter en ga ik er van uit dat men weet waarmee men bezig is
1f609.png
Niets met pochen ofzo te maken denk ik zo - gewoon straight to the point, weten wat goed is, weten wat beter kan, de nadelen zijn etc...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Bij Joske zit je in elk geval goed
1f609.png
Daar klinkt het super.

Je mag hier ook wel eens komen luisteren, maar ik heb hier wel wat laag problemen. Gelukkig heb ik dit toch wat meer onder controle sinds er een 2e PB-2000 bij staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Hier ben je natuurlijk ook steeds meer dan welkom, maar ik vrees dat het niet echt in de buurt zal zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
bedankt mannen voor de voorstellen! @broodrooster; wat is jouw probleem bij het laag precies? ->edit; ik las wel een paar dingen in de M&G met Joske
 
Laatst bewerkt door een moderator: