• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Verschillende croosovers voor verschillende bronnen?

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
iemand een idee hoe ik hier in slaag? Ik wil bij muziek van de nas een crossover van 40, niet echt gebruikelijk maar dit geeft in stereo bij mij veruit het beste resultaat. Wanneer ik hier naar 80 ga verlies ik een heel deel bass. nu wil ik voor film vanaf de dune wel de 80 aanhouden. Echter onthoud hij voor beide bronnen de laatst ingestelde waarde. Erg lastig dus dat ik dit steeds handmatig zou moeten veranderen. Dit moet toch mogelijk zijn? Het gaat om de sr7008 trouwens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik zie het nut niet voor een verschillende x-over bij diverse bronnen. Je x-over wordt immers bepaald, waar je speakers in room afvallen en niet door het bronmateriaal
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Heb je dan bij film ook geen vollere bass als je hem op 40hz laat staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Joske007 zei:
Ik zie het nut niet voor een verschillende x-over bij diverse bronnen. Je x-over wordt immers bepaald, waar je speakers in room afvallen en niet door het bronmateriaal
1f609.png
Een goede opmerking van Rik, waarom zou je dat willen ? Op mijn Onkyo heb ik wel verschillende "voorkeurprogramma's" met aparte settings of je een subwoofer al dan niet wil laten meedoen,ADSY wil gebruiken etc maar de X-over is een onderliggende "algemene" setting over het hele systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Situatie zit als volgt. Bij film gebruik ik xt32 en heb ik echt een mooie aanvulling door de sub. Daar doet xt32 het naar mening goed. Bij muziek echter gebruik ik xt32 niet omdat de bass dan gewoon verdwijnt. Dus voor muziek gebruik ik de antimode en speel ik in stereo 2.1. Hier heb ik dan gemerkt dat ik met een crossover van 40 de bass bekom die ik wens te hebben. Bij film zet ik de anti mode dan op bypass mode. een heel gedoe idd maar zo bekom ik nu eenmaal de mooiste resultaten hier...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
broodro0ster zei:
Heb je dan bij film ook geen vollere bass als je hem op 40hz laat staan?
Nog niet echt heel uitvoerig getest, ben dan gewoon bang dat ik veel informatie ga missen? Je leest toch overal dat voor film toch minstens 80 xord aangeraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je zegt dat jouw bass minder is met een xo op 80hz, dan lijkt het me dat je dan informatie mist. Je moet nemen wat het best klinkt.

Weet je ook waarom je bij een xo van 80hz weinig bass hebt? Ik heb zelf ondervonden dat Audyssey mijn xo te laag instelt, maar de fase voor die xo frequentie wel goed zet. Als je dan de xo verhoogt naar de 80hz, loopt de boel uit sync en verlies ik veel bass in het xo gebiedt. Dit kan je oplossen door manueel de phase goed te zetten of met de afstanden in Audyssey te spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik ga morgen eens testen met film met een xo van 40. Ik meen me te herinneren dat het dan wat te zwaar klonk van lage tonen. Er is sowieso een groot verschil tussen muziek en film in mijn ruimte met xt32. Dat is de reden waarom ik de anti mode terug uit de kast heb gehaald. Die brengt de lage tonen van de sub bij muziek wel mooi tot bij de sweetspot. Ga morgen is proberen wat xt32 met xo van 40 en de anti mode in bypass juist brengt.

Waarom ik weinig bass heb bij muziek bij xo van 80 weet ik niet nee. De sub luider zetten maakt dan geen enkel verschil. Je zegt dat bij jou aud. De crossover te laag insteld maar ik weet nog goed dat Joske me wist te zeggen dat reciever,zelf de crossover vastlegd en dat aud. Dit niet voor zijn rekening neemt. Moet eigenlijk in de toekomst mijn ruimte is in kaart brengen via rew.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik weet niet hoe het zit bij XT32, maar mijn Denon X2000 met Audyssey XT meet m'n fronts meestal op large of 40hz in. De surrounds meestal 80 of 60hz. Dus omdat het niet bij iedere meeting gelijk is, vermoed ik dat hij dat zelf probeert te bepalen.

En bij gepoort speakers zie je meestal een grote phase verschuiving in het laag. Vandaar dat ik vermoed dat je de sub opnieuw moet afstellen als je de crossover wijzigt. Dit zijn toch m'n eigen ervaringen. Met REW kan je dit in kaart brengen en testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Zonet m'n Denon X4100 even opgestart. En wat zie ik het menu: Een aparte setting voor 2ch muziek. Je kan daar een aparte subwoofer mode instellen en andere crossovers voor de fronts.

Heeft jouw SR7008 dat ook niet?

Setup => Speakers => Manual setup => 2ch Playback

Cloud2go%2009%20Dec%202014%2020%3A11.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Herinner mij nog dat ik dit met mijn denon dit vroeger ook kon. Net even met de marantz getest. Daar is die optie er helaas niet bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator: