• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Info: gaan voor een 3.1 opstelling of toch een 5.1? ook boekenplank speakers of toch vloerstaanders?

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Beste Forum Leden,

Heb zowat hulp nodig betreffend het verdelen van mijn budget voor een Home-theater.

Het budget dat ik ongeveer heb is max, maar dan ook het uiterste max is 3500 Euro voor een leuke set. Meer kan ik en mag ik niet uitgeven, dit is dan dus ofwel voor een leuke 3.1 setup met kabels, of een leuke 5.1 setup incl de kabels .

Wat ik al reeds heb, ik heb nog een 6-tal jaar oude 42 inch van medion. Een popcorn Houre A-400 om fims te streamen van mijn pc naar de TV. En een ps3 die ik gebruik als spelconsole en ook als blu ray speler.

De volledige grote van mijn woonkamer is ongeveer 20 vierkante meter. De ruimte waar de tv staat en de zetels etc, is zo een 10 vierkante meter.

Het dilemma waar ik ook mee zit, zou ik nu gaan voor boekenplankspeakers en een sub. Echter indien ik ga voor een boekenplankspeaker moet ik ook nog eens de kost erbij nemen van een stand.

Dan zou ik eigenlijk evengoed kunnen kiezen voor een vloerstaander.

Echter, indien ik een vloerstaander type van luidspreaker zou nemen, moet ik ook nog eens rekening mee houden dat die wel relatief dicht tegen de want zou staan. Dan zou ik denk ik best een type nemen die front ported is of een gesloten kabinet zoals de kef Q900?

Ook de vraag is , hoe verdeel ik best het budget tegenover de verschillende componenten?

vb, nu heb ik nog een basis tv, echter indien ik later naar 4k of zo wil gaan, is het misschien beter dat ik nu al reeds een receiver neem die het ondersteunt?

Tegenwoordig is er zoveel keuze, dat je de bomen niet meer ziet door het bos, of hoe zeggen ze dit ook al weer
263a.png


Alvast bedankt voor de hulp :p

Ohja, ik zou wss in de grote vakantie achter dit setje gaan, dus nog even tijd om een lijstje optestellen en luisteren naar de verschillende merken.

mvg

Boogie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Wat betreft de aankoop van een tv, gewoon wachten! De reden is dat het in tv-land nog teveel rommelt, zoals 4K, Oled, verschillende Os, enz.....

Voor een kleine woonkamer raad ik je alvast boekenplankspeakers aan, zodat er meer budget vrijkomt voor een degelijke sub. Dan heb je naar mijn mening een prima combi waar je veel plezier aan kan beleven en bovendien minder plaatsing problemen hebt. Dit wil niet zeggen dat je iedere boekenplank zomaar tegen de wand kan zetten, let dus vooral of deze inderdaad front ported is of niet.

Die Kef Q900 zou ik al zeker uit je hoofd zetten, want die jongens zijn in het laag enorm geboost misslelauncher Misschien leuk voor de jeugd, maar klinkt allesbehalve gebalanceerd en kan best wel eens je staande golven enorm aanspreken. Als sub, kan j ik je alvast aanbevelen om eens een kijkje bij SVS te nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Dag Joske007,

Alvast bedankt voor je reactie.

Met de tv ging ik er zowiezo wat mee afwachten, maar zou later zeker naar een 65 inch willen gaan, is zowat de maximum groote die ik in mijn woonkamer kan plaatsen, heel jammer dat men stopt met plasma te maken.

Welke receiver zou ik dan best nemen?

Zou ik dan gaan voor een Marantz sr 6008? Deze is dacht ik beschikbaar voor rond de 700 Euro. Qua boekenplank speakers, dan gaan voor vb de focal aria 906?

Of misschien voor de b&w 685 S2?

Beide zijn frontported dacht ik.

Bij svs subwoofers, waar kan je die eigenlijk beluisteren? Want ik dacht dat er enkel maar een webwinkel ervan beschikbaar was? Zou de sunfire HR S12 ook een leuke optie zijn?

mvg

Boogie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Wat betreft de subs van SVS, die kan je makkelijk hier op aanvraag bij de leden beluisteren
263a.png


Aangezien je hier sterk uiteenlopende en anders klinkende speakers opsomt, wil ik je toch even de raad meegeven om eerst je eigen persoonlijke smaak in klankkleur te ontdekken, zodat je alvast een miskoop in je hopelijk éénmalig budget voorkomt! Eens je die persoonlijke smaak hebt bepaald kunnen we je hier met plezier in verder helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Word er dan eens naar luisteren wanneer ik kan, want ik kom van geluid die standaard uit de tv komt of computer speakertjes, dus wat er uit de focal of b&w komt zal toch stukken beter klinken
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Don Boogie zei:
Word er dan eens naar luisteren wanneer ik kan, want ik kom van geluid die standaard uit de tv komt of computer speakertjes, dus wat er uit de focal of b&w komt zal toch stukken beter klinken
263a.png
Uiteraard zal alles wat beter klinken dan voorheen
263a.png
Maar omdat het geluid met je bedoelde upgrade nu opeens veel intenser gaat worden, kan een zeer reële teleurstelling snel om de hoek kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Juist jammer dat er geen winkel verdelers zijn van svs :eek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Die sub (SVS) kiezen is in mijn ogen nog het makkelijkste onderdeel van je toekomstige set
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Nja, ma bestel zelf persoonlijk niet graag via een webwinkel, stel ze leveren je dure aangekochte sub, en is er iets mis mee, mag je die gelijk terugsturen, terwijl, mocht je die in een winkel kopen, kan je nog dezelfde dag terug rijden en direkt een nieuwe krijgen
263a.png


Van daarmee ook de vraag of die sunfire hrs 12 ook wat leuks zou zijn
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Die Sunfire heb ik eerder al eens mogen beluisteren en voor het geld is dit zeker geen slecht sub. Wat betreft webwinkels, denk ik dat het merendeel hier op het forum zijn bestellingen online plaatst
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Hificorner.nl verkoopt ze, ook in hun winkel - ik weet niet of ze daar als demo staan. Maar ik denk dat zowat iedereen hier een SVS heeft, dus als je ze wilt horen spelen zit er waarschijnlijk wel steeds iemand in de buurt.

Qua receiver - Iets à la Denon AVR-X4100W? Er zijn natuurlijk nog meer keuzes hoor, Marantz 7009 of een mooie klasse-D Pioneer,.. Ik zou hiervoor zeker HC-hifi.nl eens een emailtje voor sturen, je zou verschieten van de prijs.

Luidsprekers zou binnen dat budget geen probleem mogen zijn, ook voor 5.1. Ik zou wel altijd eens gaan luisteren, omdat het toch erg persoonlijk is. B&Ws klinken bijvoorbeeld helemaal anders dan een Klipsch of Focals - maar ik ben er zeker van dat er hier op het forum zijn die hun speakers niet voor andere willen omwisselen - ook al 'zou' de andere uit een andere prijsklasse zijn ;-).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Van dat luidsprekers verschillend klinken i know
263a.png
Luisteren zal ik zeker doen, moet je geen schrik voor hebben:p

Ik vrees wel, indien ik zou gaan voor een duurdere receiver, dat ik maar vb een 3.1 setupje kan.

Heb een budget van 3500 max, en als ik ga voor de boekenplanksprekers, moeten daar ook nog eens de stand erbij, denk zo een stand is iets van een plus min 150 euro dan extra bij de prijs van een boekenplank :p

Die denon avr x4100 gaat dacht ik voor 1100 euro? Die sunfire hr s12 die ik zag zitten, is iets van 1200.

Dan heb ik ongeveer nog een 2300 over voor de resteren componenten :0
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Recievers zijn er 2dehands voor ieders budget en noden te vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Klopt, misschien gaat het net niet.

Ik denk ook wel dat SVS iets voordeliger is qua prijs. Misschien de uitstap naar hificorner wel waard? Ik denk bijvoorbeeld aan een PB-2000 aan 800euro.

De 4100W gaat bij HC-hifi hoogstwaarschijnlijk wel lager liggen dan de 1100 die je noemt en dit laat dan toch weer zeker een mooie 1500 euro euro over voor speakers. Ben er ook wel van overtuigd dat daarbinnen een degelijk 5.0 set moet te vinden zijn.

Ik zou, in mijn bescheidde mening, 3.1 adviseren wanneer: - je van plan bent te upgraden naar 5.1 op een later tijdstip of wanneer je toch nooit echt film kijkt en dat echt bijzaak is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Welkom! 3500 is een erg ruim startbudget. Dit is enkel vr speakers, sub en versterker en kabels right? Of moet de tv erin? Zonder de. Tv prima te doen. Idd voor sub absoluut een svs nemen. Qua speakers even gaan luisten wat je graag hoort. Die focal arias is voor mij een favoriet lol. Ik ben weg van focal
1f609.png
Maar er zijn nog veel goeie speakers. Luisteren is de boodschap
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Voor 2dehands zou ik liever niet willen gaan, ik weet wel dat er audiofielen zijn die zorg dragen voor hun materiaal maar ja, niet iedereen is er zo zorgzaam voor :p

@Skank, dit klopt, die 3500 is dus voor alles. Zowel receiver als speakers ,als stands indien boekenplank, de center, de sub en de rears + ook nog eens de kabels niet vergeten 0.0

Van daarmee ook mijn vraag hoe daarmee te beginnen, en zeker het verdelen van het budget voor een 5.1 opstelling
263a.png


Joske heeft me alleszins al de vloerstaanders uitgepraat, dus het worden boekenplankspeakers :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
Staanders kunt ge ook nog altijd zelf maken.;) Weeral meer budget voor de speakers.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Don Boogie

New Member
20 jan 2015
23
0
4
Bij deze besloten om dan toch eerst voor 3.1 te gaan, kan ik dan net iets meer geld uitgeven aan de fronts.

Die rears komen er later bij.

Ik had hifi corner Nl eens gecontacteerd of ze in hun shop de svs pb2000 hadden staan, echter ze hebben maar een sb en nog wat ultra staan.

Die denon x4100 kan je idd goedkoper krijgen, hier in een winkel in gebuurte verkocht hem voor 900 euro.

Nog eens bedankt voor jullie adviezen, éénmaal ik men beslissing heb gemaakt zal ik mijn setje dan zeker hier posten
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: