• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Twijfel aankoop AV-Receiver

DarthDave

Member
25 feb 2015
29
2
8
Hoi,

Ik wil graag eens goede av-receiver aankopen. Ik twijfel tussen een pioneer VSX-924 , Denon AVR-X2100W of Denon AVR-X1100W

Mijn 5.1 is een Canton CX60 Mijn tv is een Sony KDL-32W4000 Mijn blu-ray speler Samsung BD-H5900

Is 4K pass-trough/upscalling zo belangrijk voor een receiver of zit er een Pass-trough/upscalling in nieuwe tv (in de toekomst)

Voorstellen zijn welkom

Thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
hoi en welkom,

Zelf heb ik de pioneer 921, die een dees vervangen zal worden. ben er heel tevreden over,

Pioneer gebruikt wel een eigen calibratie methode (geen audyssey, maar MCACC) . . . (sommige zweren bij adsy, anderen vinden MCACC net zo goed of beter)

</strong>VSX-924 een goede 7.2 kanaals receiver (150W /kanaal?) HDMI 2.0 (handig gezien je spreekt over 4K) 7HDMI in en 2HDMI uit poorten. aan prijzen vanaf € 389

Denon hoor ik ook veel goeds over, maar geen ervaring mee

X1100W eveneens 7.2 kanaals receiver (145W /kanaal?) 6HDMI in en 1 uit (HDMI 2.0) Dacht wel dat dit model geen upscaling kon naar 4K (X2200W wel) prijs vanaf €399   . . . (edit €348 bij ...zelf niet al te positieve ervaringen mee)

<strong>X2200W
7.2 kanaals receiver (150W /kanaal?) 8HDMI in en 2 uit (HDMI 2.0) prijzen vanaf €500
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
DarthDave zei:
Is 4K pass-trough/upscalling zo belangrijk voor een receiver of zit er een Pass-trough/upscalling in nieuwe tv (in de toekomst)
Als UltraHD erg erg belangrijk is, is het wel goed om op te merken dat tot nu toe alleen de Denon X7200W (mits een upgrade kaart) volledig HDMI 2.0 met HDCP 2.2 ondersteunt. Ik weet er het fijne ook niet van eerlijk gezegd, maar sommige receivers hebben iets te weinig bandbreedte, andere ondersteunen de copy protection dan weer niet, enzovoort. Voor je huidige Sony (of eender welke Full HD) is dat allemaal geen probleem.

Verder zijn alle bovenstaande toestellen wel goed - de opgegeven wattages zijn vaak per 2 kanalen of soms zelfs 1 kanaal, dus niet te veel op letten. Maar elk van bovenstaande receivers heeft kracht genoeg om je cantons te laten knallen.

Vandaag staat de X2100W trouwens in dagdeal bij hificorner.nl,480 euro - maar ik zou eens een mailtje sturen naar Marcel van hchifi.nl. Deze heeft zeer goede prijzen en een uitstekende service.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Vraag me wel af of je op een 32" scherm verschil gaat zien tussen 1080p en 4K / Ultra HD, persoonlijk denk 'k het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

xtian

Member
23 feb 2013
178
1
21
Ieder zijn meug : maar Pioneer vond/vind ik niet zo goed klinken, beetje te "metaalachtig" Marantz of Onkyo vind ik veel warmer klinken. Daarom hoef jij het er niet mee eens te zijn, smaken verschillen nu eenmaal
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
xtian zei:
Ieder zijn meug : maar Pioneer vond/vind ik niet zo goed klinken, beetje te "metaalachtig" Marantz of Onkyo vind ik veel warmer klinken. Daarom hoef jij het er niet mee eens te zijn, smaken verschillen nu eenmaal
Pioneer is inderdaad het merk en receiver uitsluitend voor de liefhebbers van Metal-music
1f606.png
Neen hoor, ik heb hier zowel Pioneer, als Denon/Marantz en Onkyo in huis gehad enkel een Onkyo voelde met de handoplegging veel warmer aan dan de rest.
1f608.png
Verder tussen de merken geen enkel verschil in muziekweergave kunnen vaststellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Je zit nu in een impasse, je wil 4K maar een receiver dat nu de standaard ondersteunt is er nog niet en binnenkort is er DTS-X dat je toch wel zal willen hebben! Ik zou ten vroegste wachten tot 2016 voor de nieuwe receivers met HDMI 2.0 en hdcp 2.2 met DTS-X integrated! Kun je eventueel nu een 2dehands kopen tot die tijd en die dan weer verkopen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Euh... ben misschien niet helemaal mee,

Maar iemand vraagt naar een receiver voor een 5.1 setup. en je zegt wachten, omdat je onderandere DTS-X toch wel zal willen hebben!?

Is dit niet een 3D audio format (dat dus speaker op een extra niveau nodig heeft)?

zal DTS-X niet backwards compatibel zijn met een versterker zonder DTS-X en dan gewoon de basis audio-track afspelen (zoals dolby atmos nu ook doet... gewoon 5.1 of 7.1 spelen indien geen atmos kan herkent worden)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Denk dat Xeno gewoon wil duidelijk maken dat het geen zin heeft om nu al rekening te houden met 4K (en DTS:X). Ofwel wachten tot 2016 als je dat wil en anders iets zoeken waar je geen pijn van zult hebben mocht je over een dik jaar toch willen upgraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Ok. wat is dan wel bruikbaar van de huidige 4K technologie? Want was het niet voor de prijs had ik het ook al lang. ik krijg al 4K films sinds 2011, maar kan er helaas niet ten volle van genieten.

Is het bijvoorbeeld enkel die 60 FPS die problemen gaat geven?

(Als ik zie hoe negatief de film wereld er tegenover staat, lijkt het me dat (buiten gaming) we amper films gaan zien in 60fps voor 2020)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Er wordt nogal gegoocheld met 4K, meeste receivers kunnen nog geen 60 frames aan alleen 30 frames! Ik merk duidelijk het verschil in kwaliteit als ik bvb film met mijn gopro in 30 frames als in 60 frames = veel mooier stabieler beeld! Sommige kunnen dan weer 60 frames aan maar hebben dan weer hdcp 2.2 wat dan later weer problemen gaat geven als de nieuwe 4K content zal verschijnen! De huidige 4K wordt volgens de 1080p norm geproduceerd, de nieuwe zal nog diepere kleuren bevatten en is een echte 4K norm! Geen enkele receiver kan deze norm nu weergeven, is daarom ook dat Marantz en Denon wachten om deze te implementeren en een upgrade aanbieden, maar het is niet zeker dat DTS -X ook zal ondersteund worden! Ze kunnen deze feature gerust pas toepassen op hun 2016 modellen om zo weer te kunnen verkopen! Daarom beter wachten, koop desnoods een 2dehands model die 4K/30 fps aankan en koop dan je droom toestel later! Ik ga wachten om upgraden eer dit hele atmos,Auro,DTS-X,4K gebeuren gestabiliseerd is en koop dan pas een nieuwe receiver en projector! De content is er ook nog maar met mondjesmaat en je kunt toch moeilijk Transformers en de atmos demo disk 100x bekijken? Nu geld teveel??? Is dit allemaal tekst voor niets, just my 2 €!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Idd en de 4K TV's ondersteunen dat ook nog niet. Dus een 4K toestel nu kopen heeft ook nog weinig zin.

Toen ik een tijdje gelezen bij Werner was kwam daar een VW500 (4K projector van10000euro) binnen om het HDMI te laten upgraden want het standaard HDMI board was nog niet klaar voor de definitieve 4K specs. En goedkoop was dat niet, ik geloof 2000euro...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk ook dat we pas tegen het einde van het jaar misschien receivers gaan zien welke 'future proof' zijn - in hoeverre zo iets natuurlijk mogelijk is - maar hiermee bedoel ik ondersteuning voor de volledige UltraHD norm, misschien zelfs pas eind volgend jaar. Blu-rays aan 60 fps gaan we niet snel zien, als we deze al ooit gaan zien - het filmische aspect zit hem juist rond die 24fps. Ik denk dat het probleem met de huidige receivers eerder de copy protection gaat (HDCP 2.2) zijn en eventueel ooit als je HDR (High Dynamic Range) blu-rays wilt gaan bekijken en je een groter kleurenspectrum nodig hebt en de benodigde bandbreedte.

We staan echt op het begin van al deze ontwikkelingen en het kan toch gemakkelijk 2-3jaar duren voor dit gemeengoed gaat zijn en de markt zich voor even stabiliseert binnen de instapmodellen. We spreken ook nog niet over Dolby Atmos receivers en ik denk dat het nog wel wat langer duurt voor de instapmodellen zowel DTS:X als Atmos gaan hebben (ik heb natuurlijk geen glazen bol :)).

Dus dat roept de vraag op of dit allemaal nodig gaat zijn voor DartDave en we het niet allemaal erg ver aan het zoeken zijn? Zoals xeno aanhaalt blijft wachten de beste optie. Aan de andere kant is dat niet altijd zo? Dan kan je eeuwig blijven wachten. Ik denk dat belangrijk is om te begrijpen dat er op dit moment geen toestellen zijn die je een feilloos UltraHD parcours kunnen aanbieden voor de komende pakweg 5 jaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Dat "filmisch aspect" zit dat ook niet in gewenning, en wat we gewoon zijn? Want het is eigenlijk niet voldoende om een vloeiend beeld te geven voor het menselijk oog. (Door technisch en financiële beperkingen van meer dan 30 jaar geleden) Zet je mediaplayer eens vast op 24 FPS en beweeg dan je muis eens. :-O Maar we zijn dat gewoon. Blijven we vastbinden aan wat we gewoon zijn, waren we nu nog zwart-wit, SD en mono geluid aan het kijken


Ben eens met 4K film naar de winkels geweest om te testen of het resultaat bruikbaar was op 4K tv's. En kon em nergens afspelen. opname is 4096 x 2160. Terwijl de tv's 3840x2160. en met 120 gb voor 55min. Denk ik dat veel tv's toch problemen gingen geven.

Wat is nu het goedkoopste model voor 7.1.2? Dan verkoop ik mijn huidige VSX-921 en kan ik binnen een jaar nog kijken of de markt tegen dan weet wat doen ze gaan doen. Want wachten we nu 10 maand, hebben we misschien atmos en dts-x samen, maar is er is schiet net sprake voor toepassingen van HDR. ..."wacht best tot eind 2016, midden 2017"
263a.png



P.S. @dave: misschien is de vsx-921 een oplossing voor komend jaar, 2jaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Oke, we zijn serieus aan het afdwalen - misschien goed om de laatste paar comments af te splitsen? Demon?

We zijn inderdaad gewoon aan '24fps cinemagevoel' - de financiële beperkingen die je opmerkt gelden nog steeds, alles is om het zo te zeggen afgesteld op 24fps te produceren. Het is duurder om 48fps op te nemen en de produceren dan 24fps. Om te kunnen filmen in 48fps heb je niet alleen veel meer licht nodig, opslag, verwerkingstijd,... maar Peter Jackson vermelden ook dat de RED EPICs serieus in saturatie verloren, waardoor alle decors (en acteurs) hierop aangepast moesten worden. Ook de post-productie wordt duurder, alsook de distributie van blu-rays later,...

Maar om antwoord te geven op je vraag: de goedkoopste manier om 7.1.2 te krijgen zijn een Denon X4100W met eindversterker of een Marantz SR7009. Hier is een lijstje met Atmos receivers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Je mag je niet vastklampen aan de filmische 23,76 fps per seconde want de filmindustrie stapt er geleidelijk van af, kijk maar naar de laatste LOTR die ook in 60 frames getrokken zijn! Ik zie liever 60 frames want de grote zwakte van 24p was zijn pans! Als het beeld van links naar rechts gaat kwam,dit schokkerig over t.o. 60 frames....heb zelf liever een stabiel scherm! Mijn video camera filmt in 1080/30 en mijn gopro geeft een veel beter plaatje weer aan 1080/60!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Xenomorph zei:
Je mag je niet vastklampen aan de filmische 23,76 fps per seconde want de filmindustrie stapt er geleidelijk van af, kijk maar naar de laatste LOTR die ook in 60 frames getrokken zijn! Ik zie liever 60 frames want de grote zwakte van 24p was zijn pans! Als het beeld van links naar rechts gaat kwam,dit schokkerig over t.o. 60 frames....heb zelf liever een stabiel scherm! Mijn video camera filmt in 1080/30 en mijn gopro geeft een veel beter plaatje weer aan 1080/60!
60 frames ? vergeet het maar, ze komen al terug van hun 60 frames , terug naar 23.76
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Films worden meer en meer opgenomen aan 60 fps, wat ze daarna doe bij het masteren van hun BD's is voorlopig' nog altijd 24p, maar hun master is in 60 fps, zo kunnen ze nog' alle kanten uit!

The Avengers Age Of Ultron is ook aan 60 fps gefilmd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DarthDave

Member
25 feb 2015
29
2
8
Eerst en vooral bedankt aan iedereen voor de antwoorden.

Is het wel de moeite met mijn canton , blu-ray & sony toestellen te wachten op atmos of dts-x.

Mijn canton cx60 is nu niet het van het.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DarthDave

Member
25 feb 2015
29
2
8
Het zal de Denon AVR-X2100W worden geen twijfel meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator: