Aanleiding</strong> Enkele weken geleden ben ik nog eens gaan luisteren bij Joske007/Rik in zijn mooie ruimte "Relaxed Room" omdat hij melding maakte van een aantal zaken die precies veroorzaakt worden door de Audyssey XT32 "DSP" op z'n Denon. We hebben toen verschillende stukken muziek opgezet en waarempel, bij het snel overschakelen (tussen "Stereo" en "Direct" , waar je in beide modi hetzelfde werkt qua sub/X-over en enkel met/zonder ADSY actief) merkte je inderdaad wat van een raar effect aan het geluidsbeeld. (bij 1 track soms al meer uitgesproken dan bij een andere)
Het activeren van ADSY XT32 gaf precies het effect weer van een "spatializer" optie/knopje op de Denon. Het klinkt precies wat holler en je krijgt een wat bredere weergave. Er is raar genoeg ook een extra "hoog" kantje dat voor sommige nummers (met reeds een uitgesproken "hoog" gehalte) soms wat gaat irriteren...
Iedereen is het over eens dat ADSY XT32 soms toch een raar beestje kan zijn waar helaas niet al te veel knopjes zijn om aan te draaien ... een zogenaamde "set & forget" DSP correctie dus. Echter de manier waarop je de inmeting doet is ook van belang natuurlijk, maar dat hebben wel redelijk onder controle.
Ikzelf heb echter op m'n Onkyo NR5010 geen van dit soort "verruiming" kunnen vaststellen oid in mijn ruimte en op mijn speakers bij het spelen van dezelfde nummers...
Shootout Het idee is dan maar gekomen om een heuse "Audyssey Shootout" te houden! Zou Rik z'n waarneming komen door de XT32 implementatie op "Denon" of is het iets anders ? De ruimte en de specifieke plaatsing van alle akoestische elementen ? Speakers ?
Wat we gisteren concreet gedaan hebben : Met m'n Onkyo NR5010 onder de arm (euh..sort of) + Audyssey PRO Kit richting Rik waar we de reeks FLAC's (die het effect duidelijk hoorbaar hebben) bijeen verzamelden om aan de slag te gaan om hopelijk het mysterie te ontrafelen en natuurlijk ook om Rik een demonstratie te geven van een Pro Calibratie.
De hoofdrolspelers van deze thriller ;
-> Denon AVR 4520 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : MultEQ PRO metingen, zeker iets van 8 posities oid, ook kleine "bubble".
We zijn dus begonnen om opnieuw met Denon nog maar eens XT32 in te meten, nu gewoon met 2.1 meting omdat STEREO hier van belang is en omdat het ook wat sneller gaat natuurlijk. Vervolgens alle overige settings gezet zoals Rik die gebruikte : X-over op 40Hz , ADSY "Dynamic EQ" OFF , ADSY "Dynamic Volume" OFF etc.
Luistertest En luisteren maar ... ach het duurde een volle 30 seconden voor het duidelijk was dat "het fenomeen" er dus terug was. Rik had een bepaald pakket FLAC's bijeengenomen waar overal wel wat op aan te merken was, bij de ene al wat heviger dan bij de andere.
Hieronder enkele van die nummers :
Bastille - Pompeii Queen - Innuendo Queen - The Show Must Go On George Michael - Praying For Time (1990) Roxy Music - More Then This Roxy Music - Same Old Scene Van Morrison - Spanish Steps Supertramp - Dreamer Supertramp - Breakfast In Amerika Prefab Sprout - Carnival 2000
Een track van "Supertramp" (Breakfast In Amerika) klink met ADSY "OFF" dus goed, buiten het laag dat wel wat correctie kan gebruiken, en bij het inschakelen van ADSY klonk het dan weer een stuk "holler" (zeker de vocals) en precies een "overcompensatie" van hoog etc. Ook in andere nummers.
Strange stuff! Zoals eerder gezegd, niet echt reproduceerbaar op mijn zolder zoals ik het hier waarnam ! (maar verderop zal duidelijk worden waarom...)
Onkyo NR5010 XT32 - Luistertest Ah, het moment om nu de Onkyo NR5010 maar eens te gaan installeren, dezelfde 2.1 speakers met eenzelfde XT32 meting en verder dezelfde parameters zoals X-over , DynEQ , DynVol etc. Nu luisteren ... wat zal het worden ... zou het nu *wel* beter/normaal klinken en ligt het dan aan "XT32 op Denon" of niet ?
Trouwens, de Onkyo klonk ook op de T+A's van Rik geweldig eigenlijk! :inlove: :inlove:
Trom,trom,trom ... nope ... het effect van oa overcompensatie in het hoog was er eigenlijk ook !
Echt wel zeer bizar ! Nu wisten we dat de Denon geen fout treft
aangezien de Onkyo dit "euvel" hier ook wel weergeeft.
** Koffie & Lekker koffie-koeken break ** :coffee: :headbanging:
Onkyo NR5010 MultEQ PRO - Luistertest OK, tijd voor het betere werk en dus de ADSY MultEQ Pro calibratie dan maar in gang gezet. Nu was ik zelf toch wel erg benieuwd hoe-of-wat. Wat zou deze calibratie ons geven als resultaat, zou het "de sound" geven die Rik bij deze FLAC's zocht ? Of zouden met dezelfde "overcompensatie" zitten ? Het "fenomeen" was direct bij ons beide hoorbaar op XT32 op dit soort muziek en meestal geen nuance...
Het moet wel gezegd worden dat ik eerder bij Rik andere muziekjes heb mogen horen die helemaal goed klinken ook. Dat is het gekke. Het was niet voor alles een probleem.
Suspens,suspens ... Op de laptop via WIFI met de ADSY Pro applicatie rustig de 8-punts 2.1 calibratie gestart.
Wat onmiddelijk opviel was dat de erg precieze PRO meetmicro sowieso onmiddelijk de subwoofer als "te luid" aangaf met 89.2dB op de 1e luisterplek. (daar waar 75dB +- 3dB gevraagd is). De "pyramide" micro van m'n Onkyo gaf eerder 78/79dB aan en die van Rik z'n Denon bleef zowat steken op 76dB. Da's toch een serieus verschil tussen de uitersten... Rik heeft vervolgens 5dB verlaging gegeven op de SVS SB13. In principe nog "te hard" maar...
Met de ADSY MultEQ Pro heb je wel wat meer "regelknopjes" in tegenstelling tot klassieke XT32. Opties om de curve wat te tweaken zijn er ook (binnen grenzen) maar we hebben gewoon een X-over van 40Hz gekozen, en de standaard "Midrange Compensation" actief laten staan zoals de tool ook voorstelde.
** Midrange Compensation Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response.
Snel even de metingen van Rik opgeslagen zodat later je probleemloos zonder hermeting gewoon terug kan verder spelen, aanpassingen maken en saven naar de receiver...
Tijd voor de grote/ultieme luistertest .... Rik nam plaats op de MLP en ging aan de slag met de groot aantal liedjes ... Met de laptop/ADSY tool ernaast kan je snel switchen tussen ADSY "ON" en "OFF" alsook DynEQ / DynVOL als je dat wenst. Die stonden hier ook "OFF"
Bingo ... al bij de eerst probleemnummers kijken Rik en ik elkaar toch maar eens diep in de ogen ... hmmm ... dit klink eigenlijk wel goed ... hmm ... het ON/OFF schakelen van ADSY geeft altijd een duidelijke hoorbare verbetering in het laag, betere detaillering van vocals zonder die echter "aan te tasten" of het geluidsbeeld te manipuleren. Geen sprake (meer) van een "hoog" (soms op het irritante) randje, holle effecten of dat "spatiale" die sommige van die FLAC's.
Rik toverde dan maar wat FLAC's uit de mouw van een straffe madam en die muziek kon hij boven in de "Relaxed Room" eigenlijk niet echt (lang) spelen wegens "nogal fel" met XT32.In "Pure" (zonder DSP) klonkt het vocale goed, maar zonder laag-correctie waren er hier dan weer andere duidelijk hoorbare problemen...
Nu waren we toch van mening dat het net even anders klonk...correcties werden gedaan waar nodig maar het "overall" beeld werd niet aangetast oid.
Voorlopig besluit 1 : Audyssey Pro brengt hier toch wel nog iets bij ... net zoals ik ook thuis een verbetering kan waarnemen XT32 <-> PRO <strong>Voorlopig besluit 2 : De "Denon" XT32 op zich treft geen fout, Onkyo met XT32 had een soortgelijke anomalie.
Waarom vertelde ik eerder dat ik op mijn set dit nooit heb waargenomen ? Tja, ik draai natuurlijk ook met de ADSY Pro thuis dus inderdaad het schakelen tussen ADSY On/Off heeft zo'n fenomeen nooit hoorbaar gemaakt. Achteraf gezien logisch :music:
Rik gaat nu terug even de Denon op XT32 her-evalueren en het wat laten bezinken ... z'n receiver IS "Pro" capable en toevallig heb ik zo'n PRO KIT liggen
Weeral fijne uurtjes mogen beleven in de "Relaxed Room". Het was een flinke verhuis, maar graag gedaan!
Het activeren van ADSY XT32 gaf precies het effect weer van een "spatializer" optie/knopje op de Denon. Het klinkt precies wat holler en je krijgt een wat bredere weergave. Er is raar genoeg ook een extra "hoog" kantje dat voor sommige nummers (met reeds een uitgesproken "hoog" gehalte) soms wat gaat irriteren...
Iedereen is het over eens dat ADSY XT32 soms toch een raar beestje kan zijn waar helaas niet al te veel knopjes zijn om aan te draaien ... een zogenaamde "set & forget" DSP correctie dus. Echter de manier waarop je de inmeting doet is ook van belang natuurlijk, maar dat hebben wel redelijk onder controle.
Ikzelf heb echter op m'n Onkyo NR5010 geen van dit soort "verruiming" kunnen vaststellen oid in mijn ruimte en op mijn speakers bij het spelen van dezelfde nummers...
Shootout Het idee is dan maar gekomen om een heuse "Audyssey Shootout" te houden! Zou Rik z'n waarneming komen door de XT32 implementatie op "Denon" of is het iets anders ? De ruimte en de specifieke plaatsing van alle akoestische elementen ? Speakers ?
Wat we gisteren concreet gedaan hebben : Met m'n Onkyo NR5010 onder de arm (euh..sort of) + Audyssey PRO Kit richting Rik waar we de reeks FLAC's (die het effect duidelijk hoorbaar hebben) bijeen verzamelden om aan de slag te gaan om hopelijk het mysterie te ontrafelen en natuurlijk ook om Rik een demonstratie te geven van een Pro Calibratie.
De hoofdrolspelers van deze thriller ;
-> Denon AVR 4520 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : MultEQ PRO metingen, zeker iets van 8 posities oid, ook kleine "bubble".
We zijn dus begonnen om opnieuw met Denon nog maar eens XT32 in te meten, nu gewoon met 2.1 meting omdat STEREO hier van belang is en omdat het ook wat sneller gaat natuurlijk. Vervolgens alle overige settings gezet zoals Rik die gebruikte : X-over op 40Hz , ADSY "Dynamic EQ" OFF , ADSY "Dynamic Volume" OFF etc.
Luistertest En luisteren maar ... ach het duurde een volle 30 seconden voor het duidelijk was dat "het fenomeen" er dus terug was. Rik had een bepaald pakket FLAC's bijeengenomen waar overal wel wat op aan te merken was, bij de ene al wat heviger dan bij de andere.
Hieronder enkele van die nummers :
Bastille - Pompeii Queen - Innuendo Queen - The Show Must Go On George Michael - Praying For Time (1990) Roxy Music - More Then This Roxy Music - Same Old Scene Van Morrison - Spanish Steps Supertramp - Dreamer Supertramp - Breakfast In Amerika Prefab Sprout - Carnival 2000
Een track van "Supertramp" (Breakfast In Amerika) klink met ADSY "OFF" dus goed, buiten het laag dat wel wat correctie kan gebruiken, en bij het inschakelen van ADSY klonk het dan weer een stuk "holler" (zeker de vocals) en precies een "overcompensatie" van hoog etc. Ook in andere nummers.
Strange stuff! Zoals eerder gezegd, niet echt reproduceerbaar op mijn zolder zoals ik het hier waarnam ! (maar verderop zal duidelijk worden waarom...)
Onkyo NR5010 XT32 - Luistertest Ah, het moment om nu de Onkyo NR5010 maar eens te gaan installeren, dezelfde 2.1 speakers met eenzelfde XT32 meting en verder dezelfde parameters zoals X-over , DynEQ , DynVol etc. Nu luisteren ... wat zal het worden ... zou het nu *wel* beter/normaal klinken en ligt het dan aan "XT32 op Denon" of niet ?
Trouwens, de Onkyo klonk ook op de T+A's van Rik geweldig eigenlijk! :inlove: :inlove:
Trom,trom,trom ... nope ... het effect van oa overcompensatie in het hoog was er eigenlijk ook !
** Koffie & Lekker koffie-koeken break ** :coffee: :headbanging:
Onkyo NR5010 MultEQ PRO - Luistertest OK, tijd voor het betere werk en dus de ADSY MultEQ Pro calibratie dan maar in gang gezet. Nu was ik zelf toch wel erg benieuwd hoe-of-wat. Wat zou deze calibratie ons geven als resultaat, zou het "de sound" geven die Rik bij deze FLAC's zocht ? Of zouden met dezelfde "overcompensatie" zitten ? Het "fenomeen" was direct bij ons beide hoorbaar op XT32 op dit soort muziek en meestal geen nuance...
Het moet wel gezegd worden dat ik eerder bij Rik andere muziekjes heb mogen horen die helemaal goed klinken ook. Dat is het gekke. Het was niet voor alles een probleem.
Suspens,suspens ... Op de laptop via WIFI met de ADSY Pro applicatie rustig de 8-punts 2.1 calibratie gestart.
Wat onmiddelijk opviel was dat de erg precieze PRO meetmicro sowieso onmiddelijk de subwoofer als "te luid" aangaf met 89.2dB op de 1e luisterplek. (daar waar 75dB +- 3dB gevraagd is). De "pyramide" micro van m'n Onkyo gaf eerder 78/79dB aan en die van Rik z'n Denon bleef zowat steken op 76dB. Da's toch een serieus verschil tussen de uitersten... Rik heeft vervolgens 5dB verlaging gegeven op de SVS SB13. In principe nog "te hard" maar...
Met de ADSY MultEQ Pro heb je wel wat meer "regelknopjes" in tegenstelling tot klassieke XT32. Opties om de curve wat te tweaken zijn er ook (binnen grenzen) maar we hebben gewoon een X-over van 40Hz gekozen, en de standaard "Midrange Compensation" actief laten staan zoals de tool ook voorstelde.
** Midrange Compensation Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response.
Snel even de metingen van Rik opgeslagen zodat later je probleemloos zonder hermeting gewoon terug kan verder spelen, aanpassingen maken en saven naar de receiver...
Tijd voor de grote/ultieme luistertest .... Rik nam plaats op de MLP en ging aan de slag met de groot aantal liedjes ... Met de laptop/ADSY tool ernaast kan je snel switchen tussen ADSY "ON" en "OFF" alsook DynEQ / DynVOL als je dat wenst. Die stonden hier ook "OFF"
Bingo ... al bij de eerst probleemnummers kijken Rik en ik elkaar toch maar eens diep in de ogen ... hmmm ... dit klink eigenlijk wel goed ... hmm ... het ON/OFF schakelen van ADSY geeft altijd een duidelijke hoorbare verbetering in het laag, betere detaillering van vocals zonder die echter "aan te tasten" of het geluidsbeeld te manipuleren. Geen sprake (meer) van een "hoog" (soms op het irritante) randje, holle effecten of dat "spatiale" die sommige van die FLAC's.
Rik toverde dan maar wat FLAC's uit de mouw van een straffe madam en die muziek kon hij boven in de "Relaxed Room" eigenlijk niet echt (lang) spelen wegens "nogal fel" met XT32.In "Pure" (zonder DSP) klonkt het vocale goed, maar zonder laag-correctie waren er hier dan weer andere duidelijk hoorbare problemen...
Nu waren we toch van mening dat het net even anders klonk...correcties werden gedaan waar nodig maar het "overall" beeld werd niet aangetast oid.
Voorlopig besluit 1 : Audyssey Pro brengt hier toch wel nog iets bij ... net zoals ik ook thuis een verbetering kan waarnemen XT32 <-> PRO <strong>Voorlopig besluit 2 : De "Denon" XT32 op zich treft geen fout, Onkyo met XT32 had een soortgelijke anomalie.
Waarom vertelde ik eerder dat ik op mijn set dit nooit heb waargenomen ? Tja, ik draai natuurlijk ook met de ADSY Pro thuis dus inderdaad het schakelen tussen ADSY On/Off heeft zo'n fenomeen nooit hoorbaar gemaakt. Achteraf gezien logisch :music:
Rik gaat nu terug even de Denon op XT32 her-evalueren en het wat laten bezinken ... z'n receiver IS "Pro" capable en toevallig heb ik zo'n PRO KIT liggen
Weeral fijne uurtjes mogen beleven in de "Relaxed Room". Het was een flinke verhuis, maar graag gedaan!
Laatst bewerkt door een moderator: