• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Receiver + subwoofer

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Beste allemaal,

een jaar of 5 geleden kocht ik een "home cinema-set" type Sony BDV-E2100, wat eigenlijk niet meer is dan een blu-ray speler met surround boxen. Gezien ik ondertussen een pak nieuwe apparaten heb (digibox, apple tv, ps4, etc.) die ik ook graag zou aansluiten op mijn surround systeem, stoot ik op de grote beperkingen van mijn huidige systeem. Ik ben dan ook van plan een receiver te kopen (momenteel denk ik aan een Denon AVR-X2300W), waar ik al mijn apparaten op kan aansluiten. Om de kosten wat beperkt te houden, zou ik voorlopig de speakers van mijn huidige systeem willen recupereren. Later kan ik dan nog upgraden naar betere speakers. Ik heb al info opgezocht, alsook advies gevraagd op dit forum voor het "ombouwen" van mijn speakers zodat ik ze kan gebruiken op een nieuwe set. Enkel de subwoofer, een passieve subwoofer in mijn huidige set, kan ik enkel hergebruiken indien ik er een versterker tussen steek. Ik zou dan toch eerder opteren voor het aanschaffen van een nieuwe actieve subwoofer.

In het begin had ik een budget van 500 EUR in gedachten om te starten. Ik kwam uit op de Denon AVR-X1300W die voor een 400 EUR te vinden is. Voor een goeie 100 EUR meer en iets boven budget kan ik echter ook de AVR-X2300W aanschaffen. Ik twijfel wat tussen de 2. Maar ik denk dat de 2300W toch misschien wat meer toekomst bestendig is naar eventuele uitbreidingen toe. Nu ik een subwoofer zou aanschaffen, ben ik ook sowieso ver boven budget. Maar ik dacht daar te beginnen met iets simpel zoals Jamo Sub 210. Deze kost rond de 150 EUR, blijkt op internet vrij goede recensies te hebben en word op cooblue ook aanbevolen als "beste keuze".

Denken jullie dat deze opstelling een mooie upgrade zou zijn van mijn huidige systeem en ik voor het beperkte budget toch nog een deftig systeem kan uitwerken (eventueel op langere termijn)?

Misschien nog een extra vraag (eerder technisch). Voor de achterspeakers zou ik de kabels moeten verlengen tot 15 en 20m. Ik heb echter totaal geen idee wat de dikte is van de huidige speakerkabel. Welke dikte van speakerkabel zouden jullie adviseren voor de afstand? Ik zou wel nog een klein stuk van de bestaande kabel hergebruiken.

Alvast bedankt voor jullie adviezen en reacties.

Met vriendelijke groeten,
Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Eerlijk gezegd zou ik voor dat budget tweedehands zoeken.

Mvg en ook welkom.

Grtn
Stijn
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Zou ik ook doen, de 2de hands weg.
Een degelijke receiver vind je rond de €200. Koop daar een deftige subwoofer bij voor €200 en je hebt nog budget over voor 2 echte frontspeakers genre Q-acoustic 3020 of 3010 of de MA Silver 2 die hier in de markt staat. Je gebruikt geen center speaker (virtuele center instellen) en je plaatst je kleine spul als achterspeakers... op de betere dagen klinkt je set dan als een volwaardige 5.1 van €2000.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Is die Denon dan zo slecht? :p

Het is uiteindelijk gewoon om toestellen (apple TV, ps4, digibox, wii, bluray-speler) op aan te sluiten zodat ik alles wat ik op de tv kijk surround of op zen minst door betere speakers dan mijn TV kan horen. Daarnaast zou ik Spotify Connect ook een meerwaarde vinden, gezien ik tegenwoordig al men muziek bijna via spotify beluister. Ga ik dit terugvinden op oudere 2e hands toestellen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Uiteraard is de Denon goed, maar als enige volwaardige component van je set, zal hij het verschil niet maken.
Chromecast in de oude receiver en je zit jaren safe mbt streamingdiensten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Zou dit misschien nog iets kunnen worden?

Een Denon AVR-X2000. Vermoedelijk de voorganger van de 2300W. Heeft wat minder aansluitingen, maar heeft ook mogelijkheid tot verbinden met Spotify. 1,5 jaar oud en naar zeggen van de verkoper amper gebruikt. Nadeel is wel dat hij al volledig ontmanteld is en niet meer getest kan worden.. Wat ik toch altijd wat riskant vind..

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/home-cinema-system/denon-avr-x2000-home-cinema-systeem-328199229.html

Eventueel zoiets als subwoofer?

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/televisie-apparatuur/home-cinema-system/canton-active-sub-327745272.html

Ik zou misschien ook direct nieuwe staande achterluidsprekers kopen omdat ik toch graag Tower Speakers zou hebben ook. En dacht misschien aan deze. Gaat om Pioneer type S-BD707T.

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/luidspreker/pioneer-tower-speakers-327135596.html

Dan heb ik voor een goeie 300 EUR een receiver, actieve subwoofer en nieuwe achterluidsprekers. Daar nog wat dikke kabel bij voor de achterluidsprekers en ik kom waarschijnlijk op een kleine 400 EUR.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Actuele Denon model is de 2300. Vorig jaar de 2200, ... 2100 ... 2000, dus het model is 3 jaar oud. De koper kan het natuurlijk 1,5 jaar geleden gekocht hebben. Prijs van €250 is ok. Mss 225 bieden.
De sub is een klassiek "bandpass" systeem, gekenmerkt door een redelijk beperkt frequentiebereik. Vaak omschreven als "one note" subwoofers. Waar ze doorgaans het gebied 40-50Hz gaan accentueren en ze geen gelaagdheid in de bas en helemaal geen subbas output bieden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De X2000 is een goed toestel, maar grote kanttekening hierbij is dat deze geen HDMI 2.0 en HDCP 2.2 heeft - wat toekomst gericht toch wel een beperking kan zijn. Ook heeft dit toestel geen Spotify Connect, maar ik weet niet of dit van belang is.

Persoonlijk vind ik de prijs ook wel aan de hoge kant... 599euro was de adviesprijs, ik heb destijds een nieuwe X3000 (het model hoger) aan 499 euro gekocht (met adviesprijs 999euro).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Hij zou hem voor 200 EUR laten gaan om de reden dat hij bijna niet gebruikt is geweest. Maar goed, weinig of veel gebruik, het staat er net geen 2 jaar en heeft dus bijna geen resterende garantie meer. Misschien dat ik dan toch beter ben mijn budget wat te verhogen en toch te gaan voor een nieuwe X2300W. Die dan wat toekomst bestendiger is. Gaat in het begin niet ideaal zijn mijn de mindere speakers, maar die kan ik gradueel upgraden met nieuw budget.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
die pioneer speakers links laten liggen. Zijn vloerstaande. Maar frequentiebereik is hetzelfde als kleine sattelietjes. Ik zou aanraden om eens naar een deftige audiozaak te gaan en daar eens goede full range boekenplankers te beluisteren. Ga erna naar mediamarkt of dergelijke en beluister daar een soundbar of all in one 2.1 of 5.1 set. Er gaan serieuze merkbare verschillen zijn . Imho kan je best beginnen met een goede receiver en een setje goede boekenplankers. Dit kan je later nog uitbreiden met center/Subwoofer/surrounds op je eigen tempo .Ik vind persoonlijk een soundbar zonde van het geld ( muv de passieve maar deze hebben zelfde prijsklasse als setje boekenplankers) en met boekenplankers ga je ook veel meer plezier aan beleven als je hier ook eens muziek op gaat beluisteren
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb de X2000 in de woonkamer en Spotify is niet gebruiksvriendelijk vind ik. De X2100 heeft Spotify connect en dat is 1000x handiger!
Op mijn X2000 speel ik Spotify via airplay af vanaf m'n iphone omdat die Denon interface op niks trekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator: