• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

First mediacenter

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Hallo iedereen,

Via dit forum heb ik al heel wat opgestoken aangaande televisies en hifi. Ondertussen ben ik me ook wat aan het verdiepen in mediaplayers. Aanvankelijk wou ik geen mediaplayer omdat me dat overbodig leek daar ik toch een nieuwe (recente) smart-tv ga kopen. Bovendien wil ik zo min mogelijk apparaten in huis om het geheel zo straight forward mogelijk te houden. Maar als ik een beetje rondkijk op het internet, zie ik dat er toch velen zijn die nog steeds een losse mediaplayer prefereren aangezien dat toch nog enkele voordelen heeft. Dus toch maar is informeren naar mediaplayers... Maar net zoals tijdens mijn research naar verschillende NAS-systemen, word je ook bij mediaplayers overspoeld met 1001 modellen en nog meer verschillende programma's/apps. Voor een leek is dat zeer overweldigend kan ik u vertellen.
263a.png


De bedoeling is dat we als gezins-pc een iMac gaan aanschaffen. Voor de opslag ga ik me een NAS kopen. Verder komt er voor het beeld en het geluid een televisie en A/V receiver in huis. Ergens in die keten komt er dus misschien nog een mediaplayer - tenminste indien jullie me dat aanbevelen. Functies die ik zeker wil, is de mogelijkheid tot Flex of iets dergelijks. Ik heb nogal een grote collectie aan films staan (.mkv met .srt ondertitels) en het zou leuk zijn moest ik die in een mooie 'bibliotheek' kunnen gieten. Heb Flex bij een vriend aan het werk gezien en dat programma leek die job wel goed te doen. XBMC is blijkbaar het andere, grote alternatief maar daar heb ik geen ervaring mee. Verder gaan we ook gebruik maken van Netflix maar dat is iets dat tegenwoordig wel vlot draait op quasi elke smart-tv, denk ik. Tenslotte ben ik me ook wat aan het verdiepen in een DIY Ambilight (Lightberry lijkt me momenteel de meest interessante) maar dat is nog niet zo concreet.

Als je wat begint te googlen, kom je al snel uit bij Raspberry Pi. Dat is blijkbaar een zeer klein doch performant mini-computertje dat door velen ingezet wordt als mediaplayer en bovendien ook erg goedkoop is. De mogelijkheden met dat ding lijken me bovendien ook oneindig. Uiteraard heb ik nog enkele vragen aangaande Raspberry Pi.

  • Hoe gebruiksvriendelijk is zo'n RP? Ikzelf kan wel uit de voeten met een computer en mijn weg zoeken op het internet (tutorials, documentatie etc.) is ook geen enkel probleem maar van bijvoorbeeld programmeren heb ik wel geen kaas gegeten.
  • Het feit dat ik enkel een Mac in huis ga hebben, is dat een struikelblok om aan de slag te gaan met RP? Want Windows ga ik wellicht nergens draaien. Ben ik alleszins toch niet van plan voorlopig.
  • Kan een RP ingezet worden voor wat ik het wil gebruiken? Dus vooral een overzichtelijke en vlotte toegang fixen tot mijn filmcollectie (met Flex bijvoorbeeld).
  • Hoe 'bedien' je zo'n RP, eenmaal die aan de TV hangt. Bestaan daar ook afstandsbedieningen ofzo voor?
  • Vinden jullie het een goed idee dat ik me als leek verdiep in Raspberry Pi of zijn er volgens jullie betere alternatieven in mijn geval?
  • Momenteel denk ik enkel aan Flex, Netflix en (mogelijks op termijn) zo'n DIY Ambilight. Maar zijn er nog mogelijkheden die zo'n mediaspeler biedt en waar ik momenteel (nog) niet aan denk?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden. Alvast bedankt en een prettig weekend gewenst iedereen!

Vince
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Een mediaplayer is een must ja, zeker icm een nas. De mediaspeler in je smart tv is te beperkt! Een pi kan maar is toch echt te nipt voor een grote bibliotheek.. Dus laat die best links liggen. Ik kan je kodi (xbmc) ten zeerste aanraden! Sterker , kijk eens naar de himediaspelers, hier op het forum staat er een volledige review van! Ik raad je momenteel niks anders aan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Vergeet de RP, die is te traag. Koop liever een Himedia Q5, hier draait ook XBMC (Kodi) op. Er zit een afstandbediening bij, maar je kan ook een smartphone of tablet gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Scr3p

New Member
30 sep 2015
5
0
4
Aangezien ik ook een beginner ben op het gebied van media players/centers dacht ik mijn vraag in deze topic te stellen.

Ik heb de voorbije uren al veel nuttige dingen gelezen op dit forum maar ik ben een beetje overweldigd door alle informatie.

Ik zal misschien even mijn concrete situatie schetsen. Momenteel heb ik de meeste van mijn films/series op een laptop (of externe harde schijf) staan die ik dan gewoon via een HDMI-kabel aansluit op de tv waar ik de film/serie wil kijken. Aangezien ik recent verhuisd ben is het nu een beetje omslachtig om altijd die laptop te gaan halen en aan te sluiten op de tv waar je wilt kijken, zou ik graag een algemene oplossing willen. Zo'n media player lijkt mij daar ideaal voor. Stel dat ik zo'n Himedia Q5 koop zoals hierboven voorgesteld, heb ik dan nog bijkomende hardware voor het simpel bekijken van een film die bijvoorbeeld op die laptop staat. Kan er gewoon verbinding gemaakt worden via wifi of moet ik eerst een zogenaamde NAS opzetten waar alle films/series opstaan.

Alvast heel fel bedankt.

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Je kan op meerdere methodes werken.

De eerste en makkelijkste methode is een inderdaad een NAS die een folder beschikbaar maakt over het hele netwerk. Een andere oplossing is via een externe harde schijf, maar ook die moet je dan hele tijd los koppelen en terug aankoppelen aan de mediaspeler.

Een andere methode is een map deling te doen op je Windows of Mac. Je kan dan net zoals een NAS aan een bepaalde map over het netwerk. Het nadeel is wel dat je laptop altijd aan moet staan en dat je ook moet zorgen dat de verbinding stabiel is (beste is via kabel, zeker voor grotere/zwaardere bestanden).

p.s Naast de Himedia lijkt zeker de Zidoo X6 Pro een zeer uitgebreide mediaspeler!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Een mediaspeler aan je tv is een must, pak hiervoor bv de himedia q5 of nog beter de zidoo x6 (ivm zidoo mss nog een weekje wachten op onze review, speler is nieuw en we verwachten die elk moment, er komt zeker een review)

In principe heb je dan genoeg. Enige voorwaarde dan is dat je laptop aanstaat en in hetzelfde netwerk hangt, en de mappen gedeeld zijn

Maar dit is nog altijd een rompslomp

Oplossing is een nas. Deze nas kan ofwel een echte nas/server zijn, een apparaat die je dus afzonderlijk plaatst bv qnap of synology Andere mogelijkheid is een hdd in je mediaspeler steken als dat kan (niet bij de 2 voorgestelde spelers) maar daar ben ik absoluut ook niet voor te vinden. Hou het gescheiden Maw nas en mediaspeler gescheiden

Duidelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Scr3p

New Member
30 sep 2015
5
0
4
Dat is duidelijk ja! Beiden bedankt voor de hulp.

Zijn er bepaalde modellen van qnap of synology die aan te raden zijn en nog budgetvriendelijk zijn?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Scr3p zei:
Dat is duidelijk ja! Beiden bedankt voor de hulp.

Zijn er bepaalde modellen van qnap of synology die aan te raden zijn en nog budgetvriendelijk zijn?
263a.png
Veel is afhankelijk van je budget Pak minimum 2 disk bay, maar eigenlijk zou je minimum een 4 disk moeten zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Scr3p

New Member
30 sep 2015
5
0
4
Ok. Graag zou ik hier max.200€ aan willen geven, maar indien dit niet realistisch is zal het wat meer moeten zijn
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
En dan nog eens 4 schijven en je bent 1000euro kwijt
1f61b.png


Ik zou gewoon een mediaspeler kopen en daar een externe USB hardeschijf aanhangen. Het is wat meer gedoe (wisselen tussen PC en media speler), maar je ben er dan wel vanaf voor 100euro. Later kan je nog uitbreiden naar een NAS als je daar nood aan hebt.

Ik heb ook een maandje zo gewerkt toen er nog geen UTP kabel was in m'n HT.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
of een zyxell nsa540 kost 199€ voor een 4bay nas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
ilstino zei:
of een zyxell nsa540 kost 199€ voor een 4bay nas
Als je effectief een nas neemt zou ik maar naar 2 merken kijken: synology en qnap

de rest, links laten liggen !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
waarom ? als het enkel gebruikt wordt om media te streamen is alles goed , zelf een wd my cloud . als je extra functionaliteit wilt zijn de andere merken idd beter , maar ik vind voor de doorsnee gebruiker synology echt wel te duur . die zyxel dat ik zeg is een 4 bay nas met goede dualcore processor en 1gb werkgeheugen . bij synology betaal je hiervoor al bijna het dubbele , en dit vooral voor de dsm waar je meestal bijna niets van gebruikt de ts zij dat hij bijna enkel plex ging gebruiken en dan is dit al voldoende , als hij inderdaad een mediaspeler koopt met scraping functie is zelfs plex niet meer nodig en is deze nas ruimschoots voldoende zeker future proof met 4 bays en dit voor de prijs van een instapmodel 2bay nas van synology of qnap
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Naar het schijnt kan je ook een HD aan de modem van Telenet hangen, misschien is dit een goedkope oplossing voor jou.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
Skank zei:
Support en features
features zegt ts niet te gaan gebruiken en support is bij elk merk tegenwoordig goed

zoals zeggen dat een vw goed is wegens uitstoot en verbruik
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Waarom kies je een rode snoep, ipv een blauwe ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
je raad de ts een porche aan terwijl hij gewoon in stadsverkeer gaat rijden en dus met een simpel golfke genoeg heeft , jij bent iemand die circuitracen doet dus jij hebt baat met een porche maar de ts gaat rond de kerktoren rijden dus heeft genoeg met een golfke ,

ja een porche is beter maar enkel als je echt baat hebt met de sterkere motor en betere baanligging , anders is voor een doorsnee gebruiker een golfke goed genoeg

betere vergelijking ?
 
Laatst bewerkt door een moderator: