• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ultra Short Throw Beamer

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Heeft iemand hier ervaring in dit type beamer?

Momenteel heb ik een 77" OLED TV en die is uiteraard fantastisch. Nadeel echter aan zo'n grote TV is dat het een groot zwart vlak is dat in je living hangt voor een groot stuk van de tijd.

Oplossing hiervoor is een beamer. Vooral dit type is dat wel heel handig omdat het minder een "gedoe" is voor installatie. Ik vermoed echter dat het beeld belange zo goed niet zal zijn als mijn OLED-tv?

Ik heb al eens zo'n toestel aan het werk gezien bij mijn schoonbroer. Dat was echter overdag en daardoor zal ik geen correct beeld gekregen hebben van de beeldkwaliteit en vooral de lichtopbrengst. Want die was in vgl met mijn TV wel stuk minder. Maar in een verduisterde ruimte is dat misschien wel beter?

Heeft iemand hier zo'n beamer of al ergens zien spelen in betere omstandigheden?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik heb al enkele short throws gezien en was toch echt wel enorm aangenaam verrast.
Maar doek zal ook wel een rol meegespeeld hebben en denk niet dat dat de bedoeling is om dan doek te gebruiken in je woonkamer.

Dat was wel te verwachten dat een 77 inch tv een groot zwart vlak was.
Zou je omschakelen? Of overwegen?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Doek in woonkamer is idd niet de bedoeling behalve als je dit goed kan weg werken. Witte muur kan uiteraard ook. Misschien met speciale verf?

Zoals je mss weet ben ik bezig met een nieuwbouw en daar zou ik eventueel mijn tv inruilen voor zo’n type beamer. De ruimte zal allicht redelijk goed verduisterd kunnen worden. Hier is dat iets moeilijker.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zo'n strak doek (edgeless) is wel mooi, maar blijft ook een groot vlak dan, dus eigenlijk blijft dat hetzelfde he.
Dan is verf de enige optie... (maar dan wordt het misschien een kaal leeg vlak ook.
Kijk eens op pinterest voor ideetjes ;)

Ik blijf nog altijd het meeste achter de situatie die ik heb staan.
Een "kleine" tv in de woonkamer (55 of 60 inch niet groter) en een aparte HT (zo groot mogelijk)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Aparte HT ruimte zal er niet komen…

Als je alles in de leefruimte kan en mag doen is dat toch altijd de voorkeur? Leeg vlak zal het allicht altijd zijn. Dat is wel waar…
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Of ge moet een vouwschermof dergelijke gebruiken . ;)

Maak een afspraak met cinedream , die hebben genoeg modellen in demo
Kleine tip kies voor een lazer want als ge die als tv gaat gebruiken gaan de branduren goed vooruit en ja zo een groot beeld went snel . ;)

(je mag het natuurlijk niet vergelijken met een oled of q-led of dergelijke want het blijft projectie . ;) )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Voor een woonkamer in lichte kleuren, heb je wel een daylight scherm nodig (zo'n grijs scherm). Dus terug een groot grijs vlak. Tenzij je een oprolscherm in het plafond weg werkt. Er zijn ook meubels waar het scherm uitkomt denk ik, maar de prijs daarvan zal niet mis zijn. Ook geen idee als je dan een daylight scherm kunt gebruiken.

Met speciale verf zal je niet hetzelfde resultaat krijgen als met een doek, maar met die cinepaint is het wel redelijk goed. Best opnieuw wel de daylight verf nemen, maar die is grijs. Dus je zit weer met een vlak op de muur.

Met witteverf of een wit doek, gaat de beleving niet goed zijn als je geen donkere muren hebt. Bij heldere scenes weerkaatst het licht vanaf de muren terug in het scherm en is het precies alsof je met het licht aan aan het kijken bent.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
En je tv wegwerken is geen optie? Wat ook veel verschil geeft is een donkere wand, dan valt de tv veel minder op.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Goh. Het is gewoon een idee… Maar als ik het hier goed lees zal de beeldkwaliteit nooit zo goed zijn als mijn oled. Behalve heel mss als het donker genoeg is.

Het is een nieuwbouw dus alles is mogelijk. Oprolscherm aan plafond kan dus zeker gaan. Maar ik vermoed dat dit niet strak genoeg zal zijn. Verven zou ik eens moeten bekijken. Gewoon ganse wand die kleur dan doen. Die gaat rond de 4m breed zijn waar de zithoek komt.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Nog eens , ga eens kijken .
Dat het nooit zoals een oled zal zijn klopt ,het is tenslotte nog altijd projectie maar dat het beeld dan slechter gaat zijn …daarom ook weer niet .
Heb mijne oled buitengegooid omwille van het ”slecht” beeld vroeger (nu zullen ze waarschijnlijk al beter zijn hoop ik . ;) ) maar blijkbaar ben ik één van de weinigen die meer belang hecht dan alleen maar poppend beeld of diep zwart . ;)

Ik kijk zowel overdag als wanneer het donker is en ja , tijdens de dag uren is het beeld wat minder diep , minder contrast , minder uitgesproken kleuren maar dat is normaal met projectie , je mag nog een projector hebben van €20.000 ..die heeft dat ook .
Is het onkijkbaar …zeker niet ik kan ook nog altijd ieder grassprietje zien wanneer de zon er vol opzit , het is niet dat ik hier kijk naar een beeld met witte vlakken héé . ;)
Maar mijne laser staat hier dan ook maar op max 75% met een minimaal aan contrast en helderheid .
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Gaan kijken is nog een beetje voorbarig... Huis moet nog gebouwd worden. Verhuis is ten vroegste begin volgend jaar dus ik heb nog heel veel tijd om hier beslissing in te nemen... Daarom nu vooral reviews lezen en kijken wat er in de toekomst allemaal nog zal uitkomen. Daarom ook dit topic dus.

Maar als ik het doe, gaat sowieso samen met de nieuwbouw. Zo moet ik gaan gaten in mijn muur boren voor een beugel ;-)

Er is ook nog niet gigantisch veel keuze in dit type beamer.