• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Sonos Playbar of volwaardig systeem

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
zou voor een deftig systeem gaan en rustig aan opbouwen , goede receiver en 2 bookshelves om mee te starten , later uitbreiden met center speaker , later subwoofer erbij en nog bookshelves of floorstanding speakers , gewoon rustig opbouwen en met elke upgrade meer genieten van de hobby , zo ben ik ook begonnen en ik denk de meesten hier ook
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik sluit me aan bij Ilstino's advise. Ik denk dat klassieke luidsprekers wel degelijk perfect in een modern interieur kunnen passen. Hou er rekening mee dat sommige van deze "klassieke" luidsperekers echt wel mooi zijn afgewerkt, en niet de plastieken dozen zijn die je meestal zou denken..alleen spijtig zijn ze niet altijd gekend bij het grote publiek. .... bij deze een aatal - hopelijk inspirerende foto's:

 

Bijlagen

  • Pic 1.png
    Pic 1.png
    527 KB · Weergaven: 447
  • Pic 2.png
    Pic 2.png
    634,9 KB · Weergaven: 442
  • Pic 3.png
    Pic 3.png
    1,8 MB · Weergaven: 457
  • Pic 4.png
    Pic 4.png
    878 KB · Weergaven: 449
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
en je hebt ook gewoon mooie design speakers , of speaker packages die klein van formaat zijn en groots klinken , zoals de ma mass serie , de apex en radius serie , de kef e305 en consoorten

vind persoonlijk naar film toe de playbar een beetje tegenslagen , zeker zonder sub eigenlijk alle soundbar wordt ik niet echt van weggeblazen

wat je ook kan doen is een goede receiver kopen en op 2dehands websites speakers zoeken , kan je ook goede deals doen

of zoals eerder aangehaald , gewoon gaan luisteren en kiezen in welke range je speakers wilt kopen , daarbij starten met de bookshelves in stereo en zo stil aan uitbreiden , deze kan je dan later gebruiken als surrounds/rears en vanvoor grotere bookshelves of zuilluidsprekers zetten

en natuurlijk zoals gewoonlijk staan we hier allen ter beschikking voor het nodige advies , de zoektocht naar een setup is bijna even leuk als het genieten van de setup zelf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Inderdaad, ik kan ook wel plezier hebben in het research gedeelte. Maar aangezien dit volledig nieuw terrein is voor mij, hoewel ik wat kennis heb, zal ik wel genoeg vragen hebben hoor
263a.png


Ik ga nu eerst wat research doen naar receivers, ik zie dat Denon en Marantz hier toch redelijk populaire merken zijn dus zal me vooral daarop al eens verdiepen.

Nu, vanwaarde aanbeveling om met 2.1 te beginnen? Is er een reden waarom ik beter niet gewoon in 1 keer voor een 5.1 zou gaan?

Er bestaan inderdaad precies wel modern uitziende speakers, maar met zuilspeakers is er ook het probleem (zoals je op de foto's kan zien) dat er de ruimte niet voor is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
Carrion zei:
Inderdaad, ik kan ook wel plezier hebben in het research gedeelte. Maar aangezien dit volledig nieuw terrein is voor mij, hoewel ik wat kennis heb, zal ik wel genoeg vragen hebben hoor
263a.png


Ik ga nu eerst wat research doen naar receivers, ik zie dat Denon en Marantz hier toch redelijk populaire merken zijn dus zal me vooral daarop al eens verdiepen.

Nu, vanwaarde aanbeveling om met 2.1 te beginnen? Is er een reden waarom ik beter niet gewoon in 1 keer voor een 5.1 zou gaan?

Er bestaan inderdaad precies wel modern uitziende speakers, maar met zuilspeakers is er ook het probleem (zoals je op de foto's kan zien) dat er de ruimte niet voor is.
budgetgewijs , je haalde aan dat je maar een 800€ te spenderen hebt ongeveer , hier kan je niet echt een kwaliteitssysteem mee kopen , dan kan je beter rustig aan opbouwen met ineens deftig gerief , en ik zei te beginnen met 2.0 niet met 2.1 voor 1000€ is zelfs een receiver met 2 bookshelves al redelijk krap tenzij je een hele goede deal kan doen , naar research toe raad ik je aan om zeker denon en marantz in de gaten te houden alsook yamaha en pioneer , qua speakers ben ik zelf redelijk hard te vinden voor MA ( monitor audio ) , dali en klipsch , daar deze fabrikanten veel waar voor hun geld geven , zelf heb ik de mr serie van MA maar ben ook al zeer onder de indruk geweest van zowel klipsch speakers als van dali , vooral veel research doen en gaan luisteren in zaken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik deel ook mee in de meningen hierboven. Een goed 2.0 of 2.1 set gaat al beter en aangenamer spelen dan een soundbar-achtige opstelling.

Nu, wat is een goed? Dat valt moeilijk te zeggen voor ons - een luidspreker kan echt persoonlijke smaak zijn. Bijvoorbeeld voor sommige klinken specifieke luidsprekers geweldig en voor de andere klinken ze dof of te scherp,...

Maar om je een idee te geven:

Klipsch RP-150M - 333 euro Denon X1200W of X2200W - 333 euro of 470 euro

Klipsch luidsprekers zijn zeer efficiënte luidsprekers, hierdoor hebben ze zelfs met een receiver met beperkt vermogen toch veel output. Sindskort zit hier ook een Klipsch dealer op het forum @Mediaelectronics - Daar kan je misschien eens gaan luisteren, dan weet je onmiddellijk of een Klipsch iets voor u is.

Qua receiver kan je ook altijd kijken naar goedkopere modellen. Zo heb ik pas bij vrienden een Yamaha RX-V473 geïnstalleerd en daarvan was ik toch wel aangenaam verrast. Het klonk verrassend goed! Maar bij de Denon en Marantz zitten wel een betere methode voor het inregelen van het geluid (een meer geavanceerde versie dan bij de Yamaha). Als laatste tip: als je een Denon/Marantz wilt kopen moet je Marcel van HC Hifi even een mailtje sturen, deze heeft ongelofelijk goede prijzen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
idd klipsch en denon een hele mooie combinatie , denon ook heel futureproof , de ma mr serie vind ik ook heel leuk de mr1 vergelijkbaar met de klipsch die @luckske aanhaalde kost zelfs maar €185 per paar , qua subwoofer heeft eerstgenoemde nog een monsterlijk goede sub te koop staan voor een prikje kan je niets mis mee doen , heb net zijn andere ( had een dual sub opstelling ) gekocht en ben hier uitermate tevreden mee
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Zozo, toch een duurdere hobby dan ik dacht. Ik had gedacht dat je voor 800-1000 euro wel een leuk setje zou gehad hebben, blijkbaar mag je dat toch bijna verdubbelen :p Nuja, liever deftig materiaal dan dat ik me na 2 maanden weer beklaag dat ik niet beter heb geïnformeerd en wat geduld uitgeoefend heb. Eventueel wacht ik wat langer tot ik het budget heb om in 1 keer voor het 5.1 systeem te gaan. Om te vermeiden dat ik te snel wil uitbreiden waardoor ik inferieur materiaal zou aankopen.

Ik neem aan dat bij receivers er ook een budget klasse, midden klasse en high end klasse is? Dus dat elk merk wel z'n producten heeft die een bepaald segment aanspreken. Ik denk dan persoonlijk dat voor mij een midden klasse toestel de beste keuze is? Zoals bv de Denon AVD-X2200W zag me er wel interessant uit, maar naar wat moet ik allemaal kijken voor welke audio formaten hij moet ondersteunen?

De X2200W ondersteund bv:

Dolby Atmos, Dolby TrueHD, DTS HD, DTS Neural:X, DTS:X

Terwijl de goedkopere Harman Kardon AVR-151 de volgende ondersteund:

Dolby Digital, Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II, Dolby TrueHD, DTS, DTS HD


Dus als ik naar de ondersteuning van formaten kijk zou ik dus voor de HK moeten gaan, maar ik neem aan dat die Denon qua kwaliteit toch wat hoger ligt ook al ondersteunt die minder audio formaten. Is er hier iets van een gouden regel die kan volgen in het genre van zie dat de receiver toch zeker aan punt A, B en C voldoet en dan zit je toch al safe.

Qua vermogen ga ik er vanuit dat meer vermogen niet gelijk is aan luider en beter? Ik neem aan dat bv een receiver van 75W die rond de 450-500 euro kost meer punch heeft dan eentje van 150W die rond de 150-200 euro kost?


En allebei al reeds bedankt voor de hulp! Er zullen ongetwijfeld nog een hele hoop vragen volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De Denon X2200W ondersteund ook Dolby Digital en Dolby Surround (opvolger van Dolby Prologic II). In regel: als ze Dolby Atmos en DTS:X ondersteunen, zoals de X2200W, dan ondersteunen ze alle nieuwste geluidsformaten. Dolby Atmos is een uitbreiding van True HD, wat een uitbreiding is van Dolby Digital. DTS:X is dan weer een uitbreiding van DTS-HD en deze weer een uitbreiding van DTS.

Nu, voor zowel Dolby Atmos als DTS:X moet je luidsprekers bevestigen aan het plafond voor een zogenaamde 5.1.2 luidsprekeropstelling. In principe is gewoon Dolby TrueHD en DTS-HD genoeg voor gewoon surround. De Denon is dus wel meer future proof dan de Harman Kardon. Deze heeft ook HDMI 2.0 met HDCP 2.2 en is dus gereed voor Ultra HD en HDR e.d.

Carrion zei:
Qua vermogen ga ik er vanuit dat meer vermogen niet gelijk is aan luider en beter? Ik neem aan dat bv een receiver van 75W die rond de 450-500 euro kost meer punch heeft dan eentje van 150W die rond de 150-200 euro kost?
Dat is altijd opletten, zeer weinig receivers - zelfs de high-end toestellen, leveren ook echt 150 watt per kanaal. Wat ze vaak opgeven zijn de wattages als slechts 2 luidsprekers spelen of enkel 1 luidspreker, bij meerdere speakers daalt dit vermogen steeds. Normaal heb je altijd wel genoeg met de vermogens van receivers, behalve als je erg inefficiënte luidsprekers hebt - dat is te herkennen aan de gevoeligheid (altijd uitgedrukt in dB). Maar echt inefficiënte speakers zijn schaars.

Maar als voorbeeld de Klipsch RP-150M die ik eerder liet zien heeft een gevoeligheid van 93dB. Dus met 1 watt power, kan deze 93dB geluidsdruk voorbrengen op 1 meter afstand. Vergelijken we dit vb met een B&W 685 S2 met 87db gevoeligheid, dan heb je 4 watt power nodig om dezelfde 93db geluidsdruk te bekomen op 1 meter afstand, de Klipsch is dus een stuk efficienter dan de B&W.

In realiteit is dat wel relatief: op 4 meter om 85db te behalen met de Klipsch heb je 3 watt nodig, bij de B&W is dat 10 watt. Meer dan voldoende voor de gemiddelde receiver.

Aan de andere kant hiervan heb je ook de impedantie van de speaker die bepaald hoeveel vermogen je receiver kan geven, dat is vaak 4, 6 of 8 ohm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mediaelectronics

Dealer
Dealer
27 mrt 2016
17
0
5
www.mediaelectronics.com
luckske zei:
Ik deel ook mee in de meningen hierboven. Een goed 2.0 of 2.1 set gaat al beter en aangenamer spelen dan een soundbar-achtige opstelling.

Nu, wat is een goed? Dat valt moeilijk te zeggen voor ons - een luidspreker kan echt persoonlijke smaak zijn. Bijvoorbeeld voor sommige klinken specifieke luidsprekers geweldig en voor de andere klinken ze dof of te scherp,...

Maar om je een idee te geven:

Klipsch RP-150M - 333 euro Denon X1200W of X2200W - 333 euro of 470 euro

Klipsch luidsprekers zijn zeer efficiënte luidsprekers, hierdoor hebben ze zelfs met een receiver met beperkt vermogen toch veel output. Sindskort zit hier ook een Klipsch dealer op het forum @Mediaelectronics - Daar kan je misschien eens gaan luisteren, dan weet je onmiddellijk of een Klipsch iets voor u is.

Qua receiver kan je ook altijd kijken naar goedkopere modellen. Zo heb ik pas bij vrienden een Yamaha RX-V473 geïnstalleerd en daarvan was ik toch wel aangenaam verrast. Het klonk verrassend goed! Maar bij de Denon en Marantz zitten wel een betere methode voor het inregelen van het geluid (een meer geavanceerde versie dan bij de Yamaha). Als laatste tip: als je een Denon/Marantz wilt kopen moet je Marcel van HC Hifi even een mailtje sturen, deze heeft ongelofelijk goede prijzen!
Een systeem van Klipsch dat men vaak over het hoofd ziet is het klipsch Gallery systeem. Deze luidsprekers passen heel mooi in een modern interieur en spelen desondanks hun klein formaat zeer groots. Je kan het naar hartelust modulair uitbouwen vertrekkende van een 2.1 systeem naar 7.1 wanneer het budget het toelaat. De luidsprekers kunnen netjes aan de muur bevestigd worden maar er word eveneens een mooie voet bijgeleverd.






Je mag me steeds contacteren voor vragen en advies ivm Klipsch.
 

Bijlagen

  • Klipsch Gallery.jpg
    Klipsch Gallery.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 342
  • klipsch gallery 2.jpg
    klipsch gallery 2.jpg
    40 KB · Weergaven: 331
Laatst bewerkt door een moderator:

Mediaelectronics

Dealer
Dealer
27 mrt 2016
17
0
5
www.mediaelectronics.com
luckske zei:
Maar als voorbeeld de Klipsch RP-150M die ik eerder liet zien heeft een gevoeligheid van 93dB. Dus met 1 watt power, kan deze 93dB geluidsdruk voorbrengen op 1 meter afstand. Vergelijken we dit vb met een B&W 685 S2 met 87db gevoeligheid, dan heb je 4 watt power nodig om dezelfde 93db geluidsdruk te bekomen op 1 meter afstand, de Klipsch is dus een stuk efficienter dan de B&W.

In realiteit is dat wel relatief: op 4 meter om 85db te behalen met de Klipsch heb je 3 watt nodig, bij de B&W is dat 10 watt. Meer dan voldoende voor de gemiddelde receiver.

Aan de andere kant hiervan heb je ook de impedantie van de speaker die bepaald hoeveel vermogen je receiver kan geven, dat is vaak 4, 6 of 8 ohm.
https://www.mediaelectronics.com/nl/blog/10_VERSTERKER-VERMOGEN.html

 

Bijlagen

  • 10-single-default.jpg
    10-single-default.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 326
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Hier eventjes niet meer mee bezig geweest, maar nu de solden begonnen zijn nog eens wat beginnen rondkijken. Daarbij ben ik de volgende receiver tegengekomen: Marantz NR1606 voor €439.

Iemand hier een mening over of zeggen jullie dat ik beter ergens anders voor kan kijken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Was een 2de hands receiver geen optie? (Sorry, niet alles teruggelezen). Zo heb ik een overname Marantz SR6005 (5 jaar oud model van rond de €900,00) te koop voor €225 met 1 jaar garantie. Wat er niet opzit aan connectivity voor streamingdiensten voeg je eenvoudigweg toe via Chromecast voor €39,00.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
moet het Marantz zijn? je kan ook opteren voor de denon x2200w (die heb je voor ong. dezelfde prijs) Ter info: Denon en Marantz komen uit dezelfde stal.

ik heb m'n twijfels met de aankoop van een tweedehands receiver van 5J. (das m'n persoonlijke mening hé) Spul is toch wel verouderd, oude HDMI poorten, geen ondersteuning voor streaming, audyssey versie etc... bijkomend is het vaak zo dat de technologien in de topmodellen het jaar erop worden overgenomen in de subklasse etc..

Toegegeven je betaald minder, maar uiteindelijk zal je die ook sneller moeten vervangen. ik zou een 2ehands receiver aankoop overwegen moest de receiver 1 a 2 jaar zijn... of indien je gaat voor komponenten die niet heel snel verouderen vb. eindverserker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De kwaliteit van de versterkers in surround receivers is niet echt gewijzigd over de jaren. De komst van ongecomprimeerde audioformaten zorgde wel voor een klankverbetering. Wat EQ betreft is die voor.mijn part toch niet echt bruikbaar op die klasse receivers. Die Marantz is klankmatig toch een trapje hoger dan de instapmodellen. Maar vooral met het beperkte budget is 2e hands een optie. Zie het als een fototoestel. Daar is de lens de meest bepalende factor. Investeer in goeie lenzen en de bodys wisselen toch met de jaren. Nu zou ik investeren in een goed paar speakers evt een sub erbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ik denk dat er voor onze beide argumenten wel iets valt te vertellen....

1) toegegeven de Marantz levert mooie prestaties voor die prijs. => Maar je zal dan wel een compromise maken dat je bepaalde network features zal moeten missen, en dat de kans groot is dat ie sneller stuk zal gaan dan de aankoop van een nieuw toestel, zeker als ie al 5 jaar oud is.

2) aankoop van een nieuw toestel met een vergelijkbaare geluidskwaliteit zal je 200 tot 300 Euro meer kosten. Voordeel is wel dat je een betere netwerkintegratie hebt, en dat je er mag vanuit gaan dat ie 5 jaar langer zal meegaan
263a.png


ik zou de aankoop van de 2ehands Marantz dus eerder bekijken als een besparing t.o.v. de denon x2200. Met het compromies dat je die dan wel sneller zal moeten vervangen, en dat ie newerk integratie mist.

ik heb natuurlijk niet de twee modellen in m'n bezit. Maar ik zou toch durven in vraag stellen of je een duidelijk verschil gaat horen in de geluidskwaliteit tussen de denon en de Marantz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
of je koopt mijn pioneer sclx77 met nog een jaar garantie op voor 500€
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Het budget heb ik ondertussen toch al wat kunnen opkrikken. Laten we zeggen dat ik nu (tevens dankzij de solden) ergens tussen de 1000 en 1500 euro zit.

Ik heb je receiver bekeken A*Brand NewBox maar gezien z'n leeftijd en ook het feit dat hij geen 4K ondersteuning heeft ga ik dit toch afslaan. Hoewel ik niet meteen plannen heb om naar 4K over te schakelen zou ik het leuker vinden dat ik dan bv na 2 jaar niet al meteen terug een nieuwe receiver zou moeten kopen.

Voor de receiver wil ik sowieso ook voor een slimline model gaan (staat niet in de beginpost omdat ik niet wist dat ze bestonden :p) aangezien de ruimte in m'n tv-meubel toch wel wat beperkt is. Het hoeft zeker geen Marantz te zijn, andere merken mogen net zo goed voorgesteld worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
houd rekening mee dat een.slimline model minder ruwe Power heeft dan een gewoon model . Met uw budget zou ik kijken naar een Denon avrx4300w heel futureproof en Power en mogelijkheden genoeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Tgoh, ga ik dat verschil echt merken qua power dat die versterker kan leveren? En de x2200w kost al tegen de €500, dus dan neem ik aan dat die 4300w toch nog een serieus trapje hoger gaat zijn? Dan blijft er niet bepaald veel over voor de speakers :p
 
Laatst bewerkt door een moderator: