• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Advies bij aankoop van mijn eerste HT systeem.

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Uw systeem moet wel geluid over hdmi ondersteunen . Kan zijn dat die switch dat niet ondersteunt en uwe tv geen hdmi met arc heeft .

Dan moet je uw geluid inderdaad optisch aansluiten en waarschijnlijk wisselen als je uw bron veranderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Volgens mij werkt ARC sowieso niet in zo'n opstelling (niet 100% zeker, maar heb zo'n flauw vermoeden). Wat jij eigenlijk nodig hebt is een AV receiver met 2 video outputs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
skoebiedoe" data-link="http://home-theater.be/topic/748-Advies-bij-aankoop-van-mijn-eerste-HT-systeem?postID=23041#post23041"> Uw systeem moet wel geluid over hdmi ondersteunen .Kan zijn dat die switch dat niet ondersteunt en uwe tv geen hdmi met arc heeft .Dan moet je uw geluid inderdaad optisch aansluiten en waarschijnlijk wisselen als je uw bron veranderd. </woltlab-quote> En hoe kan ik dan zien of die switch dit ondersteund? Mijn tv zal ik deze avond bekijken zei:
Wat jij eigenlijk nodig hebt is een AV receiver met 2 video outputs.
Ik vermoed dat dit wel direct een duurdere oplossing is?
1f61b.png
Voorlopig heb ik nog een all-in-one systeem dus..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
d3rF. zei:
Mijn tv zal ik deze avond bekijken, maar zo een HDMI poort met ARC, is dat tegenwoordig niet standaard op de nieuwe tv's? Maar met een optische kabel van mijn mediaplayer, of iets anders, naar mijn home cinema, zou het dus ook moeten lukken?

Ik vermoed dat dit wel direct een duurdere oplossing is?
1f61b.png
Voorlopig heb ik nog een all-in-one systeem dus..
Idd, helaas wel. De goedkopere receiver hebben maar 1 HDMI uitgang. Op zo'n AVR zitten er HDMI ingangen. Daar sluit je alle apparaten op aan. De AVR heeft ook een ingebouwd versterker waarop je de speakers aansluit. De AVR haalt dan als het ware het geluid uit het signaal en speelt het af op jouw surround. Het beeld gaat dan verder door naar je TV of projector.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Thx voor de verduidelijking "broodro0ster". Lijkt wel een mooi en handig systeem. Is misschien wel het eerste om in de toekomst eens aan te kopen dan
263a.png
Kan van daar misschien verder opbouwen. En dan moet je eigenlijk enkel je ingang op je AVR kiezen en bam daar is je geluid van die bijhorende source dan?

Maar voorlopig, zonder aankoop van zo een AVR, is dus waarschijnlijk de beste oplossing om zo een optische kabel te kopen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Klopt. De source je moet dan op de AVR selecteren ipv op de switch of TV.

Met die optische kabel zou het idd moeten lukken. Alleen ga je dan die kabel moeten switchen tussen uw PS3 en Mede8er als die wilt gebruiken op de surround. Tenzij je er 2 kan aansluiten op jouw surround.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Ok, nogmaals bedankt! Lijkt wel een lekker systeem
1f60e.png
. Weten we waar voor te sparen hè
1f606.png


Nu voor die optische kabel.. Ik ben eens aan het kijken op "allekabels.nl", maar zijn daar zoveel soorten kabels in. Ik zou er eigenlijk maar één nodig hebben van 2 meter, maakt het dan zoveel uit welke ik neem? Want je hebt er daar voor €2,95 voor 2 meter, maar ook voor €6,95 en meer..?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.157
69
58
Maakt niet uit neem de goedkoopste.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.300
124
73
d3rF." data-link="http://home-theater.be/topic/748-Advies-bij-aankoop-van-mijn-eerste-HT-systeem?postID=23035#post23035"> Hey iedereen Nu heb ik echter een probleem. Geluid via tv werkt perfect zei:
Bv. de beamer geeft wel mijn beeld weer die van men mediaplayer komt, maar geluid komt er niet door. Heb hier en daar al iets gelezen over een optische kabel tussen de mediaplayer en home cinema, maar ik dacht dat het geluid ook over de HDMI kabel ging? Of heb ik het hier grondig mis?
Ja geluid gaat over hdmi, maar het probleem hier is dat je geen hdmi legt van mediaplayer naar cinema set (er is daar geen hdmi ingang trouwens). Zoals ze hierboven aanhalen; je kan de optische of coax kabel dan aansluiten van mediaplayer naar cinemaset: je kiest dan op de switch het kanaal van de mediaplayer en op de cinemaset de correcte geluidsingang (coax of optisch naargelang je hebt aangesloten)

<woltlab-quote data-author="d3rF."] Maar waar het nut dan van die home cinema via HDMI aan te sluiten op de matrix switch?
1f615.png
[/QUOTE] Om een dvd/blu ray via uw cinema set af te spelen bv?

En verder, ivm audio settings in uw cinema set:

The system cannot output multi-channel sound from both the HDMI OUT jack and system’s speakers simultaneously. [Speaker]: Outputs multi-channel sound from the system’s speakers only. [Speaker + HDMI]: Outputs multi-channel sound from the system’s speakers and 2-channel linear PCM signals from the HDMI OUT jack. [HDMI]: Outputs sound from the HDMI OUT jack only. Sound format depends on the connected component.

Op uw cinema set hebt je dus 2 digitale ingangen die je kan gebruiken voor audio (optisch en coax) en een analoge ingang (rca). Je kan zo de ps en mediaplayer digitaal aansluiten en eventueel de digibox analoog (of naargelang de keuze/ audio uitgangen op uw bronnen) En zo snel mogelijk een AV receivertje kopen dat je van dit gedoe afbent
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Hey ToothLess, sorry had je reactie niet meer zien passeren, maar toch nog hartelijk bedankt voor je uitleg!

Klaart ook weer het één en ander uit voor mij. En AV receivertje staat al op de velanglijst hoor, heb het ook al eens subtiel bij de vrouw des huisez laten vallen
1f609.png
Nu voorlopig heb ik alles in orde gekregen met de optische kabel, maar nu zit ik nog met 1 wel vrij vervelend probleem.

Wanneer ik via mijn projector een film wil kijken (streaming via mijn Mede8er MED400X2), verliest mijn projector constant signaal op zijn HMDI1 poort. Het rare is echter dat dit zich enkel voordoet wanneer ik aan het navigeren ben op mijn streamer. Verander ik op mijn switch even de input, dat bv de digitale tv op de projector moet, dan lukt dit direct, switch ik dan terug naar het beeld van mijn streamer, heb ik terug beeld, maar van zodra ik begin te navigeren naar mijn films of dergelijke, verlies ik weer mijn beeld. Geraak ik dan echter op het punt, dat de film begint te spelen, dan is alles in orde
1f615.png
Dan kan ik mijn beeld pauzeren, verder-en terugspoelen lukt dan ook allemaal.

Iemand die hier toevallig een verklaring voor kan hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.118
324
113
Is er een firmware update voorhanden voor de Mede8er?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
broodro0ster zei:
Is er een firmware update voorhanden voor de Mede8er?
Wel was net aan het kijken op de website van Mede8er en zag daar inderdaad een nieuwe FW versie staan.

Ga deze dus zo snel mogelijk installeren, maar zou daar het probleem kunnen liggen? Want dan zou op oudere FW versies, dit probleem constant weerkeren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Frederik,

Zoals ik al aangaf, en de andere forumleden, was de goedkoopste oplossing voor je geluidsprobleem een optische kabel. Het nadeel is dan inderdaad dat slechts 1 toestel aangesloten is op je surround (je mediaplayer of je ps3). Of je zou het telkens moeten versteken...

De duurdere oplossing is inderdaad een AVR met meerdere ingangen en 2 uitgangen.

Ik had dit in het appertement niet, aangezien ik geen zin had om op dat moment de investering te doen naar een AVR, wetende dat er op termijn en dedicated kwam, en er eigenlijk niet echt ruimte was in het appartement voor een degelijke luidsprekerset. Daarenboven stoorde het mij niet om geen surround te hebben als de PS3 gebruikt werd. Het voornaamste voor mij was dat de mediaplayer en de blu ray speler surround geluid weergaven. Dit lukte perfect met de optische kabel tussen de mediaplayer en de surround.

Het probleem met je mediaplayer die steeds verspringt, had ik aanvankelijk ook met mijn Dune. Dit heeft te maken met het feit dat zowel de mediaplayer als de switch dezelfde IR frequentie hebben. König heeft hier geen oplossing voor en bij Dune vond ik er ook geen. Een firmware update zal, volgens mij, ook geen oplossing bieden.

Ik heb er enkel in het begin even last van gehad. Nadien heb ik er nooit meer last van gehad met mijn Dune. Als ik mij goed herinner was de oplossing dat de lades steeds gesloten waren. Als de lades openstonden, versprong de switch steeds.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Hey Sam, bedankt voor je leuke reactie!

Ik zit precies zo in hetzelfde schuitje als waar jij ooit in gezeten hebt
1f61b.png
Nu voorlopig hoef ik ook enkel de surround op mijn mediaplayer en blu ray speler, dus heeft de optische kabel zeker de perfecte oplossing geboden. Ben er heel tevreden over. Gemakkelijke en goedkope oplossing.

Wel opmerkelijk dat het probleem bij jou, na x-aantal tijd dan zomaar verdwenen is. Heb inderdaad wel al gemerkt, als ik door het menu van mijn mediaplayer blader, zie ik soms ineens de B-kant op de switch(aansluiting beamer) wegvallen. Vond ik altijd al heel bizar. Dan verklaart die zelfde IR frequentie wel veel. Nu mijn lades zijn ook steeds gesloten, vermits ik op op al mijn apparaten een IR ontvanger van Marmitek heb aangesloten.

Maar dus een sluitende oplossing is er niet direct? Of ik moet eerst naar de film navigeren via tv en van zodra de film opstaat deze dan opzetten via de beamer.
1f612.png
Zal eerst wel nog eens de FW update proberen, you never know hè
1f61b.png


EDIT: Wat is me dan wel afvraag. Hoe komt het dan dat mijn tv geen signaal verliest met mijn mediaplayer? Deze is nochtans ook aangesloten via de switch..?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Geen idee waarom het enkel bij de mediaplayer voorkomt. Ik had het ook enkel bij mijn Dune. Digicorder ofzo gaf nooit probleem. Mettertijd was het probleem wel weg bij mij. Wat de reden was van het plotse verdwijnen kan ik dan ook niet zeggen
263a.png
Ik heb indertijd zowel bij Dune, König als bij Werner van Home@TheMovies, van waar de switch kwam, geïnformeerd en niemand kon een oplossing vinden. Het ligt enkel en alleen aan dezelfde IR frequentie...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Hmm toch wel balen dan. Heb gisteren ook eens de nieuwste FW geïnstalleerd, maar zoals je zelf al zei, heeft dit niets uitgehaald.

Nu voorlopig navigeer ik naar men film via de tv en van zodra deze op staat, kan ik de beamer aanzetten en zo verder. Toch ook wel raar dat er vanaf daar dan geen interferentie meer is. Zal ook nog eens verder zoeken op de fora van Mede8er, maar op het eerste zicht vind ik toch niets dat mij verder zou kunnen helpen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
HDMI handshake probleem of te lange kabel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
HDMI handshake probleem.. Hoe bedoel je juist, Xenomorph?

En te lange kabel.. Van projector naar de HDMI switch bedoel je dan? Of van switch naar de mediaplayer? Want het is zo dat alle andere devices wel prima werken met de beamer..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb je de mede8er bij audio instellingen hdmi op auto en downmixen naar stereo gezet, denk dat je het ergens daar moet gaan zoeken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

d3rF.

New Member
31 jul 2014
17
0
4
Joske007 zei:
Heb je de mede8er bij audio instellingen hdmi op auto en downmixen naar stereo gezet, denk dat je het ergens daar moet gaan zoeken?
Heb alles nagekeken, en alles staat correct zoals je hier vermeld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator: