• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Akoestische panelen en basstraps zelf maken

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
skoebiedoe zei:
Is spuiten met zo een spuitpistool dan niet eenvoudiger....
Tja, zelfs dat niet. Als ik me niet vergis zit er een "vliesje" tegen zo'n Gyptone platen en zijn dat niet gewoon perforaties erdoor. Met een spuitpistool ga je dat volgens mij wat volsmossen ook zodat de akoestische "doorlaat" anders is. Op de site staat wel dat je dan kan verven met "kortharige" borstel etc, maar toch eerst zien dan geloven voor toepassing in een donkere HT-ruimte! Zolang de kleur wit/beige/licht blijft valt dat allemaal niet op, maar een volledige plafond met dan overal nog "witte" stipkes ...
1f608.png


RigiTone platen van SaintGobain/Gyproc hebben ook mogelijkheden, verschillende patronen etc. Maar goedkoop is dat ook niet hoor, deftige afwerking vraag ook de nodige inspanning
1f609.png


http://www.gyproc.ae/images/pdf/saint_gobain_gyproc_acoustic_ceilings_brochure_2014.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
skoebiedoe zei:
Is spuiten met zo een spuitpistool dan niet eenvoudiger....

Dat mag niet volgens gebruiksaanwijzing Ik kan ze wel manueel met een penseel alle gaatjes doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Ik kan ze wel manueel met een penseel alle gaatjes doen
Tuurlijk Stijn, tuurlijk Na ongeveer 30 minuutjes heb je dit voor ...modo
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik zou een gewoon plafond maken en daarna akoestische panelen er tegen monteren. Je kan er eventueel nog indirecte verlichting achter plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Tuurlijk Stijn, tuurlijk Na ongeveer 30 minuutjes heb je dit voor ...modo
Ge hebt soorten he En borstel met fijne korte haartjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Chr1st0f zei:
Ik zou een gewoon plafond maken en daarna akoestische panelen er tegen monteren. Je kan er eventueel nog indirecte verlichting achter plaatsen.
Ja? Ook met atmos speakers in plafond?

Heb je die foto gezien hoe het er zou kunnen uitzien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
John Carlton zei:
was ook het eerste dat in mij opkwam
Neen, want die GypTone etc hebben een akoestisch vlies (wit en hopelijk ook zwart) wat je niet wil verven aangezien dan de doorlaatbaarheid weg is ! Met een spuitpistool lijkt het onmogelijk niet tegen het vlies te verven...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat vlies is bij alle 2 wit, maar zit wel achteraan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Dat vlies is bij alle 2 wit, maar zit wel achteraan.
Tuurlijk dat, maar je kijk er wel op hoor als je door de gaatjes kijkt, als je dan een versie neemt met relatief grote gaatjes valt dat wit wel goed op. Zwart had wel een plus geweest. Maar zoals gezegd, dit soort panelen is niet gemaakt om in een zwarte batcave te hangen...Daar zal je dikwijls gewoon met opgespannen stoffen etc werken met daarachter het nodige (zie vb de "wanden" in de Metropolis zalen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
jvanhambelgium zei:
Neen, want die GypTone etc hebben een akoestisch vlies (wit en hopelijk ook zwart) wat je niet wil verven aangezien dan de doorlaatbaarheid weg is ! Met een spuitpistool lijkt het onmogelijk niet tegen het vlies te verven...
Goed om weten, bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Bij de knauf cleaneo platen heb je de keuze uit platen met wit, zwart of zonder vlies Misschien is dat een optie Of toch gewoon gyproc en erna platen ertegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Skank zei:
Ja? Ook met atmos speakers in plafond? Heb je die foto gezien hoe het er zou kunnen uitzien?
Ja, die GypTone platen hebben ook maar 25mm of 50mm isolatie materiaal. Je kan toch perfect akoestische panelen van 50mm tegen het plafond hangen tussen de luidsprekers. De indirecte verlichting kan je inderdaad niet uitvoeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ok prima, dan doe ik het zo :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Vandaag in de klusrubriek: zelf een bass trap maken met rotswol

Eerst en vooral, rotswol is een vuil goedje maar mits de nodige voorzorgen kan je er vlot en makkelijk mee werken zonder problemen. - Draag een mondmasker, liefst volledig afgesloten - deftige handschoenen - lange mouwen - indien mogelijk ventileer de ruimte waarin je werkt - nadien de boel stofzuigen

voorzie het juiste gereedschap, lang stanleymes, een paar rechte planken en een plank om de rotswol op te versnijden

Ik heb rotswol genomen met densiteit van 48kg/m³ (als ik mij niet vergis) wat goed zou moeten zijn voor het doel. De panelen zijn 100 op 60cm en 4,5cm hoog. Dit wil zeggen dat je uit 1 plaat dus 4 driehoeken krijgt van 50/50 en die op elkaar 18 cm hoog zijn. in 1 pak zitten 8 panelen dus daarmee geraak je 144cm hoog.

Met een valiezeplank meet je makkelijk de 10 overtollige cm af
2014-12-20%2018.16.56.jpg


Vervolgens heb ik 2 plankjes afgezaagd op 50cm. Die leg je dan telkens op een plaat en dwars er op leg je een smalle rechte plank (in mijn geval een overschotje MDF)
2014-12-20%2017.41.17.jpg


Middendoor snijden en dan tweemaal diagonaal
2014-12-20%2017.42.38.jpg


en je hebt 4 gelijke driehoeken
263a.png
2014-12-20%2017.50.30.jpg


Op het tapijt heb ik eerst plastic gelegd
2014-12-20%2017.28.40.jpg


Halverwege of om de meter ofzo leg je de rotswoldriehoeken best eens vast. Gezien de Ytong blokken bij mij heb ik er gewoon af en toe een lange nagel ingezet om te voorkomen dat de toren omver valt.
2014-12-20%2020.58.45.jpg


Om te voorkomen dat er vezels loskomen kan je afwerken met een licht doek.
2014-12-22%2015.10.38.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator: