• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bouwen & verbouwen

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.679
207
73
sandervdw zei:
De douche is bijna afgewerkt:


Toch (veel) meer werk dan gedacht, maar tevreden met het resultaat! Foto is niet echt duidelijk (het was al donker), maar zowel de vloer, de wanden als de nis zijn in Corian uitgewerkt.
Hoe doen ze dat met die Corian ? Hoe verwerken ze dat want die douche is toch geen naadloze "kuip" ? Moeilijk op de foto's te zien ... flash'ke eens opzetten....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
Hoe doen ze dat met die Corian ? Hoe verwerken ze dat want die douche is toch geen naadloze "kuip" ?Moeilijk op de foto's te zien ... flash'ke eens opzetten....
Eigenlijk zijn dat losse platen met een speciale lijm (eigenlijk hetzelfde materiaal maar dan in vloeibare vorm). Onderaan in de hoeken hebben wij dan een klein vierkantje gekleefd en daarna rond uitgefreesd zodat alles wel naadloos afgewerkt wordt. Daarna volgt dan dus wel een hele hoop schuurwerk om al die lijmnaden weg te schuren zodat die volledig gelijk ligt en (theoretisch) onzichtbaar is. In praktijk zie je wel vaak een kleurschakering als je er echt op zoekt. Qua bewerking is het bewerkbaar met het standaard "houtbewerkingsmateriaal".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Morgen hebben wij werfvergadering met de elektricien, om de plannen te bespreken. Omdat het nog wat vroeg is om een HT build te posten, ook al is de ruimte reeds zichtbaar, post ik mijn vragen hier maar effe.

Kunnen jullie even meedenken met volgende situatie?

Wens: overal in huis bedraad gigabit internet - enkel wifi voor iPad/iPhone - zo min mogelijk switchen in huis - server en printer over het ganse huis toegankelijk - propere verdeelkast incl server en Telent modem

- zithoek: RJ45 voorzien voor tv - digicorder - soundbar - mediaplayer - console - 1 reserve - keuken: RJ45 te voorzien voor Sonos Play 1 of via wifi? (keuken is naast berging waar Telenet binnenkomt) - kinderkamers: RJ45 voorzien voor tv - digicorder - computer - 1 reserve - home office: RJ45 voorzien voor 2 pc's - 1 netwerkprinter - 1 reserve (Ik wil op termijn nog speakers voor de pc. Wat zouden jullie doen? Sonos Play 1 voorzien of een setje actieve speakers kopen? Indien Play 1, zou ik nog een RJ45 extra voorzien) - badkamer: RJ45 voorzien voor Sonos Play 1 - mancave/home cinema: RJ45 voorzien voor arcadekast - mediaplayer - digibox - console (Wat met versterker en beamer? Hebben jullie daar ook RJ45 voorzien? Zoja, waarom?)

Liefst van al, zou ik mijn server in de berging willen plaatsen - in de verdeelkast waarin zich ook de Telenet modem bevindt. Momenteel zit de server in een klassieke tower pc case. Via Xcase had ik al mooie rackcases (korte variant) gevonden. Bestaan er verdeelkasten waarin deze passen of ben ik meteen genoodzaakt om een patchkast te kopen? Het laatste zal, volgens mij, sowieso duurder zijn.

Wat dien ik in deze verdeelkast of patchkast te voorzien voor mijn bedraad gigabit netwerk? Vanaf de Telenet modem gaat er 1 RJ45 kabel naar een patchpanel. Van daaruit gaan die RJ45 kabels dan naar de verschillende ruimtes. Klopt dit? Of zie ik nog iets over het hoofd? Dien ik ook nog coax te voorzien voor de tv's? Ik had ergens gelezen dat je dit ook via RJ45 kon laten gaan (Niko MediaNetwerk).

Welke UTP kabel voorzien jullie? Volgens de elektricien zou Cat5E voldoen. Toekomstgericht zou ik eerder geneigd zijn om al naar Cat6 te kijken. Het enige verschil, volgens mij, is dat er over Cat6 meer data kan tov Cat5E. De snelheid blijft echter hetzelfde. Klopt dit?

@stijn; Kan je eens een foto posten hoe dit er bij jou uitziet? Ik meen mij te herinneren dat dit er zeer netjes uitzag, zoals ik het ook wil. Anderen mogen natuurlijk ook foto's posten
263a.png


Nu resten er nog enkele vragen mbt de mancave/home cinema:

Welke kabel hebben jullie voorzien voor jullie speakers? 2.5mm² of toch eerder richting 4mm²? Komen jullie kabels gewoon los uit de muur of hebben jullie nog met een afdekplaatje gewerkt? De elektricien was eerder te vinden om rechtreeks uit de muur naar de speakers te gaan. Qua afwerking vind ik een afdekplaatje iets mooier.

Hoe hebben jullie de HDMI verbinding voorzien tussen mediaplayer/versterker en projector? Bij Niko had ik al HDMI afdekplaatjes gevonden. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring? Of hebben jullie een wachtbuis met daarin een HDMI kabel die zo uit de muur komt voorzien?

Zoals jullie kunnen zien, veel vragen/twijfels. Aangezien het nu concreter wordt, begint de stress om alles van de 1e keer correct te hebben wat parten te spelen
263a.png


Alvast bedankt voor jullie feedback!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.525
159
66
sam zei:
Wat dien ik in deze verdeelkast of patchkast te voorzien voor mijn bedraad gigabit netwerk? Vanaf de Telenet modem gaat er 1 RJ45 kabel naar een patchpanel. Van daaruit gaan die RJ45 kabels dan naar de verschillende ruimtes. Klopt dit? Of zie ik nog iets over het hoofd?
klopt, maar hou er rekening mee dat je een netwerkswitch nodig hebt om alle kabels op elkaar aan te sluiten. als je kan probeer cat 6E te gebruiken die is klaar voor 10Gb Ethernet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
sam zei:
stijn</woltlab-metacode>; Kan je eens een foto posten hoe dit er bij jou uitziet? Ik meen mij te herinneren dat dit er zeer netjes uitzag, zoals ik het ook wil. Anderen mogen natuurlijk ook foto's posten
263a.png


Nu resten er nog enkele vragen mbt de mancave/home cinema:

Welke kabel hebben jullie voorzien voor jullie speakers? 2.5mm² of toch eerder richting 4mm²? Komen jullie kabels gewoon los uit de muur of hebben jullie nog met een afdekplaatje gewerkt? De elektricien was eerder te vinden om rechtreeks uit de muur naar de speakers te gaan. Qua afwerking vind ik een afdekplaatje iets mooier.

Hoe hebben jullie de HDMI verbinding voorzien tussen mediaplayer/versterker en projector? Bij Niko had ik al HDMI afdekplaatjes gevonden. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring? Of hebben jullie een wachtbuis met daarin een HDMI kabel die zo uit de muur komt voorzien?

Zoals jullie kunnen zien, veel vragen/twijfels. Aangezien het nu concreter wordt, begint de stress om alles van de 1e keer correct te hebben wat parten te spelen
263a.png


Alvast bedankt voor jullie feedback!
1) Zonder switches in uw huis gaat ge héél veel uitgeven aan kabels, Je hebt zowat in elke kamer 4/5 aansluitingen nodig... 2) Wij hebben Cat7 kabel voorzien om ook voorzien te zijn om 10Gbps (aangezien wifi momenteel al +1Gbps is) 3) Ik zou sowieso voor een serverrack kiezen 4) HDMI zou ik niet aansluiten via afdekplaatjes. De standaarden veranderen nog razendsnel en zo ga je om de x-jaar uw afdekplaatjes kunnen buiten gooien 5) Ga je in de mancave nog valse wanden voorzien? Indien ja, leg dan uw kabels daarachter ipv in te slijpen. 6) Telenet heeft een andere netwerkverbinding nodig voor uw digicorder. Dit wil dus zeggen dat je een managed ethernet-switch nodig waarin je 2 subnetten moet maken (1 voor tv en 1 voor internet). Dus overal waar een digicorder komt heb je nood aan 2x utp en 1x coax nodig.


( en 7) hou er rekening mee dat cat6A keystones een pak geld kosten)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik zou 10Gbit voorzien. Cat 6E of 7
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.725
420
98
Earth
Er staat een fotovan mij reeds in het patchkast topic, cat 6 voorzien..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Eindelijk de domotica opgestart en getest! Man ik was blij toen alle zekeringen gewoon op bleven staan
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.679
207
73
sandervdw zei:
Eindelijk de domotica opgestart en getest! Man ik was blij toen alle zekeringen gewoon op bleven staan
1f606.png
En welke interessante schakelingen gebruik je nu allemaal ? Want voor gewoon een lampje aan & uit te doen is dat allemaal wel veel geld hé
1f608.png
1f608.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
En welke interessante schakelingen gebruik je nu allemaal ?Want voor gewoon een lampje aan & uit te doen is dat allemaal wel veel geld hé
1f608.png
1f608.png
Aangezien we nu in werf-modus zitten, heb ik het zo geprogrammeerd dat elke knop in de kamer het licht aan/uit doet in die kamer. Dubbelklik doet alle lichten aan in alle kamers en driedubbelklik doet alle lichten uit (zodat we niet elke keer heel het huis moeten rondlopen om te checken). De screens werken nu ook volautomatisch, maar daar bestaan natuurlijk ook wel losse systemen voor. Ik begrijp dat veel mensen het veel geld vinden hoor, maar ik zie het als een hobby voor mezelf (daarom ook dat we een heel open systeem gekozen hebben, zodat ik er zelf mee kan spelen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Lap, we zijn nog niet verhuisd en het zit er al tegen met de nieuwe buren. Ze hebben hun warmtepomp in de zijtuinstrook gezet vlak voor onze achterdeur. Dit mag niet aangezien zo'n warmtepomp vergund moet zijn. Daarnaast wonen wij ook op een berg, en is het dus uit den boze om op te hogen. Zij hebben het hoogste stuk grond uit heel de verkaveling en zijn toch beginnen ophogen. Ik vrees dat we dus al gaan beginnen met een proces...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.679
207
73
sandervdw zei:
Lap, we zijn nog niet verhuisd en het zit er al tegen met de nieuwe buren. Ze hebben hun warmtepomp in de zijtuinstrook gezet vlak voor onze achterdeur. Dit mag niet aangezien zo'n warmtepomp vergund moet zijn. Daarnaast wonen wij ook op een berg, en is het dus uit den boze om op te hogen. Zij hebben het hoogste stuk grond uit heel de verkaveling en zijn toch beginnen ophogen. Ik vrees dat we dus al gaan beginnen met een proces...
Maar Sander toch, dat is daar precies het één en ander... die zijtuinstrook is dat de 3m langs elke kant van een (open) bebouwing ? Uiteindelijk staat die warmtewisselaar toch wel op hun perceel, maar vind je dat het lawaai maakt ofzo ? Heb je geen afscheidingstaan ? Haagje of schermpje ertussen wat je zoveel ziet ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
jvanhambelgium zei:
Maar Sander toch, dat is daar precies het één en ander...die zijtuinstrook is dat de 3m langs elke kant van een (open) bebouwing ? Uiteindelijk staat die warmtewisselaar toch wel op hun perceel, maar vind je dat het lawaai maakt ofzo ? Heb je geen afscheidingstaan ? Haagje of schermpje ertussen wat je zoveel ziet ?
Ja, het is wat van het ene probleem in het andere
263a.png
Er komt een afscheiding (al komt de warmtepomp door de ophoging daar net boven). Maar het probleem is het lawaai. Ik weet niet of je ooit in een koelcel of iets dergelijks bent geweest, maar dat is dus exact hetzelfde geluid (luid laag gebrom). Die staat dus vlak onder de ramen van de kinderkamers. Als ze nu gewoon zoals elk normaal mens dat ding op het dak zetten, heeft niemand er last van. Geen idee waarom een architect dat niet zo zou uittekenen.

Maar, langs de positieve kant, ik begin tegelen onder de knie te krijgen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Ik heb nog een vraagje ivm de wachtbuis voor HDMI en stopcontact voor de projector. In ons appartement hing de beamer aan een beugel aan het plafond en kwam de wachtbuis en het stopcontact tot bijna tegen het plafond. Nu zou ik eerder opteren om een schap te voorzien om daarop de beamer te plaatsen. Hoe hebben jullie hiervoor de hoogte bepaald?

Momenteel is dit nog een onafgewerkte ruimte, waardoor het voor mij moeilijk is om de ideale hoogte te bepalen. Mocht er al chape/vloer liggen, en er een beamer en scherm voorhanden zijn, kon ik al wat spelen met de ideale opstelling. In de huidige situatie is dit echter niet mogelijk
2639.png


Als ik op safe wil spelen, kies ik weer voor een beugel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.679
207
73
sam zei:
Ik heb nog een vraagje ivm de wachtbuis voor HDMI en stopcontact voor de projector. In ons appartement hing de beamer aan een beugel aan het plafond en kwam de wachtbuis en het stopcontact tot bijna tegen het plafond. Nu zou ik eerder opteren om een schap te voorzien om daarop de beamer te plaatsen. Hoe hebben jullie hiervoor de hoogte bepaald?

Momenteel is dit nog een onafgewerkte ruimte, waardoor het voor mij moeilijk is om de ideale hoogte te bepalen. Mocht er al chape/vloer liggen, en er een beamer en scherm voorhanden zijn, kon ik al wat spelen met de ideale opstelling. In de huidige situatie is dit echter niet mogelijk
2639.png


Als ik op safe wil spelen, kies ik weer voor een beugel natuurlijk.
Hoe lager hoe beter eigenlijk. Je kant sowieso de nodige correcties maken met elke beamer (lens-shift horizontaal & vertikaal) Je moet natuurlijk wel zien dat het niet te laag zit zodat de mensen hun hoofden zichtbaar zijn op het doek etc. Ook van belang zijn hoe "laag" je een scherm uiteindelijk van de grond gaat hangen. Het is dikwijls de combinatie van 2 uitersten die problemen heeft (vb hoge plafonds met beamerbeugel + projectiescherm laag bij de grond laten beginnen op pakweg 30cm van de grond ofzo) Dus een gokje ? Schap op 160cm hangen ? 130cm ? Allemaal mogelijk hoor en geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
sam zei:
Ik heb nog een vraagje ivm de wachtbuis voor HDMI en stopcontact voor de projector. In ons appartement hing de beamer aan een beugel aan het plafond en kwam de wachtbuis en het stopcontact tot bijna tegen het plafond. Nu zou ik eerder opteren om een schap te voorzien om daarop de beamer te plaatsen. Hoe hebben jullie hiervoor de hoogte bepaald?

Momenteel is dit nog een onafgewerkte ruimte, waardoor het voor mij moeilijk is om de ideale hoogte te bepalen. Mocht er al chape/vloer liggen, en er een beamer en scherm voorhanden zijn, kon ik al wat spelen met de ideale opstelling. In de huidige situatie is dit echter niet mogelijk
2639.png


Als ik op safe wil spelen, kies ik weer voor een beugel natuurlijk.
Bij mij staat de bovenkant van de plank op 175cm van de vloer. Lens staat op ongeveer 3,5m van het scherm af en het scherm begint op ~55cm van de grond. Verticale lens shift is nog niet maximaal, maar toch al redelijk ver.

Ik had dit op voorhand effectief uitgeprobeerd met een tijdelijke constructie, rekening houdend dat de vloer ok nog een paar cm naar boven zou komen. Als je dit niet kan doen, kan je een schatting maken met de calculators op projectorcentral.com.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Yep, hoe lager hoe beter. Dan hoef je minder lensshift te gebruiken. Mijn lens hangt ongeveer 180cm van de grond. Ik wou niet te hoog gaan omdat ik m'n scherm laag wou hangen en niet op het maximale van m'n lensshift wou zitten.

Zolang je over de hoofd projecteert is het geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Anders gewoon onder de beamer gaan zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sam

Member
19 feb 2013
568
10
23
Thx voor de feedback. Volgens mij lijkt 175/180cm ideaal te zijn. Vanavond eens opmeten met iemand in de zetel, al is het dan nog altijd niet de ideale referentie omdat het niet in de toekomstige home cinema zelf is. Het geeft dan toch een idee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Allé, zal hier ook eens iets posten
1f606.png
Vorige week vloerverwarming gelegd en maandag komen ze met de chape
2764.png



3 maanden geleden ongeveer 7 kubiek steenafval uitgehaald uit ons huis en nu zitten we eindelijk terug op vloerniveau na het volledig strippen, er bleven amper nog muren over. Ongeveer 20cm vloeropbouw uitgeschept uit de woonruimte over ongeveer 85m²
1f606.png
Nieuwe electriciteit, water, afvoer, alles nieuw
1f606.png
Heb me af en toe afgevraagd als we niet beter een ruwbouw gekocht hadden
1f606.png


Vloerverwarming leefruimte en laatste circuit is de badkamer waar geen muren meer zijn voorlopig. De badkamer was enkel het kleine stukje tussen die 2 muren die je ziet dus was niet echt de moeite
1f606.png




Hoe het was 3 maand geleden
1f606.png
Was echt een stinkhuis amai
1f606.png




Gelukkig hebben we een grote garage
1f606.png
De poort is vernieuwd al, de ramen / voordeur komen deze maand normaal...


Enige wat nu spijtig is, is door het aanvragen van een bouwvergunning dat er blijkbaar gebleken is dat de oprit niet volledig verhard mag zijn, terwijl dit al 40 jaar zo was
2639.png
Nu moeten wij dus groen voorzien zodat we niet meer met 2 wagens op de oprit mogen, aangezien het volgens het stad een voortuin is
1f61b.png
Das wel een beetje jammer
2639.png
 

Bijlagen

  • 1 - vExmbl1.jpg
    1 - vExmbl1.jpg
    899,7 KB · Weergaven: 113
  • 2 - BlCNWqj.jpg
    2 - BlCNWqj.jpg
    640,6 KB · Weergaven: 123
  • 3 - Devagxv.jpg
    3 - Devagxv.jpg
    928,3 KB · Weergaven: 125
  • 4 - N9anug7.jpg
    4 - N9anug7.jpg
    762,2 KB · Weergaven: 118
  • 5 - sEQNynw.jpg
    5 - sEQNynw.jpg
    946,4 KB · Weergaven: 121
  • 6 - GoWvRTw.jpg
    6 - GoWvRTw.jpg
    812,8 KB · Weergaven: 120
  • 7 - hgkTQmg.jpg
    7 - hgkTQmg.jpg
    905,4 KB · Weergaven: 120
  • 8 - vLXPuNf.jpg
    8 - vLXPuNf.jpg
    696,7 KB · Weergaven: 125
  • cIyBGNF.jpg
    cIyBGNF.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt door een moderator: