• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

2.1 of 3.1 setup. Budget +-1000euro

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik vind ook niet dat je mag zeggen dat een andere receiver plots een compleet ander geluid geeft... Vind ik persoonlijk bullshit.

Het zit hem in eerder in de kleine puntjes.. Voller, warmer... Enz.

Maar verwacht dus zeker geen compleet beter/ander geluid. En al helemaal niet in die prijsklasse.

Volgens mij kun je wel gerust kopen.

Speakers zijn gewoon goed volgens reviews en vele mensen. Er bestaan uiteraard betere maar dan moet je budget ook omhoog.

Zoals je al zei, prijs / kwaliteit zit je gewoon super goed.

Iemand die voor die prijs hetzelfde 3.1 en versterker kan bouwen, mag mij gerust eens een setup posten.

Ik vind je keuze gewoon goed.


Zelf heb ik mn focals ook zo goed als blindelings gekocht
1f609.png
enkel 1x voor ik ze ging afhalen gehoord.

Kopen ging ik toch, he jos?
263a.png




Nee je hebt gewoon iets moois samengesteld voor dat budget.. Afgaande op vele reviews en aanbevelingen. Je set kan dan alleen maar groeien maar kun je nu toch al genieten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Inderdaad, dat was zowat het beste dat ik kon vinden voor die prijs. En als ik hem 5.1 wil maken, kost het me 150euro (2x A25) + kabels.   De Denon X-2000 staat vandaag extra scherp geprijsd bij hificorner.nl. Ik was van plan daar m'n SVS sub te bestellen, dus pak ik die ook maar mee
263a.png
    Ik hou jullie op hoogte
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
[sub] Bijna 15 jaar geleden ben ik begonnen met een Denon receiver. [/sub] [sub] Toen was dat een van de beste receivers die je prijs/kwaliteit kon kopen. [/sub] [sub] Dat toestel speelde enorm goed. De combinatie Denon / B&W was zeer populair. [/sub] [sub] Dus ik ben ook in die richting gegaan. Samen geven ze een soort van zacht romige klank waar je uren naar kan luisteren. [/sub]   [sub] Ik heb meerdere receivers al in men handen gehad. De invloed van een receiver op het totaalgeluid kan echt veel doen. [/sub] [sub] Ik heb bijvoorbeeld het topmodel van Onkyo in huis gehad. Dat stond toen zeer scherp geprijst voor wat je allemaal in de plaats kreeg. [/sub] [sub] In combinatie met een B&W speaker vond ik dat echt niet goed om te horen. Na 2 weken is hij buitengevolgen. [/sub] [sub] De onkyo produceerde een helderder geluid, maar ook scherper. Na een uurtje luisteren had ik last van luistermoeheid. [/sub]   [sub] Sindsdien heb ik enkel nog Marantz/Denon gekocht. Om dat dit het dichtst bij men smaak ligt. Dat kan voor jou identiek zijn of verschillend. Das een kwestie van smaak. [/sub] [sub] De Denon x2000 is een zeer goede keuze. Veel waar voor je geld. Echter voor men speakers zou ik wat meer besteden. [/sub] [sub] Ik zou voor een tweedehands B&W gaan. Dan heb keuze tussen een 602/685 boekenkastspeaker (is de grootste boekenkastspeaker denk ik) of een zuil 684/683 wat je kan vinden. [/sub] [sub] De sub zou ik on hold zetten. Tot je wat meer hebt kunnen sparen. SvS is een prima merk. Of je SB of PB neemt. Kijk even naar welke plaats je hebt om zoiets te plaatsen. [/sub]   [sub] http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/luidspreker/b-w-684-188285441.html [/sub]   [sub] Dus de Denon X2000 voor 349€ [/sub] [sub] Heb je 650€ over voor een paar b&w zuilen en misschien nog een center erbij. [/sub] [sub] De sub kan je later ook nog aanschaffen of je budget nu iets ruimer maken. [/sub] [sub] Ik denk dat je die bostons snel beu zal zijn. Maar dat is mijn mening zeker
263a.png
[/sub]   [sub] Het toffe aan B&W is dat je bijna al die speakers kan bi ampen. Dus je kan 2 kanalen van je denon bundelen om je speakers van stroom te voorzien.

Dit is positief voor je geluidskwaliteit. [/sub]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Bedankt voor het advies iedereen! Het zijn toch de Boston Acoustics A25 geworden. Ik heb nog een andere (dure) hobby vandaar dat ik graag prijs/kwaliteit in huis haal. Ik ben ook geen audiofiel maar wou graag toch wel wat beters als m'n Logitech setje.

Gisteren heb ik alles besteld bij hificorner.nl en vandaag geleverd gekregen. Bij het thuis komen alles aangesloten en de Audyssey setup gedaan. De kabels moet ik nog wegwerken, maar das voor in het weekend. Als dat gebeurd is maak ik een foto voor jullie
263a.png
  Ik heb de set al getest/willen tweaken voor muziek, maar daar loopt er nog iets fout denk ik.   Als ik de subwoofer in het menu van de receiver uitschakel klinkt de muziek goed op normaal luister volume (luider heb ik nog niet geprobeerd). Als ik hem op 2.1 stereo zet, dan heb ik amper bass en klinkt het maar schraal. Dit was met de crossover op 80Hz voor de fronts. LPF for LFE staat op 120Hz.   Audyssey had er 40Hz voor de fronts en 60Hz uitgehaald als crossover voor de speakers, maar op receiver stond automatisch 80Hz fronts/100Hz center. Als ik de fronts naar 60Hz verander is het al een pak beter. 40Hz is nog iets beter, maar het verschil is kleiner als van 80Hz naar 60Hz. Het -3db punt van de fronts is 55Hz, dus ik vermoed niet dat dit ideaal is en die toch beter op 80Hz staat. Of geld die regel van 1.5x het -3db punt enkel voor films?   De correctie van de levels in Audyssey zijn: Front L: -3.0dB Front R: -2.5dB Center: -3.0dB Subwoofer: -8.5dB   Doe ik nu best de Audyssey setup opnieuw met de gain van sub iets lager? Of zou ik het ergens anders moeten zoeken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
-8,5 op je sub? Dan moet je gain inderdaad omlaag. (van je sub)   -1 tot max -3 is goed.   Wat heb je nu? 2.1? of 3.1?   Proficiat met de aankoop !   Wat betreft je crossover voor je speakers , denk ik dat 40 wel te laag is. Ik zou de specs van je speakers nog es moeten zien.   Denk eerder 60 of 80   Hoe speel je muziek af? In welke modus speel je muziek (misschien schakelt je receiver de sub uit zoals bv in pure direct modus)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik ben dan toch voor 3.1 gegaan. Vooral om de dialoog beter te horen bij films. Het verschil is groot met het computer setje. Dit zijn echt dof vergeleken met deze speakers.   De gain staat rond 11 o'clock. Morgen maar eens de setup opnieuw doen met de gain wat lager.   Muziek speel ik af in stereo, dus met sub (airplay op de receiver). Als ik de sub op rond 0 a +3dB heb staan, dan hoor ik hem wel, maar bij nummers waar het dan heel lage bassen zijn, is het overdreven hard.   Morgen ga ik de setup eens opnieuw doen en wat verder spelen met de instellingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb de gain iets lager gezet en opnieuw de Audessey setup gedaan. De subwoofer heeft hij op -2.5dB gezet.   Ik heb wat zitten testen met minimal/techno/drum n bass en om de kicks te laten doorkomen moet de crossover hoger (120-150Hz) om ze uit de sub te hebben. Niet lager zoals ik eerst dacht, want toen stond de sub zo stil dat er amper iets uit kwam.   Voor TV/film vind ik 80/90Hz beter. Jammer dat de crossover globaal wordt ingesteld en je niet per ingang. Is dit bij alle receivers zo?     Voor de rest zeer tevreden tot nu toe. Gisteren hebben we naar The Hulk gekeken en ik was aangenaam verrast
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Let op, bij muziek speelt de sub bij mij ook minimaal mee ze. Dit is ook de bedoeling. Mag zeker niet overheersen e.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik heb de gain iets lager gezet en opnieuw de Audessey setup gedaan. De subwoofer heeft hij op -2.5dB gezet.



Ik heb wat zitten testen met minimal/techno/drum n bass en om de kicks te laten doorkomen moet de crossover hoger (120-150Hz) om ze uit de sub te hebben. Niet lager zoals ik eerst dacht, want toen stond de sub zo stil dat er amper iets uit kwam.



Voor TV/film vind ik 80/90Hz beter. Jammer dat de crossover globaal wordt ingesteld en je niet per ingang. Is dit bij alle receivers zo?





Voor de rest zeer tevreden tot nu toe. Gisteren hebben we naar The Hulk gekeken en ik was aangenaam verrast
1f604.png

Normaal kun je crossover instellen voor fronts, center en rears.

Hoe hoger de crossover bv 150 , dan zal alles onder de 150 met je sub meespelen... , zet je hem lager dan lager...


Hoe hoger het getal, hoe sneller de sub meespeelt, en hoe slechter je luidsprekers eigenlijk zijn..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
En probeer eens in de Denon te kiezen bij audio instellingen voor Audyssey met uitzondering van L/R kanalen (dit is wel per HDMI in te stellen trouwens), puur als test om te kijken of dat beter klinkt.   Ik had iets gelijkaardig in het begin, waardoor ik veel beter geluid (bas) kreeg zonder subwoofer dan met. Deze instelling overrulde de 'small' instelling waardoor het stukken beter klonk, maar het was wel op te lossen door wat te foefelen met instellingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Open gerust een showcase daarvoor
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Bon, de A25 zijn nog wat gezakt in prijs en madam heb ik kunnen overtuigen om nog surrounds bij te plaatsen :p   Ik heb ongeveer 10-12m kabels nodig per speaker om van de receiver naar de surrounds te geraken. Ik zou het liefst zo'n dun mogelijk kabels hebben omdat de kabelgootjes moeten ingefreesd worden in de plinten op sommige plaatsen.   Welke kabels zouden daarvoor geschikt zijn?   Ik lees ook dat de surrounds best 65cm - 100cm boven oorhoogte hangen. Als ik ze stands zet, zullen ze op oorhoogte komen. Is dit echt zo nadelig? Symetrisch ophangen lukt helaas niet omdat er vensters in de weg zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Mijn surrounds hangen ook op oorhoogte en klinkt erg goed. In de handleiding staat idd dat ze hoger moeten dus waarschijnlijk zal dit nog beter zijn zeker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
De mijne ook op oorhoogte.. absoluut niks mis mee. Kun je de kabels niet rechtstreeks achter je plint steken? Ipv eerst in een kabelgoot en dan in de plint? 2,5 mm² lijkt me prima !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
De mijne ook op oorhoogte.. absoluut niks mis mee. Kun je de kabels niet rechtstreeks achter je plint steken? Ipv eerst in een kabelgoot en dan in de plint? 2,5 mm² lijkt me prima !
Bij de meeste muren komt de gyproc iets boven het parket en kan ik er wel nog kabels tussen foefelen. Maar aan de schouw achter de stoof, lukt dat helaas niet. Daar ga ik achteraan de plinten een sleuf in frezen voor de kabels.   Voor m'n fronts en center heb ik 2.5mm in-akustik genomen en die kabels vallen dik uit door de dikke rand isolatie. Zou koper kabel van de Gamma/Hubo voldoende zijn? Anders kost een paar kabels evenveel als een speaker :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Pak dan 1,5 ùù2 no name van de rol he, das goedkoop
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Speakers (A25) en speakerstands (Stylum 3) zijn binnen. Vanavond is gaan zien naar de Gamma/Hubo voor speaker kabel. Zal ongeveer 12-14m per speaker nodig hebben.   Ben benieuwd naar m'n eerste surround filmpje. Volgende week dan maar is de kabels wegwerken int lang weekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator: