• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Oude omvormer monitoren?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Aangezien mijn oude SMA omvormer destijds enkel via bluetooth kon uitgelezen worden en de mogelijkheden intussen achterhaald zijn, zoek ik een eenvoudige oplossing om de gegevens uit te kunnen lezen. Kortom, ik wil dus afzonderlijk meten wat de zonnepanelen opwekken.

Zelf zie ik onderstaande mogelijkheid, maar misschien zijn er eenvoudigere dingen op de markt waar ik nu even niet aan denk.

- Ik plaats bv deze Wi-Fi kWh meter 1-fase in de zekeringskast en lees deze via Wifi uit.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Is zeker een optie, doch als je dit ooit naar Home Assistant wil doortrekken altijd eerst wat checken of er ondersteuning is!
Zo'n DIN-rail unit moet je dan wel "in line" zetten, maar verder niks mis mee.

Home Assistant en deze EASTRON ... Hmm, precies niet zo simpel (en al zeker niet plug & play ...) , ik zie koppelingen via ESPHome / MODBUS-TCP etc,etc.
Alternatief zijn de producten van "Shelly" , goede kwaliteit, Europees en zéér goede integratie binnen HA.
Ikzelf gebruik de 3EM (ik heb 3fase 230V net thuis) en meting is via "inductieklemmen" op L1/L2/L3. Niet goedkoop, maarja, 3fase hé.
Vervolgens heb ik nog een enkelvoudige Shelly op de PV "kring" zodat ik ook het "eigenverbruik" in kaart kan brengen. PV-opbrengst is 1 en dan via de 3EM zie ik hoeveel er terug naar het net gaat + alle verbruik op de fases etc.
Helemaal niet "plug & play" voor sommigen (mijn definitie van "plug&play" zal mischien verschillen met jouw definitie) maar als je basis-kennis electriciteit enz heb allemaal geen probleem.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mijn kennis van elektriciteit is er gelukkig wel.
Alleen nog te bekijken of ik de integratie wel naar Home Assistant wil doortrekken of niet.

Welke tools heb je van Shelly gebruikt?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
1 x 3EM voor de L1/L2/L3 phases (met hun respectievelijke magneet-inductie klemmen) en daarbij nog nog een Shelly EM (=1 kanaal) voor het stuk PV apart.
Samen ben je wel wat geld kwijt hoor, mah bon, en als ik een digitale-meter krijg zal die 3EM "obsolete" zijn TENZIJ ik die wil gebruiken om te verifieren hoe nauwkeurig die van Fluvius is...want ik betrouw niet blindelings zo ene....
Als HA niet hoeft, dan kan je eenders welke kopen, die hebben allemaal wel zo'n APP om dingen te bekijken enz.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Aangezien mijn oude SMA omvormer destijds enkel via bluetooth kon uitgelezen worden en de mogelijkheden intussen achterhaald zijn, zoek ik een eenvoudige oplossing om de gegevens uit te kunnen lezen. Kortom, ik wil dus afzonderlijk meten wat de zonnepanelen opwekken.

Zelf zie ik onderstaande mogelijkheid, maar misschien zijn er eenvoudigere dingen op de markt waar ik nu even niet aan denk.

- Ik plaats bv deze Wi-Fi kWh meter 1-fase in de zekeringskast en lees deze via Wifi uit.
Ik heb die HomeWizard klaar liggen om op de warmtepomp aan te sluiten. Dat zijn Eastron meters, maar met HomeWizard software en wifi op.
In de Home Assistant connector documentatie staat dat die ondersteund worden, dus als die even makkelijk op te zetten zijn als de sockets, dan is het poepsimpel en moet je u hopelijk niks aantrekken van modbus etc.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik heb ook een ouderwetse en gebruik gewoon een shelly clam.
Deze integreert in no time met home assistant.
Easy as hell
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Dan kom ik met een homewizard wi-fi-kwh-meter-1-fase goedkoper uit.
Zijn er nog andere mogelijkheden om een oude omvormer te monitoren?
Natuurlijk, een simpele Bluetooth stick met "wat software" wat ik hier ook heb draaien. Dan "lees" je rechtstreeks de omvormer uit maar da's gene plug & play hoor...Linux, scripts, crontabs, InfluxDB, ... (als deze begrippen je niet veel zeggen...)
Buiten dat zijn er ni echt mogelijkheden. Er bestaat voor die oude SMA's wel een "ethernet" module die je kan kopen (mogelijks zelfs niet meer nieuw te vinden) maar dat is het ongeveer qua mogelijkheden dan.
Een moderne SMA met ingebouwde Wifi / LAN is stukken makkelijker, net zoals zowat alle andere omvormers met LAN/Wifi