• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Akoestische panelen en basstraps zelf maken

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geef hier je tips omtrent het zelf maken van basstraps/absorberende panelen/diffusers.

Wat ik gelezen heb:

Bron soundscapes: Ook een paneelabsorber mag gerust met stof aan het gezicht worden onttrokken, mits de stoffering de voorplaat niet raakt en met dien verstande dat dan natuurlijk de absorptiewaarde van de constructie als geheel verandert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik zou 10cm akotherm panelen willen maken. Zo is 't en dat klinkt daar geweldig.

Hoop alleen dat ik met minder panelen al bijna evengoede resultaten ga krijgen :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
broodro0ster zei:
Ik zou 10cm akotherm panelen willen maken. Zo is 't en dat klinkt daar geweldig.

Hoop alleen dat ik met minder panelen al bijna evengoede resultaten ga krijgen :p
Dat is ook de reden dat Rik eerst een meting heeft laten uitvoeren, en daaruit is een behandelplan uit voortgekomen met voorstel X aantal m² absortie te voorzien etc van dit of dat type. Je zal met minder mogelijk ook toekomen, maar als zonder degelijke RT60 metingen zal je nooit weten hoe-of-wat. Maar het kan nooit kwaad alvast wat paneeltje klaar te maken en dan te gaan plaatsen op de gekende reflectie-punten
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Die akotherm panelen vallen nog mee van prijs:

http://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-basic-d40-geluidsabsorptie-in-het-zicht-toepasbaar

Maar span je daar dan nog doek voor? Lijkt me toch "mooi" genoeg om zo te hangen? Eventueel in een kader?


Basstraps.. ik wil er 4 in de hoek zetten Door de vorm van mn ruimte/schuin dak.. heeft het dan wel zin om deze enkel vanaf de vloer 1m hoog te maken? Zou je dan in de andere hoek (die 2,5m hoog is ipv 1m) deze tot aan plafond doen?

Zelf maken is een optie echter ik zie ook nog andere mogelijkheden Deze bv: http://www.bax-shop.nl/basstraps/auralex-lenrd-bass-trap-donkerpaars/product-details.html  En dan 2 boven elkaar zetten. Of zelf maken en dan een lattenabsorber maken? Dus van die akotherm panelen, en ervoor verticale latten met afstand tussen

Van die panelen kun je eignelijk ook kant en klaar krijgen http://www.bax-shop.nl/absorbers/bekijk-alle-producten.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
Die akotherm panelen vallen nog mee van prijs:
Euh
1f62d.png
ik was wel ongeveer een €1500 kwijt aan enkel die goedkope paneeltjes
2639.png
Maar het resultaat is dan ook
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
20 euro voor een plaat van 60 op 1m Toch te doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
20 euro voor een plaat van 60 op 1m Toch te doen?
En dit maal X Bij mij was het € 26,83 per plaat in de kleur zwart.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
jvanhambelgium zei:
Dat is ook de reden dat Rik eerst een meting heeft laten uitvoeren
Mag ik zo bot zijn om te vragen wie dit gedaan heeft en in welke prijs-range we dan kijken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
jvanhambelgium zei:
Dat is ook de reden dat Rik eerst een meting heeft laten uitvoeren, en daaruit is een behandelplan uit voortgekomen met voorstel X aantal m² absortie te voorzien etc van dit of dat type. Je zal met minder mogelijk ook toekomen, maar als zonder degelijke RT60 metingen zal je nooit weten hoe-of-wat. Maar het kan nooit kwaad alvast wat paneeltje klaar te maken en dan te gaan plaatsen op de gekende reflectie-punten
1f609.png

Ik ben van plan om de eerste reflectie punten aan te pakken met 10cm aktotherm D20. Op de zijwanden langs beide kanten een paneel van 1.2m x 2.0m, achter de zetel een paneel van 0.6m x 2m en dan nog eventueel tussen de voorste luidsprekers en de wand. Ik ga er van uit dat dit sowieso een verbetering zal opleveren.

Ik zal zelf tussentijdse metingen doen om te zien hoe de demping beter wordt. Ik ga het nog niet zo pro aanpakken en ervoor een professional laten komen. Ik vermoed dat die mannen redelijk wat geld kosten en aangezien ik niet in dit huis ga blijven, lijkt me dat de moeite niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De plaatsing van het dikke gordijn bij mij op het 1e reflectie-vlak achteraan heeft véél gedaan. Vanwege de hoorn-speakers die directief zijn heb ik sowieso niet zoveel last van zijwand-reflecties.

Ik heb uiteindelijk iemand laten komen als "na-meting" omdat ik zelf al redelijk wat werk erin gestoken heb, specifieke absorbers heb uitgerekend en laten maken en het resultaat mag er wel wezen hoor gezien de weinig kosten dat ik erin gestoken heb. Dat heeft Soundscapes ook in in z'n verslag geschreven. Ik wilde eens een opinie van iemand die wel eens meer in echt goed klinkende ruimtes komt etc. Ik blijft met specifiek sub-laag problemen zitten, maar die zijn eigen aan de zolder helaas en ik denk niet dat ik daar nog iets kan aan doen, het betreft wel "problemen" in de 10-30Hz range waar redelijk veel energie blijft hangen voor een iets langere tijd. Merk ik dat ? Denk het niet eigenlijk. Is het meetbaar ? Ja, dat wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zou beter eerst gewoon de voorzetwand vlak maken zeker, opvullen met rotswol en dan gyproc ertegen? En daarna bepalen basstraps en onder/boven scherm panelen (onderaan zal wel erg weinig worden)

Anders is het houten frame maken , rotswol of akoterm d20 of d40 ertussen en daarop latten vijzen, met spatie tussen... de vraag is dan wel, welk latten, hoe breed en hoe diep en hoeveel spatie tussen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Is er een reden waarom die voorzetwand zo'n haast heeft ? Waarom doe je niet rustig verder met de rest, je kan zelfs tapijt leggen voor je dat voorzetwandje zet. Dan rustig eens meten om te zien of er specifieke problemen zijn, het is niet zo'n grote ruimte dus kwa nagalm valt dat mischien al direct mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Is er een reden waarom die voorzetwand zo'n haast heeft ? Waarom doe je niet rustig verder met de rest, je kan zelfs tapijt leggen voor je dat voorzetwandje zet. Dan rustig eens meten om te zien of er specifieke problemen zijn, het is niet zo'n grote ruimte dus kwa nagalm valt dat mischien al direct mee.
Zoiezo moet die buis wegzitten Eerst tapijt leggen en daarna gyproc zetten en toesmeren is echt een no go Ook het plafond moet echt wel AF zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Grr, dit wordt echt weer moeilijker dan gedacht Ook het plafond zal een probleem zijn (als ik er nu bij nadenk)

1. als ik gyproc gebruik, heb ik een harde ondergrond om dan amtos speakers in te bevestigen, kan ik de randen mooi afwerken, maar moet ik met absorpitepanelen werken vemits glaswol erachter weinig zin heeft 2. als ik met absorptiepanelen ga werken, gaan 9/10 die atmos speakers in de weg zitten 3. met doek afwerken voor het hele plafond zorgt voor NIET strakke afwerking langs de kanten (zoals nu ook het geval is) 4. geperforeerde platen zijn wit, en mag ik 9/10 niet schilderen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Joske007" data-link="http://home-theater.be/topic/884-Akoestische-panelen-en-basstraps-zelf-maken?postID=22492#post22492"> Euh [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/1f62d.png[/img] ik was wel ongeveer een €1500 kwijt aan enkel die goedkope paneeltjes [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/2639.png[/img] Maar het resultaat is dan ook [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/1f44d.png[/img] </woltlab-quote> +1 zei:
Grr, dit wordt echt weer moeilijker dan gedacht Ook het plafond zal een probleem zijn (als ik er nu bij nadenk)

1. als ik gyproc gebruik, heb ik een harde ondergrond om dan amtos speakers in te bevestigen, kan ik de randen mooi afwerken, maar moet ik met absorpitepanelen werken vemits glaswol erachter weinig zin heeft 2. als ik met absorptiepanelen ga werken, gaan 9/10 die atmos speakers in de weg zitten 3. met doek afwerken voor het hele plafond zorgt voor NIET strakke afwerking langs de kanten (zoals nu ook het geval is) 4. geperforeerde platen zijn wit, en mag ik 9/10 niet schilderen
Wat denk je van gyproc plafond met uw atmos speakers in, op uw gyproc diffusie/absorptie plaatsen en ervoor een acoutisch transparant doek. Zie onderstaande link voor dat laatste. Dan heb je alles wat je wil.
1f44d.png
http://www.monavisa.be/akoestisch.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het zal idd dat worden OF toch gyptone BIG platen Blijkbaar mag je die toch schilderen

Alleen vlak is natuurlijk het mooist maar ook duurst lol

Indien met panelen zou ik zoiets krijgen:

LrNNkKl.jpg


In realiteit zouden speakers wel verzonken zitten en klein beetje naar links nog Maar je hebt wel een idee van de "verspringingen"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
John Carlton zei:
+1, das 34€/m²! Goedkoop zou ik dat toch niet noemen. Ik betwijfel of de resultaten ook 10 keer beter zijn dan glas/rotswol.
Nu dit ik hier eventjes terug nalees, leek me de prijs inderdaad zonder aftrok van andere materialen wel aan de dure kant
2639.png


Om misverstanden te vermijden en de juiste info hier te delen, heb ik het factuurtje er maar even bijgehaald. Waarop het volgende staat, 48xplaten Akotherm D40 (5cm kleur zwart), inclusief transport aan €1.086,44

Ik heb zeer bewust niet voor Rockwool gekozen en dit voor de volgende onderstaande reden! - Het beoogde werkingsgebied. - Absorptiewanden moesten ten allen tijden flexibel blijven. - Moeilijk tot niet verkrijgbaar in de kleur zwart. - Blijft steeds een vuiligheid voor en na de afwerking. - Kunnen niet tegen het plafond gelijmd worden - Irritaties, - Enz... Voordelen van Akotherm: - Panelen zijn zonder enige afwerking, vrij van irritaties in diverse ruimten te plaatsen. - Ook geschikt voor de leefruimte. - Zeer stevige panelen, vallen bij veelvuldig verwijderen niet uit elkaar. - Kunnen gelijmd worden tegen plafond en wanden. - Enz….
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Grr, dit wordt echt weer moeilijker dan gedacht Ook het plafond zal een probleem zijn (als ik er nu bij nadenk)

4. geperforeerde platen zijn wit, en mag ik 9/10 niet schilderen

Tuurlijk mag je die wel schilderen, MAAR wees ervan bewust dat niet niet zo evident gaat zijn, zoals ik ook al aanhaalde op HTForum.NL voor iemand anders. Ik heb hetzelfde voorgehad met m'n perforated absorbers. Bij het schilderen met donkere kleur is het een *ramp* om ook de zijkanten van de gaatjes te schilderen. Dat gaat je met een opgehangen Gyproc niet lukken. Dat was echt een smos-werkjen, maar aangezien deze 120cm x 120cm panels gewoon in m'n garage lagen niet echt een probleem om het uiteindelijk volledig te voorzien van kleurtje Anders blijf je dus met witte/ongeschilderede randjes zitten rond de gaatjes! Deze platen zijn gemaakt om in ruimtes te hangen in een frame-systeem en gewoon "wit" te blijven! Kan best storend zijn als de rest van de panels een echt donkere kleur hebben!

Deze foto geeft duidelijke illustratie wat ik bedoel...
PANEL4.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Is spuiten met zo een spuitpistool dan niet eenvoudiger....
 
Laatst bewerkt door een moderator: