• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Akoestiek verbeteren, te beginnen met de vloer.

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
In mijn huidige ruimte bestaat de vloer uit OSB-plaat bekleed met vast tapijt, dus een heel zachte structuur... Alhoewel dit voordelen heeft begin ik meer en meer de nadelen op te merken. De PB13 Ultra kan dit aardig blootleggen...

Bedoeling is voor een budgetvriendelijke oplossing daar deze ruimte niet definitief een HT-ruimte zal zijn, ik woon nog thuis maar hoop binnenkort een eigen plaats te kunnen kopen. Daar zou ik het volledig anders aanpakken...

Heeft er iemand tips/voorbeelden welke kant ik uit kan?

Een zwevende vloer is waarschijnlijk de oplossing, maar kan je hier fouten bij maken?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Svs soundpath of een auralex plaat als het is om doordreunen tegen te gaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Veel meer als inderdaad wat "onderleggers" in de vorm van een plaat of dempers zou ik niet overwegen. Te kostelijk en te complex om sublaag doorgedreven te isoleren.

Ik heb hier nog een Auralex Great Gramma staan die werkloos hier staat te niksen. Je mag deze altijd eens lenen om te zien "of het iets doet" Mijn volledige zolder is een isolatieplaat (EPS Isomo) op beton met daarboven een pak chape (dus beton-eps-chape-eindvloer) en dat geeft geen enkele kik bij subgeweld...

http://www.auralex.com/product/gramma/

Wel niet de v2 versie die ik heb staan, de "oudere".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
De sub staat op een Auralex Great Gramma, maar waarschijnlijk verwacht ik er teveel af.

Moest ik nu upgraden naar een Anthem MRX 510, dus van ADSY XT naar ARC 1M gaan, zou het lage toch een heel stukje strakker en gedefinieerder moeten worden zodat ik minder last hebben van effecten die de vloer heeft?

Kan het ook helpen moest ik een hoogpolig tapijt of Perzisch tapijt met dikke rubberen onderrand over het vast tapijt leggen, lijkt mij een iets gebruiksvriendelijkere aanpassing..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Yep, je verwacht er teveel van denk ik dan zo
1f609.png
Het veranderen van receiver met een andere DSP zijn druppels op een (hete) plaat. Stiller zetten help evengoed dan.

Zelfs het subgebied dat gewoon netjes gecorrigeerd is vandaag de dag zal evengoed de nodige "trillingen" veroorzaken in je vloer-structuur. Als je extreme "pieken" van resonanties heb kan dat inderdaad nog wel extra bijdragen, maar ADSY XT doet het nu ook niet ZO slecht hé!

Wat het tapijtje betreft, echt gewoon te weinig massa om iets te betekenen. Sublaag is echt van een andere categorie om daar iets mee aan te vangen of onder controle te houden naar "lekkage" toe naar andere delen in de constructie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
jvanhambelgium zei:
Yep, je verwacht er teveel van denk ik dan zo
1f609.png
Het veranderen van receiver met een andere DSP zijn druppels op een (hete) plaat. Stiller zetten help evengoed dan.

Zelfs het subgebied dat gewoon netjes gecorrigeerd is vandaag de dag zal evengoed de nodige "trillingen" veroorzaken in je vloer-structuur. Als je extreme "pieken" van resonanties heb kan dat inderdaad nog wel extra bijdragen, maar ADSY XT doet het nu ook niet ZO slecht hé!

Wat het tapijtje betreft, echt gewoon te weinig massa om iets te betekenen. Sublaag is echt van een andere categorie om daar iets mee aan te vangen of onder controle te houden naar "lekkage" toe naar andere delen in de constructie.
Dan ga ik gewoon het geld sparen voor als ik verhuis en daar het huiswerk goed maken.
263a.png


Juist nog 1 vraagje: het sub-lage dat ik hoor, kan dit beïnvloed worden door de ruimte er onder? Onder mijn ruimte zit de inkom en daar moet het definitieve plafond nog gekozen worden. Als daar kan gekozen worden voor een akoestisch behandeld plafond, kan dit een positief effect hebben voor mijn ruimte zonder mijn vloer akoestisch te behandelen?

Mij lijkt van wel aangezien de ruimte er onder werkt als een echokamer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zo'n akoestische plafonneke is voornamelijk werkzaam in de "spraak & muziek" band. Niet zozeer voor lage (vb 100Hz-250Hz) of sublage (10Hz-100Hz) regionen. Ik heb m'n twijfels of dat nog maar iets gaat betekenen voor het geval je PB13 daar staat te knallen het verdiep boven de inkom ! Die houten vloer (contactgeluiden) neemt menig trilling in de structuur op en zit die gewoon door naar andere delen en een plafonneke gaat ook niet niet veel werken.

Je kan wel degelijk je ruimte boven natuurlijk "zwevend" gaan maken hé om zoveel mogelijk contact-geluiden en doorzetting in de structuur te beperken en dat allesinds met X dB's te verminderen. Maar dat is toch wel redelijk complex, kan ik je niet bij helpen want dat moet echt *goed* gedaan worden of het effect gaat teniet.

Op HTForum.NL zit wel meer expertise en lopen wat topics van iemand die ook aan het prullen was met een voorzetwand om geluid van de buren te verminderen etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
@Jvanham: Hoe groot is die plaat die je hebt? En hoeveel wil je er voor hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator: