• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe installatie in nieuw huis: alle tips zijn welkom!

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Dank u voor de vele reacties!

@Skank Gezien de erbarmelijke restwaarde van Audio/Video en het feit dat ik al het een en andere heb staan lijkt het mij zonde om alles weg te doen om er een soundbar voor te kopen. Een bijkomend dilemma is dat ik voor een dedicated HT eerder fellere luidsprekers zou kiezen zoals klipsch of focal. Desalniettemin geef ik je ruimschoots gelijk over een zekere aanvaardbaarheidsfactor in de living; het oog wilt ook wat. Stereo zou dus ook het overwegen waard zijn!

@mysteryliner: Persoonlijk vond ik in de verschillende demo's die ik heb mogen bijwonen een groot verschil tussen 5.1.2 en 5.1.4, dus als er atmos bij komt dan 4 hoog en vermoedelijk opbouw (ivm kleinere opvulgaten) ipv. inbouw. tenzij ik later alleen de inbouw overlaat dan.

Atmos enabled zal het hem sowieso niet worden, tenminste ik ga ervan uit dat dergelijk plafond het onmogelijk maakt:

Transactions4d37fa7f4f302.jpg


@broodro0ster: Ik heb wel een idee voor een layout voor een living, maar afstanden voorspellen vind ik vrij lastig op plan, alleszins was ons eerst idee zoiets:

25r2l8p.png


Plafond luidsprekers moeten dus net voor en net achter een zitplaats?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Knappe foto, stel je voor dat je daar 7.1.4 moet insteken, zou lichtjes afbreuk doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
broodro0ster zei:
Je kan het toch goed doen en dan gewoon alles verhuizen naar de dedicated en een beamer + scherm aanschaffen? Als die speakers goed geplaatst zijn in de living, dan gaat dat al goeie resultaten opleveren. Kan je de speakers nergens kwijt, nja dan houdt het op. Maar ik heb de indruk dat hij ze wel kwijt kan.

Rik zijn woonkamer HT was toch zeer netjes gedaan? Ik zou dat toch liever hebben als een soundbar hoor...

Ik ben ook zo begonnen en dat was toch wel redelijk wauw vergelijking met m'n goedkoop 2.1 setje.
Volledig mee eens zie. Onzin dat een woonkamer niet goed kan klinken. De meeste (high end) stereo beleving gebeurt bij velen in de woonkamer. Als er plek is om dat uit te breiden kan je daar gerust een heuse cinema ervaring van maken (op hetzelfde niveau van de stereo dan liefst), ook al staat niet alles 100% perfect. Uiteraard is het altijd een compromis sluiten in een leefruimte, maar je hebt de luxe dat je alles nog moet inrichten ook. Ivm hoogte speakers: gaten in een plafond zijn snel weer gevuld en afgewerkt. Geen gaten is erger, opbouw trekt op niets. Zien dat uw kabels proper zijn weggewerkt doet al veel, als je daarbij nog wat kan gaan schuiven met speakers kunt ge een ferm resultaat bekomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
ToothLess zei:
Volledig mee eens zie. Onzin dat een woonkamer niet goed kan klinken. De meeste (high end) stereo beleving gebeurt bij velen in de woonkamer. Als er plek is om dat uit te breiden kan je daar gerust een heuse cinema ervaring van maken (op hetzelfde niveau van de stereo dan liefst), ook al staat niet alles 100% perfect. Uiteraard is het altijd een compromis sluiten in een leefruimte, maar je hebt de luxe dat je alles nog moet inrichten ook. Ivm hoogte speakers: gaten in een plafond zijn snel weer gevuld en afgewerkt. Geen gaten is erger, opbouw trekt op niets. Zien dat uw kabels proper zijn weggewerkt doet al veel, als je daarbij nog wat kan gaan schuiven met speakers kunt ge een ferm resultaat bekomen.
Onzin zou ik het echt niet durven noemen, het kan klinken ja maar je zegt zelf dat je altijd toegevingen gaat moeten doen... Spreek je jezelf niet tegen nu ? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Skank zei:
Onzin zou ik het echt niet durven noemen, het kan klinken ja maar je zegt zelf dat je altijd toegevingen gaat moeten doen...Spreek je jezelf niet tegen nu ?
1f61b.png
Het kan trouwens zeer goed klinken. Het "compromis" bestaat er voor mij althans uit dat je speakers niet op de "ideale" plek kan zetten. Wil dat zeggen dat het voor geen meter klinkt? Totaal niet. Je moet meer rekening houden met je medebewoners bv (te luid, te stil heeft niet veel te maken met 'kwaliteit' bv), dat kan ook een 'compromis' zijn. Het compromis gaat niet over het feit dat moeder de vrouw ze niet wil zien staan enzo bv (die waf vind ik trouwens een belachelijk iets - een goeie vrouw gunt u dat, water bij de wijn enzo - geldt omgekeerd trouwens ook hé - en als ze het ECHT niet wil, ja dan kunt ge overstappen naar dedicated en apart gaan zitten :)).

Daarboven heeft Rebel wat de luxe om op voorhand plaatsing te voorzien (aansluitingen edm, proper ingewerkt etc). Als je dan wat degelijk materiaal hebt en je kan hier en daar nog wat schuiven, dan ben ik zeker dat je de boel goed kan doen klinken in de woonkamer - met iets dat mijlenver van een Sonos installatie staat (hoewel dat systeem prijs/kwaliteit echt wel vet is, heb het trouwens ook staan) Verloren geld is die investering niet, je kan het boeltje opnemen en gewoon verhuizen achteraf. Bovendien kan je dan nu al genieten ipv het nog een paar jaren uit te stellen. Een investering in goeie speakers en versterking gaat serieus wat jaren mee als je dat wil. Al dat digitaal geweld (AV/BD-player/streaming etc niet natuurlijk) niet natuurlijk (ook een compromis vind ik = waar geef ik het meeste geld aan uit?). Maar als uw 'basis' al degelijk is, geeft dit ook een weerslag op het totaalplaatje van wat je ervaart in de woonkamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
De aannemers zijn net na de bouwvak gestart en de werken zijn goed gevorderd. (dakpannen worden er nu op gezet, PUR/chappe is voor maandag) Zoals altijd is het een evenwichtsoefening tussen stijl - budget en techniek. Wat betreft de tv-hoek ben ik er sinds kort aan uit en zal mij beperken tot 5.1.


Waarom geen atmos/DTS:X? -Projectie is door oriëntatie huis en ramen moeilijk te realiseren. Voor projectie zal er toch naar de zolder gekeken worden. Alle oplossingen die ons werden aangeboden door installateurs waren ofwel financieel onhaalbaar ofwel ver van mijn overtuigingen!

-Inbouw van luidsprekers is niet te doen vanwege minimale inbouwdiepte. -Opbouw doet (zoals skank al vreesde) nogal afbreuk. Als je de verlichting enzo erbij denkt wordt het snel een wirwar, ik heb wel een paar mock-ups gemaakt, maar hoe klein die speakers ook zijn, het wordt gewoon te druk. Speakers hadden trouwens Piega's nog uit te brengen Piega AP1.2 moeten zijn (dat is een exclusiviteit he mannen)



Het hierdoor bespaarde budget zal alvast geïnvesteerd worden in de zolderkamer zullen we maar zeggen
1f604.png


Van zodra we aan de techniek beginnen zal ik meer details posten, voorlopig wordt de bekabeling gecentraliseerd en ik heb via eBay 'verouderde' HDBaseT-toestellen op de kop getikt.
 

Bijlagen

  • image_1268.jpg
    image_1268.jpg
    183,5 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt door een moderator: