• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audyssey kamer correctie setup gids

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Dirac heeft 8 slots die ja kan laden. Zo kun je een single viewer profile laden voor de sweetspot, een andere indien je met meerdere mensen kijkt, film of muziek!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
mysteryliner zei:
Heb je een keer kinderen die zitten gamen op de grond, (daar zal het gelukt van je rears voor de helft weg)

(Onderuit)liggen in de zetel, (idem rears)

Of gewoon een kamer met een opstelling die niet ideaal is:

Je kon een meting maken vanuit de linker zetel van je living en opslaan onder preset 1 Een nieuwe meting van op de rechter zetel op preset 2.
Ach, alsof die gamende kinderen eigenlijk wakker liggen van echte audio-kwaliteit.
1f606.png
Als we enkele kinderen bezoek hebben voor een filmke hebben en we zetten het volume erg laag zijn die gasten ook gewoon nog tevreden, terwijl je dan (naar mijn gevoel) zowat een flink stuk belevenis gewoon mist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Tip!

In mijn ruimte kon ik tijdens de meting met ADSY32 geen 75db bereiken voor mijn sub waardoor mijn sub op -12db gezet werd na de inmeting. Gevolg bij lage volumes was dat de sub soms niet meespeelde wat heel ambetant kan zijn: Oplossing: op Ebay kun je RCA line attenuators kopen van -3,-6,-12db of meer!

%24T2eC16RHJH0FG0wsTgTnBRzJZfhOcw~~60_35.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Even een vraagje voor de kenners: ik vind het niet meteen terug.

De meetmicrofoon moet je altijd op oorhoogte instellen (logisch). Als ik dit doe, meet ik eigenlijk tegen de achterkant van de zetel.
Op diverse tekeningen zie je dat de meetpunten eerder in het midden van het zitvlak genomen worden. Als je dan recht omhoog gaat, zit je volgens mij toch wel 30 cm van de eigenlijke luisterpositie af. Volgens mij heb je dan ook een heel andere meting.

Welk van de 2 methoden is de beste?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Even een vraagje voor de kenners: ik vind het niet meteen terug.

De meetmicrofoon moet je altijd op oorhoogte instellen (logisch). Als ik dit doe, meet ik eigenlijk tegen de achterkant van de zetel.
Op diverse tekeningen zie je dat de meetpunten eerder in het midden van het zitvlak genomen worden. Als je dan recht omhoog gaat, zit je volgens mij toch wel 30 cm van de eigenlijke luisterpositie af. Volgens mij heb je dan ook een heel andere meting.

Welk van de 2 methoden is de beste?
Heb je zetels met een hoge rugleuning? Ik zet mijn microfoon altijd ietsje boven de rug leuning, anders is de kalibratie voor de rear speakers niet goed. En hij vangt dan ook minder reflecties op van uw achterwand. Maar mijn rugleuning komt maar tot aan de nek...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Als ik helemaal recht zou zitten, komen mijn oren er misschien nét bovenuit, maar meestal zak je toch een klein beetje weg tijdens een film. Dan zitten de oren natuurlijk onder de rugleuning
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Even een vraagje voor de kenners: ik vind het niet meteen terug.

De meetmicrofoon moet je altijd op oorhoogte instellen (logisch). Als ik dit doe, meet ik eigenlijk tegen de achterkant van de zetel.
Op diverse tekeningen zie je dat de meetpunten eerder in het midden van het zitvlak genomen worden. Als je dan recht omhoog gaat, zit je volgens mij toch wel 30 cm van de eigenlijke luisterpositie af. Volgens mij heb je dan ook een heel andere meting.

Welk van de 2 methoden is de beste?


Ik snap het niet. Hoe doe je dat uw oorhoogte aan de achterkant van de zetel zetten? Je meet toch altijd waar uw hoofd zit? Ik heb me daarvoor zelfs een microstand gekocht zodat de micro zweeft als het ware op de plek waar mijn hoofd zit. Want zo nen tripod in uw zetel is niet altijd ideaal om tot op die plek te geraken. Zet dus gewoon de micro waar uw hoofd 99% van de filmtijd tegen aanleunt en op die hoogte van uw hoofd en oren dan? Dit voor uw eerste meetpunt op uw speetspot. Alle andere meetpunten max 60cm verwijderd van dat eerste. Dat kan serieus verschillen met te tekeningetjes die ze geven idd. Zoals je zelf al opmerkte een paar tiental centimeter verschil tov uw oren en je kan een (totaal) ander geluidsbeeld krijgen.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik meet inderdaad waar mijn hoofd zit, maar dat is inderdaad zeer dicht tegen de zetel aan... Vroeg me af of je beter iets hoger of iets meer naar voor meet zodat het effect van de zetel wat vermindert.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik meet inderdaad waar mijn hoofd zit, maar dat is inderdaad zeer dicht tegen de zetel aan... Vroeg me af of je beter iets hoger of iets meer naar voor meet zodat het effect van de zetel wat vermindert.

Jamaar, uiteindelijk zit je hoofd/oren wel effectief dicht tegen de zetel aan, dat heeft een zekere akoestische impact die je net wil corrigeren door daar te meten.
Lijkt me onzinnig om vb 60cm verder te gaan meten als je daar niet effectief zit.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ook waar. Mijn bedenking komt omdat ik nu ook met de trial versie aan het spelen ben van dirac.

Daar zijn de meetpunten driedimensionaal weergegeven en zie je dat de eerste meting toch wel wat van de rugleuning verwijderd is...
 

rakker

Member
19 feb 2013
219
2
21
Vandaag De Audyssey kamer correctie uitgevoerd met mijn Marantz SR 6015 en nu doet mijn sub (Velodyne SPL 1200 Ultra) bijna niks meer. Waarschijnlijk heb ik iets mis gedaan. De handleiding hier op het forum zegt: Subwoofer crossover frequency should be set to maximum (high) setting, phase should be set to zero.
Dit is voor mij als leek niet echt duidelijk. Met mijn crossover kan ik van de stand 'Direct' helemaal tot 40 Hz gaan. Wat is hier nu de 'maximum (high) setting? en hoe zet ik 'Phase' naar zero.

 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
"Direct" is hier de correcte setting denk ik, basically wil dat zeggen dat die Velodyne filter met z'n tengels van het signaal moet blijven.
Een aparte phase-knop heb je precies niet, dus daar moet je je ook geen zorgen over maken dan.
Het "volume" (zal eerder een "gain" zijn) moet je mischien ergens halverwege zetten ? Staat af-fabriek ergens op 35% (35 van 100) dacht ik gelezen te hebben.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Phase moet je via het front panel instellen op jouw sub. Je kan kiezen uit 0-90-180-270°, dus daar zul je 0 moeten kiezen.
Als je nu al een Audyssey calibratie hebt gedaan en je doet daarna een calibratie van jouw sub, ga je wel Audyssey opnieuw moeten doen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

rakker

Member
19 feb 2013
219
2
21
Sorry voor het late antwoord maar ik heb een tijd in het ziekenhuis gelegen. De remote was ik helemaal vergeten. Ik zal dus inderdaad de callibratie volledig opnieuw moeten doen.
Ik laat weten wat het resultaat is. Bedankt voor de hulp!
 

rakker

Member
19 feb 2013
219
2
21
Ondertussen opnieuw een kalibratie gedaan zoals hierboven aangegeven en nu doet de sub weer helemaal mee. 😁