• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het grote Dirac topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Dan zal Dirac een oplossing zoeken voor de dips op 40Hz en 60Hz vanuit perspectief MLP.
Hetzelfde met SubEQ HT van Audyssey. Uiteindelijk worden beide subs eerst apart "gepinged" om time & level alignment te doen. Vervolgens worden ze als 1 subwoofer gezien voor het filter te bepalen. Het is niet dat voor elke filter een aparte filter gemaakt gaat worden, filters worden gemaakt in functie van de freq-response binnen de ruimte gemeten door de microfoon.

Uiteraard wil je dezelfde subs gebruiken met dezelfde karakteristieken (vb 1 gepoorte en 1 gesloten bijvoorbeeld lijkt me al geen ideaal uitgangspunt...) voor het beste resultaat.

In mijn geval echter heb ik daar subtiel van afgeweken en hebben beide Ultra 13" een andere poort-tuning. Ik kan echter niet zeggen/merken dat het nadelig zou zijn dat ik hoor.
Dus dan vond je mijn idee om die bk te nemen icm met mijn gepoorte svs pc12-nsd, geen goeie optie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Skank zei:
Dus dan vond je mijn idee om die bk te nemen icm met mijn gepoorte svs pc12-nsd, geen goeie optie
Een minder eenvoudige oplossing, daarom niet "geen goede oplossing"
Uiteindelijk moet je zoals Jasper in z'n grafiekjes aangeeft 2 plekken in de ruimte vinden waar de subs samen al een "redelijk goede response" geven (en dat is bij Jasper zeker het geval! zelfs zonder DSP eigenlijk) Als je de schaal op de Y-as ziet ... we spreken hier over +- 5dB hé mensen, geen bulten van +-20 of meer dB's...
Volgens mij ook veel "trial en error" en mischien zijn de verschillen zelfs te subtiel om het te HOREN zeker in subwoofergebied.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
jvanhambelgium zei:
Volgens mij ook veel "trial en error"
Zeg wel. Ik heb toen 2 namiddagen met 1 sub zitten schuiven om alle locaties in de HT in kaart te brengen.
En daarna nog eens een namiddag met de 2 subs om te zien wat dat gaf.

Uiteindelijk gaf de diagonale opstelling me de beste respons in REW zonder DSP, dus die heb in aangehouden.
Ik heb gisteren nog eens met REW room simulator zitten spelen en dat kwam er ook uit als beste positie of een sub langs elke zijwand precies in de helft. Maar als ik de sub 10cm verder in de simulator valt de boel al in elkaar, dus ik vermoed dat die plaatsing minder goed zal zijn. Ik weet dat ik allesinds 1/3e en 2/3e langs zijwanden heb getest en dat was niks, dus ik heb er m'n twijfels bij.
Misschien dat ik het wel eens test in de kerstvakantie als er tijd over schiet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
krikri zei:
Alvast dank, ik kjjk er naar uit.

We zouden tenminste moeten kunnen zien of zowel adsy en dirac in staat zijn de problemen in je sweetspot op te lossen, ik denk dan aan pieken en dalen in frequentieverloop als ook de waterfall modellen. We zouden vb. Ook kunnen zien dat het verplaatsen van uw sub een veel grootere impact zal hebben dan vb. Aanpassingen via eq.
Hier al een klein voor proefje. Ik moet m'n target curve wel nog wat tweaken, maar je ziet wel dat de Dirac lijn iets strakker is als de Audyssey response.
Dat 90-100hz is een room mode waar Dirac weinig aan kan doen en dus ook niks doet. Waarom Audyssey dat toch (kan) optrekken weet ik niet goed.
Btw, de paarse Audyssey curve is met de subs time aligned zoals in m'n eerder grafiek. De groen Dirac curve is zonder time alignment en die had een 4dB dip rond 50hz (zie deze post voor de grafiekjes: Het grote Dirac topic)

Wat ik je wel kan zeggen is dat staging en definitie van het stereobeeld wel veel beter is als bij Audyssey en dit niet alleen tussen de front speakers, maar tussen alle speaker. De speakers verdwijnen echt volledig en er schiet enkel nog een bubbel van geluid over.

Dirac%20vs%20audyssey.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wel een redelijke dip daar aan 90hz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Inderdaad. Dergelijke dip op die plek kan de warmte uit je klank halen. Stemmen gaan wat schel klinken, alles eigenlijk, zeker op hoger volume.
Ik durf het effect ook aan de subs wijten. Misschien een crossover op 70Hz proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Zowel m’n subs als speaker hebben er last van
2639.png

En het klopt wat je zegt over de stemmen. Ik moet wat gaan liften onder 100hz om er toch wat bass in te krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
heb je daar ook een waterfall en spectrogram van?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
broodro0ster zei:
Zowel m’n subs als speaker hebben er last van
2639.png

En het klopt wat je zegt over de stemmen. Ik moet wat gaan liften onder 100hz om er toch wat bass in te krijgen.
Hmm "liften"
1f609.png
Zolang je power op overschot hebt
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
jvanhambelgium zei:
Hmm "liften"
1f609.png
Zolang je power op overschot hebt
1f609.png
Die 2 SVS'en hebben daar geen problemen mee en zijn ook beschermd tegen overexursie, maar mijn fronts ik wil niet teveel belasten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
broodro0ster zei:
Die 2 SVS'en hebben daar geen problemen mee en zijn ook beschermd tegen overexursie, maar mijn fronts ik wil niet teveel belasten.
Klopt, en die 100Hz is zo"n beetje een gebied waar je receiver power moet beginnen leveren. Ik weet ook niet wat de impedantie van je speakers zijn in dat gebied (indien je daar "laag" zou zitten heeft je AVR al wat te stroom te leveren door de aard van je speakers, mijn RF7's bijvoorbeeld hebben nu NET hun 3.2Ohm dip zo rond de 110Hz
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
jvanhambelgium zei:
Klopt, en die 100Hz is zo"n beetje een gebied waar je receiver power moet beginnen leveren. Ik weet ook niet wat de impedantie van je speakers zijn in dat gebied (indien je daar "laag" zou zitten heeft je AVR al wat te stroom te leveren door de aard van je speakers, mijn RF7's bijvoorbeeld hebben nu NET hun 3.2Ohm dip zo rond de 110Hz
1f609.png
Idd. De mijne zitten rond de 4ohm op 100hz
https://www.stereophile.com/content/kef-r700-loudspeaker-measurements
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb hier eens een eerste meeting gedaan met REW en kom eigenlijk uit op teleurstellende resultaten. Het lijkt alsof de crossover niet zijn werk doet, deze staat hieronder op 80hz ingesteld. Resultaten zijn zonder smoothing.


Arcam_Crossover.jpg


Rood zijn de subwoofers.
Groen is de center channel met crossover op 80hz
Geel is center channel met crossover op 80hz, maar subwoofers uitgetrokken.

Zou het niet moeten zijn dat onder de 80hz de subwoofer het signaal overpakt (crossover) en dat dit dan eigenlijk ongeveer gelijk moet liggen met de rode lijn onder de 80hz? Ipv als een baksteen naar beneden tot 40hz? Ik dacht, de subwoofers spelen misschien helemaal niet mee, maar toch kan je zien dat ze *iets* doen tussen 10 en 30hz.

Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dit bij de vorige meting aan de hand had. Ik had de meting gedaan met speakers op large en crossover op 200hz.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of wat ik mogelijks kan hebben fout gedaan?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb het opgelost! De problemen kwamen omdat ik in Dirac te grote compensaties had gebruikt voor de speakers. Hierdoor kreeg ik bovenstaande resultaten, nu heb ik een veel betere response. Zal dadelijk even graph posten.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik heb het opgelost! De problemen kwamen omdat ik in Dirac te grote compensaties had gebruikt voor de speakers. Hierdoor kreeg ik bovenstaande resultaten, nu heb ik een veel betere response. Zal dadelijk even graph posten.
Ik heb ook metingen gehad waar het laag weg was op de Arcam. De amp moest telkens switchen van processing mode waardoor het signaal maar volume kreeg vanaf 60hz. Door eerst de soundheck aan te klikken en dan meassure te spammen, gaat het wel goed in 90% van de keren.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Maar is het niet zo dat wanneer de speakers op small staan en Xover op 80Hz, de dirac meting voor elke speaker een signaal via sub+sat laat lopen. Dus dat de front links + sub, center + sub, front rechts + sub enz... wordt gemeten?
Ik spreek dan specifiek over de Arcam.
Het zou logisch lijken, vermits bij een Xover op 80Hz, de signalen onder 80Hz die eigen zijn aan elk kanaal, ook naar de sub worden gestuurd.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Maar is het niet zo dat wanneer de speakers op small staan en Xover op 80Hz, de dirac meting voor elke speaker een signaal via sub+sat laat lopen. Dus dat de front links + sub, center + sub, front rechts + sub enz... wordt gemeten?
Ik spreek dan specifiek over de Arcam.
Het zou logisch lijken, vermits bij een Xover op 80Hz, de signalen onder 80Hz die eigen zijn aan elk kanaal, ook naar de sub worden gestuurd.
Bedoel je bij het inmeten of na het inregelen als je muziek luistert?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
B

Bij het inmeten.
Op de Arcam moet je bij het inmeten de speakers op large en de crossover op 200hz zetten. Anders kloppen de berekeningen van Dirac niet.

Op NAD is dit niet nodig. Daar krijgen de speakers en sub automatisch een full range signaal als je Dirac live opstart.