• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe installatie in nieuw huis: alle tips zijn welkom!

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Zoals kort vermeld in mijn intro post zullen we binnenkort starten met een nieuwe woonst.

Tot voor kort zaten we met enkele dilemma's over het inrichten van de ruimtes, maar we zijn er uiteindelijk uit geraakt. Een bouw brengt nu eenmaal compromissen met zich mee en budget</strong> is toch wel de grootste bottle-neck.

Stap 1 is het plaatsen van een TV-hoek. Een aparte HT zal er ooit wel komen (zolder verdiep of in bijgebouw), wanneer ons zoontje wat ouder is maar is nu niet aan de orde.


Mijn naïf oriëntatie-plannetje:
207p4ar.png
Legende: Rode balk: TV; Groene bol: luidspeker; Groene vierkant: subwoofer; Oranje bol: hoogteluidspreker)

1e6ss3.png


Dit zijn de vragen waarmee ik zit:

1) De TV hoek dus: 5.1 daar heb ik heden goede resultaten mee dus start ik hieruit (tenzij iemand aan de hand van de grondplan kan voorspellen dat 7/9.1 noodzakelijk is). Bijkomend zou ik 4 hoogteluidsprekers plaatsen. Is dat een goed idee?

2) Het gemakkelijkste en meest esthetische: plafond luidsprekers. <strong>Maar wordt dat wel de standaard?
(met DTS:X en height channels ben ik daar niet zo zeker van)

3) Ik zou alles laten vertrekken vanuit een rack in de technische ruimte.

4) Is het wel verstandig om nog ouderwetse luidsprekerkabels in te bouwen terwijl over 10jaar misschien alles door actieve speakers zal afgespeeld worden (ethernet-draadloos-powerline)

5) Moet ik bij elke luidsprekerlocatie ook een stopcontact neerzetten?

6) Subwoofer integratie: Ik kan wel in een of andere hoek een XLR laten toekomen en een stopcontact inplannen, maar dan weet je toch niet dat dat de ideale plaats is voor een sub? Zou ik dan niet beter kijken naar een draadloze aansturing voor de sub?

Aan te schaffen:

Hoogteluidsprekers: inbouw of opbouw. Liefst hetzelfde merk (piega), voor inbouw wordt het DIY. Door de Euro/Zwitsere Frank zijn de prijzen behoorlijk gestegen overigens.

Kabels: iemand een goed advies voor muurbekabeling (Canare?)

Lijk het jullie een reële installatie? Alle opmerkingen zijn welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik ga je antwoorden maar je gaat het niet graag horen

Setup zoals op die foto, mag je alles helemaal vergeten. 5.1 wordt heel moeilijk,; laat staan 7.1 en heck zelfs met hoogtespeakers, ga je volledig de mist in gaan. Bespaart je een hoooooooooooooooop geld, en kun je dan voor je dedicated ruimte houden

Laat 5.1 voor wat het is, en ga eventueel multiroom Bv met sonos

Je kan ook nog 5.1 gaan met sonos, en die dan later voor elders in het huis gebruiken

Maar weet dat je 5.1 in die opstelling nooit goed krijgt, vandaar dat je die sonos dan later ergens anders kan gebruiken

Ik zou er nooit aan beginnen in je living, en helemaal niet als je nu al zegt dat je een aparte kamer zal hebben

Mocht je nu geen aparte kamer hebben dan nog wordt het erg moeilijk in die setup/opstelling
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Dank je voor jouw eerlijke mening! Vanwaar het probleem met de 5.1? Door de open ruimte? Edit: of door de beperkte afmetingen?

Multi-room zit sowieso in de planning (welke dat weet ik nog niet), het idee om enkel stereo af te spelen is het overwegen waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Road Rebel zei:
Dank je voor jouw eerlijke mening! Vanwaar het probleem met de 5.1? Door de open ruimte?

Multi-room zit sowieso in de planning (welke dat weet ik nog niet), het idee om enkel stereo af te spelen ook.
De open ruimte, de zitbank die in de hoek gedrumd staat... (waar ga je je rears zetten? Laat staan dat je 7.1 wil dan moet je 2 sides hebben en 2 volledige rears met plaats achter je..) Je hoogte luidsprekers die 2 voor je en 2 achter je moeten.. wat niet kan)

Nee, ik zou het volledig laten varen en je budget houden voor je aparte ruimte

Geloof me, als je die hebt, ga je toch geen 5.1 meer in je woonkamer beluisteren.

Ik zou dan gewoon multiroom gaan , en eventueel stereo in je woonkamer ja

Dus dan zou ik kiezen voor bv

- sonos multiroom en voor in de woonkamer een soundbar OF - sonos multiroom en voor in de woonkamer sonos stereo opstelling.

Je kan dan nog in je keuken/eetplaats ook nog een sonos zetten. Klinkt alles wat voller
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
4) Is het wel verstandig om nog ouderwetse luidsprekerkabels in te bouwen terwijl over 10jaar misschien alles door actieve speakers zal afgespeeld worden (ethernet-draadloos-powerline)
Geen idee of dit echt ook de toekomst gaat worden? Desnoods gewoon de (stroom)bekabeling voorzien.

<woltlab-quote data-author="Road Rebel"] 6) Subwoofer integratie: Ik kan wel in een of andere hoek een XLR laten toekomen en een stopcontact inplannen, maar dan weet je toch niet dat dat de ideale plaats is voor een sub? Zou ik dan niet beter kijken naar een draadloze aansturing voor de sub? [/QUOTE] Draadloos.. ik heb er mijn twijfels bij en kan het van ervaring niet aanraden. Ik heb hier een Buttkicker, draadloos - en ik had interferentie van de Wifi. Ook al wordt dat overal ontkent dat dat niet kan, toch als ik met mijn GSM bezig was op het netwerk kreeg ik fouten in het signaal.
<woltlab-quote data-author="Road Rebel"] -ofwel een marantz processor (AV7702) ofwel een nog-uit-te-komen anthem 920 of een Denon X7200WA receiver (als iemand mijn prachtige Linn-eindversterker overneemt ). [/QUOTE] De AV7702 gaat geen ondersteuning krijgen voor DTS:X geloof ik - als je op dit moment wilt kopen is de Denon the way to go. Kan je wachten tot in het najaar is de keuze onbeperkt (alle nieuwe modellen krijgen DTS:X en Atmos).

Edit: Het is misschien inderdaad zoals Stijn zegt, als je kan wachten tot je een dedicated bouwt is dat natuurlijk altijd beter - de ervaring in een living gaat altijd iets minder zijn (minder controle over verschillende aspecten), maar als je zelf al veel materiaal hebt - lijkt het me zonde om het nu ook weg te moeten steken op bijvoorbeeld de zolder om daar stof te laten vergaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Ik heb trouwens het plannetje duidelijker gemaakt want je zat nog met de voorstellen van de architect.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Road Rebel zei:
Ik heb trouwens het plannetje duidelijker gemaakt want je zat nog met de voorstellen van de architect.
Dus dan komt je tv zoals op de eerste foto , het rode? Dan is je opstelling al beter ja Maar je blijft met een open ruimte achter je zitten en rechts van je

Mijn standpunt blijft hetzelfde...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Dank je @luckske voor jouw inbreng. Ik heb nu 7 luidsprekers va piega (in 5.1 en een paar in de doos), een BK XL300/PR sub, 5-kanaals linn eindversterker en een Oppo 105D als processor. Het is inderdaad zo dat het inbouwen van plafond luidsprekers vrij definitief lijkt terwijl je links en rechts leest dan height-luidspekers beter zou klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Skank zei:
Dus dan komt je tv zoals op de eerste foto , het rode?Dan is je opstelling al beter ja Maar je blijft met een open ruimte achter je zitten en rechts van je

Mijn standpunt blijft hetzelfde...
Ja inderdaad, het oorspronkelijke idee is om de TV op het rode te zetten (en niet zoals de architect tekende). Zijn open ruimtes niet juist wenselijk om interferenties met akoestiek te beperken? Of moet je de voorkeur geven aan wanden rondomrond?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik vind plannetje 1 er wel goed uitzien voor een living setup. Ik zou wel zorgen dat de hoogte voor en achter de zetel komen. Dus wellicht alles iets opschuiven naar achter afhankelijk van waar de zetel komt.

Kan je die evt. ook op het plannetje zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Als je in de living daar zo'n 7.1.4 installeert, ga je nooit meer je dedicated nogmaals met 7.1.4 voorzien. Tenzij je de loterij wint. Dan sta je daar mooi met 4 gaten in je plafond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
indien de achterkant problemen gaat geven, zou ik eventueel denken aan een goed klinkende stereo, of eventueel 3.1. Is er in de toekomst dan een mogelijkheid voor een dedicated, dan is dat nog te bespreken. Maar een dedicated HT terwijl je living 5.1 of meer heeft, denk ik dat er weinig uitgelegd krijgen aan de madam!

i.v.m. atmos: men spreekt van 2 of 4 "vaste" plaatsen, hoewel de receiver toch veel meer opties geeft in een atmos opstelling. Hight front, Top front, Top middle, Top rear, hight rear, ....Combinaties van bovenstaand
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Loterij? neen hoor
1f606.png
spijtig genoeg niet.

Maar ik doe altijd een stap tegelijk: ik kan nu mijn huis wel afwerken naar zin maar ik heb de tijd en budgettaire ruimte niet om een extra zolder af te werken (vast trap + 12x5m aan afwerkingsmaterialen) dat zou er wel komen maar pas na mijn huidig werkproject (nog ca 3,5jaar). Die 4 gaten gaten in een plafond schrikken mij niet echt af, alhoewel ik dan wellicht voor opbouw ga, die gaten zijn gemakkelijker te vullen en je hebt iets meer controle over de kwaliteit van de klank
1f44d.png


Maar als er hier genoeg mensen beargumenteren dat dat ver van ideaal is, dan herzie ik wellicht mijn idee om 5.1.4 te installeren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Dedicated is natuurlijk wel het beste, maar ik denk dat je al leuke dingen kan doen in de woonkamer hoor. Als je kan en je ziet er niet tegen om later de plafond te herstellen, dan zou ik ook 5.1.4 doen.

4-5 jaar is al ne keer de moeite he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Road Rebel zei:
Loterij? neen hoor
1f606.png
spijtig genoeg niet.

Maar ik doe altijd een stap tegelijk: ik kan nu mijn huis wel afwerken naar zin maar ik heb de tijd en budgettaire ruimte niet om een extra zolder af te werken (vast trap + 12x5m aan afwerkingsmaterialen) dat zou er wel komen maar pas na mijn huidig werkproject (nog ca 3,5jaar). Die 4 gaten gaten in een plafond schrikken mij niet echt af, alhoewel ik dan wellicht voor opbouw ga, die gaten zijn gemakkelijker te vullen en je hebt iets meer controle over de kwaliteit van de klank
1f44d.png


Maar als er hier genoeg mensen beargumenteren dat dat ver van ideaal is, dan herzie ik wellicht mijn idee om 5.1.4 te installeren!
Doet het direct goed en wacht tot je bijkomende ruimte hebt Dan kun je daar ook projecteren

Living is altijd compromis En zeg nu zelf 9 speakers in je living? Ik zou het absoluut niet willen.

Soit, mijn mening is wel overduidelijk denk ik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Je kan het toch goed doen en dan gewoon alles verhuizen naar de dedicated en een beamer + scherm aanschaffen? Als die speakers goed geplaatst zijn in de living, dan gaat dat al goeie resultaten opleveren. Kan je de speakers nergens kwijt, nja dan houdt het op. Maar ik heb de indruk dat hij ze wel kwijt kan.

Rik zijn woonkamer HT was toch zeer netjes gedaan? Ik zou dat toch liever hebben als een soundbar hoor...

Ik ben ook zo begonnen en dat was toch wel redelijk wauw vergelijking met m'n goedkoop 2.1 setje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ben ik niet echt mee eens, maar soit. Topicstarter moet dat voor zichzelf uitmaken.. Ik zou niet zoveel willen voorzien in mn living, laat staan int plafond lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Gewoon je bestaande app gebruiken en je hebt een degelijke 5.1 set.Atmos zou misschien een beetje 'te' zijn Je dedicated is nog redelijk veraf hé ,tegen dan is er weer van alles veranderd , of goedkoper.... Kan je nu genieten van je HT in living en op 't gemakske kijken voor je dedicated binnen enkele jaren. Genoeg mensen hier die een "HT Living" hebben en zeer tevreden van zijn.Gewoon een kwestie van compromissen sluiten en WAF hé
1f644.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Indien je echt atmos wil. Waarom geen middenweg? Atmos enabled, en middle?

Dan heb je 5.1.2, zonder gepruts in je plafond, Met minder kabels. en je bubble zou meen ik groter moeten zijn met enabled speakers dan met in ceilings. (Wat in een living meestal een pluspunt is)
 
Laatst bewerkt door een moderator: