• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audioformaten

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Hallo iedereen,

Ik ben bezig mijn filmcollectie op orde te stellen. Het is zo dat ik 'ontdekte' dat veel .mkv files meerdere audio tracks hebben. Vaak zijn dat dubs die zo de vuilbak in mogen. Gelukkig zijn er programma's zoals MKVToolNix die dat mogelijk maken.

Bij sommige files zie ik echter ook meerdere Engelstalige ('originele') Audio Tracks. Het verschil zit 'm dan blijkbaar in het formaat. Zo heb ik hier een file die zowel een AC3 5.1</strong> track als een <strong>DTS-HD MA 5.1 track bevat. Is het interessant (om ruimte te besparen) om 1 van die twee te verwijderen? En zo ja, welke? Of anders gesteld: is 1 van de twee audio tracks superieur aan de andere?

Voorlopig behoud ik beide tracks daar ik al wel is gelezen heb dat sommige hardware moeite heeft met DTS (of het simpelweg niet ondersteunt). Maar ik dacht altijd dat DTS wel het 'ultieme' formaat was - al ben ik daar na wat geGoogle niet meer zo zeker van.

Graag jullie meningen!

Vincent
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
ac3 5.1 is dolby digital DTS-HD MA 5.1 is veel beter

Het moet niet weg, het mag wel weg (de eerste)

als je niet zeker weet welke, kijk naar de bitrate
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
AC3 5.1 of wat de "Dolby Digital" noemen. Het gekende surroundformaat waar lossy (met verlies, zoals MP3) compressie op zit en niet klinkt zoals de Studio Master.

DTS-HD MA 5.1 is de "DTS High Definition - Master Audio 5.1" track en dat is dus verliesvrije audio-track (lossless, zoals FLAC) compressie op zit, is dus zoals de Studio Master.

De meeste recente receivers van na 2011/2012 ofzo spelen DTS-HD MA wel af hoor, en indien je receiver dit niet kan trekken is er "fallback" naar gewoon DTS. Want "gewoon" DTS zit mee vervat in de DTS-HD MA.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital https://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio

Zou je al die moeite doen ? Storage kost toch geen drol tegenwoordig ? Of heb je duizenden films dan ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
@Vince187 Je zegt: "met MKVToolNix kun je vlug die extra tracks eruit halen!"</strong> Let hier wel op, indien je bijvoorbeeld luistert en zegt "die gewone English AC3 5.1 track klinkt voor mij goed genoeg, en dat neemt een pak minder ruimte in dan DTS HD MA 5.1/ 7.1."<strong>

Dan raad ik toch aan om eerst een voor een elke film eerst eens op te zetten en beide tracks een 5tal minuten te beluisteren. Want je hebt bijvoorbeeld films waarbij: - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 hetzelfde als backup. - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 director/ actor commentaar (maar hetzelfde klinkt de eerste minuten) - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 dialoog bevat voor blinden/ slechtzienden (maar hetzelfde klinkt de eerste minuten)

Dus wees er van bewust dat wanneer je vlug je films inleest in MVKToolNix en een track wist, dat je dan wel eens kan gaat vloeken indien je een tijd later de film gaat kijken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
mysteryliner zei:
@Vince187 Je zegt: "met MKVToolNix kun je vlug die extra tracks eruit halen!"</strong> Let hier wel op, indien je bijvoorbeeld luistert en zegt <strong>"die gewone English AC3 5.1 track klinkt voor mij goed genoeg, en dat neemt een pak minder ruimte in dan DTS HD MA 5.1/ 7.1."

Dan raad ik toch aan om eerst een voor een elke film eerst eens op te zetten en beide tracks een 5tal minuten te beluisteren. Want je hebt bijvoorbeeld films waarbij: - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 hetzelfde als backup. - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 director/ actor commentaar (maar hetzelfde klinkt de eerste minuten) - DTS HD MA de gewone soundtrack bevat, en de AC3 dialoog bevat voor blinden/ slechtzienden (maar hetzelfde klinkt de eerste minuten)

Dus wees er van bewust dat wanneer je vlug je films inleest in MVKToolNix en een track wist, dat je dan wel eens kan gaat vloeken indien je een tijd later de film gaat kijken!
Thnx voor de tip! Ik luister eerst altijd wel even voor, vooraleer ik zaken delete. Voorlopig heb ik het deleten ook nog maar enkel beperkt tot vreemde, gedubde talen (Duits, Russisch, Pools,...). Bij sommige mkv's kan dat soms enkele gigabytes schillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
klopt. en soms scheelt het veel meer! het is zelfs zo, sommigen hier willen enkel een BD50 film wegens "kwaliteit anders te laag" Maar sommige films zijn maar 22-25gb indien je er niets aan veranderd, enkel door de main film + audio uit de container te nemen
2757.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Een volledige bd 50 is altijd met menus
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
thanks, klopt @Skank!
1f609.png
direct nog een reden waarom ik bd 50 of bluRay's liever niet gebruik. tegen dat je film begonnen is ben je soms 10minuten verder.

Menu, trailer, waarschuwing tegen piraterij die mijn tijd verdoet nadat ik zopas 24-30 euro heb besteed aan een film. Nog enkele trailers.
1f621.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
mysteryliner zei:
thanks, klopt @Skank!
1f609.png
direct nog een reden waarom ik bd 50 of bluRay's liever niet gebruik. tegen dat je film begonnen is ben je soms 10minuten verder.

Menu, trailer, waarschuwing tegen piraterij die mijn tijd verdoet nadat ik zopas 24-30 euro heb besteed aan een film. Nog enkele trailers.
1f621.png
Eruit rippen he die menus en reclame
 
Laatst bewerkt door een moderator: