• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audyssey en Antimode Dual Core 2.0

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Omdat ik enkel maar ervaring heb met de R. EQ, zoals MCACC en Audyssey, gaat de meest logische keuze naar Audyssey Multi XT32.

Zo heb ik intussen kunnen vast stellen dat Audyssey Multi XT32 de klus mooi klaart en het er voor stereoweergave er in ieder geval wel beter op wordt. Zo is er door Audyssey bv de hoge piek van 125Hz mooi vlak getrokken, zie hiervoor onderstaande afbeelding
263a.png


Grote vraag blijft uiteraard of ik nu het beste investeer in een receiver zoals de Denon X4000 of 4520 en dit gecombineerd met een 2-kanaalseindversterker of enkel in een akoestische behandeling van de ruimte (Relaxed Room" op zich waardoor de aankoop van Audyssey vervalt.

Helaas zijn er voor de luisterkamer beperkingen tot akoestische behandeling en is het uiteraard hier “WAF” niet gewenst om de gehele kamer volledig aan te gaan kleden met panelen. Zaken, zoals 1ste reflectiepunten worden uiteraard, enz.. wel netjes aangepakt!  
GroteFoto-6D4OJ3HZ.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen ben ik met de Denon AVR-4520 druk in de experimentele fase of Audyssey XT32 in deze stereo luisterkamer enige meerwaarde kan betekenen of niet. Als alles echt meezit zou ik eind volgende week een Antimode Dual Core 2.0 in het bezit hebben, zodat ik een vergelijk kan maken met Auddyssey XT32. Naar verluid zou een AM 2.0 voor stereoweergave, muzikaler en weer wat beter zijn, hierin ben ik dan ook echt benieuwd   Mijn bevindingen zal ik hier later dan ook graag mede delen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
“DSP en akoestiek”   Al enige tijd zit ik met het idee of een DSP nu een meerwaarde voor stereoweergave kan betekenen en of deze afbreuk zal doen aan het totale stereobeeld op zich.

Zodoende heb ik en wat ik reeds in huis heb, als eerste test kandidaat de denon AVR-4520 met Audyssey XT32 aan boord en een sub “SVS SB13Ultra”, vanuit de HT naar deze luisterkamer gebracht.



Alvorens aan de eigenlijke test te beginnen en het maximale uit de set/opstelling te halen, heb ik met de zitplaats en speakers geschoven tot het beste stereoplaatje kon neergezet worden.

Helaas krijg je met al dat geschuif, die pieken en dips er niet volledig mee weg getoverd, dus werd het eens tijd om een DSP + Sub in de setup te integreren   De test kandidaten zijn: Audyssey XT32, AntiMode DC 2.0 en wie weet, misschien later nog een mini-dsp..   Audyssey XT32 en de eerste luisterervaringen. Omdat ik al geruime tijd in Pure Stereo luister (zonder DSP), is de omschakeling naar XT32 wel even wennen, zodoende laat ik dit nieuwe geluid voor enkele dagen op me inspelen.

Hierbij betrap ik me er meermaals op om de muziek steeds terug in Pure Direct te willen schakelen, zodat ik snel enig vergelijk kan maken.

Na verschillende uurtjes mag ik wel zeggen, dat ik bij bepaalde genres of albums wat langer als voorheen nu zonder druk op de oortjes kan luisteren.

De staande golven, die bepaalde muziekstukken soms extra aandikt, zijn nu door XT32 duidelijk getemd en het laag is ook wat beter onder controle.

Tot zover m’n zeer korte bevindingen, wordt dus vervolgd…… en later vergeleken met AM 2.0   Stereo vs Audyssey XT32 – zonder Sub (SPL)</strong>   Stereo vs Audyssey XT32 met sub (SPL)     <strong>Stereo vs Audyssey XT32 met sub (Waterfall)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Ziet er netjes uit.

Benieuwd wat de antimode gaat doen.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen heb ik met Audyssey XT32 aan, de nodige uurtjes muziek beluisterd, zodat er voor me een mooi vergelijk kon plaatsvinden tussen XT32 en Pure Direct.   Positief</strong> Zoals ik hierboven reeds schreef, heb ik bij bepaalde muziekgenres en stukken, minder druk op de oortjes, dan wanneer ik deze zonder DSP beluister. Wat toch wil zeggen dat XT32, de staande golven hier netjes onder controle heeft. Het is nu net bij deze zeer bepaalde en door me gekende nummers/genres, waarin de staande golven extra geboost worden, het nu allemaal wel wat prettiger en langer luisteren is dan zonder DSP behandeling. XT32 met Sub: De integratie van de sub bij stereoweergave is uitmuntend!   <strong>Negatief: Maar wanneer er wat langer geluisterd wordt naar de verschillende genres onderling, heb ik het gevoel dat de muziek nu platjes en emotieloos klinkt. Vreemd, iets wat ik voorheen met een kamerinrichting en opstelling die toen geheel anders was en ook beneden in de HT met boekenplankspeakers minder als negatief ervaar.   Ik ben dus zeer benieuwd of de AM 2.0 hierin veel verbetering zal brengen, zodat het live-gevoel en de emotie in de muziek terugkeert?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen nog wat enkele aanpassingen uitgevoerd om die diepe dip, op 64Hz enigszins wat vlakker te krijgen om hierna XT32 er op los te kunnen laten!

Volgende week eens kijken en vooral luisteren wat AM 2.0 hiervan bakt
263a.png


Oude en nieuwe opstelling in Pure Direct (SPL)</strong>

Oude en Nieuwe opstelling met XT32 en SUB (SPL)

<strong>Nieuwe opstelling xt32 met sub (waterfall)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vandaag is de AM 2.0 netjes aan de deur afgeleverd, waarbij ik Ron hierbij nog eens van harte wil bedanken voor de zeer vlotte service
1f609.png



Bij het openen van de doos was mijn eerste indruk van het apparaat (AM 2.0) op zich, zeer positief te noemen, het apparaat ziet er alvast robuust en zeer netjes afgewerkt uit.

Zal de komende avonden mijn bezigheid wel hebben, waarbij "jvanhambelgium" hierbij eens binnenspringt om samen het apparaat wat te leren kennen en hieruit verschillende metingen uit te persen.

Maar ben vooral zeer benieuwd of het allemaal in de huidige setup, wel beter gaat klinken t.o.v. Audyssey XT32.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Ben benieuwd .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ben benieuwd .
Ik ook
1f609.png
Op de AM 2.0 staan alvast zeer veel toeters en bellen, dus dit wordt even zweten om het snel onder de knie te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik ook
1f609.png
Op de AM 2.0 staan alvast zeer veel toeters en bellen, dus dit wordt even zweten om het snel onder de knie te krijgen.
We zullen morgenavond alvast het beestje eens aan het werk zetten op de M&G
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen een avondje gestoeid om de AM 2.0 eens te kunnen vergelijken met XT32
263a.png
  Hierbij ook de eerste meetresultaten “AM 2.0 geavanceerd tot 500Hz” vs "XT32".

GroteFoto-KPC8P6S7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hey Jan,   Het was gisterenavond een leuke en leerzame avond, die toch voor de nodige verassingen zorgden. Ook was het voor ons niet altijd even duidelijk welke DSP nu het mooiste stereoplaatje tevoorschijn kon toveren en waarbij de beleving hierin niet altijd even consistent aanwezig was. Om over de AM 2.0 nu al een definitie uitspraak te doen, lijkt het me nog wat te vroeg! Hiervoor moeten er nog enkele zaken en mogelijkheden in de zeer uitgebreide settings uitgezocht worden. De AM vraagt toch wat meer aandacht in de manuele bediening, dan XT32 die alles automatisch voor je voorkauwt.     Die Advanced kalibratie zal ik zeker, zoals andere zaken nog eens verder moeten bekijken, zodat het maximale uit het apparaat kan gehaald worden. Maar dat zal niet voor vanavond zijn, want het zal door mijn “Birthday Party” even met rust gelaten worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
K zou toch ook eens beginnen genieten van je sets hoor
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bedankt
263a.png
Genieten doe ik gelukkig van beiden voluit en is een deel van de hobby
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
De am 2.0 doet inderdaad niet echt veel zo te zien en afgaande op uw grafiek...xt32 is beter gebalanceerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De am 2.0 doet inderdaad niet echt veel zo te zien en afgaande op uw grafiek...xt32 is beter gebalanceerd...
Als we ons louter op het plaatje richten, doet XT32 het hierin inderdaad zeer goed
263a.png
  Intussen is het gelukt om een eerste Full-range meting bij de AM uit te kunnen voeren "Geen DSP vs XT32 vs AM 2.0"

De volgende instellingen op de AM 2.0 gaven helaas niet altijd de gewenste verbetering.

- Niveaucompensatie (norm, max, uit)

- Parametrische equalizers


Morgen eens kijken of er bij Audio-instellingen met de dip-compensatie nog winst valt te behalen?

GroteFoto-SDJNYGSK.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen wat wijzer geworden met de instellingen en de zeer uitgebreide mogelijkheden van de AM 2.0.

Het vraagt toch wel de nodige inspanningen en kennis om uit de AM betere resultaten (grafiekplaatje) te behalen, dan hetgeen wat je via de standaard automatische kalibratie van de AM krijgt voorgeschoteld,

hierin is de volautomatische XT32-correctie naar mijn mening toch wel zeeeer straf in.

Hierna volgt er samen met “jvanham” een uitgebreide blinde luistertest om uiteindelijk een definitieve conclusie hierover te vormen.


Het grafiekplaatje mag dan nog zo mooi zijn, ben vooral benieuwd hoe het allemaal gaat klinken, dus nu even de tijd nemen om te genieten :music:
popcorn.gif


Hierbij een nieuwe meting "Geen DSP vs XT32 vs AM 2.0"
GroteFoto-XIHHVOZY.jpg


AntiMode 2.0: Profiel A (Tilt-curve) vs Profiel B (Tilt-curve + PEQ)
GroteFoto-V4QPGNDG.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb met de AM een nieuwe kalibratie tot 200Hz uitgevoerd, zodat enkel de echte probleem frequenties waar het in deze ruimte ook om gaat worden aangepakt.

Hierdoor worden de correcties op de overige frequenties ook ongemoeid gelaten.


De AM klinkt nu toch wel anders en beter als voorheen, dankzij het gebruik van de bas-compensatie, want zonder klinkt het me soms toch wat platjes.

Een DSP of het hier nu om de AM 2.0 of XT32 gaat, het heeft me tijdens het luisteren en schakelen naar een set zonder DSP, voldoende kunnen overtuigen dat het zeker een meerwaarde betekend en de investering zeker loont
263a.png



Ga de Bluesound eens via de spdif op de AM aansluiten om eens luisteren of hier in de testopstelling nog verbetering valt te behalen?


Geen DSP vs AM vs XT32</strong> Bij deze correcties en instellingen, gaat een lichte voorkeur naar XT32, wat een blinde test met "Jvanham" gisteren ook bevestigde.
GroteFoto-ASMQE4JB.jpg



<strong>Bascompensatie AM vs XT32 Dynamic EQ
Wanneer ik nu met de oortjes een vergelijk maak tussen de bas-compensatie van de AM en de D-EQ van de XT32, ervaar ik bij de AM toch meer detail in het totaalplaatje :music:
GroteFoto-MSHLARMR.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Of het hier nu om de AM 2.0 of XT32 gaat of niet, heeft een DSP me tijdens het luisteren en schakelen naar een set zonder DSP in mijn eigen ruimte meer dan voldoende kunnen overtuigen en het zeker een meerwaarde betekend en investering loont
263a.png
  Intussen al wat uitgebreider kunnen genieten van de AM, waarbij ik onlangs geen correctie heb toegepast boven de 200Hz, hierdoor ervaar ik toch meer ruimtelijkheid en voordeel in het totaalplaatje. Wat tijdens het schakelen tussen XT32, AM 2.0 en geen DSP behandeling toch duidelijk hoorbaar is.   Hier komt de AM 2.0 door zijn handmatige correcties en tijdens een automatische kalibratie tot maximaal 500Hz in het voordeel. Zodat enkel de echte probleem frequenties voor mijn ruimte tot 200Hz maar worden aangepakt. Hierdoor worden de correcties op de overige frequenties ongemoeid gelaten. Iets wat helaas niet mogelijk is bij XT32, welke alles automatisch voor je voorkauwt, niet dat het slecht is maar het biedt helaas wel wat minder handmatige mogelijkheden en beïnvloeding op het totaalplaatje, daar waar het soms echt ongewenst is.


Het is me nu wel duidelijker geworden dat ik dus “niet” op zoek ben naar een volautomatische DSP!!   Een DSP alleen, zal zonder enige andere akoestische aanpassingen voor de luisterkamer helaas niet voldoende zijn. Zodat ik intussen contact heb gelegd om mijn ruimte maar eens volledig te laten inmeten, in kaart te brengen en deze als volgt ook akoestisch te laten behandelen. Hierbij zal later een DSP in het totaalplaatje een mooie aanvulling betekenen en voor de overige moeilijkere te behandelen frequenties, delay’s, kanaalbalans, enz…. voor z’n rekening kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: