• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Aankoopadvies receiver

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ik ben van plan om in binnen enkele weken / maanden een andere receiver aan te schaffen dus dan kan de zoektocht stilaan beginnen.

Momenteel gebruik ik ( al een 10tal jaar) de AV receiver van Technics SA-DX 950, die toen zowaar DTS sound ondersteunde en er zit zelfs een MOS FED condensator in, staat op voorpaneel dus dit moet toen iets heel speciaal geweest zijn vermoed ik !
263a.png
Maar nu wordt het hoog tijd dat ik deze eens vervang met een recent model zodat ik de komende 10 jaar weer goed zit.

De receiver zal voor 90% gebruikt worden om films en series te bekijken, het beluisteren van muziek gebeurd bij ons via stereo installatie. Dit kan wel nog veranderen moest de kwaliteit echt stukken beter zijn via de receiver, maar hoe dan ook zal deze hoofdzakelijk gebruikt worden voor tv , blu ray , PS4 en mediaspeler.


De boxen die er op aangesloten zullen worden:

Momenteel gebruik ik 5 boxen van Technics ( SB AFC 140 ). Ook deze zullen heel waarschijnlijk gewisseld worden met nieuwere modellen, maar dit zal afhangen of of dit ook beter geluid zal geven. Dus momenteel gebruik ik 5 identieke boxen voor mijn surround, maar ik vermoed (als lake) dat er verschillen zijn in front, center en rear speakers ? Daarom dacht ik ook andere front, center en rear speakers te kopen uit het Bowers & Wilkins gamma, omdat mijn subwoofer ook van dit merk is. Welke b&w boxen het zullen worden weet ik nog niet, mij nog niet in verdiept. Tips zijn zeker welkom. Het budged voor de nieuwe luidsprekers weet ik zo nog niet, nog geen id wat zo iets kost.


Budged receiver : Ik hoop rond de 800€ iets te vinden, maar mag ook wat meer zijn.


Na wat rond zoeken ben ik op de Marantz receiver gestoten. Ook hier heb je een hele reeks aan modellen in maar mijn voorkeur gaat uit naar de Marantz NR 1609. Deze is niet zo groot als de andere modellen maar krijgt toch even goeie punten op geluidskwaliteit. Het enige wat ik niet goed weet is of deze slechts 1 of meerdere HDMI UITgangen heeft ? Ik zou er al minstens 2 willen hebben om men TV en later misschien ook projectiescherm op aan te sluiten. Verder lijkt me dit een ideale keuze, tenzij iemand nog een andere receiver in gedachten heeft. Of leden die een Marantz bezitten, mogen gerust hun ervaring even posten.

Marantz NR1609
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
houd er rekening mee als je voor deze receiver gaat je beperkt bent tot satelieten , voor full range speakers heeft deze echt te weinig power , alsook heeft deze 5 ingangen en maar 1 uitgang . je bent eerder opzoek naar een veel hoger gepositioneerd model . zoals de 7009 van marantz op zijn minst . deze heeft meer ruwe power ( makkelijkere aansturing van speakers/rust in het geluid) en heeft 2 hdmi uitgangen . is natuurlijk wel een groter formaat . ook is de sclx reeks van pioneer wel goed en je kan daar de 50 reeks (56/57) al van vinden in jouw budget . b&w is een goed speaker merk maar heeft wel veel power nodig om ten volle tot zijn recht te komen . subwoofer maakt niet zoveel uit als het hoofdzakelijk film is dat je ermee gaat spelen dan kan je deze perfect combineren met andere merken . monitor audio , dali , klipsch ,kef en q accoustics hebben prijs kwaliteit ook hele goede speakers waar je voor relatief weinig geld veel speaker voor in de plaats krijgt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Wat bedoel je juist met " beperkt tot satelieten " ?

Moet wel zeggen dat ik nauwelijks of nooit echt het volume maximaal zet. Het is dus ook niet dat ik een receiver nodig heb die een grote zaal moet aankunnen. Dus wanneer ik zou gaan voor de Marantz 7009, en ik zou mijn films op een heel laag volume bekijken, zou deze daar dan niet veel moeite mee hebben ?


Ook even de pioneer receivers bekeken, sclx was een vorige reeks blijkbaar, momenteel is het de vsx reeks welke VSX 1130 mij wel wel goed lijkt, alleen zou deze geen DTS:X ondersteunen, wat wel meer zal gebruikt worden in de toekomst. Dan is er ook nog de Onkyo TXNR646, maar deze heeft dan weer maar 1 HDMI uitgang... Welk zijn zo nog degelijke receiver merken die goeie scores krijgen, met 2hdmi uitgangen ?

Bij de boxen, dus B&W is vooral goed als je vaak het volume goed open zet, wat bij mij niet zo vaak gebeurd. De andere boxen die je aangaf, zijn er bepaalde dingen waar ik best op let of zijn deze allemaal van goeie kwaliteit en kan ik puur kiezen welk ik het mooist vind.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
Als je in de hogere serie van B&W gaat shoppen moet het volume belange zo hoog niet staan om er deftig geluid uit te krijgen.;)

Ik speel ook nooit op vmaximaal volume maar 100 DB is toch wel het minimum ergens.....;) Trouwens als je uw set goed hebt ingeregeld ga je merken dat je automatisch wat harder gaat spelen.
1f609.png
( nu trouwens aan het kijken en luisteren naar rammstein op stanje -15 en goesting om het nog wat harder te zetten.
1f609.png
maar tja de buren héé )

(
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
met satelieten bedoel ik kleinere speakers zoals de b&w m serie welke hele kleine speakers zijn , als je met kleine speakers op laag volume gaat spelen ga je niet zo een mooie bubble hebben . met boekenplankers of vloerstaanders ga je veel meer detail op laag volume halen , de sclx reeks van pioneer is de hoger gepositioneerde reeks . zoals yamaha de avantgarde reeks heeft . dit zijn echt high class receivers met veel vermogen . dus heel makkelijk veel detail op laag volume . ben zelf ook naar een sclx gegaan met full range speakers om op laag volume veel detail te halen . ik speel zelf meestal op -40db to -30db en heb dan een hele mooie surround bubble , terwijl ik met kleinere ( sateliet ) speakers werkte ik het volume een heel stuk moest omhoogschroeven om een mooie bubble te krijgen . ook als je met satelieten werkt ligt je crossover frequentie van de subwoofer een stuk hoger ( deze speakers gaan niet zo laag) en ga je de sub een heel stuk harder kunnen lokaliseren . dit is het compromis van satelietspeakers . het is kleiner en past beter in een interieur , maar je gaat het volume moeten omhoogschroeven voor een mooie bubble te bereiken en de sub gaat een stuk hoger moeten gaan waardoor die meer lokaliseerbaar wordt . terwijl de prijs van goede boekenplankspeakers niet zoveel verschilt van een sateliet . terwijl je met een boekenplanker een vollere/rijkere klank gaat krijgen , alsook ze meestal een stuk lager gaan , je de crossover van de sub lager kan zetten , deze minder lokaliseerbaar wordt en op lager volume al een mooie bubble krijgt . het blijft een eigen keuze maar ik vind persoonlijk kleine speakers en een mooie bubble op laag volume niet echt samengaan .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Het hangt er echt vanaf hoor hoeveel vermogen je nodig hebt.

Als je speakers neemt met een hoge gevoeligheid en hoge impedantie, dan heb je echt niet veel vermogen nodig. En sateliet van 4ohm met een lage gevoeligheid zal serieus was meer vermogen nodig hebben als bv een Klipsch vloerstaander van 8ohm met een hoge gevoeligheid.

Ik zou sowieso voor deftige bookshelves of vloerstaanders gaan. Klinkt zoveel mooier en voller als satelietjes. Zolang je niet op oorlogssterkte draait, dan valt het vereiste vermogen best meer hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
klopt idd wat je zegt broodrooster , maar hij had het wel over speakers van b&w welke echt wel wat extra vermogen nodig hebben om de beste klank eruit te halen . plus je hebt liever wat extra over zodat je niet na een uurtje spelen in protect vliegt omdat je het maximum uit je receiver bent aan het halen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Alvast bedankt voor de uitleg ! Ik ben er allemaal niet zo thuis in maar daarom ben ik hier, om bij te leren en een goeie aankoop te doen.

Momenteel heb ik dus - deze - SB AFC140. boxen( maar dan in zwart). Vallen deze dan onder de sateliet categorie ? Stel dat ik deze zou aansluiten op bv een Marantz 7009, en mijn volume staat meestal rond de - 40db, houd ik deze gewoon of investeer ik het best in betere boxen ?

De bedoeling is mijn home cinema te upgraden zodat ik de komende jaren kan genieten van beter beeld en geluid, daar hoort dus zoizo al een nieuwe receiver bij en ik vermoedde dan ook andere boxen (had vloerstaanders in gedachten) . Tenzij mij huidig surround set voldoende is.

Wat ik me ook afvraag: Op de receiver staat als volume bv -40db en wanneer je luider gaat -30db. Waarom begint het niet gewoon van 0db in mute stand naar bv 40db bij het luider zetten. En Skoebiedoe zijn volume stond dus 100db bij het afspelen van Ramstein ?? Dit is al behoorlijk luid als je het mij vraagt
263a.png
(Of was hij het min teken ervoor vergeten zetten )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
dit zijn idd satelieten . vloerstaanders hoeven niet perse heel veel geld te kosten , er zijn verschillende merken die betaalbare vloerstaanders maken die voor film echt wel goed zijn , zoals de klipsch r serie , monitor audio mr serie , dali zensor serie . je moet ook niet ineens alles kopen he . je kan beginnen met receiver en 2.0 later upgraden naar 3.0/3.1/5.1 enz speakers met een groter bereik gaan echt een meerwaarde betekenen . als je dan enkel je sub onder de 80hz laat werken is de beleving compleet
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ik dacht dat satelieten van die mini boxen waren die je tegenwoordig vaak aan spotprijzen kan kopen. Ik wist niet dat mijn huidige boxen daar ook onder vielen aangezien ze toch redelijk groot zijn, aan de andere kant, ze zijn dan ook al zeker 15jaar oud dus toen waren dit waarschijnlijk de kleinste in hun soort
263a.png
Maar ok, andere boxen dus.

Ik zou inderdaad stapsgewijs kunnen upgraden maar mezelf kennende heb ik daar het geduld niet voor, ik heb er ook wel wat budged voor uitgetrokken dus dat moet wel in orde komen. Ik ga alvast de verschillende series die je aangaf is verder bekijken en bij verdere vragen post ik ze hier wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
MrRed zei:
Wat ik me ook afvraag: Op de receiver staat als volume bv -40db en wanneer je luider gaat -30db. Waarom begint het niet gewoon van 0db in mute stand naar bv 40db bij het luider zetten. En Skoebiedoe zijn volume stond dus 100db bij het afspelen van Ramstein ?? Dit is al behoorlijk luid als je het mij vraagt
263a.png
(Of was hij het min teken ervoor vergeten zetten )
is gewoon een andere manie van weergeven en dacht dat dan dat je dan hewoon -30 Db minderhard speelt dan referentie ( 0 dus ) Ik kan trouwens kiezen tussen Db weergave of gewoon van 0 tot 100 ...maakt echt niets uit.

En nee ben de - niet vergeten en Rammstein moet hard staan.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
MrRed zei:
Ik dacht dat satelieten van die mini boxen waren die je tegenwoordig vaak aan spotprijzen kan kopen. Ik wist niet dat mijn huidige boxen daar ook onder vielen aangezien ze toch redelijk groot zijn, aan de andere kant, ze zijn dan ook al zeker 15jaar oud dus toen waren dit waarschijnlijk de kleinste in hun soort
263a.png
Maar ok, andere boxen dus.

Ik zou inderdaad stapsgewijs kunnen upgraden maar mezelf kennende heb ik daar het geduld niet voor, ik heb er ook wel wat budged voor uitgetrokken dus dat moet wel in orde komen. Ik ga alvast de verschillende series die je aangaf is verder bekijken en bij verdere vragen post ik ze hier wel.
best niet enkel reviews lezen maar ook gaan luisteren , iedereen heeft wel een voorkeur qua klankkleur , wat er in een review super uitziet kan bij het beluisteren zwaar tegenvallen naar jouw gehoor . wat is je budget als ik vragen mag ? kunnen we eens kijken naar verschillende setups
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
ilstino zei:
wat is je budget als ik vragen mag ? kunnen we eens kijken naar verschillende setups
Voor de receiver, een 800€

Voor de boxen (vooraan link en recht, center en link/rechts achter), een 2000 - 2500€. Heb eigenlijk nog niet echt een id wat zo iets kost, bv 2 vloerstaanders. Maar ik hoop dat ik met dit bedrag ga toekomen. Moest het nu zijn dat dit duurder uitvalt maar het echt men smaak kwa klank en look is, dan wil ik het gerust aan geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Dat zijn mooie budgetten. Kan je wel al iets moois mee doen. Wil je ook een subwoofer?

Als je zo geen kleine receiver nodig hebt, kan je eens kijken naar de Denon X4100. Die heeft Audyssey XT32 en werkt wel beter als de modellen met de gewone XT.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Een sub heb ik al, een B&W ASW 610.

Dus met dit budged kan ik al iets degelijks kopen ? Het is ook de bedoeling dat de receiver en boxen weer een 10-15jaar kunnen meegaan.

Dacht voor een Marantz 7009 te gaan maar de Denon X4100 zal ik ook is verder bekijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Ik heb nog een B&W 5.0 set in de aanbieding (800 euro): B&W 603S3, B&W LCR600S3 en B&W 601S3 in de kleur sorrento
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
MrRed zei:
Een sub heb ik al, een B&W ASW 610.

Dus met dit budged kan ik al iets degelijks kopen ? Het is ook de bedoeling dat de receiver en boxen weer een 10-15jaar kunnen meegaan.

Dacht voor een Marantz 7009 te gaan maar de Denon X4100 zal ik ook is verder bekijken.
Die Marantz is ook een goeie met alle toeters en bellen er op!
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Chr1st0f zei:
Ik heb nog een B&W 5.0 set in de aanbieding (800 euro): B&W 603S3, B&W LCR600S3 en B&W 601S3 in de kleur sorrento
Klinkt verleidelijk, maar het zou pas over een maand of 3-4 zijn dat ik dit mijn surround set enz zou vernieuwen, dan verhuis ik naar een nieuwe woning.

Dus ik zal jou dan nog eens contacteren en indien je de boxen nog hebt, eventueel eens langs komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dreamworks

Member
15 nov 2014
31
0
9
www.dreamworks.be
Beste Mr Red,

Ik heb een "nieuw in de doos" Denon AVR-X4200W Zilver ( de opvolger van de X4100 ) staan voor 1050 € ipv 1499 € Als je er een voorschot op geeft kan je hem gerust 3 maanden laten staan.

Ik hoor het wel

Peter Cinedream - Bonheiden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Klinkt zeer interessant, ik ga straks nog wat info zoeken over deze receiver en dan laat ik u zeker nog iets weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator: