• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke luidsprekerkabels ?

stellaboy

Member
16 dec 2014
66
0
9
Welke luidsprekerkabels raden jullie aan om in mijn ht-ruimte te voorzien ?Welke zijn prijs/kwaliteit het beste? Speelt dikte een grote rol hierin ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Laat je niet te veel wijs maken door dure kabels te kopen met een hoop marketingpraatjes bij - sommige zijn het er niet mee eens, maar ik geloof er allemaal niet in. Ik zou gewoon naamloze kabels nemen van 2x2,5mm (of 2x1,5mm?), je vind deze bij Allekabels.nl of de plaatselijke Hubo, Brico, Gamma,..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
2x2,5 nemen v allekabels.nl idd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Yups, rolleke (100m) OFC van bij allekabels.nl gaat de klus wel klaren
1f609.png
Ik heb hier alles wel in 4mm² gedaan, maar 2,5mm² zou ik nog acceptabel vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stellaboy

Member
16 dec 2014
66
0
9
jvanhambelgium zei:
Yups, rolleke (100m) OFC van bij allekabels.nl gaat de klus wel klaren
1f609.png
Ik heb hier alles wel in 4mm² gedaan, maar 2,5mm² zou ik nog acceptabel vinden.
Wat maakt het verschil tussen 2,5mm² - 4mm² ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
In geluid niks, de kabel is zelf wat stugger en raakt hierdoor minder makkelijk in de knoop
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Hangt een beetje af hoeveel afstand je moet overbruggen, is dat 1 of 3 meter speelt dat allemaal geen rol, maar ik heb hier stukken van 15meter etc liggen en dan probeer je de weerstand van de kabel te beperken om het verlies te beperken. Er bestaan daar heel wat tabellekes van etc.

Soms zie je AWG staan, vb cable van 12 AWG => Dat zijn die Amerikonders met hun "standaarden" hé en da kan je omzetten naar een mm² "equivalent"

http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stellaboy

Member
16 dec 2014
66
0
9
jvanhambelgium zei:
Hangt een beetje af hoeveel afstand je moet overbruggen, is dat 1 of 3 meter speelt dat allemaal geen rol, maar ik heb hier stukken van 15meter etc liggen en dan probeer je de weerstand van de kabel te beperken om het verlies te beperken. Er bestaan daar heel wat tabellekes van etc.

Soms zie je AWG staan, vb cable van 12 AWG => Dat zijn die Amerikonders met hun "standaarden" hé en da kan je omzetten naar een mm² "equivalent"

http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html
Bij mij zal de langste afstand zo ongeveer 14 M zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stellaboy

Member
16 dec 2014
66
0
9
Vandaag 50M 2,5mm² OFC kabel besteld bij allekabels.nl Zal begin volgende week wel arriveren zeker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
https://www.youtube.com/watch?v=r7DdcZCbABo

Audioholics heeft er onlangs een goede uiteenzetting over gegeven.
1f609.png


4mm² lijkt de beste koop te zijn, en laat je niet misleiden door de marketing rond een kabel.

Zoals Gene zegt: "Loudspeaker cables are not rocket science"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
4mm2 is zeker geen slechte keuze. De fronts hier zijn met 2x4mm2 gedaan, dus een dubbele 4mm2 samen genomen. Kabellengtes zijn hier behoorlijk dus heb maar wat extra gedaan.

En gewoon"van de rol" is ook niet schandalig duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Is er eigenlijk veel kwaliteitsverschil tussen een CCA en OFC kabel ? want qua prijs zit daar toch wel redelijk verschil op... 79€ VS 139€ minstens voor 100m
 
Laatst bewerkt door een moderator: