• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nog slechts 1 server/client in je huis...

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Yo,


Ben al geruime tijd aan het brainstormen om al mijn computers af te schaffen in plaats van te vervangen!

Mijn PC is nog een 1ste gen core I7, kan nog mee maar begint toch te slabakken op gebied van games.

Mijn htpc is redelijk up to date en kan vlotjes highbit 3D aan maar zal wel problemen geven bij 4K in de toekomst. Mijn dochter wordt ook ouder en zal wel haar eigen tv en htpc willen en als we gaan bouwen dan komt er ook nog een htpc in de dedicated!

Je ziet dus dat je uiteindelijk met tal van verschillende toestellen zit thuis die 9/10 niet aanstaan of idle staan en allemaal verbruiken...wat als het allemaal kon met 1 toestel!

Virtualisatie gebruik ik nu al een tijdje thuis op mijn server en draait ZFS, Unraid en windows. Het gemakkelijke hieraan is dat alles op 1 bak draait. Nadeel is wel dat je deftig materiaal moet kopen maar als je andere bronnen kunt afschaffen komt dat eigenlijk gelijk uit. Windows gebruik ik op mijn server om plugins te installeren zoals squeezebox,ea.. Zo kan in de 2 VM servers clean draaien met en minimum aan resources en is de kans op falen veel kleiner!

Nu zou ik nog verder willen gaan en zelfs de htpc's afschaffen, zelfs mijn workstation!

Voor htpc's is het simpel, VT-D stelt je instaat pci slots te reserveren voor een bepaalde vm dus je kunt gemakkelijk gebruik maken van een pci-e videokaart en dan via hdmi over lan naar je tv of beamer! Bediening gebeurt nu steeds meer over Lan ook via ip en tablets.

Als je wat deftig materiaal koopt bvb van Supermicro ( laatste mobos hebben nu ook 10gbe lan en tot 512gb aan ram) dan kun je gemakkelijk dit realiseren!

Nog een voordeel is dat je hypervisor kan instellen dagelijks een backup te maken van zijn vm's...doe je iets verkeerd of na een update werkt je vm niet meer, gewoon een restore doen en alles werkt weer!

De mogelijkheden zijn oneindig zolang je maar goed plant van te voren over wat je server allemaal moet kunnen!

Al deze vm's kunnen razendsnel werken omdat ze ook niet gehinderd worden door fysieke switches of lan kabels.

Ik heb zo het vermoeden dat centralisatie de toekomst wordt in de huiskamer en als we gaan bouwen denk ik wel dat ik hiermee ga rekening houden!


Food for thought!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Food for thought indeed. Maar ik. Zou er schrik van hebben..

Alles via cat kabel naar je tv dan?

Je moet je beeld op tv toch via hdmi binnenkrijgen? En lange hdmi kabels trekken is hier geen optie.

Of ben ik totaal niet mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Verschillende fabrikanten zijn druk bezig betere & betere software en apps in de TV's te steken en de media-hub functies daarop te enten. Een HTPC zal overbodig worden, enkel nog een server met eigenlijke media-content.Tenzij je natuurlijk tweaker bent en vb exlusief met een specialleke wil werken natuurlijk.   Je dochter zal uitsluitend nog een tablet gebruiken, dus een "PC" zal tegen dan ook niet meer relevant zijn, een TV op haar kamer is gewoon 100% media-ready en zal alle content afspelen en de besturing zal ze met de telefoon / tablet doen (wat vandaag ook al "standaard" is eigenlijk)   Laat er verschillende toestellen in huis zijn die niet allemaal gebruikt worden, het sluipverbruik van al die toestellen samen is nog minder als 0,01% van de energie die jouw "servertje" nodig heeft, dus waarom je daar druk over maken.   En natuurlijk de cloud-opslag diensten zullen met de jaren ook wel beter & goedkoper worden wat het "lokaal verzamelen" mischien allemaal niet zo relevant meer maakt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
@[member='Stijn']


Je gebruikt dan hdmi over lan ... 2 bakjes, eentje om je signaal om te zetten naar lan en aan de tv weer naar hdmi!

In Vegas werd het al recent volop gebruikt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
mm i see

Nu, al die mediaspeler brol wil ik in een tv niet hebben.

Gans die smartgedoe trekt op niks
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Goh. Dat smartgedoe bestaat nog niet zolang he. Dus dat zeker nog verbeteren... Zou mij niet verbazen dat er ineens een TV komt met XBMC op...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zolang de fabrikanten niet samen aan tafel gaan zitten om voor 1 standaard te kiezen, zal het hele smartgedoe een lacher blijven.   Android-tv, apple-tv, chrome-tv, xmbc-tv, enz.... allemaal mooi maar niet doorontwikkeld tot een goed werkende standaard
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Xbmc noem ik echt wel doorontwikkeld hoor...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
3D in XBMC moet nog ietsje beter kunnen zonder te moeten reencoden...gewoon in DVDfab movie-only....zou perfect zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik doe dvdfab movie only hoor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Neen Ik zet niks om. Ik rip er enkel de film uit, hou hem in MVC en speel hem af met TMT (straks binnen xbmc)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Nu kan je nog niet met MVC, of toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
In xbmc 12 en 13 nee In tmt 6 ja In xbmc 12 via tmt ja
 
Laatst bewerkt door een moderator: