• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

moeilijke beslissing

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
Het "probleem is dat ik dus een receiver moet kopen omdat ik enerzijds over een stel van 5 luidsprekers beschik ( de 600 serie van BW) maar anderzijds heb ik geen bronmateriaal om van deze opstellin te genieten. Ik heb de installatie in 2003 gekocht, woonde toen nog op andere plaats.
Bijkomend, ik kan mijn surroundspeakers niet opstellen zoals ze horen opgesteld te zijn in een 5-opstelling want ik kan ze enkel achter de zitbank plaatsen, dus zoals in een 7.x opstelling.
Maar aangezien nu alles met hdmi is kan ik niet anders dan een receiver kopen en heb even nog gedacht van de oplossing gevonden te hebben door een receiver te nemen met lijnuitgangen voor de front speakers en deze dan te voeden via een aparte geintegreerde versterker maar dat werd me toch eerder afgeraden

Dus eigenlijk ga ik (te) veel geld geven aan een receiver enkel om een goed continu uitgangsvermogen te nemen voor wanneer er naar muziek geluisterd wordt. Echt genieten van een surround sound film zal moeilijk gaan

imand idee of er binnenkort audiobeurzen zijn of winkels waar ze goede uitleg geven regio Vlaams Brabant-Mechelen-Leuven
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Waarom zou de integratie van een lichtere receiver met geïntegreerde stereo versterker afgeraden worden?
Ik kan je dat wel demonstreren als je tot in Sint-Niklaas wil rijden.
Ook een opstelling met speakers achter de zetel hoeft geen bezwaar te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Bart, ga eens luisteren naar een aantal receivers, kan me moeilijk vorstellen dat je niet tevreden zal zijn iver de kwaliteit.

Ben je echt op zoek naar het ultieme, en of heel kritisch m.b.t. luisteren naar stereo?

M..b.t bronmateriaal, als je films streamt zijn die 90% van de gevallen in 5.1 of meer dus geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
ok, technisch is het mogelijk om uw center en 2 surround te laten spelen door receiver A en tegelijk uw 2 fronts te laten spelen door AMP B maar als beide van een apart merk zijn ga je dan geen mengelingen van klankleur krijgen. Stel dat receiver A die de C en SR + SL anstuurt een warme klankkeur geeft en AMP B + FR+FL een neutrale klankkleur?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.153
68
58
Een goeie versterker kleurt niet....die versterkt alleen maar.
Je zal wel de versterkers op elkaar moeten afstellen ...das al.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
tja zou ideaal zijn en kon ik het maar zelf doen.
kan je ook 2 merken samenzetten die 2 verschillende room correctie systemen gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Met het "op elkaar afstellen", bedoelt Skoebiedoe de gain waarde (volume) van de stereo en de receiver amps.
Dat doet de room EQ van de receiver voor je of je kan het op het gehoor manueel doen.
Er is echt geen rede om te denken dat het niet samen kan werken. Wat klankkleur betreft zal een frontspeaker die in een hoek of naast een overgordijn staat, anders klinken als eenzelfde speaker die vrij staat. Dat is ook geen bezwaar voor het eindresultaat en wordt door ADSY deels rechtgetrokken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
skoebiedoe zei:
Een goeie versterker kleurt niet....die versterkt alleen maar.
Je zal wel de versterkers op elkaar moeten afstellen ...das al.
Hebben we nu net niet een tijdje geleden een lange discussie gehad over het feit of je wel of niet verschillen kan horen tussen versterkers dit in "directe modus" (dus geen DSP/room correction enkel versterking).

Als er een hoorbaar verschil is, dan kan dat wel een probleem zijn voor Bart.
Persoonlijk denk ik van niet, maar sommige beweren van wel. wat is het nu?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Dus het zou een probleem zijn als de versterkers op de frontspeakers anders "kleurt" dan op de rest van de set?
Zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen als alle speakers op alle kanalen identieke modellen zijn. Maar vaak zie je een paar vloerstaanders vooraan met een dedicated "center" speaker (laatste welke doorgaans alles behalve ideaal is ontworpen met een tweeter tussen 2 mids, wat voor een "lobing" effect zorgt - alles in functie van esthetiek en praktisch gebruik en niet in functie van een optimaal afstraalgedrag).
Het klankverschil tussen de center en de fronts zal hier meer invloed hebben dan de gebruikte versterker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Allemaal best mogelijk maar het een doet geen afbreuk aan het andere.
Moest het gebruik van vershillende versterkers gaan kleuren maken ze het probleem alleen maar erger
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
@bart, ik kan me herinneren dat je momenteel een onkyo hebt van ong. 300 euro.
Als je dat type van receiver - zonder een sub - aansluit op een 5.0 b&W speaker config dan heb je denk ik niet voldoende power.

Ter info ik had een yamaha (htr 4065) die een vermogen had van ong. 80watt rms had die destijds gekocht voor 350 euro en had ik aangesloten op een set speakers monitor audio silver 5.0.

Die opstelling werkte goed maar had 2 problemen:
1. Electronische muziek met zware bassen kon ik niet te luid spelen want dan kreeg ik vervorming op de bas.
2. Geluid uit mn surrounds was niet 100% uniform met mn fronts en center.

Probleem 1 is opgelost door het plaatsen van een actieve subwoofer. Die heeft. mn versterker kunnen ontlasten van lage tonen.
Probleem 2 is opgelost door een yamaha te kopen type aventage (1000+ euro) 140w rms. Of de oorzaak van probleem 2 niet voldoende vermogen was of de roomcorrection in versterker weet ik niet maar het probleem is wel verdwenen.

Ik zou je dus adviseren om een denon, marantz, yamaha pioneer re kopen in een hogere prijsklasse 1000+ euro, ik ben er zeker dat uw problemen zijn opgelost.

Als ge de ruimte en budget hebt kan je ook nog een sub kopen ong 600 tot 1500 euro, ge zult daar plezier aan beleven bij het kijken naar film.
 
Laatst bewerkt door een moderator: