• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Akoestiek topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Leek me wel handig een topic omtrent akoestiek, vragen, opmerkingen enz


Hier een filmpje waar je toch zelfs op een ipad toch merkelijk verschil hoort...


http://m.youtube.com/#/watch?v=LTAtp7CUIvs&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DLTAtp7CUIvs&gl=NL


Het heeft dus wel degelijk zin
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Absoluut, maar wel binnen het haalbare natuurlijk. Als je vanaf 0 kan beginnen ontwerpen, ruimte-afmetingen & verhoudingen vastleggen in het ideale gebied etc ben je al direct behoorlijk "cost no object" bezig.   Maar redelijk "eenvoudige" zaken, vb aanpassingen ter hoogte van het 1e reflectie-punt, ideale speaker-setup qua afstanden & verhoudingen kunnen al een wereld van verschil geven => 100x belangrijker als kabeltjes,voedingen,soorten versterkers etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wat zijn de reflectiepunten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Lage-frequenties (bass) gaat omnidirectioneel (zoals een steen in een waterplas gooien maar dan 3D) terwijl hoge(re) frequenties een zeker "gerichtheid" hebben.

De 1e reflectiepunten zijn de plaatsen op de vloer,wanden & plafond waar je ongeveer een 1e weerkaatsing hebt van hoge tonen.   De truuk om deze te vinden is vb via de "spiegelmethode" Je gaat zelf in de zetel op de luisterplek zitten terwijl iemand met een kleine spiegel langs de wanden richting speakers gaat. Van zodra JIJ in de spiegel iets van de luidspreker/driver/tweeter kan zien is *dat* een reflectie-punt voor geluidsgolven. Daar (= in die omgeving) zou je dus met panels kunnen werken voor absorptie of diffusie om de weerkaatsing aan te pakken.   Hetzelfde voor *achter* je zetel. Het directe geluidsfront komt tot aan je oren maar loopt verder naar achter in de ruimte, botst op de muur en komt dan terug en na X milliseconden hoor je dat ook weer in je oren. Dat reflectiepunt op de achtermuur is ook aan te pakken met vb diffusie/absorptie. Na de nodige metingen (RT60) kan je inschatten wat nodig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HTip

Member
3 mrt 2013
162
0
19
Zoals Jan al aangeeft heeft akoestiek aanpakken absoluut zin. Het kan je geluid maken of breken. Een "slechte" in een kamer met goede akoestiek kan beter klinken dan een goede set in een kamer met slechte akoestiek.


Je kunt, net als met apparatuur, natuurlijk zo ver gaan als je zelf wil. Ik ben van mening dat je akoestiek als een component moet zien, net als je BD-speler, versterker en speakers. Ik heb ervoor gekozen om niet met trial-and-error het probleem aan te pakken en dus een RT60-meting laten doen, waarbij ik een plan van aanpak kreeg wat ik zelf heb uitgevoerd.


Belangrijk is dat je de juiste balans vindt tussen reflectie, absorptie en diffusie. Absorptie is niet richtingsgevoelig. Dit in tegenstelling tot diffusie wat op de 1e reflectiepunten wordt toegepast. Elke speaker heeft overigens meerdere 1e reflectiepunten, de wand naast en achter de speaker, net als het plafond en de vloer. Los van de tegenoverliggende wand.


Daarom heb ik een absorberend plafond wat alles boven 250Hz voor zijn rekening neemt, een projectiewand die bestaat uit getunede paneel- en lattenabsorbers met een dik velours gordijn ervoor, diffusers op de wand en een kleed op de vloer. Tot slot nog een bass trap om de nagalm in het diepe laag tegen te gaan. Resultaat is een behandelde ruimte die alle frequenties tussen van 35 en 8000 Hz absorbeert, maar wel zodanig dat het niet overdempt is.


Tot slot is de plaats van de luisterplek nog belangrijk, maar misschien wil iemand anders hier nog iets over zeggen...
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Welke ondergrond zorgt voor een goeie akoestiek? Ik veronderstel houten ondergrond + tapijt. Maar hoe is bv kurk?   Zou het vasttapijt in mijn zolderkamer eens willen vervangen. Liefst niet door een andere vasttapijt omwille van hygi
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kurk zal volgens mij wel een positief effect hebben volgens mij...

Ff hier afwachten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Kur  
Kurk zal volgens mij wel een positief effect hebben volgens mij...

Ff hier afwachten
Is die kurk ni meestal voorzien van een laagje vernis ??? maw een keihard reflectievlak denk ik eigenlijk voor hoge(re) tonen. Open kurk is iets anders , maar ik ken de materialen voor in huiskamer niet zo. Mischien dat het wel wat demping brengt in de lagere gebieden en doorgifte naar een benedenverdiep, maar een vloer van kurk ik ook maar .. wat 1cm maximaal dikte ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HTip

Member
3 mrt 2013
162
0
19
Ik ben niet bekend met de akoestische werking van kurk, maar zoals Jan zegt wordt dat meestal afgewerkt met een reflectieve harde laag. In dat geval doet het niets aan demping.


Heb nog een tabel met materialen en de akoestische werking. Maar ik krijg het niet voor elkaar die hier als tabel te plaatsen. Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Ik zou dan eerder opteren voor Novilon op de vloer ( wel de dikke versie dan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nadeel van novilon is dat het niet te warm aanvoelt. Vermits dit een zolderkamer is heb liefst iets warm dat een beetje isolatie mogelijkheden heeft. Daarom dat er nu op de houten vloer vast tapijt ligt. Kurk heeft ook een warm gevoel en isoleert waardoor ik daaraan dacht. Maar dat van een laagje vernis op kurk zou wel eens kunnen kloppen. Zal dus iets anders moeten zoeken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Santana is allicht 1 van de bekendste voor kurkvloer. Ik vind het volgende op hun site:   http://www.santana.be/content/kurk   <blockquote >Akoestisch dempen   Iedere kubieke centimeter kurk bevat zo
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Santana is allicht 1 van de bekendste voor kurkvloer. Ik vind het volgende op hun site:   http://www.santana.be/content/kurk     Als ik dit zo lees is er juist geen keihard reflectievlak. Dus zou dit wel een oplossing zijn...
    Interessant ! Mogelijks ook bij mij dan Ik zie wel geen voorbeelden
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Zal ik doen. Mail is al verstuurd. Ik heb in ieder geval gevraagd of dit materiaal goed is voor een HT ruimte. Keuze genoeg in ieder geval. Die stonecork is een soort kliksysteem. Dus gemakkelijk aan te leggen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
<blockquote data-author="Stijn" data-cid="1629" data-time="1363801457">mmmm pokkeduur 50euro/m
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Komt dus op een 1 000 euro in mijn geval. Das idd niet goedkoop..
    Pokkeduur... daarvoor heb je parket... Zoiets leg ik niet op een zolder lol   Op zoek naar alternatieven...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Zou mooi geweest zijn. Is natuurlijk wel maar 1 leverancier. Dus mogelijke alternatieven...
 
Laatst bewerkt door een moderator: