• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

MultiEQ

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
How to MultEQ Making MultEQ a breeze to set up Audyssey MultEQ is a simple way to automatically equalize and calibrate your home theater system to overcome speaker placement and acoustical problems in your room. Use these tips and, in about 15 minutes, you will have great sound. MultEQ will set your speaker and subwoofer levels so that they match and deliver a properly balanced soundstage. It will also set the delays to make sure that sound from all speakers arrives at the same time, even if some speakers are placed closer than others. The most significant innovation is the equalization MultEQ creates to balance the frequency response of all the speakers and minimize acoustical problems in your room. When you
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt het dan als ik in mijn geval zo meet?  
qgwj.jpg
    Met dank aan joske voor het uittekenen van de zetel :p (heb hem wel veranderd naar 2zit)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Als ik zo de info van Chris Kyriakakis (Phd, co-founder van ADSY) lees is het niet ZO van belang dat je het in die bepaalde volgorde doet.   "MultEQ captures multiple measurements in the time domain and then groups them in clusters based on similarities in the data. Using Fuzzy Logic mathematics, the clusters are allowed to overlap so that each measured response belongs to each cluster with a certain probability. In each cluster a representative response is then created that is weighted by the acoustical problems in that cluster, but also by those in the other clusters. MultEQ then re-combines these representative responses to create a final room representation and then inverts that to create the correction filter for each loudspeaker"   Van belang zijn vooral de basis-regels zoals :   -> 1e meting is best wel in center, aangezien deze de maatstaf is voor delays etc. -> Niet vlak tegen een achtermuur liggen meten -> Vertikaal vlak niet hetzelfde -> Microfoon niet mooi recht ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mic niet recht? Vreemd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
In een grote ruimte mag de gehele meetcirkel nog groter uitvallen, dus buiten de zitbank. De
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Stijn,

1 zoals Joske zegt op de luisterplek en op oorhoogte en minstens 30 cm van de rugleuning.

2 idem maar dan voor de plaats ernaast.

3 kan je tussen de 2 plaatsen meten

4,5 en 6 idem maar dan iets voor de bank.


En alles op oorhoogte,het heeft geen zin dat je tegen het plafond gaat meten.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
4 5 6 voor de bank? Wordt de bubbel dan niet te groot, en komt het gebied dan niet VOOR je te liggen ipv rond je...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Nee,bubbel gaat dan mooi op de bank liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zou dit beter zijn dan?  
2o3k.jpg
  of beter 8 metingen ipv 6   i dunno hoeveel mn marantz kan, denk 8
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
euh gewone letters mogen ook , en iets meer uitleg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kijk anders hiervoor even op mijn tekening
1f609.png
Foto-TI7T3HV7-D.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Das hetzelfde als ik doe, maar met 2 extra metingen... waarom is het dan niet goed?   Overigens lees ik net dit: verder is het idd aan te raden om de cross-over's omhoog te zetten n
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Foto in beginpost is ook een 7.1 opstelling, ik zou wel eens de perfecte meting willen zien voor 5.1
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Foto in beginpost is ook een 7.1 opstelling, ik zou wel eens de perfecte meting willen zien voor 5.1
Die bestaat alleen in dreamland, want niets is helaas perfect
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Joske 1,2 en 3 staan ook niet juist op de tekening,iets voor de hoofdleuning en niet erop,ongeveer waar uw hoofd zou zitten en neem daar het middenpunt van op oorhoogte. Luisterplek nummer 1 (als jij in het midden van de tweezit gaat zitten is het wel juist.)   Anders probeer het gewoon. Doe een meting,bekijk een paar films,doe een meting op een andere manier en bekijk dezelfde films nog eens en neem dan hetgeen voor u het beste klinkt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Klopt, heb 1,2 en 3 overigens wel voor de leuning gemeten, misschien m'n tekening nog eens aanpassen om misverstanden te vermijden Die metingen waar we het hier over hebben, lijken me eerder richtlijnen en iets waar we ons niet blind op mogen staren.   Zoals ik al eerder zei, mag de meetcirkel echt wel groter zijn/worden, wel rekening houdend dat je de mic niet te kort tegen een reflectiepunt plaatst
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb vanmorgen nieuwe punten (8) gemeten..

Resultaat isen lichte verbetering..

Echter heb ik precies iets raaars gehoord in mn front left speaker tijdens de testtoon. Precies of die anders klonk en er gelijk een speaker los zit in de kast. Erg vreemd. Nu merk ik wel niks tijdens een film of muziek.

Kan ik die testtoon opnieuw doen met audessey zonder dat mn huidige test verloren gaat?

Ik kan wel een testtoon weergeven maar dat is niet dezelfde toon als tijdens de audessey test.


Ik hoop dat er niks met mn speaker is!eb niet anders gedaan dan normaal.


Ik ben ongerust erover!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Stijn, doe enkele testtonen met Rew om hierover uitsluitsel te geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator: