• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Einde 3D?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Sinds de komst van 4K Ultra HD kijken we al uit naar de eerste films die in 3D en 4K-resolutie te bekijken zijn. Hoewel het eruit zag dat Ultra HD Blu-ray deze optie zou gaan bieden moeten we nu uit gelekte documenten concluderen dat er waarschijnlijk nooit een Blu-ray disc met een 3D-film in 4K-resolutie uitgebracht zal worden.

De Blu-ray Disc Association (BDA) heeft eerder deze maand de specificaties van de nieuwe Ultra HD Blu-ray-standaard bekendgemaakt maar blijkbaar hebben we niet alle details vernomen. Uit een gelekt document kunnen we namelijk opmaken dat hoewel content met een resolutie tot 3.840 bij 2.160 pixels ondersteund wordt er nergens over 4K-materiaal in drie dimensies gesproken wordt.

Dat is voor de 3D-fans onder ons een pijnlijke constatering, met name omdat de 4K-resolutie er bij passief 3Dvoor zorgt dat het nadeel van deze 3D-variant wegvalt. Voor beide ogen wordt dan een full hd-plaatje gecreëerd en zijn beeldlijnen niet meer zichtbaar. Maar, het is wel een beslissing die te begrijpen is want 3D heeft zijn langste tijd gehad, met name in de huiskamer.

De kans is groot dat we als kijker de keuze moeten maken tussen een 4K-resolutie film in 2D een full hd-resolutie film in 3D, ondanks het feit dat de HDMI 2.0-specificatie voldoende ruimte biedt voor 4K-materiaal in drie dimensies. Maar, we moeten nog een slag om de arm houden aangezien de Ultra HD Blu-ray-standaard nog niet af is. Zodra alle details bevestigd zijn weten we zeker of dit de nekslag voor 3D wordt.



Bron: Homecinemamagazine


Ik hoop echt dat dit niet het einde wordt !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Het einde niet denk ik, maar we zullen moeten accepteren dat 3D een gimmick blijft naast het gewone 2D. Ik zie het ook graag maar het is geen must. Zou het wel jammer vinden moest het ooit verdwijnen, maar dat lijkt me sterk.

Ps: je moet hercules eens checken, vond die 3D erg goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Will do. Film zelf te doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Ja best wel. Geen hoogvlieger maar wel leuk zaterdag avond vertier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ok thx Hoop echt dat 3d blijft
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
Ik zou er eerlijk gezegd niet van verschieten dat 3D gewoon weer verdwijnt...ze hebben dat altijd al proberen door te drukken maar het heeft nog nooit gepakt....net zoals Sony nu zijn 4K probeert door te drukken ... 3D is en blijft een gimmick...niet echt nodig maar soms wel plezant om te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
3d zoals we het nu kennen (beperkte diepte) is inderdaad gimmick. We kunnen enkel hopen dat er geld naar R&D blijft gaan, en er toch content blijft komen.

Dan kunnen we in de toekomst misschien echt 3D krijgen ..tot holografisch, diep in het scherm, en er echt uit. Eventueel met een vorm van head/eye tracking waardoor het beeld dynamisch verandert naar gelang de beweging van je hoofd.

Dit zou een nieuwe en veel grotere meerwaarde kunnen geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
mysteryliner zei:
3d zoals we het nu kennen (beperkte diepte) is inderdaad gimmick. We kunnen enkel hopen dat er geld naar R&D blijft gaan, en er toch content blijft komen.

Dan kunnen we in de toekomst misschien echt 3D krijgen ..tot holografisch, diep in het scherm, en er echt uit. Eventueel met een vorm van head/eye tracking waardoor het beeld dynamisch verandert naar gelang de beweging van je hoofd.

Dit zou een nieuwe en veel grotere meerwaarde kunnen geven.
Daar hoop ik op, holografische projectoren! Dat lijkt mij een echte step-up komende van 3D.
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
Hoe gaan we dat bekijken? Waar gaan wij zitten of doen we gewoon mee....of gaan we toch zo een vizier op ons hoofd moeten zetten ( hololens van microsoft.;) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
skoebiedoe zei:
Hoe gaan we dat bekijken? Waar gaan wij zitten of doen we gewoon mee....of gaan we toch zo een vizier op ons hoofd moeten zetten ( hololens van microsoft.;) )
Er zijn enorm veel mogelijkheden. <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/jx3TSQul94E</woltlab-metacode><woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/eLavoahAfv8</woltlab-metacode> <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/_9QR3qaK_Cs</woltlab-metacode><woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/_AVQ9wSMjy8</woltlab-metacode> <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/9OXZWqLBbvI</woltlab-metacode> Voorbeelden van holografische beeldvorming.

maar bedenk bijvoorbeeld een opname van een film in 8K, waardoor je een soort globe krijgt. hieruit neemt men een 4K vlak, jij als kijker heb een gyroscopische hoofdband, en afhankelijk van de bewegingen van je hoofd, is er een (wel beperkte) invloed op wat er te zien is. je schrikt, draait hoofd, dan heeft dit invloed op de film. Zoals bewegingen die je maakt op Google Street view. of zoals parallax affect op je telefoon, of bij oculus rift.

Of denk hierbij aan zo een bewegende cinema stoel. De stoel maakt bewegingen en schokken die relevant zijn uit de film. En de bewegingen die je hoofd hierdoor maakt, heeft invloed op welk stuk jij van een 8K opname kan zien. Zie @0:58 <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">http://youtu.be/gJEAbk44Lrk</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Petitie wil 3D in de bioscoop verbannen

Geplaatst door Michelle Iwema op 27-08-2015 08:57 - Bron: Bright
eraxkkg3q345_200.jpg
Bright, het lifestylemediamerk over tech, style & design, vroeg een tijdje terug aan lezers wat ze vonden van de 3D- film ervaring. De reacties waren zo vernietigend, dat ze hebben besloten een petitie te houden tegen het vertonen van 3D- films. Deze gaan ze later deze maand aan de verantwoordelijke partijen aanbieden.

De verantwoordelijke is echter niet de bioscoop, bleek toen werd uitgezocht aan wie de petitie zou moeten worden aangeboden. Grote Nederlandse bioscoopketens Pathé, JT en Wolff gaven allemaal aan, dat de beslissing in welk formaat een film wordt verspreid in eerste instantie bij de producent en de distributeur ligt. Sommige films, zoals bijvoorbeeld Avengers: Age of Ultron, werden enkel in 3D verspreid. Jurassic World was in zowel 2D als 3D beschikbaar. Waar beide versies beschikbaar zijn, gaven alle drie de ketens aan beide te vertonen.

Volgens Bright zouden het merendeel van hun lezers de plastic brilletjes van kermiskwaliteit beu zijn, die volgens hen al het leven uit een film zuigen. De voorkeur werd duidelijk gegeven aan het bezoeken van een 2D-voorstelling. Dat sluit helemaal aan op de poll, die we vorig jaar bij Filmtotaal hebben gehouden over de meerwaarde van 3D. Op de vraag of 3D een goede toevoeging is aan bioscoopfilms, antwoordde maar liefst 61 procent met nee. Slechts 31 procent vond het wel een meerwaarde geven en vier op de vijf vond het niet erg als 3D zou verdwijnen uit de bioscoop.

Wie ook de petitie wil tekenen, kan dat hier doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Wat ne zever, daarom moete het toch niet verbannen? Blijkbaar vind 1/3 het nog steeds de moeite om een 3D film te gaan zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Dan ga ik een petitie starten om een rode knop in elke cinema zaal te laten plaatsen. Indien er iemand teveel lawaai maakt naar je goesting duw je op de knop, en komen ze die persoon/ groep uit de zaal halen.

Of als we dan toch bezig zijn.... Je hebt van die mensen die 2meter groot zijn, Uit de zaal verwijderen, of verplichten op de achterste rij te gaan zitten!!


... Want ja, als we geen rekening houden met 1/3de van de filmkijkers, Waarom dan wel met de handvol personen in de zaal die iemand anders kunnen irriteren!?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ook een rare manier om een enquete te voeren. Ten eerste zou je dit enkel kunnen vergelijken als mensen vlak na elkaar de 2D en 3D versie zien. En dan nog ken je bij de 2e kijkbeurt het verhaal al, en is de ervaring ook weer anders. Er is een bepaald type film waar ik altijd voor 3D zou gaan, en er is een bepaald type film dat ik niet in 3D zou willen zien. Ook zijn er sommige films waar het 3D-effect zodanig subtiel is, dat je al snel niet meer "merkt" dat je naar een 3D-film kijkt. En dat vind ik persoonlijk de beste films: geen speciale effecten om 3D in de kijker te zetten, gewoon een film zoals hij normaal is, maar met extra diepte. Waar ik me wel eindeloos aan stoor zijn films die dan scenes specifiek voor 3D maken, en die toch gewoon in de 2D versie ook zitten (kijk bvb de Mad Max scene waar die gitaar "uit het scherm" komt. Totaal waardeloos in 2D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
deze mensen zullen op voorhand wel hun agenda hebben gehad. En dan bijvoorbeeld bevragen bij een film waarvan na de eerste weken in de zalen al duidelijk is dat de 3D heel slecht gedaan is.

Het type zaal... een oude zaal waarvan de eigenaars weinig tot geen kosten doen in nieuwe hardware, Nieuwe lampen, lichtsterkte, calibratie ... Tegenover bijvoorbeeld Dolby cinema
 
Laatst bewerkt door een moderator:

timdeschipper

Member
3 mei 2015
34
0
9
james cameron is sinds enkele jaren bezig met een alternatief voor 3D met bril... namelijk zonder bril. deze technologie is bruikbaar op alle 2d bronnen en kwaliteit is evengoed als met bril.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
timdeschipper zei:
james cameron is sinds enkele jaren bezig met een alternatief voor 3D met bril... namelijk zonder bril. deze technologie is bruikbaar op alle 2d bronnen en kwaliteit is evengoed als met bril.
bron?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
timdeschipper zei:
james cameron is sinds enkele jaren bezig met een alternatief voor 3D met bril... namelijk zonder bril. deze technologie is bruikbaar op alle 2d bronnen en kwaliteit is evengoed als met bril.
Hoe werkt dat dan? Ik kan moeilijk geloven dat zo iets kan op een normaal 2D scherm of projectie doek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

timdeschipper

Member
3 mei 2015
34
0
9
broodro0ster zei:
Hoe werkt dat dan?Ik kan moeilijk geloven dat zo iets kan op een normaal 2D scherm of projectie doek.
die technologie bestaat al reeds, er zijn televisies met deze innovatie op de markt verschenen MAAR die is zoals de 3D van een nintendo, je moet er vlak voor zitten. ik zal het filmpje even zoeken, ze hebben het ook over een toekomstversie die net zoals de echte 3d is maar zndr bril.
 
Laatst bewerkt door een moderator: