• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Atmos... de moeite waard of een hype?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik ben op zoek naar goed advies / demo i.v.m. Dolby Atmos.

Mijn HT is zo goed als bijna voltooid, er rest me nog enkel de verdere afwerking van het plafond. Maar voordat ik aan deze zeer leuke klus begin, zit ik met het dilemma of ik mijn huidige 7.1 opstelling nu al of niet ga uitbreiden naar Dolby Atmos? Indien ja, dien ik uiteraard met het verder afwerken van het plafond rekening te houden met de nodige voorzieningen voor Atmos.

De ruimte laat het volgens mij wel toe om 2 of misschien wel 4 Atmos speakers in het plafond te integreren. Kunnen jullie in mijn ruimte KLIK eens meekijkenin hoeverre dit alles mogelijk is?

Voordat iedereen hier steevast roept, om zonder enigetwijfel gewoon voor Atmos te gaan, wil ik dit alles toch eerst goed in kaartgebracht hebben, om nadien toch zeker eens met eigen oortjes vast te stellenof Atmos voor mezelf nu een meerwaarde heeft of niet? Verder merk ik op ook dat er niet zo heel veel films in Atmos worden uitgebracht, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat is een goede vraag... Ik heb nu 2 (of is het 3?) jaar Dolby Atmos en sinds begin dit jaar DTS:X en ben er zeker tevreden van en het is toch wel een meerwaarde. Een hype zou ik het niet noemen, maar dat het niet in de gros van de livings gaan terecht komen is zeker.

Maar mijn observaties:

- Er komen steeds meer Dolby Atmos en DTS:X films uit, helaas is er ergens iets vuils aan de gang en hebben alle uitgevers besloten Dolby Atmos enkel en alleen voor te behouden voor de UHD uitgaves.. met 'gewone' blu-ray val je dus steeds vaker buiten de boot en om nog maar te zwijgen over het feit dat Warner de TrueHD uit de Atmos tracks sloopt en vervangt met Dolby Digital+ in het voordeel van de gedubde Franse versie (Die dus wel volwaardig Atmos/TrueHD is).

- Het gebruik is sterk afhankelijk van de kwaliteit en het soort film. In een actie film gebeurt vaak zoveel dat het moeilijk tot niet te onderscheiden valt waar het geluid vandaan komt, hier staat tegenover dat je een grotere sound bubble hebt. Voor mij een top film blijft Gravity in Atmos.. subliem gebruik van de hoogte luidsprekers, hier worden ze ook eerder als volwaardige speakers gebruikt dan enkel voor effecten zoals in vele andere films.

- Het effect is vergelijkbaar met van 5.1 naar 7.1 gaan: subtiel, maar het helpt om weer die net iets meer immersive ervaring te creëren.

- Als ik het nog eens opnieuw zou doen, en ik zou het zeker opnieuw doen, zou ik niet kiezen voor inbouw speakers maar een deftige coaxial speaker met een grote dispersie zoals vb de JBL SCS 8 of een DIY kit.

Anyway, altijd welkom om eens te komen beluisteren! In jouw ruimte mag het geen probleem zijn om een deftige Atmos/DTS:X installatie te voorzien.. hoewel ik wel zou opteren voor de 4 speakers ipv 2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Hoi Joske,

Ik wou me in eerste instantie baseren op het schema van Dolby om Atmos (7.1.4) te integreren.





Ik had daar direct een "praktisch/estetisch" probleem (en het lijkt me bij jou ook niet 100% zoals het op papier zou moeten, gezien uw vals plafond rechts stopt ter hoogte direct van uw zetel rechts en daar overspringt naar een stuk hellend dak). Mijn kamertje is eerder een parelellogram en volledig onder een zadeldak. Het gevolg daarvan is dat als je recht voor het scherm zit, de symmetrie weg is als je speakers en lichten in het dak stopt. Zou ik de plaatsing van de overhead speakers op het Dolby plan volgen, dan zouden die speakers niet 'in de hoogte' hangen, maar eerder zweven in de ruimte naast mij - eerder op oorhoogte als het ware. Had dan contact opgenomen met een paar speakerfabrikanten om dit 'probleem' aan te kaarten - en daardoor kwam ik bij Klipsch uit die mij echt goed hebben geïnformeerd welke speaker te nemen en waar die best te plaatsen in de ruimte. Ik heb maanden moeten wachten op de levering van die in ceilings, maar zat er niet mee in gezien ik toch bezig was met klussen. Die in ceilings zijn echt mega wendbaar; de tweeter draait langs alle kanten, maar ook de woofer kan je ronddraaien en zelfs kantelen. Op die manier kan ik richten naar waar de sound moet gaan tov de MLP.

Is het een 'hype'? Ik die zin dat iedereen er over bezig is wel, ja. Marketing doet z'n werk dus.
1f609.png
Maar het effect ervan is vrij duidelijk vind ik, hoewel het natuurlijk puur afhangt van de mix (zoals bij alles). Kort omschreven wordt de ruimte gewoon nog een stuk 'ruimtelijker', boven je hoofd en zijkanten opengetrokken. 3D sound zeg maar? En dat valt dan weer vooral op bij bewegende objecten die echt kunnen gaan "zweven" in de kamer. Je kan die gaan volgen zonder de indruk te hebben dat het van een speaker komt. (bon, dat moet zonder Atmos ook al het geval zijn maar soit, er is hier toch een dimensie meer). Is dat een meerwaarde? Ik vind van wel. Maar zoals gezegd, hangt ook af van de mix, de film zelf natuurlijk. Soms is het subtiel, soms zeer duidelijk. Je kan daarnaast ook niet-atmos tracks gaan upscalen naar "Atmos" natuurlijk ahv jouw receiver, maar dat vind ik eerder een beetje trial and error. Dat lukt soms wel goed, soms wat minder - tjah.

Enfin, zoals bij zoveel dingen als het over sound gaat: luisteren is de boodschap. Dan uitmaken of het voor jezelf een meerwaarde kan hebben. Altijd welkom om hier eens te komen piepen natuurlijk.

Greetz!
 

Bijlagen

  • Atmost714.jpg
    Atmost714.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 292
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heren, bedankt voor de toelichting
1f44d.png


Mag ik verder concluderen dat Atmos net als DTS-HD, enz.. intussen al tot de standaard behoort?

Wanneer je films hebt waarbij het Atmos-spoor ontbreekt, hoe gaat de receiver bij de hoogtekanalen hier dan precies mee om, maar vooral hoe is de beleving hiervan? Ik vrees bij dit laatste een beetje dat het misschien wel eens heel kunstmatig zou kunnen klinken? Het zou jammer zijn dat bij weergave van niet Atmos-materiaal het hier volledig de mist in gaat, toch?

@luckske Wat betreft je idee i.v.m. het setje DIY-speakers, denk je echt dat dit veel verschil in geluidskwaliteit zal opleveren of heb ik het verkeerd begrepen?

@ToothLess Mijn vals plafond staat t.o.v. mijn opstelling inderdaad niet geheel symmetrisch, doch lijkt het optisch aan de hand van de plaatjes wat erger overkomen dan het in werkelijkheid is. Misschien moet ik hiervan maar eens een precies plannetje opmaken?

Aangezien een M&G bij je eerder nog geen plaats heeft gehad, wil ik bij deze graag op je aanbod in gaan
popcorn.gif
popcorn.gif
popcorn.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Joske,

heb een tijdje geleden ook zitten twijfelen.

Ik heb toen besloten atmos nog effe uit te stellen, vnml. omdat het aantal titels momenteel beperkt is en de ingreep (ik heb geen dedicated) onomkeerbaar is. (heb wel kabels liggen als het er ooit van komt.)

Blijkbaar is het ook zo dat de atmos implementatie in de AVR's verschillend is van die in de cinema. Ik denk niet dat dit voor jou een problem zou zijn. Maar wel interressant voor diegenen die denken met atmos meer uit een 7.1 opstelling te halen dan vb. dobly truehd.

je moet eens kiijken naar het volgend fragmentje op audioholics: http://www.audioholics.com/audio-technologies/surroud-sound-formats vanaf ong. de 7'e minuut gaat het over atmos. Volgens hun mening (die ze naar eigen zeggen hebben bevestigd met de producenten) hebben de huidige AVR's niet de rekenkracht om rendering te doen van alle kanalen. ze vallen terug op 7.1 trueHD met "atmos" rendering enkel voor de height channels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk dat het nog niet de standaard is zoals DTS-HD, zeker niet voor 'gewone' blu-rays... misschien binnenkort wel voor UHD's, maar daarvoor is het nog wat te vroeg.

Wat betreft die DIY speakers, daar heb ik al veel goeds over gelezen op de Amerikaanse forums, maar heb ze zelf niet aan het werk gehoord. Wel denk ik dat doordat deze speakers (net zoals de JBL SCS
1f60e.png
een veel breder dispersion patroon hebben ze beter geschikt zijn voor Atmos tov conventionele speakers die het al eerder moeten hebben van zeer goed gericht te zijn. Het voordeel is ook dat deze opbouw zijn en moest het ooit zijn makkelijker te verwijderen zonder permanente schade (op enkele schroefgaatjes na en een likje verf).

Wat betreft de upscaling wordt dit (naar mijn mening) vele male beter gedaan dan vroeger met Dolby Pro Logic II. Natuurlijk is en blijft het een gok en kan het al eens de bal mis slaan.. persoonlijk heeft het mij nog nooit echt gestoord en verbaast het systeem mij soms enorm positief.

krikri zei:
Volgens hun mening (die ze naar eigen zeggen hebben bevestigd met de producenten) hebben de huidige AVR's niet de rekenkracht om rendering te doen van alle kanalen. ze vallen terug op 7.1 trueHD met "atmos" rendering enkel voor de height channels.
Klopt ook. Dolby Atmos is Dolby TrueHD (Of Dolby Digital+ als je van Warner bent ) + embedded height objects en DTS:X is DTS-HD + embedded height objects.

Beide zijn eigenlijk een uitbreiding van het bestaande audio formaat.. het *zou* wel zo zijn dat met Dolby Atmos nu de surrounds full size kunnen worden aangesproken wat vroeger niet waar zou zijn. Ik heb dit ooit in een interview gelezen, maar nooit echt kunnen bevestigen of dit ook klopt ook niet.

Vooral door de lancering van DTS:X is er veel onduidelijkheid overgekomen, ze hadden namelijk gezegd dat het een flexibel systeem was dat met elke speaker opstelling zou werken en dus in feite helemaal niet meer channel based was, maar object based. Wel, in feite is dat waar voor zowel Dolby Atmos als DTS:X, maar geen enkele receiver krijgt dat op dit moment klaar en vandaar dat we met vaste posities werken.. voor zowel de 7.1 als de hoogte kanalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb hier eens 2 speakers aan het plafond als test en ze hangen er meer dan een later nog steeds. Dat zegt genoeg zeker?
1f606.png
Stijn en Xeno zijn hier toen geweest voor een M&G en toen hebben we wat stukjes met en zonder atmos vergeleken. De atmos speakers zijn erg subtiel en je merkt bijna niet dat ze er zijn. Tot als je uitzet, dan is de ruimtelijk wat minder.

Ik ben in ieder geval voor. Het klinkt allemaal wat ruimtelijker en dat is wel fijn bij een filmke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Helemaal VOOR Net zoals 7.1 zoals ik toen bij jou ook zei joske, je teijfelde toen remember Geeoon doen. Ondertussen 50 titels mat atmos, niet niks. Sterker ik heb de indruk bv mn laatste 5 titels hebben atmos, alsook nu met tarzan weer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Aangezien een tekening met afmetingen heel wat meer zegt dan woorden
263a.png
Ik hoop dat jullie hier aan de hand van deze geweldige schets de situatie voor toevoeging van Atmos nu wat beter kunnen inschatten?

Big Boss in de Relaxed Room
1f606.png
1f606.png
1f606.png
Atmos.jpg


Atmos%202.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
De mijne mijn hangen de speakers boven de bijzet tafeltjes en dat effect is goed
263a.png


Wil je 7.1.2 of 7.1.4?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Op welke minimumafstanden (tov de MLP) dienen de 4 Atmos speakers volgens de bovenstaande schets nu geplaatst te worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Tussen de 35 en 55 graden, de afstand is dus afhankelijk van de hoogte van je plafond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
En de breedte in lijn met de fronts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Chr1st0f" data-link="https://home-theater.be/topic/1913-atmos-de-moeite-waard-of-een-hype/?postID=43136#post43136"> Tussen de 35 en 55 graden zei:
En de breedte in lijn met de fronts.
Tja, door die ene schuine wand kan ik de Atmos speakers niet in de aslijn zetten met de fronts. Dit betekent dat de plafondspeakers tov de as van de front een 30cm naar binnen toe zouden moeten komen, is dit kwa beleving nog haalbaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Joske007 zei:
Plafondhoogte is een 250cm
Tja, door die ene schuine wand kan ik de Atmos speakers niet in de aslijn zetten met de fronts.Dit betekent dat de plafondspeakers tov de as van de front een 30cm naar binnen toe zouden moeten komen, is dit kwa beleving nog haalbaar?
Fronts dichter zetten
lol.gif
En nu serieus: Ik denk niet dat die 30cm zoveel gaat uitmaken hoor. De hoogte beleving zal er nog steeds zijn. De mijne hangen ook iets minder breed als de fronts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Oké,
1f609.png


Nu ben ik toch wel eens benieuwd of er in beleving echt veel verschil zit tussen Atmos 7.1.2 en 7.1.4? Dit is iets wat in een 7.1.4 opstelling toch moet te achterhalen zijn, door bv de 2 achterste speakers in de instellingen van je receiver uit te zetten, toch?

Aangezien ik met de gedachten zit te spelen om aan hetplafond opbouwspeakers te plaatsen, die me als voordeel bieden dat kast van de speaker gesloten is en de hellingshoek mogelijks ineens kan bepaald. Iemand die hier ervaring tussen inbouw of opbouw Atmos speakers heeft?

Atmos 7.1.2</strong>
7.1.2-atmos-speaker-setup.jpg


<strong>Atmos 7.1.4
7.1.4-atmos-speaker-setup.jpg


5.1.4-atmos-speaker-setup.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb opbouw speakers (Boston Acoustics A25's) als atmos speakers in 7.1.2. 7.1.4 heb ik nog maar 1 keer gehoord op een beurs, maar geen direct vergelijk met 7.1.2

Je hebt wel die overhead panning bij 7.1.4. Bij 7.1.2 is dat effect minder, maar die ambience en ruimtelijkheid is wel aanwezig. En zelfs panning werkt nog vrij goed omdat je andere speakers op de grond ook meedoen, waardoor je wel het gevoel krijgt dat het boven is.

Een beetje zoals 7.1 vs 5.1

Als je met opbouw speakers gaat werken, dan zou je ook een paar speakers op de hoog achterwand kunnen hangen en ze naar de MLP kantelen. Dit je geeft je als voordeel dat je dan de hoek van 30° kan halen als de kamer niet lang genoeg is.

Als je van plan bent om een paar HT's te bezoeken met atmos, mag je altijd nog eens langskomen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
broodro0ster zei:
1) Als je met opbouw speakers gaat werken, dan zou je ook een paar speakers op de hoog achterwand kunnen hangen en ze naar de MLP kantelen. Dit je geeft je als voordeel dat je dan de hoek van 30° kan halen als de kamer niet lang genoeg is.


2) Als je van plan bent om een paar HT's te bezoeken met atmos, mag je altijd nog eens langskomen
263a.png
1) Helaas laat de achterwand met 2 deuropeningen en absorptiemateriaal het niet toe om hierop speakers te plaatsen, maar het was inderdaad een mogelijk idee
1f609.png
2) Hou ik zeker in gedachten
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb zelf ook nog niet geprobeerd om 7.1.2 te spelen omdat mijn in-ceilings er niet juist staan voor opgesteld en de receiver opnieuw moet worden in en afgesteld.. maar in de verschillende demo's is er toch wel een hoorbare panning overhead, wat denk ik toch voor een voller effect zorgt.

Moest ik het opnieuw doen zou ik kiezen voor van die coaxial speakers met een grote dispersie aan U-beugels voor volledige flexibiliteit.. nu in-ceilings met een richtbare tweeter zijn ook zeker niet slecht alleen iets meer gerichter in sound en daarom denk ik minder vergevingsgezind in een minder ideale ruimte. Maar dat is gewoon mijn gevoel.. ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Moest ik het opnieuw doen zou ik kiezen voor van die coaxial speakers met een grote dispersie aan U-beugels voor volledige flexibiliteit.. nu in-ceilings met een richtbare tweeter zijn ook zeker niet slecht alleen iets meer gerichter in sound en daarom denk ik minder vergevingsgezind in een minder ideale ruimte. Maar dat is gewoon mijn gevoel.. ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Opbouw is wellicht een goede/betere keuze als je het echt wil gaan testen. Dan ben je vrij om die spullen te plaatsen en dan te fixeren waar je het "beste" geluid (effect in dit geval) krijgt. Als je makkelijk in uw plafond kan schuiven met kabels etc kan je dat zo testen.(maar da's niet altijd mogelijk) Je kan dan nog overgaan op inbouw zodat ze op de perfecte plek zitten. Inbouw is gewoon properder dan. Ach, het is wellicht allemaal vitten hoor, die perfecte spot boven het hoofd. In de woonkamer had ik kleine melkpakjes op posities front/back hight daarvoor gehangen en het resultaat was al een extra dimensie in de lucht... ik denk dat dat het belangrijkste is, dat er iets hangt - ok liefst op de ideale plek als we dan toch bezig zijn, maar zoals gezegd, niet altijd werkbaar voor iedereen/in elke kamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator: