• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Bah!

Ben al hele tijd bezig met de elektriciteit hier in orde te brengen. Het was gekeurd toen we ons huis kochten, maar klopt niks van.. Pak geld onder tafel geschoven ja...

Ik heb ondertussen alles zelf pretty much in orde gebracht zonder al te veel breekwerk (huis is voor de rest in perfecte woonstaat, dus slijp liefst niet alles open). Alle bekabeling van stopcontacten is vervangen, compleet nieuwe schakelkast geplaatst etc. Maar nu was er nog een licht in de gang waar de wisselschakelaars verkeerd zijn aangesloten (lees: ze staan gewoon in serie). Wilde vandaag nieuwe kabels door de buizen trekken en de boel eindelijk eens correct aansluiten.

Kabels zitten moervast, geen beweging in te krijgen! Onmogelijk denk ik, ze zijn aan beide kanten los, waarom krijg ik ze niet doorgetrokken?

En plots besef ik het... Terwijl ik in de wasruimte ernaast bezig was met gaten in de muur/vloer te boren voor nieuwe kabel te trekken, ben ik losse VOB kabel (!!!) tegengekomen vlak naast mijn boor. Buis stopt daar plots en een stuk van de kabel zit zo in de beton gegoten. En ja, dat zijn dus juist DIE kabels dus...

Amateurs!
2639.png


Nu een oplossing vinden, ik kap liever die muur niet half weg... Misschien kan ik het beter draadloos doen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Draadloos zou ik ook niet moeten weten 1x miseris, 1x kappen en dan de rest op uw gemak
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Wat bedoel je met: ze staan in serie? Bij een wisselschakeling staan ze toch altijd achter elkaar of is er maar 1 draad tussen beide schakelaars?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Skank" data-link="http://home-theater.be/topic/709-bouwen-verbouwen/?postID=28009#post28009"> Draadloos zou ik ook niet moeten weten 1x miseris zei:
Wat bedoel je met: ze staan in serie? Bij een wisselschakeling staan ze toch altijd achter elkaar of is er maar 1 draad tussen beide schakelaars?
Inderdaad, ze staan gewoon achter elkaar, verbonden via 1 draad. Ze moeten dus allebei gesloten zijn eer er stroom op de lamp komt.
 

Bijlagen

  • IMG_6403.JPG
    IMG_6403.JPG
    445,6 KB · Weergaven: 62
  • IMG_6924.JPG
    IMG_6924.JPG
    409,5 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
duboisph zei:
Nu een oplossing vinden, ik kap liever die muur niet half weg... Misschien kan ik het beter draadloos doen...
Ik kan van hieruit de situatie niet in kaart brengen, maar draadloos heb je best wel een hoop mogelijkheden dat je probleem misschien van de baan zou kunnen schuiven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Onze, mogelijke, elektricien komt deze avond langs om onze bouwplannen eens te bespreken. Wat raden jullie aan voor internet en luidsprekerkabels?

Voor internet Cat 6 of toch al maar meteen Cat 7 leggen?

Qua luidsprekerkabels voor de HT; de afstand tussen de muur waar de projector hangt en de muur waar het scherm komt, bedraagt +- 5m. Versterker, mediaplayer etc komen in de hoek te staan, naast de zetel, aan de muur van de projector. Maximum afstand tot aan de verste speaker bedraagt, ruim geteld, 10m. Is 2.5mm² dan voldoende of raden jullie een grotere draadsectie aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Cat 6 is genoeg Geen dedicated? Voor speakerkkabel in dedicated in plint, in woonkamer dan inwerken Voor 10m zou ik 4mm2 nemen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
sam" data-link="http://home-theater.be/topic/709-bouwen-verbouwen/?postID=29641#post29641"> Onze zei:
Qua luidsprekerkabels voor de HT; de afstand tussen de muur waar de projector hangt en de muur waar het scherm komt, bedraagt +- 5m. Versterker, mediaplayer etc komen in de hoek te staan, naast de zetel, aan de muur van de projector. Maximum afstand tot aan de verste speaker bedraagt, ruim geteld, 10m. Is 2.5mm² dan voldoende of raden jullie een grotere draadsectie aan?
2.5 carré is meestal voldoende voor die afstand, maar als het inbouw is zou ik gewoon direct 4 carré steken. Beter zeker zijn, bv. ook als je ooit speakers zou zetten van 4 Ohm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
2 x CAT6 in 1 buis nemen, want er passen 2 UTP aansluitingen in 1 inbouwpotje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hdmi stekkerdozen? Zou ik ook niet doen, dedicated, dan zou ik niks inbouwen van hdmi en audiokabels. Rest wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
De "onzichtbare" garagepoort is geplaatst. vakwerk, zeer tevreden. Dit weekend volgen een paar foto's!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
sandervdw zei:
De "onzichtbare" garagepoort is geplaatst. vakwerk, zeer tevreden. Dit weekend volgen een paar foto's!
Ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Euh.. Onzichtbaar? Tzijn planchetten.. Wat bedoelen ze dan met onzichtbaar? Das al geschilderd..? Hoe gaan ze dat beschermen tegen de verdere bouw? Is dat hout? Of pvc of..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Skank zei:
Euh.. Onzichtbaar? Tzijn planchetten.. Wat bedoelen ze dan met onzichtbaar? Das al geschilderd..? Hoe gaan ze dat beschermen tegen de verdere bouw? Is dat hout? Of pvc of..
Is aluminium, en onzichtbaar omdat maar ongeveer de helft poort is, de rest is alumnium panelen. Aan de buitengevel wordt bezet, dus de poort moet er staan voordat de bezetter kan komen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

filmen

Member
12 dec 2014
126
0
19
Ik vind het mooi

Bouw ziet er ook strak uit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
sandervdw zei:
Ik moet bekennen dat ik iets anders in gedachten had, rekening houdende met de moderne look van jullie woning. Momenteel doet het mij meer aan iets landelijk denken dan aan iets strak modern. Maar goed, eens de rest af is zal het geheel wel kloppen en dat is wat telt
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: