• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke NAS hebben jullie in 2018?

Welke NAS hebben jullie hedendaags?

  • Synology

    Stemmen: 14 73,7%
  • Qnap

    Stemmen: 1 5,3%
  • Unraid server

    Stemmen: 3 15,8%
  • Freenas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere (graag specifiëren aub)

    Stemmen: 1 5,3%

  • Total voters
    19

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Netflix zal hoe dan ook mijn schijfruimte niet beïnvloeden, hoor.
Effe off-topic.
Het filmaanbod is met al die diverse abonnementen en rechten zo versplinterd dat er nog steeds geen goed alternatief bestaat :mad:
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hier een DS918+ en als backup eenDS214+
Tevreden van de 918+? Zou ook mijn volgende worden als mijn 412+ het eens begeeft. Alles werkt nog goed op de 412+, maar als je hem wat begint te belasten, zakt hij wel snel door z'n knieen.

Zelfbouw zou ik overwegen, maar Synology software is gewoon zo makkelijk in gebruik dat ik graag zou blijven :)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Tevreden van de 918+? Zou ook mijn volgende worden als mijn 412+ het eens begeeft. Alles werkt nog goed op de 412+, maar als je hem wat begint te belasten, zakt hij wel snel door z'n knieen.
In het kort kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben van de DS918+ ;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Niet iedereen zal het hebben, maar als je ook een Netflix account hebt dan scheelt dat ook reeds een stuk in de ruimte die je nodig hebt op een NAS.

Zal mijn Synology wellicht in de nabije toekomst verkopen voor een nieuwe. Zal hier wel verschijnen ;)

Vind ik ook
Niks van series meer op de server hier.
Ik zou het wel leuk vinden, mocht ik al die content van netflix rechtstreeks in kodi kunnen zien, idem voor live tv, als je begrijpt wat ik bedoel...
Alles in kodi zowel tv, netflix en de server
Maar niet als app he, gewoon als bibliotheek


Welke nieuwe zou je kopen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wat is jullie policy qua opslag eigenlijk. Ik betrap mezelf erop dat ik eigenlijk gewoon blijf *verzamelen* en eigenlijk nooit een film wis tenzij hij echt degoutant slecht is.
Dit wil zeggen dat de TB's er eigenlijk doorvliegen. Hoe doen jullie dat ? Wat bewaren jullie qua media?

Qua muziek blijft de laatste maanden m'n bibliotheek status-quo zeg maar , ben de verzameltijd wat aan het ontgroeien precies ;-( I'm getting old ;-)
En uiteraard vele foto's etc.

Als ik echt KRITISCH een keertje doorheen m'n verzamelijk loop denk ik wel dat ik een hoop kan wissen eigenlijk ... maar de stap zetten is niet zo evident :rolleyes::cool:

Welke primaire server heb jij dan?
Ik download en na de eerste kijkbeurt beslis ik houden of weg
Dan telkens de schijf vol zit, ga ik nogmaals kijken of er niet meer weg mag, dan heb ik terug ademruimte en bestel ik de volgende disk :p
Dit voor films

Muziek staat er niet op -> alles spotify
Fotos wel, en daar komen we niet aan
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
phew veel geld voor maar 4 disk bay
Inderdaad, maar dat geld "win" je terug doordat alles zo eenvoudig werkt.
Als ik iets moet aanpassen of installeren op mijn Synology is dat een kwestie van een paar klikken. Terwijl je in die opensource systemen meer tijd moet investeren om hetzelfde te bekomen.

Ik heb mijn Synology en schijven van een bedrijf gekocht omdat ze zelf NAS'en van de concurrentie gingen verkopen. De Synology en schijven waren maar 6 maand oud en alles voor 40% van de huidige nieuwpijs meegekregen.
Maar nu zit ik wat te twijfelen wat ik ga doen als ik moet upgraden (schijven zitten vol en kan er maar 4 steken). Zelfbouw of terug een Synology.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
@brood, welke schijven heb je vandaag steken ? "maar" 4 bays hoeft toch geen probleem te zijn ?? 6 - 8 - 10 - 12 -14TB per disk is mogelijk. Kost natuurlijk wel wat :mad::mad: maar er zijn mogelijkheden...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
@brood, welke schijven heb je vandaag steken ? "maar" 4 bays hoeft toch geen probleem te zijn ?? 6 - 8 - 10 - 12 -14TB per disk is mogelijk. Kost natuurlijk wel wat :mad::mad: maar er zijn mogelijkheden...
4x 3TB in SHR (basically RAID5, dus eentje als parity)

Ja idd, nieuwe schijven zijn een oplossing. Maar dan zou ik minimaal 2 disks moeten kopen om iets te winnen en toch wel minimaal 6TB om zo 3TB extra te hebben. En dat kost redelijk wat centen voor "maar 3TB" te winnen (400euro voor 2 WD reds van 6TB)
Het komt wel een keer goed, maar voorlopig zijn er wat andere prioriteiten.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Je kan er altijd een 5-disks uitbreidingsinvestering aan koppelen
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Je kan er altijd een 5-disks uitbreidingsinvestering aan koppelen
Aan de DS412+ niet volgens mij.

Ik zelf ook aan het kijken voor nieuwe Synolgy, want mijn DS413J is te traag voor 4K films.
Dacht ook aan een DS918+, maar dan heb ik nog maar 4 schijven en ze zitten bijna vol :(
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Aan de DS412+ niet volgens mij.

Ik zelf ook aan het kijken voor nieuwe Synolgy, want mijn DS413J is te traag voor 4K films.
Dacht ook aan een DS918+, maar dan heb ik nog maar 4 schijven en ze zitten bijna vol :(

4-bay is toch niet zo dramatisch ? Vb IronWolf schijven zijn er 6-8-10-12-14TB per stuk....dat ze geld kosten daar spreek ik niet over uit. Puur capaciteits matig.
Ik zie in je signature "4 x 3TB" dus tja, 3TB disken zijn idd "instap" tegenwoordig. Goedkoop mischien, dat wel...
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Aan de DS412+ niet volgens mij.

Oeps had wat leden door elkaar gehaald is inderdaad Joske die een 918+ heeft en inderdaad aan de 412+ die Broodrooster heeft kan je geen uitbreidingsunit hangen.

Trouwens doe het nog altijd voor het overgrote deel met mijn originele 2TB WD RED schijven, draaien ondertussen 50.000+ uren (dat is dus zowat 5 jaar en iets van 10 maanden vol continue)

Schermafbeelding-2018-11-11-om-12-27-33.png
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Ik heb ondertussen een aantal maanden een zelfbouw-nas die draait op openmediavault.

Heeft me enkele weken en frustraties gekost om alles up & running te krijgen, maar nu draait hij toch al 197 vlotjes en het automatisch downloaden vanop usenet en doorzenden naar Emby loopt vlotjes!

Zit 16 TB in (4x 4TB) die vroeger in mijn pc zat gewoon. De hardware voor de NAS zelf was ongeveer een 300 euro dus is perfect! Kan uitgebreid worden nog naar 6 schijven en / of grotere natuurlijk.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb onlangs nog een kleine update gedaan op mijn Unraid server. 1 disc was failing. Heb ik vervangen. De falende schijf heb ik een preclear test op gedaan maar die was wel goed.. Bizar...

Heb ook nog 1 spare van 4 TB liggen omdat ik van enkele schijven errors krijg voor ouderdom. Maar dat doet niets af aan hun werking. Is ook wel een schijf van "maar" 1 TB.

Momenteel sta ik op 41TB waarvan 23.4TB vol. Ik heb 12 HD'n incl Parity in mijn server van allerlei grote..
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Welke NAS zouden jullie nu kopen?
Hoeveel bays?
Ik heb nu 14 tb data en 6 tb parity
dus dat moet er zeker in , en met uitbreidingsmogelijkheden
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Met ne 4-bay kan je al mooie dingen doen. Moet je natuurlijk geen "ouderwetse" schijven van 1TB of 2TB gaan insteken hé.
Als je al je bestaande schijven wil gaan recupereren .. tja, dan zal je eerder 6-8 bay moeten kijken zeker ?

Een nieuwe setup met 4 bays met daarin schijven van 8-10-12TB geeft je toch wel ruimte ?

Tja en de NAS kan van Synology, QNAP zijn of zelfbouw, dat maakt in wezen niet zo gek veel uit.