• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
- Ik zoek een foto oplossing. Ik vind het momenteel erg prettig om foto's (via google photo) op mijn google hubs te tonen, en om dan bij bezoek makkelijk via de telefoon fotos te kunnen zien en snel op tv te casten... nu die fotos staan allemaal dus in de google cloud ipv op mn server. Ik zou graag hetzelfde willen bereiken, maar dan de fotos op mn server hebben. Ze staan daar nu ook fysiek maar ik mis de tools zoals ik het nu doe.

Hoe doen jullie dit? Hoe kan ik dit bereiken met unraid?

- Ik wil de server ook meer gaan indelen met "gebruikers", zodat mn vrouw, zoon, en douchter makkelijk aan de bestanden op de server kunnen.. (opslag van documenten, maar ook media).. hoe aan te pakken?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Google Foto zal dan niet meer kunnen als je naar iets lokaals gaat.
Kan je gewoon via DLNA een foto op een Google Hub tonen ? (Zit in zo'n Google Hub een Chromecast engine in?)
Ik kan zo'n dingen ook via Plex doen.

Voor indelen je server gewoon correct als NAS gebruiken ? Accounts maken op "home folders" en rechten goedzetten.
Dan in Windows etc de nodige drive-mappings voorzien etc

Alternatief zijn zaken als OwnCloud etc. Zijn ook iOS & Android apps van om content te syncen van/naar je phones.

Ik ben helaas geen Unraid gebruiker.

Er zijn zooooooooooooooooooooooooooooooveeeel oplossingen tegewoordig...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ja ik zit ook te kijken naar nextcloud...
Al snap ik niet goed het verschil met owncloud?

Ik zie dat je ook 2FA kan toepassen, wat de security ten goede komt..

De photo app ziet er goed uit, alleen moet ik nog es kijken of ik dit dan wel op de google hubs krijg?

En dan als laatste komt ik bij mijn ever terugkerend probleem.
Ik heb 2 devices:
- mn unraid server die niet 24/24 aanstaat (hoger verbruik)
- mn home assistant raspberry pi, die wel continu aanstaat

Waar zet ik die nextcloud dan, op de server eventueel de data op de cache disk? en dan moet hij wel 24/24 staan (dan kom ik er weer bij dat ik eigenlijk ook HA daarop kan draaien, maar ik ben daarvan teruggekomen)
Of zet ik het op mijn HA raspberry pi met ssd (eventueel extra ssd aanhangen)

Moeilijk
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Nextcloud = Owncloud.
Het is een "fork" die afgesplist is van Owncloud in 2016

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ja ik zit ook te kijken naar nextcloud...
Al snap ik niet goed het verschil met owncloud?

Ik zie dat je ook 2FA kan toepassen, wat de security ten goede komt..

De photo app ziet er goed uit, alleen moet ik nog es kijken of ik dit dan wel op de google hubs krijg?

En dan als laatste komt ik bij mijn ever terugkerend probleem.
Ik heb 2 devices:
- mn unraid server die niet 24/24 aanstaat (hoger verbruik)
- mn home assistant raspberry pi, die wel continu aanstaat

Waar zet ik die nextcloud dan, op de server eventueel de data op de cache disk? en dan moet hij wel 24/24 staan (dan kom ik er weer bij dat ik eigenlijk ook HA daarop kan draaien, maar ik ben daarvan teruggekomen)
Of zet ik het op mijn HA raspberry pi met ssd (eventueel extra ssd aanhangen)

Moeilijk

Graag meningen over mn dilemma aub :)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Het is simpel ; als je zelf thuis dit soort services wil draaien accepteer dan dat je gewoon je spul 24/7 laat draaien. Net zoals in een datacenter.
Je kan perfect "Owncloud" op een RPI zetten want vanuit Owncloud maakt je "storage" (backend) connecties waar je content effectief op staat (lokaal of zelfs ergens in cloud). Alleen, je hebt niks dat 24/7 bolt dus....lastig hé.....
Of je hangt ene voldoende grote SSD aan de RPI zodat je via Owncloud toch "iets" van storage kan aanbieden, vervolgens werkt je met wat sync-tools om op gezette tijden richting je Unraid te schrijven als die aanstaat (of je zet "m aan via WoL als onderdeel van je scripting)
Zo deed ik dat vroeger met m'n custom NAS <> Synology NAS. Script op Synology deed een Wol, m'n custom NAS ging aan, 1 minuutje later begonnen er allerlei data-copy zaken tussen de 2 en op het einde via een SSH-command netjes m'n custom-NAS uitzetten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Het is simpel ; als je zelf thuis dit soort services wil draaien accepteer dan dat je gewoon je spul 24/7 laat draaien. Net zoals in een datacenter.
Je kan perfect "Owncloud" op een RPI zetten want vanuit Owncloud maakt je "storage" (backend) connecties waar je content effectief op staat (lokaal of zelfs ergens in cloud). Alleen, je hebt niks dat 24/7 bolt dus....lastig hé.....
Of je hangt ene voldoende grote SSD aan de RPI zodat je via Owncloud toch "iets" van storage kan aanbieden, vervolgens werkt je met wat sync-tools om op gezette tijden richting je Unraid te schrijven als die aanstaat (of je zet "m aan via WoL als onderdeel van je scripting)
Zo deed ik dat vroeger met m'n custom NAS <> Synology NAS. Script op Synology deed een Wol, m'n custom NAS ging aan, 1 minuutje later begonnen er allerlei data-copy zaken tussen de 2 en op het einde via een SSH-command netjes m'n custom-NAS uitzetten.

Mn pi met HA op draait wel 24/24 7/7 he
Dus is dan niet zo lastig?
Ik zat idd te denken aan een ssd aan de pi te hangen.. je script is een mooi idee, alleen heb ik troubles met wol en mn sever wegens de expansion card die erin zit
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Mn pi met HA op draait wel 24/24 7/7 he
Dus is dan niet zo lastig?
Ik zat idd te denken aan een ssd aan de pi te hangen.. je script is een mooi idee, alleen heb ik troubles met wol en mn sever wegens de expansion card die erin zit
OwnCloud installatie staat zeer goed beschreven op de verschillende platformen.
Het is een beetje de kunst om het "naast" HA te draaien. Maar je bent niet de enige op de wereld me deze vraag hoor


Persoonlijk hou ik m'n HA platform echt enkel voor HA.
Mah bon, ik heb dan ook een 24x7 NAS draaien dus ik zou dat gewoon kunnen deployen moest dat nodig zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Das nu de eerste keer dat ik een os update van unraid, en al mn apps weg zijn :(
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
6.12.4 vermoed ik? Op een aantal smoelenboek groepen (Facebook dus 😉) inderdaad gelezen dat er nog mensen zijn die alle apps verliezen na update naar 6.12

Dat is voor mij de belangrijkste reden om op 6.11 te blijven momenteel.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
6.12.4 vermoed ik? Op een aantal smoelenboek groepen (Facebook dus 😉) inderdaad gelezen dat er nog mensen zijn die alle apps verliezen na update naar 6.12

Dat is voor mij de belangrijkste reden om op 6.11 te blijven momenteel.
En is dat dan nergens aangegeven als "breaking change" ofzo ? Best wel iets van belang....
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen idee, kom niet vaak meer op de unraid forums. Het is natuurlijk wel zo dat normaal niet alles weg is, de instellingen voor de Docker apps zouden er nog moeten zijn, wat terugzetten van apps niet zo tijdrovend is. Maar zoals gezegd heb dat zelf nog niet gecontroleerd.

Als ik zelf zou update naar een nieuwere versie dan zoek ik zo’n dingen wel eerst uit. Dat doe ik ook met macOS.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mijn disk 1 heeft een smart health error
Als ik verder kijk krijg ik een read error melding
Bij het afspelen van emby stopt hij ook met afspelen plots.
Toevallig staat die aflevering ook op disk 1
:(

Wat nu, kan ik meer dan alvorens gewoon te moeten vervangen?
Disk staat vol :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dit geeft hij :


Is hij dan echt stuk?

Ik heb echt vreemde zaken met mn unraid, de laatste week.
Dus als ik een serie afspeel die op disk 1 staat, dan stopt hij, vermoedelijk wegens die read error
Echter als ik een andere film afspeel op disk 4, dan stopt hij ook.
Daarstraks zag ik nog een read error bij disk 4 ook, maar na nieuwe short self scan is die read error weg, ik ben daar nu ook een extended short self test aan het doen

Dus dan vraag ik me af of disk 1 ook wel kapot is?
Vreemde zaken, het ging nochtans 11 jaar goed..
Disk 1 zit er al 11 jaar in :)
Disk 4 zal zo'n 7 jaar ofzo zijn

Tis dan de moment om eventueel mn parity ook te vergroten?
Parity is nu 6 TB, ik zou disk 1 in 8 tb kopen, en die eventueel dan in parity en de parity verhuizen naar disk 1 dan

Doet me alles willen updaten...

Nu, zaak per zaak, ik wil eerst terug alles vlot kunnen afspelen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Als je echt read-errors tot op het NAS/OS-level dan is het al erg hoor. Als er *SMART* meldingen komen van errors dat er bepaalde thresholds overschreden zijn is dat iets anders. Elke disk heeft altijd wat sectoren "op overschot" om te hermappen in geval van problemen enz. maar op ne moment is het op natuurlijk.
Toch niks te maken met je upgrade van Unraid hé, ergens een bug ofzo?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Als je echt read-errors tot op het NAS/OS-level dan is het al erg hoor. Als er *SMART* meldingen komen van errors dat er bepaalde thresholds overschreden zijn is dat iets anders. Elke disk heeft altijd wat sectoren "op overschot" om te hermappen in geval van problemen enz. maar op ne moment is het op natuurlijk.
Toch niks te maken met je upgrade van Unraid hé, ergens een bug ofzo?
JA ik weet het allemaal niet meer, want disk 4 gaf ook problemen met een film daarop, ik ben daar nu ook een extended test aan het doen..
Doet me weer allemaal aan het upgrade ding denken.
Anyway, dit is de log van disk 1
Ik moet zeker zijn dat die nog goed is.



Zou wel makkelijk zijn als je logs hier gewoon kan toevoegen
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
We kunnen weinig aanvangen met je Google link, want toegang nodig.

Post eens het SMART rapport van die disk dat zou reeds wat moeten kunnen tonen.

En nee zou normaal gezien niets met de upgrade te maken moeten hebben.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Link zou nu moeten gaan

Als ik moet vervangen twijfel ik wel. 6TB zoals mn parity of direct 8tb en de parity vervangen en dan de oude parity gebruiken als disk 1. Maar kan dat wel? Want normaal moet je array goed zijn als je je partity vervangt
Welke kopen en waar?

Nieuw kopen of via tweakers die toch veel te bieden heeft. Bv via JJCP trading
Scheelt een pak in prijs bv https://tweakers.net/aanbod/3481628/wd-ultrastar-dc-hc310-sata-6tb.html
Goeie disk? Hoewel ik echt liever 8 tb heb maar ja
 
Laatst bewerkt: