• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Er was een update van mn switch en AP's maar geen idee wat die update inhield?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Goh moet allemaal volgen op de UBNT.COM forums eigenlijk. Er zijn +- wekelijks beta-updates etc dus best daar de change-logs bekijken. Indien je geen bugs of performantie-problemen hebt hoeft je niet persé te upgraden natuurlijk.
Mogelijks zal dit firmware 4.0.21.9965 zijn die als "stable" gemarkeerd staat nu. Je kan eventueel auto-update afzetten oid om wat meer controle te hebben.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Die staat af bij mij ;) Maar ik zag dat die er waren en heb gewoon op upgrade geklikt
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik heb mn controller geinstalleerd op mn laptop
Dit werkt allemaal perfect

Nu wil ik deze eigenlijk op mijn unraid server, hiervoor heb ik een docker en die is al installed

Kan ik mn config van mn laptop overzetten naar die op mn unraid?
Of verlies ik alles?

Eens ik die controller op mn unraid heb, kan ik dan ook nog op de controller via mn laptop of zal ik moeten kiezen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
AP's etc worden "geapdopteerd" door een controller, je kan dus niet zomaar verschillende controllers op verschillende IP's gebruiken (tenzij je gaat "re-adopten")
Op vb elke AP staat dan een "inform-URL" in de config die de AP gaat gebruiken om met de controller te babbelen.

Onder settings/maintenance kan je inderdaad een "export" van alle config van je controller doen en importeren op een andere controller ja.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
AP's etc worden "geapdopteerd" door een controller, je kan dus niet zomaar verschillende controllers op verschillende IP's gebruiken (tenzij je gaat "re-adopten")
Op vb elke AP staat dan een "inform-URL" in de config die de AP gaat gebruiken om met de controller te babbelen.

Onder settings/maintenance kan je inderdaad een "export" van alle config van je controller doen en importeren op een andere controller ja.

Dus backup'en ? Of exporten?
Moet ik die inform-url dan aanpassen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Backup is eigenlijk een export. Dat gaat in je webbrowser een bestand downloaden naar je systeem. Dat is je volledig backup van je config die je kan importeren op een verse controller bijvoorbeeld.

Manueel inform-URL's aanpassen is normaal geen "enduser" stuff. Moet je SSH'en in je AP (wat eigenlijk een Linux doosje is)
Moet je anders de UBNT fora maar es lezen, ben daar niet elke dag mee bezig met dit soort dingen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
grr ik krijg die docker niet running op unraid
hij installed wel maar als ik hem dan start en naar de webui ga, zegt hij dat hij de pagina niet kan vinden
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Gevonden!
Verdikke, krijg ik nu de melding dat die docker een lagere versie is
dedju
en dit terwijl er zelfs een nieuwere versie is
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Vraagje aan de Unify gebruikers. Ik zit al een tijdje te kijken om m'n thuis netwerk te wijzigen want 2 losse AP's zonder roaming werkt niet zo vlotjes.
Ik heb gelezen dat je de Unify AP's gewoon kan gebruiken met m'n bestaande router en switches.

Je hoeft enkel de controller te installeren op een computer om de provisioning van de AP's te doen. Maar nu vraag ik me af wat er gebeurd als de stroom uitvalt en de AP's starten terug op zonder dat de controller online is. Gaan zij dan niet meer correct totdat de controller terug online is of worden al die settings lokaal opgeslaan in de AP?

Ik weet dat een Docker ook een optie is, maar mijn Synology heeft maar 1GB RAM en die gaat soms door z'n knieën als hij drukt gebruikt wordt. Tenzij die controller maar 10-30MB RAM gebruikt, zou het nog lukken.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
@broodrooster, kan je in jouw geval niet een al nemen van asus? Die ondersteunen toch ook roaming tssn Access pointes?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Vraagje aan de Unify gebruikers. Ik zit al een tijdje te kijken om m'n thuis netwerk te wijzigen want 2 losse AP's zonder roaming werkt niet zo vlotjes.
Ik heb gelezen dat je de Unify AP's gewoon kan gebruiken met m'n bestaande router en switches.

Je hoeft enkel de controller te installeren op een computer om de provisioning van de AP's te doen. Maar nu vraag ik me af wat er gebeurd als de stroom uitvalt en de AP's starten terug op zonder dat de controller online is. Gaan zij dan niet meer correct totdat de controller terug online is of worden al die settings lokaal opgeslaan in de AP?

Ik weet dat een Docker ook een optie is, maar mijn Synology heeft maar 1GB RAM en die gaat soms door z'n knieën als hij drukt gebruikt wordt. Tenzij die controller maar 10-30MB RAM gebruikt, zou het nog lukken.

De AP's werken prima eenmaal ze "adopted" zijn & configured natuurlijk. Die AP's hebben inderdaad een eigenlijk config file onboard dan.
Heb effe de test gedaan.

Die AP's draaien eigenlijk Busybox Linux, je ziet dus alvast dit soort messages omdat 'em de controller ni kan vinden.
Op die BusyBox heb je tal van tools staan om oa captures te nemen, debuggen etc,etc. Config te bekijken etc. Logging "package" te preparen voor de support-afdeling etc.

Mon Feb 11 17:42:31 2019 user.err : ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://x.x.x.x:8080/inform)
Mon Feb 11 17:42:31 2019 user.err : ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #4, url=http://x.x.x.x:8080/inform, rc=11


Maar verder kan je hieronder zien dat m'n phone prima kan registeren, ik krijg IP'tje en bollen maar.

Mon Feb 11 17:43:04 2019 daemon.info hostapd: ath2: STA 80:2a:a8:52:b6:41 DRIVER: Sead AUTH addr=2c:0e:3d:bd:1f:f3 status_code=0
Mon Feb 11 17:43:04 2019 daemon.info hostapd: ath2: STA 2c:0e:3d:bd:1f:f3 IEEE 802.11: associated
Mon Feb 11 17:43:04 2019 kern.warn kernel: [ 141.564137] wmi_unified_event_rx : no registered event handler : event id 0x901b
Mon Feb 11 17:43:04 2019 user.info libubnt[2425]: wevent.ubnt_custom_event(): EVENT_STA_JOIN ath2: 2c:0e:3d:bd:1f:f3 / 1

Mon Feb 11 17:43:04 2019 kern.warn kernel: [ 141.604935] ieee80211_ioctl_set_ratelimit: node with aid 1 and mac 2c:0e:3d:bd:1f:f3 has been tagged non rate-limiting
Mon Feb 11 17:43:04 2019 daemon.info hostapd: ath2: STA 2c:0e:3d:bd:1f:f3 WPA: pairwise key handshake completed (RSN)

Mon Feb 11 17:43:04 2019 kern.warn kernel: [ 141.744178] [wifi1] FWLOG: [165111] RATE: ChainMask 3, phymode 65546, ni_flags 0x06233006, vht_mcs_set 0xfffa, ht_mcs_set 0xf0c0, legacy_rate_set 0x28535
Mon Feb 11 17:43:04 2019 kern.warn kernel: [ 141.744259] [wifi1] FWLOG: [165173] WAL_DBGID_SECURITY_ALLOW_DATA ( 0x435188 )
Mon Feb 11 17:43:07 2019 kern.info kernel: [ 144.085614] Atheros AR8216/AR8236/AR8316 ag71xx-mdio.0:00: Port 2 is up
Mon Feb 11 17:43:08 2019 user.info libubnt[2425]: wevent.ubnt_custom_event(): EVENT_STA_IP ath2: 2c:0e:3d:bd:1f:f3 / x.x.x.19
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
@broodrooster, kan je in jouw geval niet een al nemen van asus? Die ondersteunen toch ook roaming tssn Access pointes?

Nog niet echt naar gekeken. Ik heb momenteel 2x ASUS AC66u (master en bridge), maar ze doen geen roaming.
Soms springt mijn iPhone/iPad op de wifi van de HT als ik in de living zit en omgekeerd. En dan zijn de snelheden natuurlijk om te huilen. Ik moet dan altijd even naar m'n wifi settings gaan en de goeie SSID kiezen en dan gaat het weer vlot.

In het begin hadden ze zelfs beide dezelfde SSID, maar dan heb je natuurlijk helemaal geen controle met wel AP het device verbindt. Vandaar dat ik iets anders zou willen.

Unifiy leek me mooi spul omdat het dan later nog uit te breiden is met switches en een routerke. Ik heb namelijk maar 1 ethernet kabel lopen naar m'n TV en daardoor kan ik m'n digibox niet interactief maken. En binnenkort gaat alles via internet gaan met de nieuwe digiboxen, dus ik heb een oplossing nodig (managed switch met vlan).

Maar ik dacht misschien nu al te beginnen met 2x AP's en dan later uitbreiden.

De AP's werken prima eenmaal ze "adopted" zijn & configured natuurlijk. Die AP's hebben inderdaad een eigenlijk config file onboard dan.
Heb effe de test gedaan.

Die AP's draaien eigenlijk Busybox Linux, je ziet dus alvast dit soort messages omdat 'em de controller ni kan vinden.
Op die BusyBox heb je tal van tools staan om oa captures te nemen, debuggen etc,etc. Config te bekijken etc. Logging "package" te preparen voor de support-afdeling etc.

Mon Feb 11 17:42:31 2019 user.err : ace_reporter.reporter_fail(): Unknown[11] (http://x.x.x.x:8080/inform)
Mon Feb 11 17:42:31 2019 user.err : ace_reporter.reporter_fail(): initial contact failed #4, url=http://x.x.x.x:8080/inform, rc=11


Maar verder kan je hieronder zien dat m'n phone prima kan registeren, ik krijg IP'tje en bollen maar.
Bedankt om het te testen! Captive portal enzo zijn toch geen prioriteit, dus zolang ik kan surfen zonder die controller 24/7 op te moeten hebben, is dat ok voor mij.
Het alleen handig om te weten dat na een stroompanne niet eerst de controller moet opstarten voordat de AP's hun provisioning kunnen krijgen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Werkt hier super, ik kan het enkel toejuichen
Welk ap's ga je nemen?
Werken idd zonder controller, de mijne staat nu op mn server (die niet altijd aan staat) en voordien op een laptop die ook uitging

geen problemen bij stroomuitval (ook getest)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Werkt hier super, ik kan het enkel toejuichen
Welk ap's ga je nemen?
Werken idd zonder controller, de mijne staat nu op mn server (die niet altijd aan staat) en voordien op een laptop die ook uitging

geen problemen bij stroomuitval (ook getest)
Ah, dat is prima dan :) Ik zou hem in een Docker draaien op mijn laptop zodat ik later makkelijk kan migereren als ik eens een nieuwe NAS koop.
Ik zou denk ik 2x een AP Lite nemen. Lijkt me prijs/kwaliteit het beste voor in huis. Kzou er eentje in de living zetten en eentje in de HT. De slaapkamer en badkamer (daar staat een Sonos Play 1) zit onder de HT, dus de ontvangst zal daar wel goed zijn.

Alleen werkt mijn oud gerief eigenlijk wel prima, behalve dat we onze wifi eens uit/aan moeten zetten op de GSM als we van ruimte wisselen. Weet niet goed als dit z'n 160euro waard zal zijn. Ik wil eigenlijk veel te veel terwijl mijn oud gerief nog prima werkt met hier een daar een klein issue waar ik soms moet over kijken :p

Misschien moet ik maar eens naar de dokter gaan om upgradetitis te laten genezen
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ah, dat is prima dan :) Ik zou hem in een Docker draaien op mijn laptop zodat ik later makkelijk kan migereren als ik eens een nieuwe NAS koop.
Ik zou denk ik 2x een AP Lite nemen. Lijkt me prijs/kwaliteit het beste voor in huis. Kzou er eentje in de living zetten en eentje in de HT. De slaapkamer en badkamer (daar staat een Sonos Play 1) zit onder de HT, dus de ontvangst zal daar wel goed zijn.

Alleen werkt mijn oud gerief eigenlijk wel prima, behalve dat we onze wifi eens uit/aan moeten zetten op de GSM als we van ruimte wisselen. Weet niet goed als dit z'n 160euro waard zal zijn. Ik wil eigenlijk veel te veel terwijl mijn oud gerief nog prima werkt met hier een daar een klein issue waar ik soms moet over kijken :p

Misschien moet ik maar eens naar de dokter gaan om upgradetitis te laten genezen

ik ken dat gevoel, wil zelf ook veel
die lites zijn prima

waarom in een docker op je laptop ipv gewoon te installeren op je laptop?
overzetten is geen probleem, heb ik ook net gedaan