• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

aankoop a/v receiver en 5.1 boxen set

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Goeie avond iedereen,

Heerlijk forum heb ik hier gevonden!
263a.png



Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Even wat meer duidelijkheid proberen brengen. Op dit moment heb ik nog een oude all-in-one home cinema staan, maar de dvd speler is hiervan kapot. Heb die ondertussen 7 jaar of zo staan en wil af van het all in one principe.   Nu zou ik dus graag een a/v receiver kopen met meteen ook nieuwe surroundboxen bij. De receiver zou gebruikt worden om: -) PS3 op aan te sluiten -) telenet digicorder op aan te sluiten -) Blu-ray speler aan te sluiten (nog te kopen) -) Nas (QNap TS253 Pro) -) Internet radio af te spelen.   Op de NAS staan voornamelijk films en muziek. NAS beschikt ook over een HDMI poort... Ik zou eventueel ook 2 zones nemen, zodat mijn vrouw in de keuken naar muziek kan blijven luisteren als de kindjes naar een film of zo kijken. Dit is echter eerder optioneel aangezien je tegenwoordig ook voldoende draadloze opties hebt (oa sonos had ik in gedachten op termijn). Heb op dit moment een "gewone" HD TV, maar 4K ondersteuning zou mss wel toekomstgericht kunnen zijn.

Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? De prijs die ik in gedachten had was +-500€ voor een receiver en ongeveer hetzelfde bedrag voor boxen. Totaal budget ligt rond de 1000€, andere combinaties zijn dus ook mogelijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? ik zou een 5.1 systeem installeren. Heb weinig ruimte om boekenplank boxen of towers te zetten. Zou dus willen gaan naar ophangboxen (subwoofer heb ik wel plaats voor). Zie hierover mee een beetje lager.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Ik twijfel nl qua receiver tussen een aantal modellen: -) Sony STR DN1050 -) Pioneer VSX 924 -) Onkyo TX-NR-636 -) Yamaha RX V677

<strong>Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat de boxen betreft, zit ik in die mate met een probleem dat ik geen torenspeakers (grondspeakers) kan zetten wegens plaatsgebrek. Ik moet dus gaan naar een systeem van boxen die ik kan ophangen als surround en waarbij de frontboxen ook niet echt gigantisch groot mogen zijn. Op dit moment staat de centerspeaker op een schoorsteensokkel, de Linkerfront hangt op en rechterfront staat op een soort boekenplank. Subwoofer staat tussenin op een soort van bureautafel. Echter, van boxen ken ik helemaal niets .... Ik woon in een rijhuis waar de tv-hoek minder is dan 30m². Ik ben niet van plan om feestjes te geven voor tientallen mensen of (regelmatig) mijn buren op stang te jagen
coool.gif
. maar welk systeem ik daar dan het beste voor koop? In mediamarkt werd me bvb aangeraden om de Harman Kardon HKTS 5 230 serie te kopen. Verkrijgbaar voor 230€ en volgens die mens een goed syteem, zeker in de combinatie met de Onkyo? Ook de Canton movie 75 werd me al aangeraden. Ik ken er echter te weinig van om te weten waar ik nu best naar kijk, vooral omdat ik "beperkt" ben tot (kleinere) ophangboxen. Ik wil een "goed-syteem", maar ben ook weer niet de grootste audiofiel die op aarde rondloopt ...

Ik heb zelf al redelijk wat opzoekwerk verricht, zeker over de receivers, maar ook daar weet ik bvb niet wat echt belangrijk is. Even een korte samenvatting van mijn opzoekwerk:

Zo weet ik bvb dat die onkyo van deze vier de meest uitgebreide opties heeft voor min of meer dezelfde prijs, maar anderzijds zouden er met de vorige modellen heel wat problemen geweest zijn met warmte-ontwikkeling en daarbij het hdmi-bord dat kapot ging. Ook de interface zou wat "ouderwets" zijn.... (maar heb je die veel nodig?)   Deze pioneer is dan weer verkozen tot EISA 2014-2015 (wil toch ook wel iets positief zeggen toch?) App zou heel goed zijn alsook de sabre premier audio DAC circuit (?) dacht ik. Ook hier waren wel wat nadelen van te vinden (oa zoals geen WIFI aan boord, wat wel makkelijk kan opgelost worden en ook weer een verouderde interface) maar de rest weet ik nu zo niet meteen direct uit het hoofd.   Sony is dan weer de duurste van allemaal, maar wordt op het internet ook alom geloofd. De 850 wordt dan vaker aanzien als nog beter, terwijl volgens mij de 1050 toch meer opties heeft?   Yamaha ken ik eigenlijk het minste van allemaal, maar is bij mijn weten nog altijd wel een heel goed merk? maar daar zouden blijkbaar wat handshake problemen zijn ...   Bij elk merk kwam ik wel voor- en nadelen tegen, wat dan ook normaal is. Vandaar dat ik hier terecht kwam om jullie ervaringen / expertise te laten helpen om te beslissen.

Hopelijk kunnen jullie mij weer iets verder op weg helpen!

Alvast bedankt bij voorbaat en mijn excuses voor de lange openingspost ...

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.755
422
98
Earth
Hallo! Welkom hier !
263a.png
Wijs besluit om af te stappen van all-in-one !

Gezien je beperkt budget, heb ik wel een vraag voor je: Sta je open voor tweedehands? Waarom? Omdat je met je huidig budget voor speakers erg krap zit. 500 voor receiver is prima 500 voor 5.1 is erg krap. Maar het kan. Ga je tweedehands heb je nog meer mogelijkheden of zijn ze toch iets ruimer. Kunnen bv boekenplankspeakers echt niet? Hoe meer volume speakers hebben, hoe beter ze klinken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Peter zei:
In mediamarkt werd me bvb aangeraden om de Harman Kardon HKTS 5 230 serie te kopen
Om te beginnen gaan we je hier alvast een beter advies kunnen geven dan ze in de Media Markt kunnen... Je geeft aan geen 'All in One Set' te willen, hetgeen die Harman net is. Voor de rest zal je receiver ook wel afhangen van welke luidsprekers je wilt bedienen, eenmaal we die opties hebben besproken met jou, kan je gewoon kijken welke receiver de beste features heeft voor welke prijs. Ik zou zoiezo eentje nemen met kamer correctie :). De échte kenners zullen wel een uitgebreider advies kunnen geven! Alvast welkom
1f606.png


Oh, je kan best ook beginnen met bijvoorbeeld een 5.0 setup en later een subwoofer bijzetten als je dit nodig acht, heb je meer geld voor luidsprekers/receivers. Ik kom ook van zo'n AIO set en ik ben blij dat ik naar een receiver + speakers setup gegaan ben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dag Peter

Welkom! Goed dat je het tot hier hebt gevonden!

Even over 4K, op dit moment zitten we een beetje in een tussenfase met het 4k verhaal - zo hebben verschillende receivers wel HDMI 2.0, maar ondersteunen ze de HDMI 2.0 specificatie niet 100%, ze missen allemaal wel iets. Is dat belangrijk? Eigenlijk niet en zeker nu niet, maar misschien over een x-aantal jaar wel.

Qua receivers ga ik een extra keuze er tussen gooien, namelijk de Denon X1100W - waarom? Deze heeft Audyssey XT calibratie, wat de ruimte inleest (dmv microfoon) en de luidsprekers afstelt. Alle receivers die je aanhaalt hebben een calibratiesysteem, maar deze van Denon is toch wel beter aan die van de andere.

Qua luidsprekers wat zou het grootste zijn wat je zou kunnen/mogen plaatsen? KEF heeft erg mooie kleine speakers, de T-serie - alleen niet erg goedkoop - komt dan nog een subwoofer bij en zit je al snel los boven budget, vooral voor een deftige subwoofer.

Deze Definitive Technologys lijken me anders ook wel een mooi systeem en compromis tussen kwaliteit en budget.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Eerst en vooral, bedankt voor de snelle antwoorden!

Om op een paar vraagjes te antwoorden: tweedehands apparatuur zie ik minder zitten omdat ik er ook te weinig van ken, ik heb niet echt de ervaring om te zien of er bvb geen schade is aan de apparatuur, vooral de boxen dan.

Om jullie even een idee te schetsen van mijn opstelling. Ik woon in een rijhuis waar de living in de lengte ingedeeld is. In de hoek staat mijn multimedia (ps3, nas, tv, dvd, digicorder,...) daarnaast heb ik al geen plaats om een box te zetten. Naast multimediahoek is een schoorsteensokkel, daar zou ik dus wel boxen kunnen opzetten, maar dan staan deze nauwelijks een meter van elkaar en heb ik ook geen plaats voor centerbox. Naast die sokkel staat Bureautafel met ons computerapparatuur, daarboven hangt een klein boekenplanken waar mijn rechterfrontbox op staat. Andere kant van de living staat onze zetel die volledige hoek inneemt. Hier kan ik dus ook geen boxen op de grond zetten, maar hangen er twee boxen links en rechts boven de zetel.

Hopelijk helpt dit een beetje om mijn 'probleem' uit te leggen. Om op die denom te antwoorden. Er was een reden waarom ik die niet meer in mijn toplijst staan had, maar ik weet niet juist meer wat ...

Groetjes

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Je hebt inderdaad een moeilijke indeling als ik het zo lees, maar daar zullen we ook wel iets op vinden, voor elk probleem is er een oplossing! Ik zou Denon toch op je lijstje zetten, is een heel goed merk, maar dat betaal je natuurlijk ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Juist door die moeilijkere plaatsing denk ik dat je het meeste voordeel gaat halen uit de Denon met Audyssey MultiEQ XT. Deze calibratie is niet zaligmakend, maar het kan veel rechttrekken waar je bij de andere gegarandeerd meer op je honger gaat blijven zitten. Bijvoorbeeld deze Onkyo kalibreert niet eens de twee front speakers.

Ideaal gezien ga je naar eentje met MultiEQ XT32 (vb X4100W), maar binnen budget vrees ik dat je dan al snel op de tweedehands markt terecht komt - hoewel misschien heeft Marcel van HC-hifi wel een scherpe prijs voor dit toestel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.755
422
98
Earth
X4100w met totaal budget v 1000 euro en dan nog speakers en sub. Hoe ga je dat klaarspelen..

Hij wil geen tweedehands heeft hij gezegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Bedankt voor de tip, blijkt inderdaad dat het setup systeem op de onkyo niet echt ideaal is ...Ik had nochtans ook op andere sites (oa cnet) gelezen dat dit ook weer niet bijster slecht was, blijkt dus toch niet echt bruikbaar?

Ben me ondertussen eens aan het verdiepen in Denon. De 4100 ligt inderdaad (jammer genoeg-) boven mijn budget. De 1100 of 2100 zouden daar wel in passen ... 2100 heeft nog iets meer mogelijkheden, waaronder 4k op alle hdmi's en upscaling. Zou dit dan betere koop zijn of niet dan de 1100?

Vandaag nog eens verder gekeken, want heb al heel veel gezocht op internet, weinig specifiek in winkels. Weet ook niet goed waar te beginnen in winkels. Eerste winkel waar ik binnenstapte (Art en Craft) raadde me de onkyo aan met jbl speakerset 610 cinema geloof ik ...

Tweede winkel waar ik binnenstapte (Selexion Vanneste) zei me dat de markt van receivers op zijn gat zat, niemand kocht dat nog zei hij ... Hij raadde me aan te investeren in een sonos playbar en dan op termijn uit te breiden met andere sonos boxen. Maar dit lijkt me allesbehalve goede setup? Van de kwaliteit van Sonos ben ik wel overtuigd, maar dat kan toch nooit hetzelfde opleveren als een receiver met boxen?

Kunnen jullie me ook eens proberen uitleggen waar het grootste verschil hem zitten tussen een setup van 500€ boxen en één van het dubbele? Als niet-audiofiel, zou ik dat verschil wel horen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.755
422
98
Earth
Het verschil tss speakers v 500 euro en 1500 euro hoor je zeker en vast! Tss 3000 en 5000 hoor je als niet audiofiel niet.

Snap je?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Boston Acoustics A25

Peter" data-link="http://home-theater.be/topic/1119-aankoop-a-v-receiver-en-5-1-boxen-set/?postID=28526#post28526"> Vertelde me dat de markt van receivers op zijn gat zat zei:
Kunnen jullie me ook eens proberen uitleggen waar het grootste verschil hem zitten tussen een setup van 500€ boxen en één van het dubbele? Als niet-audiofiel, zou ik dat verschil wel horen?
In jou situatie zou ik echt niet meer dan 500 € in totaal aan luidsprekers uitgeven, duurder zal misschien beter klinken, maar tegen over je huidige installatie zullen luidsprekers met een budget van totaal 500 € wel zeer goed klinken!

Je kan bijvoorbeeld de volgende setup maken:

Speakers: Fronts: Boston Acoustics A26 Rear: Boston Acoustics A25 Totaal: <kbd>€ 436,00</kbd>

Center luidspreker: Boston Acoustics A225 <kbd>€ 129,00</kbd>




Receiver: AVR-X1100W <kbd>€ 369</kbd>

Totale kost: <kbd>€ 934,00</kbd>



Dit is echt <strong>zonder[/b] subwoofer, maar om eerlijk te zijn geven die A26's meer dan voldoende bas, maar dit zullen ze hier weer tegenspreken(sorry mannen!), maar dit is mijn mening.

@sandervdw heeft normaal gezien dezelfde setup, buiten een andere receiver.

Je moet dit allemaal wel kunnen plaatsen.
 

Bijlagen

  • bostonstuff.jpg
    bostonstuff.jpg
    182,3 KB · Weergaven: 140
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De Denon X2100W heeft inderdaad iets meer functies waaronder 4K upscaling - zo heel belangrijk is dat niet aangezien dat 99% van de tijd deze functie ook in de TV zit. De X2100W heeft als extra een 2e zone en iets meer vermogen.

En qua luidsprekers ga je het verschil vooral horen in de 'warmte' van de luidsprekers. Vooral naar het lage/midden toe durven ze nog al eens wat 'plastiekerig' te klinken, waardoor het geluid minder gedetailleerd is. Die JBL 610 cinema zullen niet slecht klinken, maar ook niet geweldig - de subwoofer gaat vb maar tot 36hz, wat niet erg laag is. vb de Definitive Technologies welke ik eerder aanraden gaan tot 22hz (hier zit dan ook weer verschil in qua prijs).

De Boston Acoustics die Demon aanraad hierboven gaat dit systeem volledig van de baan spelen (denk ik, heb ze beide niet gehoord), maar zijn niet bepaald mini speakers - als ze moesten passen, niet twijfelen! Achteraf zou ik wel een subwoofer bijkopen, dit draagt toch wel bij aan de ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
luckske zei:
denk ik, heb ze beide niet gehoord
Ik heb de volledige set, buiten een andere receiver en ik ben nog altijd onder de indruk van wat die beestje kunnen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Opnieuw bedankt voor de vele helpende reacties!

Ik ben er ondertussen wat de receiver betreft al bijna aan uit. Ik zou gaan voor de DenonX1100W of DenonX2100W, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de tweede. Vooral toekomstgericht en iets zwaarder qua vermogen. Ik merk trouwens dat er ook een X1100 en X2100 bestaat, is er een verschil met de W-versies?

De boxen die Demon voorstelt lijken me inderdaad heel goede setup. Jij hebt die zelf ook Demon? Kunnen die boxen ook opgehangen worden? A26 betwijfel ik, maar vooral die A25 dan? Ben hier aan het proberen uitdokteren als ik die hier zou kunnen plaatsen ..., maar lijken me wel behoorlijk groot ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
demon zei:
</woltlab-metacode>

Dit is echt <strong>zonder[/b] subwoofer, maar om eerlijk te zijn geven die A26's meer dan voldoende bas, maar dit zullen ze hier weer tegenspreken(sorry mannen!), maar dit is mijn mening.

@sandervdw heeft normaal gezien dezelfde setup, buiten een andere receiver.

Je moet dit allemaal wel kunnen plaatsen.
Dit kan ik ook aanraden. evt. vooraan ook A25's als de A26 te groot zou zijn.

Dit was ook mijn eerste set en staat nog steeds in de living, in combinatie met een Denon X-2000. Ik vind dit een hele goeie set voor het geld.

Later zou je zou kunnen uitbreiden met een subwoofer indien gewenst. Ik denk bijvoorbeeld aan een SVS PB-1000 of SB-1000. Persoonlijk vind ik de sub echt wel een grote meerwaarde, maar die hoef je niet persee direct aan te kopen.

Sander heeft die ook, maar dan in combinatie met de A250 zuilen als front speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Inderdaad misschien wel een optie om 4 A25's te gebruiken ipv die A26's. Zou dat veel (kwaliteits)verschil geven?

Qua grootte is de Definitive Tech ProCinema600 ideaal, maar is natuurlijk een pak duurder (wel incl subwoofer) en mijn vraag is dan: feit dat ze zo veel kleiner zijn, zijn ze dan vergelijkbaar met die Boston Acoustics?

Qua receiver zou ik normaal voor de Denon X2100W gaan, moest dit een verschil maken.  
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
@jvanhambelgium heeft die nog gehad geloof ik. Misschien dat hij wel z'n menig daarover kan geven.

Die A26's hebben meer bass als de A25's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik heb die set met 2x A250 en 2x A25 (en 1x A225C). Het is zeker een aan te raden startersset. 4x A25 gaat ook gewoon goed klinken hoor. Kijk misschien ook eens op de 2e hands markt, ik heb zo mijn volledige set voor 280 euro kunnen kopen.

Ik vind het persoonlijk echt een aanrader voor dat budget.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

New Member
19 mrt 2015
18
0
4
Bedankt! Prijs van de Boston Acoustics vind ik goed "meevallen" voor de kwaliteit als ik zo wat research doe. Enige probleem is dat ik twijfel of ze niet te groot gaan zijn om in mijn huis op te hangen. Wil echt niet dat ze ook storend werken qua uitzicht (rijhuis, remember
263a.png
)

Vandaar, zou die Definitive set die Luckse voorstelde qua geluidskwaliteit deze Bostons evenaren? Deze zijn in aankoop wel een stuk duurder, maar wel veel kleiner om aan mijn muur te hangen ... Prijsverschil heb ik er voor over als ze kwalitatief even goed zijn als deze voorgesteld Bostons?
 
Laatst bewerkt door een moderator: