• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

A*BNB meet & greet met onze subs en monitors

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
A*Brand NewBox zei:
@ToothLess Die vraag was me net weer te binnen geschoten... Tori Amos met een cover CD "Strange Little Girls" die ik kan aanbevelen. Zit er net weer naar te luisteren.
1f604.png


Cowboy Junkies - Trinity Sessions kan ik ook sterk aanbevelen voor een atmosferische CD live opgenomen in een kerk. Let op, er is ook een revisited versie van voor het 25 jaar bestaan van de opname... maar die is minder vind ik.
Merci merci! effe opsnorkelen
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@ToothLess Geen problemen hoor
1f609.png


Aangezien de meetmic hier in een cirkel van ongeveer < 0,5m rondom de MlP wordt geplaatst, zouden 9 0f meer meetpunten moeten volstaan. Zeker gezien stereoluisteren een vrij egoïstische bezigheid is
1f61b.png
lijkt het me niet de bedoeling je gehele ruimte buiten de MLP in kaart te gaan brengen en de de MLP hierdoor te vertroebelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
A*Brand NewBox zei:
Wat de instelling van onze subs met ADSY pro betreft... Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze EQ, maar ik vrees dat bij een (semi) automatische inregeling, ADSY de sub of subs zal trachten op te krikken waar mogelijk in het laag, met de bedoeling zo diep mogelijk te gaan. Het concept achter de 2x10 baswoofer, is net dat deze drivers bevat die, veel beter dan de commerciële SUBwoofers, het gebied tss 40 en 80Hz kan weergeven. Door het feit dat de drivers kleiner zijn en geen dikke rolranden hebben met grote Xmax, reageren ze sneller en kunnen ze een korte en zeer droge, correcte laagweergave geven in dat gebied. Ik filter deze dan ook af op 35 of 30Hz - een beetje in functie van het gebruik. Als een klant graag heel hard speelt (referentieniveau of hoger), dan is 35Hz een veiliger marge. Dat affilteren is via dsp en gebeurt doorgaans met een 18 db per octaaf instelling. Dus als de output op 30Hz zo'n 90db is, is hij op 15Hz nog maar 72db ... als er een 15Hz signaal wordt weergegeven natuurlijk. Maar er is uiteraard nog steeds een niet te verwaarlozen output (ook al is deze niet hoor of voelbaar meer). Als een ADSY nu dat signaal onder die 30Hz gaat versterken met dezelfde 18db per octaaf, dan zit de sub natuurlijk wel met een probleem. Ik weet niet in hoeverre je met ADSY (pro) rekening kan houden met de fysieke beperkingen van een driver. Kan je dit vooraf instellen? Zoja, dan kan je het automatisch laten werken, indien niet, dan is het volgens mij beter om de sub manueel bij te plaatsen en regelen.
ADSY is een room-correction systeem en gaat zeker niet proberen zo diep mogelijk te gaan. Het zal proberen in kaart te brengen wat de "in room" response van een bepaalde speaker (of sub) en hiervoor al te grote variaties weg proberen te krijgen volgens een targer-curve. Indien de "in room" response (-3dB) van je sub vb op 30Hz zit zal een MultEQ algorithme ook niets lager doen of proberen toch ergens 20Hz "te halen" oid, geen correcties onder het 3dB afvalpunt van een speaker. Het algorthme *kan* werken tussen 10Hz - 24kHz. Het algorithme werkt met maximaal +9dB boost en -20dB "cuts" om dan alles, zeker in het laag, behoorlijk "vlak" te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Joske007 zei:
Geen problemen hoor
1f609.png


Aangezien de meetmic hier in een cirkel van ongeveer < 0,5m rondom de MlP wordt geplaatst, zouden 9 0f meer meetpunten moeten volstaan. Zeker gezien stereoluisteren een vrij egoïstische bezigheid is
1f61b.png
lijkt het me niet de bedoeling je gehele ruimte buiten de MLP in kaart te gaan brengen en de de MLP hierdoor te vertroebelen.
Rik, heb jij je vorige MultEQ Pro metingen bijgehouden ?? Ik mag het hopen dat je die bestanden nog hebt oid ? Want je kan niet van de receiver de huidige filters & settings "downloaden" naar je applicatie ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
@jan Dan zou het geen probleem mogen zijn. De man die gisteren het 2x10 prototype kocht had hem 's avonds ook ingeregeld met ADSY Pro (icm een gepoorte 18inch). Ik had de BDW10 een standaard filter gegeven op 33Hz maar ook wel een boost op 40 om hem tot 35Hz vlak te laten lopen... Blijkbaar waq dat toch nog te ruim gerekend voor de Dolby Atmos demo disc met de lage bas effecten. Normale filmfragmenten passeerden prima zij hij. Vandaar de bedenking. Afhankelijk van de uitkomst van de metingen kan ADSY dus toch output bijcreëren tot +9db. Veiligheidshalve zet ik voor een test bij Rik dan 4 verschillende cutoffs in de presets. 33, 36, 39 en 42Hz bvb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Rik, heb jij je vorige MultEQ Pro metingen bijgehouden ?? Ik mag het hopen dat je die bestanden nog hebt oid ? Want je kan niet van de receiver de huidige filters & settings "downloaden" naar je applicatie ofzo.
yep, staat netjes gesaved
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
A*Brand NewBox zei:
Veiligheidshalve zet ik voor een test bij Rik dan 4 verschillende cutoffs in de presets. 33, 36, 39 en 42Hz bvb.
Je hebt post
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
ik kan begrijpen dat er een merkbaar verschil zou kunnen zijn met boekenplank luidsprekers, zoals Stephan zelf aangeeft. Maar als je vloerstaanders hebt met vb. 2 10inch of 8inch drivers voor het middenlaag in combinatie met een goede sub zie ik weinig toegevoegde waarde, niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
krikri zei:
ik kan begrijpen dat er een merkbaar verschil zou kunnen zijn met boekenplank luidsprekers, zoals Stephan zelf aangeeft. Maar als je vloerstaanders hebt met vb. 2 10inch of 8inch drivers voor het middenlaag in combinatie met een goede sub zie ik weinig toegevoegde waarde, niet?
In theorie niet veel inderdaad. Toch niet als je erop rekent dat ADSY het laag van de fronts goed controleert. Maar voor een dynamische en gedetailleerde weergave wordt hoe dan ook een crossover op 80Hz aanbevolen (THX norm). Maar dat dat nog niet altijd voldoende is om met eender welke speakers een "correcte" weergave te krijgen, is gisteren nog maar eens bewezen. De man die de 2x10 sub kocht, kocht er ook 3 M&K monitoren bij. Die hebben we vergeleken met zijn MA Silver RS6 die hij had meegebracht... Ook al cross je die op 80Hz, het detail in het middengebied komt niet zo goed over als met een gesloten monitor die veel minder faseproblemen geeft bij integratie met de sub(s). Zijn reactie na de demo van de M&K was dan ook veelzeggend... "Dàt is dus waarom mensen zo lovend zijn over M&K". Als geluidstechnicus kende hij de reputatie van het merk, dat vaak in studio's te vinden is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Waarmee ik trouwens niet wil gezegd hebben dat je met een gepoorte speaker niet het detail kán halen wat je met een goed THX systeem krijgt. George Lucas ontwikkelde eind jaren 70 de THX standaard omdat de kwaliteit van de geluidssystemen in bioscopen behoorlijk erbarmelijk was. Er was alvast een heel grote diversiteit in systemen en daardoor ook klank. De bedoeling van de norm was ervoor te zorgen dat wat de geluidsman in de studio had gemixt, ook te horen was in de bioscoopzaal. Vandaar dat THX een aantal minimumnormen oplegt aan de set oa. inzake te halen SPL en het scheiden van laag (<80Hz) en mid/hoog (>80Hz). Het is opvallend hoe enkele van de referentiefilms inzake geluid, in de studio op M&K werden gemixt. Denk aan Tron Legacy, Wall-e, Peter Jacksons King Kong, LOTR, Star Wars Episode I, Ii, Iii, ... Bij de lightsaber battle met Darth Maul in Star Wars Ep. I voel je werkelijk de lichtzwaarden OP HET SCHERM bewegen, al stond je er zelf bij. Geen enkel ander systeem heeft mij die sensatie al kunnen doen meemaken. Als de Batmobiel door de muur rijdt in Batman, dan lijkt het of hij door JOUW muur rijdt. Zo 'pinpoint' accuraat is de weergave van het laag en zo gedetailleerd het mid/hoog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ok, ik wil nu geen afreuk doen op bepaalde merken, al zeker niet op M&K.

Maar wat de "ervaring" van film betreft, heeft het dan niet meer te maken met je prsoonlijke instelling en passie die de bovenhand nemen op wat er werkelijk gaande is? Daarmee is trouwen niks verkeerd hoor, ik heb daar zelf ook heel veel last van
1f606.png



Maar je moet een kat een kat noemen Wil je echt objectief gaan testen, maak dan eens een aantal verschillende opstellingen en plaats die achter een geluidsdoorlatend "doek of sherm. Laat dan diezelfde star war films ec. spelen en vraag aan niet star wars fans om te komen luisteren naar de opstellingen. Als die allen volmondig config A prefereren boven config B. I rest my case
1f62b.png


De testen die op deze mannier zijn uitgevoerd en gedocumenteerd (je kan die in meerdere boeken terugvinden) geven soms toch een meer genuanceerd beeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
krikri heeft wel een punt vind ik - als je over "correct" cinema geluid praat zijn de meesten onder ons sowieso al verkeerd bezig met de front/center opstelling...die horen daar niet (op de grond). Komt daarbij dat een echte cinema room redelijk doodgemaakt wordt qua akoestiek, toch? In dat opzet kan je zelfs niet degelijk stereo muziek gaan beluisteren (wat velen onder ons toch ook wel willen doen)

Het is dus altijd een compromis sluiten... zeker als je film/muziek beleving wil gaan combineren. Het wordt dan geen opstelling uit de boekjes, het is altijd een soort "myfi" (surround)
1f609.png
Niets verkeerd mee, inderdaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Als HT dealer sinds 16 jaar denk ik toch wel een 'objectieve' keuze te kunnen maken tussen wat goed en beter is. Ik heb over de jaren tal van merken verkocht, ook van subwoofers (M&K, Velodyne, REL, Sunfire, DefTech en dan de modellen van MA, Klipsch, Tannoy, ...). Het gaat dan niet op om te zeggen dat ik me verkijk op een enkele positieve ervaring die ik extrapoleer naar de hele markt (alez, zo kan je het toch samenvatten als je zegt dat de verschillen in werkelijkheid kleiner zijn dan ik het me voorstel
1f609.png
). Ik ben met de jaren ook gegroeid in kennis van hoe het zou kunnen klinken. Oa. via dure systemen als TagMcLaren Audio en M&K te verkopen. Nu probeer ik die 'high end' klank te bereiken met betaalbare middelen. Noem het een soort van 'missie'.
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Awel ja, ik ging er van uit dat ik dat bij jou eens kon horen/ontdekken hé... maar ja, tegen mijn gedacht
1f62d.png
1f606.png
gemiste kans
1f609.png


ps: flauw mopje, i know, i know
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
A*Brand NewBox zei:
Als HT dealer sinds 16 jaar denk ik toch wel een 'objectieve' keuze te kunnen maken tussen wat goed en beter is. Ik heb over de jaren tal van merken verkocht, ook van subwoofers (M&K, Velodyne, REL, Sunfire, DefTech en dan de modellen van MA, Klipsch, Tannoy, ...). Het gaat dan niet op om te zeggen dat ik me verkijk op een enkele positieve ervaring die ik extrapoleer naar de hele markt (alez, zo kan je het toch samenvatten als je zegt dat de verschillen in werkelijkheid kleiner zijn dan ik het me voorstel
1f609.png
). Ik ben met de jaren ook gegroeid in kennis van hoe het zou kunnen klinken. Oa. via dure systemen als TagMcLaren Audio en M&K te verkopen. Nu probeer ik die 'high end' klank te bereiken met betaalbare middelen. Noem het een soort van 'missie'.
1f606.png
Nee zo mag je het niet opvatten
263a.png
. Een correcte verwoording zou zijn dat voor mij die zaken minder uitmaken. De werkelijkheid zal er ergens tussenin liggen, denk ik
1f914.png
ik gebruik m'n set ook voor muziek, en ik vind dat m'n fronts dat meer dan behoorlijk doen hoor, ik heb 2 woofers, 1 mid. en één tweeter.

een full range opsplitsen in een configuratie met twee speakers kan altijd natuurlijk.

De vraag die dan in me opkomt, is of je alles dan ook nog goed afgeregeld krijgt (cross over, roll offf etc...), meestal krijg je ook nog verschillen in klankkleur etc. Ik zou ook snel geneigd zijn om er dan 2 te kopen (om alles toch een beetje in lijn te houden) Dus 2 boekenplank + 2 midden laag + 2 subs ... ben je dan niet nodeloos de zaken complex aan het maken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het opsplitsen is er net om de zaken in de hand te kunnen houden.
1f606.png
Maar het is "des mensens" wat je zegt, we houden nu eenmaal van symmetrie, maar dat moet je loslaten wat laagweergave betreft. Alle tonen onder 80Hz kunnen door het menselijk gehoor niet gelokaliseerd worden. In feite wel, maar het gehoor lokaliseert ze daar waar de hogere component van een bepaald geluid zit. Dus een contrabas zal veel onder 80Hz weergeven, maar heeft ook een belangrijke component boven 80Hz. Als hij dan links in het geluidsbeeld staat, ga je hem ook links horen, ook al staat er maar 1 sub rechts achter je te draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het gebruik van 2 subs heeft een veel praktischer nut dan voor de "stereo" weergave... Een gemiddelde kamer kampt met resonnanties - room modes - die louter ontstaan door de afmetingen van de kamer. Lage tonen zijn daar het meest gevoelig aan omdat ze door hun vorm (heel lange geluidsgolven) heel moeilijk te dempen zijn. De golven weerkaatsen op muren, vloer en plafond en veroorzaken zo pieken (veel te veel bas in een bepaalde frequentie) en dalen in de basweergave. Als je een dip of verminderde weergave hebt op bvb 60Hz, dan kan je dat met 1 sub moeilijk oplossen. Hem van plaats verzetten kan iets helpen, maar doorgaans niet veel. Zelfs al beschik je over een krachtige instelbare dsp, dan nog kan je de dip niet opvullen. Nee, want hij ontstaat waar vertrekkende geluidsgolven botsen met weerkaatste golven en ze elkaar opheffen. Meer of luidere golven laten vertrekken, zorgt enkel voor meer uitdoving en geen verandering in de dip.

Op dat moment kan een 2e sub uitkomst bieden. Door de verschillende plaatsing kan je met de ene de dips van de andere makkelijker opvullen. Veel mensen opteren voor 2 identieke subs om dit te doen, maar als je er toch 2 plaatst, waarom dan niet 2 die elk hun optimale geluidsgolf produceren? Zo sla je 2 vliegen in 1 klap. Beter verdeeld laag en subs met meern "marge" (headroom) om luid te gaan, omdat ze zich niet hoeven te forceren om tonen weer te geven buiten hun "comfort zone".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Daar ben ik het mee eens. 2 subs + full range speakers zie ik nog wel zitten. maar om die full range speakers dan nog eens op te splitsen in 2 laag en 2 midden/hoog, mja...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Effe een update... Joske007 is vorige week nog even langs geweest om de opstelling nog eens te horen zoals ze bedoeld was.
1f606.png
Hij vond het geheel in stereo iets minder 3D klinken als zijn eigen T+A zuilen, maar was wel zeer te spreken over de dynamiek en de detaillering in surround... maar ik wil hier niet voor hem spreken. Hij heeft ondertussen de 2x10inch en 15inch mee om te testen in zijn eigen setup... Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator: