• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

xbmc, hoe zit het met die hardware?

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Hey,

Ik lees wel het één en ander over hoe je xbmc installeert en bedient en zo, maar nergens over hoe je begint aan je hardware setup?! Of ik lees erover misschien. Anyway, ik zag ergens een demo van een add-on voor xbmc, cinema experience, en dat leek me wel leuk. Ten tweede zou ik dan mijn blu ray collectie (300-tal) willen digitaliseren en via xbmc willen afspelen. Maar hoe krijg ik dit voor elkaar? Vanaf het prille begin, dus nog voor het installeren gedoe.

Mijn setup bestaat uit het gewoonlijke ht materiaal, receiver, bd speler en projector. Verder hangt er een ps3 aan vast. Maar zover ik heb gelezen kan ik die laatste toch niet gebruiken om xbmc te streamen, juist?!

Ook heb ik nog een oudere laptop met 1 terrabyte opslag capaciteit, en dat is misschien een leuke start? Later kan ik dan verder uitbreiden want de opslag zal niet voldoende zijn. Ik dacht er dus aan om deze in de berging te plaatsen, en vandaar uit xbmc te streamen naar mijn ht, wireless. Wel te bedienen vanuit mijn luie zetel natuurlijk. Of ben ik hier hardop aan het dromen
1f606.png
Kan dit wel feitelijk? Of is full hd beeld en geluid via wifi gewoon niet te doen? Zoniet, wil ik de optie om eender welk device te kopen die dit alles kan ook eens bekijken, maar waar begin ik dan? Daar ben ik het kompleet kwijt. Kan ik met een nas beginnen werken en een mediaspeler, zodat er geen wireless connectie is (lijkt me nog het beste via draad?)??

Budget is ook belangrijk, en beperkt. Een oppo van 800 euro zegt me niets bijvoorbeeld, ik koop liever ook wat gespreid. Zoals opslag kan ik geleidelijk aan kopen, aangezien ik er van uit ga dat 300 bd's niet op een avondje geript zijn. Wat me ineens bij het volgende puntje brengt, hoe doe ik dat het beste en snelst, in de beste kwaliteit. Welke software (mag betalend zijn), de laptop is voorzien van een bd speler.

greetz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik vind het ook interessant en ga bet meevolgen. Al begrijp ik totaal niet waarom je al je werk zou gaan steken in het rippen van je bd collectie? Met muziek kan ik dat nog begrijpen omdat je veel moet rechtstaan om te wisselen anders maar om gewoon een filmke in te steken? Verder denk ik dat wireless idd een droom zal zijn voor de kwaliteit die je graag wenst. Ik volg mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Volg modus aan .

Imo is de enige reden om je BR schijfjes te rippen om toch wat plaats te besparen. Bij ons is er nu toch ook al een kast die redelijk vol geraakt. Als ik al die discs zou rippen zal ik toch wat plaats winnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Erg leuk, en ik zou zeggen, kom eens bij mij of buddha kijken en je hebt direct antwoord op al je vragen. Eerst en vooral. Werk altijd bedraad! Das het begin. Volgende, xbmc. Is een mediaspeler, dan heb je nog opslagplaats nodig voor je films.. Dit kan een nas zijn zoals synology of een nas (server zoals wij)

Belangrijke gragen die je eerst moet stellen.... : Je wil je bd's rippen.. Kan perfect! Met dvdfab.. Das de beste manier!

Maar nog belangrijker.. Wat wil je behouden van kwaliteit? - reken op 50 gig voor volledige rip met menus. - reken op 20-25 gig movie only met hd audio - reken op 10-15 gig voor mkv met kleine compressie en zonder hd audio

Lager is het niet waard. Ik doe altijd 25 gig voor mn goeie films, de mindere gewoon mkv

Als je rekent 300 films aan 25 gig, zit je aan 7,5 tb. Een 4 disc bay zit snel vol v 2 gig. Je kan zeggen ik steek 4x4 tb, ben je nog even safe maar snel volgt hetzelfde probleem.

Als je een beetje met pc overweg kan is een server mss iets? Uitbreidbaar naar 10 of 15-20-25 discs! Wanneer je maar wil.. Op je eigen tempo Bijkomend is het goedkoper dan een synology en nog betere, snellere hardware ook. Terug wanneer jij wil.

Als je opslag hebt, dan kun je streamen met een mediaspeler.. Bv xbmc op een htpc.. Dan kun je idd vanuit je zetel alles laten opstarten (bv met 1 druk op knop start cunema experience, gaan lichten uit enz.. Ik heb hem thuis staan, altijd welkom)

Ik zeg begin bij het begin.

1. Zorg dat je netwerk bekabeld ok is (gigabit aan je router, daaraan gigabit nas gekoppeld) en een mediaspeler bij je projector. 2. Start met een nas/ server 3. Koop een mediaspeler.

Of ga es bij iemand langs zoals mezelf of buddha
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Los daarvan , wat je zou kunnen doen.

Je ps3 kan ook streamen (mkv) dacht ik. Dus ergens in je netwerk een nas (een hdd in netwerk is eigenlijk ook een nas) steken , daarop een mkv plaatsen en met je ps3 streamen...

Wat je ook kan doen is op je laptop xbmc installeren. Een film met dvdfab rippen naar je harddisk op je laptop En dan deze met xbmc afspelen via hdmi naar je projector. De film staat dan wel niet over het netwerk maar zo zie je wel al welke richting streamen uitgaat.. Enkel is de plaats vd film dan niet op je mediaspeler zelf (je laptop xbmc in dit geval) maar op een nas in je netwerk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik vrees dat je al te high-level bezig bent voor wat de vraagsteller wil.

Als ik het goed begrijp wil ie weten welke hardware er nodig is in een pc of mediaplayer om full HD te kunnen streamen. En of dit dan wireless kan. Persoonlijk zou ik een kleine htpc bouwen die je bedraad in je netwerkt hangt. Wireless is volgens mij nog niet helemaal betrouwbaar om volle kwaliteit HD video en audio over te streamen. Over een draadje gaat dat probleemloos.

Een compacte htpc die overweg kan met de HD formaten hoeft niet erg zwaar te zijn. Ik zou persoonlijk voor een AMD processor kiezen. Die hebben meestal wel wat minder rekenkracht, maar hebben zelfs in de goedkopere reeksen al een hele goeie interne grafische rekenkern. Een A6 zou al ruim moeten voldoen. Nadeel van de AMD's is dat, als je echt wil gaan rippen, het iets trager zal gaan. Een Intel is dan een stuk sneller, maar ook een stuk duurder. Een net moederbordje voor een htpc hoeft ook al niet te duur te zijn. Ik zou persoonlijk wel naar eentje met hdmi EN display port zoeken als je toch een nieuwe htpc zou bouwen. En persoonlijk zou ik niet beginnen aan het rippen van een collectie van 300 BD's. Je moet al een pakket hebben die de Cinavia kan omzeilen. Je gaat een hoop discspace moeten voorzien, je gaat discs voor je back-ups moeten voorzien (wordt vaak vergeten en dat is ook niet gratis) en je gaat een bluray station moeten voorzien in je (ht)pc. De recentste ervaringen doen me vermoeden dat het afspelen van bluray schijfjes op een pc er niet makkelijker op gaat worden.

Ik zou persoonlijk dus een htpc gebruiken voor Kodi (xbmc), Netflix, spotify etc. Ja kan voorlopig een dikke HDD in die pc steken of een NAS aanschaffen of een server bouwen met alvast een beperkt aantal schijven in. (van dat laatste ken ik ook nog niks af) Je OS en de rest van de apps zou ik op een SDD zetten. Razendsnel en zeer betrouwbaar. Af een toe iets downloaden, Youtube via Kodi (ik hoop dat die App een goeie update krijgt), Netflix via de Windows App, spotify via Windows ... werkt super vlot moet ik zeggen. Ik kijk hoe langer hoe minder gewone TV. Zelfs het journaal kan je desnoods via Kodi kijken (niet in HD jammer genoeg) of anders ga je zelf naar de website van de redactie. Een browser zal je htpc niet echt belasten. Er zijn een hele hoop interessante add-ons in Kodi om een htpc echt de moeite waard te maken.

Als je dan toch echt je BDs wil rippen ... dan moet je een BD station in je htpc steken. Ik heb dat ook gedaan en op zich werkt dat echt goed. (ik rip wel nooit mijn BD's, nog nooit geprobeerd eigenlijk) Ze spelen net zo goed af als via mijn Sony Bluray speler. Alleen heb ik de indruk dat het cinavia concern het de software producenten niet makkelijk maakt om hun bluray spelers in de markt te houden. Ik twijfel een beetje of het nog wel de moeite is om je fysieke schijfjes met een htpc te willen afspelen. Maar zolang er nog software te vinden is die het wel doet, werkt het prima. Je BD's laden trouwens een stuk sneller in een htpc dan in een gewone bluray speler. (zo'n "vette" processor heeft echt wel voordelen
263a.png
)

En dan moet je nog gaan beslissen of je je data buiten je htpc wil opslaan (NAS of server) of dat je het in je pc zelf steekt (zo heb ik het voorlopig). Als je 300 BDs wil rippen in deugdelijke kwaliteit en nog van plan bent om er in de toekomst meer te gaan rippen ... dan lijkt me een server geen slecht idee.

Persoonlijk zou ik de blurays gewoon met je bluray speler blijven afspelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik heb het eens getest en ik trek ongeveer 5-6MB/s over het netwerk met een BD50 iso. In mijn zetel in de living download ik aan 20MB/s over de wifi, dus dit mag geen probleem zijn om daar films over te streamen.

Voorwaarde is wel dat wifi router redelijk dichtbij de toestellen staat. Zeker als je met 5GHz wifi zit. Als ik 10m verder op de slaapkamer ben, kan ik amper nog een youtube filmpje kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Rho je komt nu toch op hetzelfde uit lol

Vergeet wifi echt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Euh, ja. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat je uitleg of raad niet goed is hoor. Ik ben het er mee eens. 't Is goede raad die je geeft. Ik wou alleen zeggen dat het wat high level is misschien. Je begint met aan te raden welke app hij kan gebruiken om zijn bd's te rippen. Ik denk dat hij eerst wil weten hoe hij zijn pc uberhaupt moet samenstellen om er een goede htpc van te maken. (welke processor, mb, wel optisch station of niet ...) Zo interpreteer ik zijn post toch. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Hij moet eerst bepaalde zaken voor zich uitmaken.

Wil hij echt al zijn bd rippen , indien ja in welke kwaliteit. Dat zal al veel uitmaken. En dan heb je die app nodig, daar kan je niet om.

Maar misschien voordat hij op die vraag antwoord. Gewoon es streamen en testen van een rip vanaf zijn hdd... Dat kost niks en dan weet hij of het iets is...

Of beter.. Een m&g en daar zal hij veel uit leren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Als je een deftige htpc case koopt kun je daar ook al een aantal schijven in! Meeste moederborden hebben een raid controller aan boord en kun je ook al een server beginnen in je htpc, later kan je dan echt overstappen naar server of NAS wat de stilte in de luisterruimte tegemoet komt! Ik zou alles streamen via de kabel, niet via wifi! Je kan niet geloven hoe gemakkelijk het is al je films te hebben binnen handbereik zonder uit je zetel te hoeven komen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Installeer eerst eens XBMC op je pc om te testen, dit kost niks. Ik ben ook zo begonnen om te kijken of het iets was en ik was al snel overtuigd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
broodro0ster zei:
Ik heb het eens getest en ik trek ongeveer 5-6MB/s over het netwerk met een BD50 iso. In mijn zetel in de living download ik aan 20MB/s over de wifi, dus dit mag geen probleem zijn om daar films over te streamen.

Voorwaarde is wel dat wifi router redelijk dichtbij de toestellen staat. Zeker als je met 5GHz wifi zit. Als ik 10m verder op de slaapkamer ben, kan ik amper nog een youtube filmpje kijken.
Bedoel je nu dat de huidige kopieersnelheid met je nieuwe nas maar 5a6 mb/sec is bekabeld?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Mij lijkt het dat een BD50 maar 5 a 6 MB/S van het netwerk vraagt. Waardoor hij bewijst dat als je wifi goed werkt (20MB/s) het geen probleem is om een BD50 over wifi te streamen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
@djaxx: Nee, tijdens het streamen van een BD50 van op de NAS gebruik hij ongeveer 5-6MB/s bandbreedte. Dus dit moet mogelijk zijn om dit over de wifi te doen als je een deftige setup hebt.

Een BD50 kopiëren van op m'n Mac mini naar de NAS gaat aan 80-100MB/s. Ik denk dat het schijfje in m'n Mac mini hier de bottleneck is.

@rho: Correct
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
rho zei:
Mij lijkt het dat een BD50 maar 5 a 6 MB/S van het netwerk vraagt. Waardoor hij bewijst dat als je wifi goed werkt (20MB/s) het geen probleem is om een BD50 over wifi te streamen.
Ik zou dat echt niet aanraden ze, van mij krijg je dat niet te horen. Ik zeg vergeet wifi en werk bekabeld
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
De voorwaarde is ook dat je wifi altijd betrouwbaar werkt. Daarom zou ik ook een bedraad netwerk aanraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator: