• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Vertigo's Home Cinema Project & Vragen.

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
Hallo, ik ben bezig met het upgraden & instellen van mijn Living/Home Cinema Setup. Ik ben een beginner in de wereld van home cinema maar wil graag meer leren.
Ik heb een Samsung UE55NU8000 UHD 4K HDR TV in combinatie met Teufel 5.1.2 Dolby Atmos set. Ik speel mijn media af via HTPC, TV Apps, Playstation 4 Pro en Nvidia Shield Pro.

1lcYmrU.jpg


SETUP:
TV: Samsung UE55NU8000 UHD 4K
AV Receiver: Onkyo TX-NR696
Surround Speakers:
CENTER:
Teufel Center speaker UL 40 C MK 3
FRONT L & R: Teufel Vloerstaande luidspreker UL 40 Mk3
REAR L & R: Teufel Boekenkastluidspreker UL 20 MK3
DOLBY ATMOS L & R: Teufel Satelliet speaker Reflekt
SUBWOOFER: Teufel T10 Subwoofer
Meer info en technische informatie over deze set: Teufel Website

FRONT:

17mf7cg.jpg


REAR & HIGH
M81EgxL.jpg


Instellingen:
- Heb alle settings doorgelopen, en dit is wat ik momenteel heb ingesteld.
- Ik heb de afstand van speaker tot luister positie oor gemeten en ingevuld.
- Met de meegeleverde microfoon de auto calibration uitgevoerd.

Fotos:
Luidsprekerkanalen
3d8e7G5.jpg

Speaker Afstanden / Kamer layout
ImTBKh9.jpg

Crossover
KFKEjLn.jpg

Subwoofer
JqYhcCV.jpg


Mijn vragen:

- Zijn mijn Crossover instellingen juist ?
Ik lees dat THX aanbevolen crossover 80Hz is voor de surround speakers, en dat je beter alleen de subwoofer gebruikt voor de lage tonen. Toch vind ik het jammer want in de voorste linker en rechter speaker toren zitten 2 subdrivers en deze produceren een mooi geluid. Wel vind ik met het beluisteren van hardcore(gabberhouse muziek) dat de bas soms wat tegenvalt.
Dolby Atmos Satelliet speakers op 120 hz en center speaker op 80 hz ? Welke crossover instellingen zouden jullie mij aanbevelen ?

- Welke Audio modus is het beste voor het beluisteren van muziek ?
Zoveel keuze, welke is nou het beste voor het zuiverste geluid en het maximaal benutte van de speaker set ?

- Is het verstandig om een 2e subwoofer erbij te kopen ?
Ik hou van bas zowel in films als muziek, extra sub erbij aan te raden ?

- Ik heb 2.5mm en 4mm Kabels bij de set gekregen/gekocht. Alles met 4mm aangesloten, dit is het beste toch ?
Zijn er nadelen bij gebruik dikkere kabels ?

Bedankt voor het lezen mijn bericht, ik ben heel benieuwd naar jullie reacties/antwoorden.
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
- Zijn mijn Crossover instellingen juist ?
Ik lees dat THX aanbevolen crossover 80Hz is voor de surround speakers, en dat je beter alleen de subwoofer gebruikt voor de lage tonen. Toch vind ik het jammer want in de voorste linker en rechter speaker toren zitten 2 subdrivers en deze produceren een mooi geluid. Wel vind ik met het beluisteren van hardcore(gabberhouse muziek) dat de bas soms wat tegenvalt.
Dolby Atmos Satelliet speakers op 120 hz en center speaker op 80 hz ? Welke crossover instellingen zouden jullie mij aanbevelen ?

> Als je de calibratie doorloopt, stelt de receiver dan zelf geen cross-over voor op de verschillende kanalen ? 80Hz is idd de maximaal aanbevolen X-over. Lage-toon weergave in een ruimte is een complexe zaak. Ietwat deftige subwoofer kan idd veel beter (=harder en met minder vervorming) lage tonen produceren dan je front-speakers (want nu moet je receiver dit vermogen leveren en die Onkyo heeft geen massa's vermogen hé.
Nu ik zie dat je Teufel T10 subwoofer een 10" met 150W vermogen is. Dat is ook eerder bescheiden wat subwoofer betreft.
Een 2e subwoofer gaat de boel niet echt "harder" laten klinken, tenzij je ze op elkaar zet. Het gaat eerder een gelijknamiger sublaag geven in de ruimte (indien je last hebt van "boomerig" gedrag) MITS GOED INGEREGELD wat niet zo heel simpel is. De "autocalibratie" in je receiver vb kan volgens mij al niet optimaal met 2e aparte subwoofers overweg.

Die satellietjes op 120Hz is niet ongewoon.


- Welke Audio modus is het beste voor het beluisteren van muziek ?

Zoveel keuze, welke is nou het beste voor het zuiverste geluid en het maximaal benutte van de speaker set ?

> Is inderdaad persoonlijke keuze Er is niet echt een mode om "maximaal te benutten". Dikwijls bepaalde filters die toegepast worden. Onkyo is daar altijd nogal straf in met héél aantal settings. Op mijn Onky gewoon "STEREO" als ik naar muziek luister ;-)

- Is het verstandig om een 2e subwoofer erbij te kopen ?

Ik hou van bas zowel in films als muziek, extra sub erbij aan te raden ?

>Een 2e subwoofer gaat de boel niet echt "harder" laten klinken, tenzij je ze op elkaar zet. Het gaat eerder een gelijknamiger sublaag geven in de ruimte (indien je last hebt van "boomerig" gedrag) MITS GOED INGEREGELD wat niet zo heel simpel >is. De "autocalibratie" in je receiver vb kan volgens mij al niet optimaal met 2e aparte subwoofers overweg.


- Ik heb 2.5mm en 4mm Kabels bij de set gekregen/gekocht. Alles met 4mm aangesloten, dit is het beste toch ?

Zijn er nadelen bij gebruik dikkere kabels ?

> Nope, 4mm is prima!
 
  • informatief
Reactions: Dutch Vertigo

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
- Zijn mijn Crossover instellingen juist ?
Ik lees dat THX aanbevolen crossover 80Hz is voor de surround speakers, en dat je beter alleen de subwoofer gebruikt voor de lage tonen. Toch vind ik het jammer want in de voorste linker en rechter speaker toren zitten 2 subdrivers en deze produceren een mooi geluid. Wel vind ik met het beluisteren van hardcore(gabberhouse muziek) dat de bas soms wat tegenvalt.
Dolby Atmos Satelliet speakers op 120 hz en center speaker op 80 hz ? Welke crossover instellingen zouden jullie mij aanbevelen ?

> Als je de calibratie doorloopt, stelt de receiver dan zelf geen cross-over voor op de verschillende kanalen ? 80Hz is idd de maximaal aanbevolen X-over. Lage-toon weergave in een ruimte is een complexe zaak. Ietwat deftige subwoofer kan idd veel beter (=harder en met minder vervorming) lage tonen produceren dan je front-speakers (want nu moet je receiver dit vermogen leveren en die Onkyo heeft geen massa's vermogen hé.
Nu ik zie dat je Teufel T10 subwoofer een 10" met 150W vermogen is. Dat is ook eerder bescheiden wat subwoofer betreft.
Een 2e subwoofer gaat de boel niet echt "harder" laten klinken, tenzij je ze op elkaar zet. Het gaat eerder een gelijknamiger sublaag geven in de ruimte (indien je last hebt van "boomerig" gedrag) MITS GOED INGEREGELD wat niet zo heel simpel is. De "autocalibratie" in je receiver vb kan volgens mij al niet optimaal met 2e aparte subwoofers overweg.

Die satellietjes op 120Hz is niet ongewoon.
Bedankt voor de antwoorden!

Hmm, dus eigenlijk heb ik een andere subwoofer nodig die wel harder gaat, en de subwoofers in de speaker torens zijn eigenlijk zinloos want ik kan ze beter niet gebruiken ? Dan komt het er eigenlijk op neer dat ik een slechte set heb gekocht of begrijp ik het nu verkeerd ?
Ik heb 12 weken bedenktijd op de set, kan alles nog terugsturen. Ik ben met Teufel aan het mailen of ruilen tegen een zwaardere sub met bijbetaling mogelijk is.

Twijfel dus wel nog over wat nu de juist instellingen zijn voor deze set.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Persoonlijk vind ik zuilen in een HT set vaak zinloos omdat je het laag best onder controle kan houden via 1 of 2 actieve subwoofers.
Anderzijds zijn de extra drivers in een zuil wel geschikt om de dynamiek in film en muziek weer te geven. Vaak beter dan de enkele driver in een compacte speaker.
Een betere sub lijkt me geen luxe. Al kan de mindere kwaliteit van de laagweergave ook wel aan een te zwak room EQ systeem liggen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Bedankt voor de antwoorden!

Hmm, dus eigenlijk heb ik een andere subwoofer nodig die wel harder gaat, en de subwoofers in de speaker torens zijn eigenlijk zinloos want ik kan ze beter niet gebruiken ? Dan komt het er eigenlijk op neer dat ik een slechte set heb gekocht of begrijp ik het nu verkeerd ?
Ik heb 12 weken bedenktijd op de set, kan alles nog terugsturen. Ik ben met Teufel aan het mailen of ruilen tegen een zwaardere sub met bijbetaling mogelijk is.

Twijfel dus wel nog over wat nu de juist instellingen zijn voor deze set.

Boah een slechte set , er is geen absolute waarheid hier, maar veel hangt af van wat je wil bereiken. Je hebt ook nog niet echt aangegeven WAT/WELK probleem je nog hebt, behalve dan "dat de bas tegenvalt" als je even wil los gaan op pakweg "Braincracking" van Neophyte ;-)

Gaat het gewoon niet HARD & LAAG genoeg ? Wil je een ervaring dat je de bass op je borstkas voelt ? Tja, dat gaat niet lukken met deze Teufels/Versterking en is mischien niet realistisch want je moet mischien rekening houden met buren oid.

Wat kan je nog doen qua plaatsing van je speakers & sub ? Een goed geplaatste set kan, zelfs met een set die "instap" , nog wel es redelijk goed klinken.
Wat kan proberen is experimenteren. Ik zie dat je sub redelijk halverwege de ruimte staat ? Je geeft geen afmetingen van die muur weer, dus ik weet hie hoe lang die is met "desk" en "kast" enz.

Al eens je subwoofer LOS in hoek gezet ? Naast je FL-speaker ?
In een hoek ga je 3dB "winst" hebben in output, maar tevens "trigger" je alle room-modes (staande golven eigen aan de afmetingen van de kamer) en kan dit als effect effect hebben dat het "boomerig" klinkt. Al eens getest ?
Aangezien je maar 150W / 10" sub(je) hebt kunnen alle beetjes wel helpen natuurlijk...
Ook de plek waar je gaat luisteren is van belang. Niet overal (als je gaat rondwandelen tijdens een gabber plaatje) heb je de dezelfde "bass". Nu je zitbank zit dicht tegen de muur aan, dus daar heb je ook bass-ophoping.
Ik zou zeggen : verzet die sub eens.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Voor €1.500 heb je wel een compleet systeem gekocht, de kwaliteit gaat natuurlijk ergens beperkt blijven...
In navolging van de autoconstructeurs, mag Europa ook de versterkerbouwers eens normen opleggen wat de 'uitstoot' van hun eindtrappen betreft...
Van de Onkyo site:
175 W/Ch THX® Certified Select™ DAA system
175 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 10% THD, 1 channel driven)
Dus hier wordt eerst gezegd dat er 175W per kanaal beschikbaar is...
Later blijkt dat die 175W/kanaal er is als er maar 1 kanaal belast wordt met een sinustoon op 1kHz (wat makkelijker weer te geven is dan een dynamisch signaal tss 20Hz en 20kHz)...
En dan blijkt die 175W ook nog eens met 10% vervorming gegeven te worden?!? De meer ernstige wattages worden gemeten bij vervormingen van 2 of 3 cijfers na de komma! Dus 0,08% THD bvb.
Met andere woorden, je hebt het raden naar het effectieve vermogen, maar als alle kanalen worden aangestuurd zal het zo'n 12W/kanaal zijn vrees ik.
 
  • informatief
Reactions: Dutch Vertigo

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het is ook wel jammer dat je zo schuin zit tov de TV. Je zou alles toch meer naar links kunnen verplaatsen? Om dan boven de bank uit te komen zou ik compacte speakers op het meubel plaatsen. Dan staan L/R ook beter. Te ver uit elkaar is immers ook niet ideaal.
(Maar nu ben ik je interieur aan het herschikken en misschien kan dat helemaal niet🤔)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Dutch Vertigo

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
Voor €1.500 heb je wel een compleet systeem gekocht, de kwaliteit gaat natuurlijk ergens beperkt blijven...
In navolging van de autoconstructeurs, mag Europa ook de versterkerbouwers eens normen opleggen wat de 'uitstoot' van hun eindtrappen betreft...
Van de Onkyo site:
175 W/Ch THX® Certified Select™ DAA system
175 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 10% THD, 1 channel driven)
Dus hier wordt eerst gezegd dat er 175W per kanaal beschikbaar is...
Later blijkt dat die 175W/kanaal er is als er maar 1 kanaal belast wordt met een sinustoon op 1kHz (wat makkelijker weer te geven is dan een dynamisch signaal tss 20Hz en 20kHz)...
En dan blijkt die 175W ook nog eens met 10% vervorming gegeven te worden?!? De meer ernstige wattages worden gemeten bij vervormingen van 2 of 3 cijfers na de komma! Dus 0,08% THD bvb.
Met andere woorden, je hebt het raden naar het effectieve vermogen, maar als alle kanalen worden aangestuurd zal het zo'n 12W/kanaal zijn vrees ik.

Oke jij hebt er meer verstand van dan ik haha. Bedankt voor de uitleg. Set was iets duurder, 1800 euro, ik vond het al behoorlijk veel geld voor speakers. Ik ben wel een echte film en muziek fanaat en ik vind het de investering zeker waard.
Ik moet eerlijk zeggen hoe meer ik me in het home cinema verdiep (de afgelopen week veel met bezig geweest) hoe meer zin ik heb om er meer geld tegen aan te gooien. Maar ik ben ergens redelijk tevreden over hoe de set klinkt maar ik zou idd meer bas willen, meer geweld!🤪

Ik verwacht morgen van Teufel te horen. Heb gevraagd of het een optie is inplaatst van de hele set terug te sturen, alleen de subwoofer en dan bijbetalen voor de grotere broer '''Subwoofer S6000 SW'' Zou deze krachtig genoeg zijn voor het echte geweld ?

Stel ik zou er voor kiezen toch de hele set terug te sturen. Welke alternatieve zijn beter tot ongveer 2000 euro ? Ik heb zelf een goed gevoel over Klipsch en heb verschillende vergelijkbare sets voorbij zien komen meestal dan wel zonder receiver. Of zit ik voor dit budget toch goed bij Teufel ?

Gister de boekjes nog eens erbij gepakt en de aanbevolen Crossover ingesteld op de receiver, ook de rear speakers eens -12db gezet om een beter beeld te krijgen van het geluid. Ik moet nog wat meer met de instellingen spelen maar ik vind het aardig goed klinken.
Ik heb niks om het mee te vergelijken, en ben pas net mijn oren en kennis en het trainen. Ik had wel gelijk zoiets van WOOW dit geluid is veel beter en voller dan mijn vorige sets (Logitech Z5500 en Logitech Z906) vooral wat betreft Films en ''Normale'' muziek. Wat betreft hardcore, specifiek Early hardcore en Terror wat meestal een echte duistere, diepe bas heeft had ik gewoon gehoopt op meer, het feest gevoel zeg maar. Misschien moet je dit ook niet verwachten met een surround set te bereiken en ben je hiervoor beter af met wat grotere simple speakers. Toch hoop ik nog stiekem dat die upgrade naar S6000 SW de oplossing is. Op lager volume klinkt de hardcore muziek momenteel beter dan op het volume waar ik het graag op wil hebben terwijl als ik bv een mooi vocal track op zet op het lekker harde volume krijg ik gewoon kippenvel zo lekker klinkt het.☺


Het is ook wel jammer dat je zo schuin zit tov de TV. Je zou alles toch meer naar links kunnen verplaatsen? Om dan boven de bank uit te komen zou ik compacte speakers op het meubel plaatsen. Dan staan L/R ook beter. Te ver uit elkaar is immers ook niet ideaal.
(Maar nu ben ik je interieur aan het herschikken en misschien kan dat helemaal niet🤔)

Hmm, ik heb het net allemaal zo neergezet omdat het naar mijn mening zo het beste tot zijn recht komt. Ik heb een beetje een lastige bank in combinatie met de ruimte. Verder vind ik het zo wel leuk uitzien, en ik heb altijd zoon toren speakers langs mijn TV willen hebben omdat ik het er gewoon gaaf vind uitzien.
In dit huis waar ik nog zeker een jaar of 2 blijf wonen is het niet mogelijk de speakers op de ideale plek neer te zetten, kan alleen het beste ervan maken en het proberen zo goed mogelijk te instellen. Bedankt voor het meedenken, je mag gerust komen herschikken ik heb wel net alles opnieuw opgehangen dus doe jij het deze keer even voor me? :p👍
Woensdag wil ik de kabels in de muur/gootjes leggen en de muren texten zodat het er weer clean en afgewerkt uitziet.

Heel erg bedankt voor de hulp & reacties! Handig forum dit!😎
 

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
Ik hoor graaag wat ik beter anders had kunnen doen/kopen. Ik vind Home Cinema interessant en wil graag meer leren.
12 Weken bedenktijd op me huidige set, dus alles is nog mogelijk.

Advies is meer dan welkom!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Die Teufel SW6000 is dan mischien wel denkelijk de richting waar je in moet zoeken (= minstens 12" driver, zijnde 300mm of meer) maar de versterker hier blijft steken op 250W wat nog relatief ondermaats is.
Nu hoe groot is die ruimte eigenlijk waar alles in staat in totaal ? Staat zo nergens op je plannetje.
Zoals ik ook schreef zet de sub eens in de hoek, doe de calibratie met microfoon opnieuw. Van mij mag je X-over gerust op 80Hz zetten van de fronts, zeker niet hoger. Je kan ook eens proberen op 60 of 70Hz. Weet dat het geen brute "knip" filter is hé. Als de X-over op 80Hz staat van de fronts en je stuurt er 60 of 70Hz naartoe komt er ook wel iets toe, maar wel flink verzwakt.
Eventueel een 2e handse subwoofer geen optie ?
 
  • informatief
Reactions: Dutch Vertigo

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
Die Teufel SW6000 is dan mischien wel denkelijk de richting waar je in moet zoeken (= minstens 12" driver, zijnde 300mm of meer) maar de versterker hier blijft steken op 250W wat nog relatief ondermaats is.
Nu hoe groot is die ruimte eigenlijk waar alles in staat in totaal ? Staat zo nergens op je plannetje.
Zoals ik ook schreef zet de sub eens in de hoek, doe de calibratie met microfoon opnieuw. Van mij mag je X-over gerust op 80Hz zetten van de fronts, zeker niet hoger. Je kan ook eens proberen op 60 of 70Hz. Weet dat het geen brute "knip" filter is hé. Als de X-over op 80Hz staat van de fronts en je stuurt er 60 of 70Hz naartoe komt er ook wel iets toe, maar wel flink verzwakt.
Eventueel een 2e handse subwoofer geen optie ?

Ik heb zowel downfiring als frontfiring geprobeerd links in de hoek langs de tv en rechts van de tv in het midden van de kamer zoiets. In de hoek zoals jij zegt heb ik het idee dat waar ik zit op de bank de bas minder klinkt.

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt. De ruimte is 6.50m x 4.50m.
yOeuw8W.jpg


Als ik de set met de mic afstel kloppen de speaker afstanden en de crossover instellingen niet. Tot nu toe heb ik deze erna steeds aangepast. Dit is OK toch ?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De "afstanden" die je ziet op de TV zijn geen GEMETEN afstanden (zoals jij doet) maar AKOESTISCHE afstanden. (of signaalvertraging eigenlijk in milliseconden omgezet naar "meters" afstand)
Vb je subwoofer het een interne versterker met processor. Het geluid verwerken & versterken kost een beetje tijd. Daarom kan het zijn dat de receiver "zegt" vb dat de subwoofer om 4.8m staat terwijl jij met je meter vb maar 4.2meter of 4meter meet !!
Als je daar aan begint te morrelen kan je meer kwaad doen als goed, je gaat allerlei fase perikelen kunnen introduceren waardoor dingen minder goed klinken, of minder "dik" bijvoorbeeld qua bas!

Front of Down maakt geen verschil uit. Lage frequenties stralen uit als een lamp rondomrond. Waar de "driver" zit doet er niet veel toe in dat deel van het geluidsspectrum.
Zeer eigenaardig dat je aangeeft dat het in de hoek minder uitgesproken zou klinken. Hopelijk heb je niet teveel aan de afstanden gemorreld want dat een totaal verkeerd beeld neerzetten en boel serieus in de war sturen.
Ik zou toch nog eens in de hoek zetten, de volledig calibratie opnieuw doen, van de voorgestelde X-over afblijven en ook de afstanden niet aanpassen en wat luisteren. Beweeg dan ook eens wat in de buurt van de luisterplek en noteer je bevindingen.
 
  • informatief
Reactions: Dutch Vertigo

Dutch Vertigo

Member
11 jan 2020
14
3
6
32
De "afstanden" die je ziet op de TV zijn geen GEMETEN afstanden (zoals jij doet) maar AKOESTISCHE afstanden. (of signaalvertraging eigenlijk in milliseconden omgezet naar "meters" afstand)
Vb je subwoofer het een interne versterker met processor. Het geluid verwerken & versterken kost een beetje tijd. Daarom kan het zijn dat de receiver "zegt" vb dat de subwoofer om 4.8m staat terwijl jij met je meter vb maar 4.2meter of 4meter meet !!
Als je daar aan begint te morrelen kan je meer kwaad doen als goed, je gaat allerlei fase perikelen kunnen introduceren waardoor dingen minder goed klinken, of minder "dik" bijvoorbeeld qua bas!

Front of Down maakt geen verschil uit. Lage frequenties stralen uit als een lamp rondomrond. Waar de "driver" zit doet er niet veel toe in dat deel van het geluidsspectrum.
Zeer eigenaardig dat je aangeeft dat het in de hoek minder uitgesproken zou klinken. Hopelijk heb je niet teveel aan de afstanden gemorreld want dat een totaal verkeerd beeld neerzetten en boel serieus in de war sturen.
Ik zou toch nog eens in de hoek zetten, de volledig calibratie opnieuw doen, van de voorgestelde X-over afblijven en ook de afstanden niet aanpassen en wat luisteren. Beweeg dan ook eens wat in de buurt van de luisterplek en noteer je bevindingen.

Kijk dat bedoel ik nu, ik kan nog veel leren haha. Ik dacht echt gelezen te hebben dat je zelf goed moet meten en die waardes moet invoeren. Toen ik de afstanden zag na calibratie had ik er geen vertrouwen meer in. Maar alleen de crossover zelf aanpassen dus en de rest van de instellingen met rust laten ?
Ik ga dadelijk even proberen te doen wat jij zegt met de sub in de hoek. Verder nog meer problemen met de posities van mijn speakers die ik absoluut moet vermijden ? (Ga woensdag de kabels in gootjes en muur leggen en dan de muren verven dus heb nog maar even om de speakers te verplaatsen).
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De zuilen. Maar als je in de plek forse compacte op de kast zet, dan zit je toch veel rechter voor je scherm en meer tussen je speakers?
Anderzijds vind ik de rechter plafondspeakers een beetje te ver naar rechts hangen. Ik zou hem eerder aan je afscheidingswand naar de keuken hangen.
De surrounds zou ik lager plaatsen en een beetje schuin naar boven gericht, zodat ze wat verder af staan en minder rechtstreeks in je oor blazen.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
En qua luidsprekers... Ik ken de Teufels niet. De zuilen vind ik onnodig vanwege de plaatsing en het gebruik van een sub. De sub heb ik mn twijfels bij vanwege 10inch en het vermogen.
Als ik een alternatief moest bedenken zou ik gaan voor Dali Oberon 3 en vokal center vooraan, met 2 paar Dali Alteco C1 surrounds die je op de wand kan bevestigen en dan toch schuin kan doen afstralen. Een sub van Earthquake of A*BNB (mezelf😇) of de publiekslieveling SVS (maar dan 2dehands).
Vlug gerekend zit je dan netto aan zo'n €1.750. Daar een Denon X3500 bij aan een €2.250 denk ik.
 
Laatst bewerkt:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Q Acoustics komt trouwens met een groter compact model in de 3000-reeks. De 3030i zal €399/paar gaan kosten en is daarmee ook een mooie optie. Maar je hebt bij Q Acoustics niet de alternatieven voor achteraan. De Alteco c1 is echt heel interessant voor achteraan. Zelf heb ik momenteel de kleine broer Dali Spektor 1 als surrounds staan bij een volledig actieve frontstage. Die doen dat geweldig ondanks hun kleine prijs (€180/paar).