• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Belang van bron?

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Rho vroeg onlangs in een ander topic waarom er geen apart topic was voor "bronnen". Een van de antwoorden die toen gegeven werd, is dat dit forumonderdeel op het oude forum erg weinig belangstelling had.

Dat bracht mij tot nadenken. Ik heb het gevoel dat het merendeel van de forumleden hier hun bron (htpc, dune, oppo,..) voornamelijk kiest aan de hand van het gebruikersgemak en de functionaliteiten en minder door het verschil in beeld-en geluidskwaliteit.


Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nooit een vergelijkende test heb gelezen tussen de kwaliteit van de verschillende opties. Je kan bijna zeggen dat ik een "non-believer" ben op vlak van enorme verschillen tussen verschillende mediaspelers. Ik geloof best dat er verschil bestaat, maar naar mijn gevoel spelen de overige onderdelen een veel grotere rol en is de bron bijna te verwaarlozen. In mijn geval spreek ik dan enkel over digitale media en dus geen BD/CD/DVD schijfjes.   Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geloven jullie dat de bron een groot verschil kan maken? Bijvoorbeeld oppo (redelijk duur) tegenover dune?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik ben van een Popcornhour C200 naar een Sonos Connect en nu naar de Sonos Connect met de Magna Ultimo mod gegaan en het verschil is toch aanzienlijk. Als je enkel film bedoelt dan zal het misschien minder opvallen, maar met muziek is er duidelijk verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Leuk topic.

Wat mij betreft qua film denk ik dat het vooral in de software ligt die een eventueel verschil maakt op vlak van verschil in kwaliteit.

Niet de hardware.

Zelf meerdere blurayspelers, dvdspelers, mediaspelers en htpc gehad.

Ik kan dus wel vergelijken.

Ook is het uiteraard van belang welke weergever je gebruikt.

Op 42inch tv zal het geen verschil uitmaken... Ga je naar 90 inch dan kun je wel verschil zien.

Maar dit is soms echt minimaal.


Dus ik ben ook een no believer... En als het er dan toch is. , is het op vlak van software/firmware.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Ik zou het gewoon eens met elkaar willen vergelijken... Ik heb ook een BR speler van Panasonic maar ik gebruik die nu ook niet meer. Heb die nog gekocht voor ik HDMI apparatuur had.   Onlangs was ik aan het twijfelen om de OPPO BDP-103D "Darbee Edition" te kopen. Daarvan wordt beweerd dat het een serieuze opwaardering van je beeld bezorgt. Deze heeft ook 2 HDMI inputs. Daarbij zal je bv je beeld van je bv je HTPC of Digicorder ook kunnen opwaarderen. Heel interessant natuurlijk als het een meerwaarde op je beeld zal geven. Uiteraard moet dan je Oppo wel opstaan voor die bewerking te kunnen doen...   Ik twijfel nu trouwens nog steeds of ik het al dan niet zal doen. Maar ik heb tijd en zoek bewijsmateriaal dat er wel degelijk een verschil is dat de prijs van 6-700 euro rechtvaardigt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Darbee demo heb ik vorige keer op de beurs gezien, niet echt onder de indruk.   Ik heb de indruk dat je het prijsverschil beter in overige componenten steekt en zo meer winst haalt, maar ik kan mis zijn. Heb ook nog nooit echt een vergelijking gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Wat de beeldkwaliteit betreft heb ik nog maar zeer weinig verschil gemerkt. Ik betwijfel zelfs of er wel echt verschil te zien was. Geluidskwaliteit kan wel verschillen, maar dan zo goed als enkel bij analoge overdracht van de audio naar de versterker. Als die overdracht in het digitale gebied (zonder bewerking door een DSP) gebeurt hoor ik geen verschil.   Dat wil niet zeggen dat eender welke bron voldoet. Er zijn veel verschillen in gebruiksgemak, in formaten die weergegeven kunnen worden, in bijgeluiden die het toestel maakt (ventilatoren, mechanische geluiden van de optische- of hard-drive, ...), esthetische kenmerken, afmetingen, aansluitmogelijkheden, ...   Ik kan wel geloven dat er wel degelijk verschil te zien zal zijn als er slechte software wordt gebruikt. Maar op dat gebied ben ik eigenlijk nog geen echt slechte tegengekomen. Bij echte obscure merken komt het misschien wel voor. Daar heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Zelf de goedkoopste Samsung BD speler met 3D gekocht die er was. Speelt alles af, en kwa extra smart TV software en apps, die gebruik ik toch niet.

Dus ook geen believer. 80 euro vs 600euro op analoge poorten zit misschien wel een verschil. Maar tegenwoordig gebruik je toch voor alles bit streaming enzo. Dan is een speler niet meer dan een transportband tussen de schijf en je receiver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Hmm, het is niet een kwestie van geloven of niet geloven, maar van zien of niet te zien. Redelijk eenvoudig vind ik. Alles hangt een beetje af van wat er na de bron komt ook natuurlijk. Naar analogie met muziek dus, waarbij oa versterking en speakers (en voorzichtigweg 'bekabeling') toch wel bepalend zijn van hoeveel detail er uiteindelijk te horen is? Ook bij het swappen van een bron (bv, nieuwe cd speler).

Via de ene AV receiver, TV/projector ga je dan ook sneller verschillen zien in beeld, dan bij de andere. Maar op een bepaald moment bereik je wel een grens denk ik.

Persoonlijk zag ik weinig of geen verschil tussen zeg maar een HDX, popcorn hour en dune. In een htpc is de videokaart wél bepalend - hoe beter de kaart, hoe leuker het beeld. Dat valt sneller op. DVD spelers en blu ray spelers: om de 2 jaar vervangen en je ziet nog steeds progressie in het beeld. Nu ja, als je eenzelfde TV schermt behoudt, is het verschil niet zo spectaculair, maar eerder subtiel. En feit is, dat soort verschillen zie je bij een rechtstreeks vergelijk en het zijn zaken die je meestal na 10 minuten uit het oog verloren bent.

Het meest bepalend is de echte bron zelf, de source file zeg maar? Als je dan over kwaliteit spreekt val ik steeds terug op het originele BD schijfje (naast de 1/1 rip, dat veel te veel schijfruimte inneemt
1f609.png
). Het is de som van alle onderdelen samen dat het uiteindelijke resultaat geeft toch. Daar gaat echt niet over believen of niet believen heb ik al ondervonden. De vraag is altijd, wat is me dat waard en waar trek ik de grens. En die grens stopt bij het te spenderen budget.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Toothless, analoog ga ik niet zeggen. maar mijn punt was dan ook vooral dat je tegenwoordig gewoon bit streaming doet, en het is net hier waar ik in twijfel trek of betere bron hardware wel nut heeft. ....kan je bron alles bit voor bit tot aan je receiver krijgen??? dan maakt het niet uit of je er onderdelen in hebt zitten met gouden randjes.

"om de 2 jaar vervangen en je ziet nog steeds progressie in het beeld" dat maakt het persoonlijk nog een reden te meer om een goedkopere BD speler te kopen. De echte toppers hebben vaak maar om de x jaar een nieuw model. voor dan 500+ euro's. De goedkope modellen.... tja, daar komen bijna elke maand modellen van uit. dus kijk je dan een beetje de kat uit de boom kwa features. Dan heb je naar mijn mening een goedkope speler, die misschien zelfs enkele bugs minder heeft die de topper/ trendsetter wel heeft.

idd. source materiaal is veel. maar ook daar zit je denk ik met subtiele verschillen die je enkel zal merken bij rechtstreeks vergelijken. ik zeg niet een of andere rip van 7gb. Maar een goede rip van 17-28gb, denk ik niet dat er veel mensen zijn die kunnen zeggen welke de originele is en de rip als je vanavond de een op zet, en morgenavond de andere, zonder te vertellen of dit nu de originele is of de rip. ...Neem daar bij dat we spelers beginnen zien die HEVC H.265 afspelen. waarbij de marge tussen compressie en kwaliteit nog kleiner is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Als je bitstreamed neemt je AVR de DAC op zich. Maar verschil in beeld zou je wel kunnen zien. Daarbij heeft een Oppo bijvoorbeeld ook een ingebouwde darbee en dat werkt wel goed. Een losse kost geloof ik ook zo'n 400euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Qua beeldkwaliteit is er natuurlijk wel een verschil tussen mediaplayers. Je hebt exact hetzelfde probleem bij verschillende media players op pc (vergelijk eenzelfde film maar eens tussen vlc, media player classic en wmp). Heeft puur met decodering (en dus software) te maken, hardware-matig gaat er geen (of amper) verschil. Zolang de processor/gfx kaart het kan trekken, is de kwaliteit bij dezelfde software identiek. Enige verschil dat ik nog kan inbeelden is storing van signaal door kabels die in de buurt lopen, of slechte connectoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Is het resultaat na decodering niet altijd gelijk? Ik denk eerder dat er door additionele processing verschillen ontstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
broodro0ster zei:
Is het resultaat na decodering niet altijd gelijk? Ik denk eerder dat er door additionele processing verschillen ontstaan.
Ik merk het vooral bij zwarte scenes. De ene software heeft veel meer last van verspringde grijze vlakken dan de andere. Dit zou natuurlijk ook post-processing kunnen zijn, maar datzelfde geldt voor mediaplayers (in mindere mate voor BR-lezers hoop ik). Nu, buiten eventuele haperingen, denk ik niet dat je ooit een verschil gaat zien tussen eender welk apparaat met OpenElec op bvb. Ik had vroeger een Patriot Box Office, goede mediaplayer, maar in vergelijking met mijn Rpi nu was de beeldkwaliteit toch minder...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
<strong>"om de 2 jaar vervangen en je ziet nog steeds progressie in het beeld"[/b] dat maakt het persoonlijk nog een reden te meer om een goedkopere BD speler te kopen. De echte toppers hebben vaak maar om de x jaar een nieuw model. voor dan 500+ euro's. De goedkope modellen.... tja, daar komen bijna elke maand modellen van uit. dus kijk je dan een beetje de kat uit de boom kwa features. Dan heb je naar mijn mening een goedkope speler, die misschien zelfs enkele bugs minder heeft die de topper/ trendsetter wel heeft.
Dat klopt wat je zegt, ik was ook die mening aangedaan. Maar het hangt wel een beetje af in welke prijsklasse je schippert en uitprobeert. Er zijn situaties waar de BD speler dan de AV inhaalt bv. Nu soit, dat is redelijk freakgedrag hoor op dat moment. Maar de toppers zijn dik in prijs gedaald (en dus betaalbaar geworden) tegenover pakweg 10 jaar terug - je krijgt er bv ook een goeie cd speler bij (voor diegenen die dat nog zouden wensen) en de bouwkwaliteit is met geen haar te vergelijken met die van de cheapo modellen.

<woltlab-quote data-author="mysteryliner"] idd. source materiaal is veel. maar ook daar zit je denk ik met subtiele verschillen die je enkel zal merken bij rechtstreeks vergelijken. ik zeg niet een of andere rip van 7gb. Maar een goede rip van 17-28gb, denk ik niet dat er veel mensen zijn die kunnen zeggen welke de originele is en de rip als je vanavond de een op zet, en morgenavond de andere, zonder te vertellen of dit nu de originele is of de rip. ...Neem daar bij dat we spelers beginnen zien die HEVC H.265 afspelen. waarbij de marge tussen compressie en kwaliteit nog kleiner is. [/QUOTE]
Daar ga ik niet echt akkoord. Ik denk dat velen van ons hier dik geïnteresseerd zijn van hoe iets er uitziet en hoe iets klinkt, of ben ik verkeerd? Als je spreekt over 'velen' zien het niet, heb je het wellicht over mensen waarvan de doelgroep zich niet op dit ht forum bevindt. Ofwel schat ik dit forum verkeerd in, dat kan ook natuurlijk?

Wat ik wel gemerkt heb weer de laatste weken: toestellen (av,bd,TV) worden beter én goedkoper. Op die manier ga je ook veel meer verschillen in details kunnen opmerken. Maw, de algemene kwaliteit gaat er op vooruit vind ik, dat brengt met zich mee dat een minder onderdeel of bron ook sneller zichtbaarder wordt. Ook als blijven er mensen waarbij SD 'goed genoeg' is. Maar ik vermoed niet dat die hier zitten?
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Mening Hardware: Waneer je een breed budget hebt zal er wel een klein merkbaar verschil zijn wanneer je een dure BD speler koopt. ...maar wanneer je je budget een beetje moet afwegen, zou ik zelf altijd gaan voor een deftige maar goedkope bron, en dat extra geld in het hart van je setup te steken.

Dus voor mij: Een goedkope BD €100-150) met alle nodige functies &daarbij een x5200w of x7200w I. P.v. een BD van 700 - 1000 euro, en dan een x2100 of x3100 kopen.


I.v.m. source materiaal, je heb heel wat top films die een ongelooflijke kwaliteit hebben. Maar de andere 75% van wat er uit komt, heb ik vaak serieuze twijfels over kwaliteit.. .... Dus wanneer je daarvan 10 willekeurige films neemt, en je toont die, zonder te vertellen wisselen tussen BD 50 of 25.

Dan weet ik niet hoeveel keer men goed zal gokken. (zowel voor gewoon publiek of zelfs hier) ... ook is dit dan niet echt filmkijken meer, maar beeldpunten bestuderen.

Wanneer je een film kijkt, ben je je aandacht ook nog aan het verdelen, je Let op beeld, geluid, het verhaal, en al de rest.
 
Laatst bewerkt door een moderator: