• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home cinema samenstellen (met multiroom)

sniewarze

New Member
9 okt 2014
4
0
4
Dag Allen!

Onlangs dit forum gevonden en al redelijk wat nuttige info opgestoken maar toch is het als nieuweling nog mogelijk om de bomen door het bos te zien. Endus komt hier mijn eerste vraag om me op weg te helpen! Binnenkort verhuizen we naar ons onlangs (eerste) gekocht huis en ik kan al beginnen denken aan mijn installatie ginds. Nu is het nog lastig om te weten naar wat ik juist moet zoeken qua materiaal zoals versterkers, boxen, ...

De situatie:

In de living komt de TV (d'oh) met Xbox, wii, apple tv 3 en digicorder.

Wij willen: - Surround sound in de living. - Er hangen ook boxen in de keuken en buiten. Ik wil graag de mogelijkheid om te kiezen uit 1 van de 3 ruimtes om muziek/geluid te hebben alsook tegelijk. - Muziek streamen (airplay?) vanaf een imac en ipad/iphone gebruiken als remote om zo overal onze muziek te kunnen kiezen.

Ik veronderstel dat hier het belangrijkste zal zijn welke versterker te gebruiken. En dan welke boxen voor in de living. Buiten -en keukenboxen zijn al aanwezig. Meerdere HDMI-poorten gaan nodig zijn denk ik.

Via mijn schoonfamilie alleszins vernomen dat denon, marantz, b&w goed materiaal is maar de echte experts denk ik hier te vinden.

Budget? Goede vraag. Ik wil best wel moeite willen steken in degelijk materiaal aangezien wij zeer grote muziekliefhebbers zijn (vinyl/cd). Dus het mag al wat kosten maar zeker in gedachte houden dat we net een huis gekocht hebben en waarschijnlijk wat zullen moeten sparen
1f606.png


Mijn excuses moest ik wat belangrijke info missen. Als leek weet ik niet zeker wat ik nog kan vermelden.

Alvast bedankt!

Ps: Waarschijnlijk zou het me ook helpen om te weten welke trefwoorden/termen ik juist moet gebruiken om te zoeken achter apparatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Allereerst, welkom op het forum hi En dan een belangrijke vraag, waar komen de draden van de luidsprekers van buiten en in de keuken uit? Komen deze allemaal samen in de living, waar je ook van plan bent om je 5.1 versterker te plaatsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Welkom sniewarze

Goeie vraag Christof
1f609.png


Denk dat de meeste van de recente receivers wel 3 zones kunnen aansturen.

Marantz en Denon hebben sowieso ook een app voor Android en iOS waarmee je de receiver ook op afstand kan bedienen, zeker een goeie optie om te hebben als je vanuit de keuken of buiten die zones wil bedienen. Ook Pioneer en Onkyo hebben ook dergelijke apps, maar of je daarmee zones kan controleren daar kan ik niet op antwoorden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Zeer welkom! Wat betreft muziek zou ik je sonos aanraden. Voor je woonkamer een aparte versterker met focal of bw speakers of andere.

Voordeel sonos kun je stap per stap opbouwen. Zelfs dan je versterker in woonkamer mee integreren.


Sonodls of iets duurder bluesound.


Dus kort gezegd muziek en ht in woonkamer apart
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sniewarze

New Member
9 okt 2014
4
0
4
Bedankt voor het warme ontvangst!
263a.png


De kabels komen in de living uit en we (lees: mijn schoonfamilie) zijn handig genoeg om kabels te verleggen/door te trekken.

TV (films/series) is zeker niet onbelangrijk en ik had wel in gedachte om dezelfde apparatuur voor muziek/tv te gebruiken. Ik herinner me dat we vroeger thuis het tv-geluid door de speakers lieten knallen, om vervolgens de tv af te zetten, op de versterker source te veranderen naar cd-speler enzo muziek konden luisteren door diezelfde speakers.

Klinkt zeer voor de hand liggend maar ik begin toch maar met heel basic vragen om zo verdere kennis op te bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Heb je sonos al bekeken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sniewarze

New Member
9 okt 2014
4
0
4
Jep en wat ik eruit begrepen heb is dat het een draadloos multiroom systeem is. Zeer praktisch maar in mijn geval zijn er al speakers aanwezig buiten en in de keuken met kabels getrokken naar de living, waar de versterker komt te staan.

Is het dan de moeite om Sonos alleen voor in de woonkamer te gebruiken? Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Zal me de komende weken er alleszins meer in verdiepen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Met de sonos connect kun je je eigen versterker en luidspreker hangen Met de sonos connect amp, gewoon je luidsprekers..(die nog geen versterker hebben) Dus bv vr je boxen in keuken en buiten een connect amp.... En dan je eigen versterker kiezen voor In de woonkamer en daar een connect ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sniewarze

New Member
9 okt 2014
4
0
4
De Play 5 lijkt me al heel interessant en Sonos ga ik al zeker als optie bijhouden. Bedankt voor de info!

Verder ga ik nog zien te weten te komen wat de andere opties zijn qua versterker, front en surround speakers + subwoofers. In de toekomst wil ik ook nog een cd + platenspeler kunnen aansluiten. Mijn huidige spelers zullen in een apart gedeelte (bureau) gezet worden en wil ik ook van daaruit apart aansturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien wordt dan ook een Sonos surround systeem interessant? Dus de Sonos Playbar, Sonos Sub en 2 Sonos Play:1? Kost je wel een dikke 1800 euro (adviesprijs, wellicht goedkoper te vinden).

Alternatief kan je kijken naar echte sets voor hetzelfde geld + Sonos Connect Receiver: Een maand geleden zijn allemaal nieuwe modellen uitgekomen, met gevolg dat de prijzen nog hoog zijn. Als je er snel bij bent kan je misschien nog een uitgaand model scoren zoals een Denon X2000 (of veel beter de X4000 - maar komt ook met een prijs).

Voor je platenspeler hangt het er vanaf of je platenspeler een voorversterker heeft: dan kan je met de tulp stekkertjes gewoon aansluiten. Heeft deze alleen een phono uitgang moet je een phono voorversterker kopen en deze ertussen plaatsen.

Subwoofer: Vooral afhankelijk van hoe groot de doos mag worden die in de living staat ;-). Ik zou kijken (net zoals het heel forum hier) naar SVS.

Speakers: De meeste merken die al genoemd zijn: Focal, KEF, B&W, Klipsch,.. zijn goed voor muziek en film, maar hebben ook een reeks binnen budget. Hier kan ik u niet vertellen welke het beste gaat zijn, want dit is gedeeltelijk smaak. Je kan bijvoorbeeld altijd eens bij stassen.nl (of localere winkels) gaan om een luisterafspraak en dan beslissen. Dan weet je ook voor jezelf dat je een goede keuze hebt gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Sonos voor ht raad ik je niet aan... Beter een andere set dan en dan gewoon een sonos connect eraan.

Dus sonos overal in je woonkamer voor muziek , en dan in je woonkamer een complete ht set met sonos connect

Complete ht set: 5.0 speakers van b&w, focal, klipsch,... Sub: svs Versterker: pioneer, onkyo, marantz, denon
 
Laatst bewerkt door een moderator: