• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Dossier 4K

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Op 60 inch mag je max 2,4m van je scherm zitten om 4k te kunnen onderscheiden..

Maw

In jouw situatie thuis, merk je er dus de ballen van!

Ik zit op 4m van 90 inch.. En ook ik heb dus 0,0 de ballen aan 4K..

En zo denk ik dat er heel veel gaan zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Bwa,gaat hem niet alleen over de scherpte maar ok over de diepte in het beeld...alsd je dat niet ziet....ga dan effe dringend naar de oogarts.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cinedream

Dealer
Dealer
21 feb 2013
66
4
12
Bwa,gaat hem niet alleen over de scherpte maar ok over de diepte in het beeld...alsd je dat niet ziet....ga dan effe dringend naar de oogarts.
1f609.png
Absoluut waar, iedereen focust op de resolutie van de 4K displays maar dat is maar een klein onderdeeltje van de verbetering die je ziet. Het gaat hem letterlijk over het gehele plaatje en dynamiek, rust en diepte in het beeld is bij 4K gewoon ongemeen goed. Daarvoor hoef je niet dichter bij je scherm te zitten om daarvan te genieten. ik daag iedereen uit om de test te doen en een vergelijking te maken met een HD en 4K display waarbij het 4K scherm op een afstand staat waarbij je zogezegd het resolutieverschil niet meer kan zien. Ik kan nu al voorspellen dat iedereen wel degelijk gaat zien waar het verschil zit, ik wil deze test trouwens gerust eens in real life doen.   Gr Werner
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik vraag me af waar dan de "diepte" in het beeld vandaan komt. Welke parameter(s) bepalen dat? Ik denk dat de maximale contrastverhouding, zwartwaarden en de kleur-juistheid hier veel mee te maken hebben. Dat wil dan zeggen dat als je een sublieme HD TV naast een matige UHD TV zou zetten dat de HD TV zou winnen. (uitgaande van de grafiek die Stijn toonde, dus b.v. een 55" TV en kijken op 3,5 meter)   Een eerlijke test zou zijn: Die 84" UHD TV laten switchen tussen 1080p en UHD en kijken op een afstand van zo'n 3,5meter. (blind testen uiteraard ... verwarrende terminologie als het om TV kijken gaat
1f606.png
) Dan zou ik wel eens willen zien wat de verschillen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Als ik zo rond me heen kijk, krijg ik erg de indruk , dat dit toch wel VEEL sneller komt dan verwacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, het wordt nogal gepusht. Maar ik zie er nog steeds het grote nut niet van in. Maar als ze niet met nieuwe technologieën blijven komen valt de markt stil. En OLED blijft nog wat problemen hebben om met een aanvaardbare yield aan massaproductie te beginnen.   Ik zie meer nut in de grote contrastwaardes, absolute zwart-niveaus en kleurechtheid van een goed OLED scherm in HD dan een matige LCD in UHD.   Bij de beamers zie ik meer nut. Projecteren doe je normaal niet op 50" of zo, he. Dan ga je al sneller naar 90" of groter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Nut zie ik wel degelijk hoor; Absoluut (op beamer vlak althans)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Dat bleek dan toch niet uit je vorige posts.
1f609.png
  Maar op vlak van beamers zie ik ook wel nut, omdat je beeld gewoon veel groter is en je dus meer nut hebt van kleine pixels.   Dat UHD televisies beter beeld geven lijkt me eerder voort te komen uit het feit dat ze uit de duurdere reeksen komen met betere beeldtechnologie. Daardoor zullen zwartwaardes, maximaal contrast en kleurechtheid ook wel wat beter zijn dan de gemiddelde HD TV. Maar of dat verschil ook zo zichtbaar is als je met een goeie HD OLED TV (of een goeie plasma) zou vergelijken betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Zoals reeds eerder aangegeven is het niet enkel de resolutie die beter is met 4K Maar ook meer diepte, enz   Vandaar dat ik het eens wil testen :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Dat vertel ik toch in mijn reacties. Niet enkel de resolutie maar de andere parameters ook (de "diepte" zoals jij dat noemt).   Ik zou het ook wel eens willen testen. Iemand vrijwilliger om een fraaie UHD TV als demo bij me thuis te komen neerzetten voor een tijdje?
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Waarom test je het niet eens gewoon nu al
263a.png
Kun je al zien of je htpc het aankan
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Hoe bedoel je? Ik heb geen UHD scherm.   ...Zou die A8-5500 UHD kunnen weergeven? Moet ik eens opzoeken. De SR5008 zou het moeten kunnen doorgeven.   Edit: Nee dat gaat dus niet lukken:
<woltlab-quote data-author="" data-link="">   http://www.gpuzoo.com/GPU-AMD/Radeon_HD_7560D_IGP.html </woltlab-quote>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Zie http://home-theater.be/topic/632-4k-testen/   Met testen weet je direct of je a8 het kan he Daarvoor moet je geen uhd scherm hebben.   Bovendien weet je nooit he, dat het er beter uitziet. Er zei eens iemand Blu Ray content bekeken te hebben op een CRT tv die natuurlijk helemaal geen HD kan weergeven, maar toch zag het er significant beter uit dan wanneer hij diezelfde film vanaf DVD afspeelde.   Waarom dan ook hier niet?   Testen is de ene mogelijkheid, en daarmee kan je echt niks mis doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Hoe bedoel je? Ik heb geen UHD scherm.   ...Zou die A8-5500 UHD kunnen weergeven? Moet ik eens opzoeken. De SR5008 zou het moeten kunnen doorgeven.   Edit: Nee dat gaat dus niet lukken:
    Waaruit blijkt dat? Ik zou het toch es proberen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
De maximale resolutie die de interne GPU kan weergeven ligt lager dan de UHD standaard.   Het is een heel ander verhaal met SD t.o.v. HD. Daar ging je van een resolutie die nog niet tegen het maximaal waarneembare aan zit tot een resolutie die dat wel benadert of zelfs overschrijdt. ik heb ook al DVD's gezien waarvan de kwaliteit de maximaal haalbare prestaties van een SD CRT niet kon benutten. Dat materiaal is later ook op BluRay verschenen met aanzinlijk betere kwaliteit. Als je in dat geval het goede bronmateriaal down-scaled naar SD en vergelijkt met slechte DVD, dan zie je gegarandeerd verschil.   Ik denk dat UHD in de meeste woonkamers dus geen zaak van meer pixels zal zijn, maar eerder van betere beeldtechnologie die het contrast en kleurweergave positief beïnvloed. En dat valt heel erg op en wordt als een grote verbetering in beeldkwaliteit ervaren.   Maar op kleinere schermen (tot 70" ... waar gaan we heen? 15 jaar geleden was 70cm nog niet echt klein....) ga je op een kijkafstand in de gemiddelde woonkamer van die extra pixels waarschijnlijk weinig nut hebben. Bij projectie zie ik het nut zeker wel. Lekker groot beeld met nog steeds lekker kleine pixels. Super! Maar het aantal TV's ligt een stuk hoger dan het aantal projectoren dat verkocht wordt.   Vandaar dat ik liever de OLEDs zie opkomen dan de UHD schermen. Een betaalbare combinatie van de 2 zou natuurlijk de max zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Software decoding proberen dan he.   Samsung heeft net aangekondigd "voorlopig?" te stoppen met oledproductie lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, de yield ligt waarschijnlijk te laag. Het kost gewoon teveel om een groot OLED scherm van goede kwaliteit te maken.   Software decoding? Hoe doe je dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
Activeren gewoon (aan/uitzetten) lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Hoe bedoel je? Wat moet ik activeren en waar? Ik heb geen bron die UHD doet en ik weet niet van software die naar UHD upscaled.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
418
98
Earth
upscalen? niks te upscalen. Gewoon doorsturen. Das te zien met wat je het bestand wil afspelen he Xbmc kan het.. In xbmc opties heb je de mogelijkheid om software decoding te activeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator: