• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bass Shakers

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Hallo iedereen,

De laatste tijd ben ik heel wat aan het rondsnorren op A/V fora en zo kwam ik, eerder per toeval, uit bij een topic aangaande Bass Shakers. Aanvankelijk wist ik niet wat dat juist inhield maar toen ik de merknaam 'Buttkicker' een paar keer zag voorbijkomen, wist ik wel waarover het onderwerp ging. Iets wat ik vaak lees is dat een Bass Shaker een van de beste upgrades is die je kan doen, als je de verhouding bekijkt tot wat het kost. Sommigen beweren dat het echt wel enorm veel 'immersie' toevoegt aan films. Op dit forum leverde de zoekfunctie niet meteen iets op dus daarom heb ik dit topic opgestart.

Mijn eerste vraag is natuurlijk gericht naar zij die gebruik maken van een Bass Shaker en wat hun mening hieromtrent is. Is de meerwaarde echt zo groot als sommigen beweren?

Verder zou ik graag weten welke merken/types in aanmerking komen voor een gewone zetel (dus niet zo'n 'cinemastoel'). Ik weet dat Buttkicker types heeft die gewoon onder een van de poten van je zetel geschoven kan worden, dat zou ideaal zijn. Het specifieke type dat ik 'op het oog heb' is de Buttkicker LFE kit. Al is 800 euro niet van de poes natuurlijk... Nog een paar vraagjes aangaande die kit:

  • Mijn sofa heeft 4 poten. De Buttkicker zou onder 1 van de poten geschoven worden. Volstaat dat om de zetel overal even hard te laten vibreren. Of ga je voelen dat de trillingen vooral links/rechts voelbaar zijn?
  • Ik heb een Onkyo TX-NR709. Kan ik daarmee de Buttkicker aansturen? Of heb ik echt die versterker van Buttkicker zelf nodig?
  • Kennen jullie nog andere plaatsen waar je Buttkicker kan kopen? Want echt gemakkelijk te vinden zijn die wel niet precies...
  • Zijn er andere/betere alternatieven voor Buttkicker?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Vince
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Ik ben daar ook benieuwd naar. Maar er zijn nog wat dingen wat me in twijfel brengen.


- Prijs - Gebruikt de crossover van je subs. 80hz is veel te hoog voor zo'n ding. Dat ding enkel laten werken onder 40hz zou veel beter zijn. - Mijn subs worden ingeregeld door Audyssey. Aangezien je met een splitter moet werken voor zo'n buttkicker, zal het signaal in bepaalde gebieden ook verzwakt worden. Dit lijkt me niet zo ideaal. Een 3e sub/buttkicker uitgang waar geen EQ op toegepast wordt, zou ideaal zijn daarvoor. - En eigenlijk moet je dan ook je speakers op large zetten en het bass management uitschakelen zodat je enkel het LFE signaal binnenkrijgt op die buttkicker. Hier opnieuw, zou zo'n 3e buttkicker uitgang op een AVR geen slecht idee zijn.

En ik wil het ook wel een keer ervaren voordat ik zoiets zou kopen, want het blijft een prijzig ding.

@luckske heeft de goedkopere variant geloof ik en heeft die bij http://www.son-video.com/ gekocht als ik het me goed herinner.

De LFE kit is er 100euro goedkoper trouwens: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/Sub/Buttkicker-LFE-KIT.html


EDIT: Ik zie dat die LFE kit wel een externe crossover heeft, waarmee je kunt spelen. De goedkopere variant heeft die niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik vind het nut wel enigzins overroepen. Het heeft imo vooral nut als je het volume laag wilt houden. Ik zou het overwegen als ik van alle andere componenten 100% tevreden ben, en nog wat geld kan missen, maar het zou zeker nooit prioriteit krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb inderdaad de Buttkicker Advanced kit, de kleinere versie van de LFE en afhankelijk van je zetel is dat ook meer dan voldoende. Ik schat dat ik nog niet de helft van de power gebruik - daarvoor is de zetel (Ikea Friheten) gewoon te licht, zelfs met 3-4 mensen.

Mijn subs worden ingeregeld door Audyssey. Aangezien je met een splitter moet werken voor zo'n buttkicker, zal het signaal in bepaalde gebieden ook verzwakt worden. Dit lijkt me niet zo ideaal. Een 3e sub/buttkicker uitgang waar geen EQ op toegepast wordt, zou ideaal zijn daarvoor.
Hoewel het natuurlijk beter is een 3e non EQ aansluiting te hebben, merk ikzelf daar eigenlijk niet veel van. Maar dat stelt de vraag in hoeverre je dit allemaal ook daadwerkelijk kan voelen met verschillende materies van zetels.


Mijne komt idd ook van Son-video, ik heb toen wel maar 299eur betaald gehad. Nu staat'm wel erg hoog!

<woltlab-quote data-author="sandervdw"] Ik vind het nut wel enigzins overroepen. Het heeft imo vooral nut als je het volume laag wilt houden. Ik zou het overwegen als ik van alle andere componenten 100% tevreden ben, en nog wat geld kan missen, maar het zou zeker nooit prioriteit krijgen. [/QUOTE] Hier ben ik het niet zo mee eens - toch dat het enkel nut zou hebben bij laag volume. Ik vind het een leuke extra dimensie toevoegen bij bepaalde films, vb Fury, als een tank schiet of als er in Fast and Furious een auto diep ronkt.

Ik kan er wel in komen dat het voor sommige mensen écht niks is. Bij de foute film kan het nerveus werken na een tijdje. Het is ook wel een kwestie van afstellen naar eigen smaak denk ik.

Maar persoonlijk kijk ik bijna al mijn films met de buttkicker en kan ik het enkel aanraden. Ik weet ook niet of je direct het groter model nodig heb.

Anyway, je bent altijd welkom om eens te komen luisteren/voelen als je niet zeker bent van de aankoop
1f609.png
!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
luckske zei:
Hier ben ik het niet zo mee eens - toch dat het enkel nut zou hebben bij laag volume. Ik vind het een leuke extra dimensie toevoegen bij bepaalde films, vb Fury, als een tank schiet of als er in Fast and Furious een auto diep ronkt. Ik kan er wel in komen dat het voor sommige mensen écht niks is. Bij de foute film kan het nerveus werken na een tijdje. Het is ook wel een kwestie van afstellen naar eigen smaak denk ik.

Maar persoonlijk kijk ik bijna al mijn films met de buttkicker en kan ik het enkel aanraden. Ik weet ook niet of je direct het groter model nodig heb.

Anyway, je bent altijd welkom om eens te komen luisteren/voelen als je niet zeker bent van de aankoop
1f609.png
!
Ik heb het wel enkel gezien (nuja, gevoeld) in demoruimtes en daar zal ook wel gekozen zijn voor specifiek films met lang uitgerekt bass-gebrul. Ik kan me inbeelden dat een subtielere versie wel aangenaam is en veel kan toevoegen. Maar het blijft imo wel een redelijk duur verhaal, ik ben toch van plan om ooit eerst eens zelfbouw te proberen om te kijken of het iets voor mij is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Vince187 zei:
  • Mijn sofa heeft 4 poten. De Buttkicker zou onder 1 van de poten geschoven worden. Volstaat dat om de zetel overal even hard te laten vibreren. Of ga je voelen dat de trillingen vooral links/rechts voelbaar zijn?
  • Ik heb een Onkyo TX-NR709. Kan ik daarmee de Buttkicker aansturen? Of heb ik echt die versterker van Buttkicker zelf nodig?
  • Kennen jullie nog andere plaatsen waar je Buttkicker kan kopen? Want echt gemakkelijk te vinden zijn die wel niet precies...
  • Zijn er andere/betere alternatieven voor Buttkicker?
1. Je moet de Buttkicker (BK) vastschroeven aan de zetel, onder een poot zetten werkt niet goed. Dus 4 rubber poten onder de zetel en de BK steek je best in de zetel. 2. Je hebt de BK versterker nodig en die sluit je aan op het LFE kanaal. 3. Werner verkoopt hem ook (http://www.cinedream.be/catalog/buttkicker%E2%84%A2). 4. Clark Synthesis, Sonic Immersion IBEAM, maar koop zeker geen Aura Sound, dit is rommel.

Je kan het waarschijnlijk ook wel op het Cinedream event testen (http://www.homecinemahappening.be), de vorige jaren was er altijd een zetel met een BK.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Chr1st0f zei:
1. Je moet de Buttkicker (BK) vastschroeven aan de zetel, onder een poot zetten werkt niet goed. Dus 4 rubber poten onder de zetel en de BK steek je best in de zetel. 2. Je hebt de BK versterker nodig en die sluit je aan op het LFE kanaal. 3. Werner verkoopt hem ook (http://www.cinedream.be/catalog/buttkicker%E2%84%A2). 4. Clark Synthesis, Sonic Immersion IBEAM, maar koop zeker geen Aura Sound, dit is rommel.

Je kan het waarschijnlijk ook wel op het Cinedream event testen (http://www.homecinemahappening.be), de vorige jaren was er altijd een zetel met een BK.
Thanks voor de tip! Dan ga ik dit dit jaar eens testen op het event.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Wederom bedankt voor jullie antwoorden!

Dat je geen crossover hebt, ligt dat aan de versterker of aan de transducer? Want het bepaald wordt door de versterker, kan je toch een model kopen mét crossover en die dan combineren met de Buttkicker advance? Toch weeral wat geld uitgespaard en wellicht minder overkill dan de LFE. Ik moet enkel een rechte zetel (4-persoons) aan het vibreren krijgen dus dan zal zo'n Advance wel volstaan gok ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Vince187 zei:
Wederom bedankt voor jullie antwoorden!

Dat je geen crossover hebt, ligt dat aan de versterker of aan de transducer? Want het bepaald wordt door de versterker, kan je toch een model kopen mét crossover en die dan combineren met de Buttkicker advance? Toch weeral wat geld uitgespaard en wellicht minder overkill dan de LFE. Ik moet enkel een rechte zetel (4-persoons) aan het vibreren krijgen dus dan zal zo'n Advance wel volstaan gok ik.
Ja, maar als je ook een sub hebt, kan het zijn dat die beter presteert op 80hz. Dit hangt een beetje van de speakers en akoestiek af. In mijn ruimte dippen mijn fronts serieus tussen 50 en 80hz, maar dit heb ik opgevangen door de crossover voor de subs op 80hz gezet. Maar 80hz wil je wellicht niet voelen, dus zou het beter zijn dat je nog een high pass filter tussen de buttkicker en receiver hebt zodat je op 40-50hz kunt "afkappen".

Soit, die Buttkicker LFE set heeft zo'n high pass filter op de 1000W amp zitten, dus dat is geen probleem als je die zou kopen. De goedkopere kits hebben dat filter niet en dan zul je zelf naar een oplossing opzoek moeten gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
broodro0ster zei:
Ja, maar als je ook een sub hebt, kan het zijn dat die beter presteert op 80hz. Dit hangt een beetje van de speakers en akoestiek af.In mijn ruimte dippen mijn fronts serieus tussen 50 en 80hz, maar dit heb ik opgevangen door de crossover voor de subs op 80hz gezet. Maar 80hz wil je wellicht niet voelen, dus zou het beter zijn dat je nog een high pass filter tussen de buttkicker en receiver hebt zodat je op 40-50hz kunt "afkappen".

Soit, die Buttkicker LFE set heeft zo'n high pass filter op de 1000W amp zitten, dus dat is geen probleem als je die zou kopen. De goedkopere kits hebben dat filter niet en dan zul je zelf naar een oplossing opzoek moeten gaan.
Dat lijkt me dan ook weer niet ideaal, want als je dan een geluid hebt dat van 30Hz naar 60Hz stijgt, stopt die plots. Je hebt eigenlijk iets nodig dat de output verminderd als de frequentie stijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
sandervdw zei:
Dat lijkt me dan ook weer niet ideaal, want als je dan een geluid hebt dat van 30Hz naar 60Hz stijgt, stopt die plots. Je hebt eigenlijk iets nodig dat de output verminderd als de frequentie stijgt.
Afkappen was een slecht woord. Die crossover van de ButtKicker amp heeft een rolloff van 12dB per octaaf. Dus het signaal valt af zoals jij zou willen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Heb ondertussen nog heel wat gelezen omtrent de Buttkicker en heb besloten er eentje te gaan kopen. Nu heb ik nog twee vragen:

  • Ik zou de LFE-kit kopen en de transducer onder een van de poten schuiven (links of rechts dus want in het midden zijn er geen poten onder mijn zetel). Gaat dat effect dan gelijkmatig over de gehele zetel verdeeld worden? Of ga je echt wel merken dat dat ding ofwel links, ofwel rechts staat opgesteld?
  • Een oplossing zou zijn om twee transducers aan te sluiten, eentje voor links en eentje voor rechts. Het lijkt mij echter overkill om twee LFE-transducers te plaatsen. Daarom dat ik ook aan het kijken was naar de Advance-transducers maar die kan je precies nergens apart kopen, klopt dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik weet niet wat voor zetel je hebt, maar in heel veel gevalle gaat 1 enkele advance zelfs genoeg zijn hoor. Ik heb de advance en moet die serieus terug schroeven omdat deze anders de zetel omhoog laten springen ipv vibreren
1f606.png
. Dit is zelfs het geval met 3-4 man in de zetel.

De vibraties zullen een beetje meer voelbaar zijn in de hoek, maar zeker niet storend meer. De vibraties worden wel proper over naar de gehele zetel verspreid. Onder de rest van de poten steek je trouwens rubber pootjes. Behalve als je zetel van lood is, zou ik misschien uitkijken naar de Advance KIT ? Daar zit alles wat je moet hebben meegeleverd (Buttkicker, versterker, kabels, transmitter en receiver, splitter, pootjes,...).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
luckske zei:
Ik weet niet wat voor zetel je hebt, maar in heel veel gevalle gaat 1 enkele advance zelfs genoeg zijn hoor. Ik heb de advance en moet die serieus terug schroeven omdat deze anders de zetel omhoog laten springen ipv vibreren
1f606.png
. Dit is zelfs het geval met 3-4 man in de zetel.

De vibraties zullen een beetje meer voelbaar zijn in de hoek, maar zeker niet storend meer. De vibraties worden wel proper over naar de gehele zetel verspreid. Onder de rest van de poten steek je trouwens rubber pootjes. Behalve als je zetel van lood is, zou ik misschien uitkijken naar de Advance KIT ? Daar zit alles wat je moet hebben meegeleverd (Buttkicker, versterker, kabels, transmitter en receiver, splitter, pootjes,...).
Bedankt voor je snelle antwoord. Waar vind jij die advance KIT? Want voor de advance transducer, vind ik enkel de 'Wireless kit'. Of is dat diegene die jij bedoelt en kan je die ook gewoon bedraad aansluiten? Ben zelf niet zo'n fan van draadloos voor zulke zaken...

Edit: Ik heb de link gevonden in je eerdere post. Maar die versterker heeft blijkbaar geen externe crossover. Ideaal zou zijn dat ik versterker en transducer apart kan kopen maar die advance transducer lijkt apart niet te vinden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Deze kan inderdaad gewoon met draad aangesloten worden (heb ik ook gedaan trouwens), maar heeft zoals je opmerkt geen crossover setting - dat is wel altijd op te lossen met vb FMOD crossover fiches.

Je kan deze Buttkicker ook apart kopen, maar is moeilijker te vinden. "ButtKicker Advance BK4-4" is de product naam, op eBay staat er trouwens eentje te koop (2e hands à 100 pond).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Ik zou hem zeker in de zetel steken ipv onder een poot. Bij mij kwam de zetel los van de poot bij het trillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Dan ga ik eerst even wachten tot de zetel geleverd is en of dat überhaupt mogelijk is zonder dat ik een gloednieuwe zetel half moet liggen molesteren. Ik denk dat er bij onze zetel over de gehele lengte een (metalen) plaat gaat zitten ter versteviging (is een lange zetel zonder steunen in het midden dus daarom die plaat). Hopelijk kan ik dat daar aan bevestigen op één of andere (deftige) manier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Buttkicker LFE kit is besteld. Ik hou jullie op de hoogte! Heb 'm trouwens hier gekocht. Goedkoper dan dat vond ik 'm niet binnen Europa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Proficiat met de aankoop. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Heb van mijn grootmoeder bericht gehad dat er een pakje is aangekomen dus ik vermoed dat mijn Buttkicker terecht is.
1f61b.png
Donderdag en/of vrijdag ga ik alles aansluiten!

In verschillende reviews las ik wel dat de kwaliteit van de bekabeling die wordt meegeleverd, eerder aan de povere kant is. Daarom ook dat ik die apart wil bestellen - ben toch alles aan het uitkiezen op allekabels.nl. Maar wat voor bekabeling heb ik juist nodig om de transducer en versterker aan te sluiten? De pdf's op de website van Buttkicker zijn daar eerder vaag over.

De verbinding tss Buttkicker amp en Buttkicker transducer wordt gelegd met gewone speakerkabel - als ik het goed begrijp. Maar hoe wordt de verbinding gelegd tussen Buttkicker amp en mijn a/v receiver? Is dat met een subwooferkabel?

Nog kabels waar ik aan moet denken? Buiten de stroomkabel dan.
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: