• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Een eigen huis, eindelijk een eigen home cinema-kamer! Maar hoe begin ik eraan?

Ellipsius

New Member
6 mei 2015
17
0
4
Hoi iedereen,

Net lid geworden van dit forum en met net even voorgesteld in de juiste thread, en ik heb al meteen een vraag.
263a.png


Mijn verloofde en ik zijn van plan ons eigen huis te gaan bouwen, met een volledige kelder. Nu wil ik een van die kelderruimtes gaan inrichten als dedicated home cinema-kamer. Maar ik ben een absolute leek. Dus dringen er zich vragen op als: wat zijn goede afmetingen voor zo'n kamer, wat voor aansluitingen moet ik zeker voorzien, waar kan ik meteen best bij rekening houden in het begin etc...

Het voordeel is dat het huis nog moet getekend worden, dus ik heb eigenlijk zo goed als carte blanche om de ruimte te ontwerpen. Qua apparatuur ben ik een kleine garnaal: ik heb een Epson TW3200 beamer, een 5.1 Jamo-set met Onkyo-versterker en een cheapo projectiescherm van Ebay. Die dingen hoop ik op termijn wel uit te breiden naar iets deftiger materiaal. Ik zou een scherm van zo'n 3 meter willen, twee rijen zitjes (een keer 2, en een keer 3), tapijt, Klipsch-speakers, goede geluidsisolatie etc...

Maar dat zijn dingen voor later; zoals gezegd zijn alle tips welkom om bij de planfase van de kelder rekening mee te houden (grootte, voorzieningen etc)...

Dus, fire away!
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Denk in eerste instantie aan de betonnen constructie, die is niet bevordelijk voor je akoestiek. Tips vind je in de desbetreffende topics omtrent akoestiek.

Wat betreft de vorm.. Probeer een rechthoek te krijgen , ipv een vierkant.

Als je zegt dat je 3m breed wil gaan projecteren, dan zou ik je ruimte toch 5m breed maken, en dan moet je lengte nog groter zijn... 8bv Das al een ferm grote ht
263a.png


2 rijen zitplaatsen is leuk, maar daar moet je toch even bij stilstaan. - hoeveel keer zit je daadwerkelijk met 5 in je ht? juist, bijna nooit. - bouw je de ht voor jezelf of voor de paar keer op een jaar dat je volk hebt voor je ht - weet dat je maar 1 sweetspot hebt, de achterste rij zit dus nooit in de sweetspot.


Verder dan de betonnen constructie en vorm van je ht, zou ik nog niet denken, daar je nog in de zeer prille fase bent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Hallo,

Mischien nogal evident maar denk eraan om voldoende wachtbuizen te voorzien. Zorg ook voor een ruime diameter van de wachtbuizen. Ik spreek uit ervaring. Al snel kunnen er tal van kabels van en naar je tv en audio/video apparaten lopen, deze staan typisch bij elkaar in de ruimte (allee, bij mij toch)

speaker en subwoofer kabels kunnen nogal ruime diamters krijgen als je er merdere door een kabelgoot denkt te trekken zal een "normale" elec wachtbuis niet voldoen. denk erook aan dat hoe verder de speak van de versterker staat, hoe dicker de kabel moet zijn...

je spreekt van een kelder, vergeet hem dan ook niet van verwarming te voorzien als je ook in de winter wil van films genieten ....

ik denk dat je geen andere keus zal hebben dan een betonnen konstructie op te zetten, maar ik veronderstel dat je die dan wel kan aankleden met panelen etc...

ik weet niet of de hoogte een rol speelt, mar let er toch op om nu ook niet het plafond te lag te nemen, je zal hier ongetwijfeld vroeg of laat ook speakers willen in aanbregen.

zorg ook voor een geode isolatie tussn de kelder en de rest van de woning! Wwijzelf hebben twee kleine kinderen, en ik ben nog steeds heel blij dat ik gevraagd heb aan de aannemer om extra te isoleren tussen onze leefruimte en de rest van de woning, ik kan volop van films genieten, terwijl de kindjes rustig aan het slapen zijn. Als je nog volledige planvrijheid hebt kan je mischien best de "kelder" onder je garage, bureau etc.. plaatsen, dan heb je nog een bijkomende buffer...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
krikri zei:
Hallo,

Mischien nogal evident maar denk eraan om voldoende wachtbuizen te voorzien. Zorg ook voor een ruime diameter van de wachtbuizen. Ik spreek uit ervaring. Al snel kunnen er tal van kabels van en naar je tv en audio/video apparaten lopen, deze staan typisch bij elkaar in de ruimte (allee, bij mij toch)

speaker en subwoofer kabels kunnen nogal ruime diamters krijgen als je er merdere door een kabelgoot denkt te trekken zal een "normale" elec wachtbuis niet voldoen. denk erook aan dat hoe verder de speak van de versterker staat, hoe dicker de kabel moet zijn...

je spreekt van een kelder, vergeet hem dan ook niet van verwarming te voorzien als je ook in de winter wil van films genieten ....

ik denk dat je geen andere keus zal hebben dan een betonnen konstructie op te zetten, maar ik veronderstel dat je die dan wel kan aankleden met panelen etc...

ik weet niet of de hoogte een rol speelt, mar let er toch op om nu ook niet het plafond te lag te nemen, je zal hier ongetwijfeld vroeg of laat ook speakers willen in aanbregen.

zorg ook voor een geode isolatie tussn de kelder en de rest van de woning! Wwijzelf hebben twee kleine kinderen, en ik ben nog steeds heel blij dat ik gevraagd heb aan de aannemer om extra te isoleren tussen onze leefruimte en de rest van de woning, ik kan volop van films genieten, terwijl de kindjes rustig aan het slapen zijn. Als je nog volledige planvrijheid hebt kan je mischien best de "kelder" onder je garage, bureau etc.. plaatsen, dan heb je nog een bijkomende buffer...
Enkele goeie tips ook hier. Wat wachtbuizen betreft, valt dat wel mee. Tussen je projector en je toestellen idd een wachtbuis voorzien. Voor de rest eigenlijk niet. Ik raad je aan om je speakerkabels achter je plinten te leggen.. Tal van voordelen.. Geen onderbreking meer , je kan makkelijker later toch nog schuiven/ veranderen enz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ellipsius

New Member
6 mei 2015
17
0
4
Goede ideeën al, bedankt daarvoor!

Wat is eigenlijk een goede oppervlakte voor een goed uitgerust dedicated home cinema met alle toeters en bellen? 5 op 3 ofzo iets? 6 op 4? Alles kan nog voorlopig, want er is nog niks getekend
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Hoeveel personen wil je oa. kunnen plaatsen? Wil je een akoestisch transparant scherm? Wil je je AV materiaal in de HT zelf, of kan je een technische ruimte aan de HT voorzien? Hoe soundproof wil je je HT? Allemaal factoren (en meer) die de grootte kunnen beinvloeden.

In mijn ogen zou 6 op 4 al een zeer mooie ruimte zijn, althans naar onze standaarden. In de US enzo is dat piepklein
1f609.png
. Zelf ben ik bezig met de bouw van mijn HT in een bestaande 4x3.4 ruimte, na de werken zal dat netto ~4x3.25 zijn. Dat is "knus voor 2 a 3 personen".

In je startpost heb je het over geleidelijk upgraden. Top! Maar "geluidsisolatie" plan je best op voorhand ;). Dat is nl. een integraal onderdeel van je ruimte (bv box-in-box met akoestisch isolerende voorzetwanden/verlaagd plafond). Het akoestisch verbeteren van het geluid in je kamer, dat doe je nadat je ruimte klaar is met oa absorptie/diffusie panelen en dat kan je met de tijd opbouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Leuke plannen!

Qua ruimte zou ik zeker genoeg nemen in de breedte, mijn ruimte is 3x6m en in de lengte genoeg plaats, maar in de breedte is het toch wel krap (heeft hier ook wel te maken met het dak).

Denk al eens na over wat voor zetels je mogelijk wilt plaatsen, praat je over van die klapstoelen zoals we ze kennen van de cinema of denk je eerder aan echte home-cinema zetels (klik), want met zo een zetels zit je al snel aan een dikke 3meter voor een 3 zit, dan is 4meter al een minimum zou ik denken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ellipsius

New Member
6 mei 2015
17
0
4
6 op 4 is mooi
Thanks; ik zeg het, alles is nog mogelijk voorlopig...
<woltlab-quote data-author="luckske"] Leuke plannen!

Qua ruimte zou ik zeker genoeg nemen in de breedte, mijn ruimte is 3x6m en in de lengte genoeg plaats, maar in de breedte is het toch wel krap (heeft hier ook wel te maken met het dak).

Denk al eens na over wat voor zetels je mogelijk wilt plaatsen, praat je over van die klapstoelen zoals we ze kennen van de cinema of denk je eerder aan echte home-cinema zetels (klik), want met zo een zetels zit je al snel aan een dikke 3meter voor een 3 zit, dan is 4meter al een minimum zou ik denken. [/QUOTE] Goed punt; ik zou het liefst gaan voor comfortabele bioscoopstoelen, maar die Roma zetels zitten een beetje boven mijn budget. Dat wordt dus ook nog een zoektocht. Ik dacht al aan goedkopere relaxzetels uit winkels als de Prijzenklopper of Seats & Sofas misschien...?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.300
124
73
Als leek zijnde en als het huis nog moet getekend/gezet worden en je wil het direct goed doen: een architect en/of integrator met verstand van zaken onder de arm nemen, als is het maar om een deftig concept uit te tekenen en later zelf de handen uit de mouwen te kunnen stoppen (als je een wat handige harry bent). Goede "funderingen" (basis) houden niet alleen uw nieuwe huis recht, maar ook uw thuisbioscoop
1f609.png
Ideeën opdoen: Ga verder door de showcases hier en op htforum bv (het internet is groot) lees over materialen, hardware etc etc zodat je een idee hebt van wat je wil, welke richting je naartoe wil, weet waar het over gaat als je met uw architect(/integrator) samen zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator: