• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrisch rijden

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Skoda gaat ook een auto uitbrengen voor rond de €25.000 wel ergens in 2027 (gelezen op de facebook dus geen link . )
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
In Nederland hebben ze eigenlijk een akkoord over hoe de wegenbelasting in elkaar zal zitten voor EV's.
Tot 2025 zijn ze belastingsvrij.
Vanaf 2026 tot 2029 betaal je 60%.
Vanaf 2029 is dat 65%.
Vanaf 2031 is de korting weg.

De grootste verliezer is de plugin hybride. Die had momenteel 50% korting en dat ging nog even doorgaan, maar ze hebben beslist dat die vanaf 2025 de vollepot mogen betalen. Plugin hybrides zijn een stuk zwaarder dan een gewone brandstof wagen, dus die zijn in het nadeel...

Ik snap eerlijk gezegd wel niet goed hoe ze gaan willen vergoenen als een plugin hybride of EV op termijn meer gaat kosten dan een brandstofwagen in belasting. Het zou goed zijn als ze voor die wagens een lager tarief aanrekenen zoals ze met diesel vs benzine doen, zodat die wagens niet duurder uitkomen dan een benzine wagen. Anders zie ik niet veel particulieren de overstap maken.

Ben benieuwd wat ze in België gaan doen op termijn. Ze zouden daar ook beter wat duidelijkheid over scheppen want nu hoor je van zowat alle particulieren: ze gaan wel nog komen met hun wegentaks en daarom koop ik nu geen EV. Maar als dat nog 5 jaar duurt, dan is het wel nog de moeite om een te kopen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Verkiezingen in juni. Dus zullen ze pas over beslissen daarna. Dat is volgens mij wel een gewest verantwoordelijkheid. Dus na de zomer zal wel snel duidelijkheid komen. Moest het federaal zijn vermoed ik ten vroegste volgend jaar 😂
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Zo blij dat ik HEV gegaan heb !! Ze gaan mij niet hebben (en als blijkt achteraf van wel tja dan wel he) maar tziet er niet zo naar uit
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Zo blij dat ik HEV gegaan heb !! Ze gaan mij niet hebben (en als blijkt achteraf van wel tja dan wel he) maar tziet er niet zo naar uit
Een HEV zal maar minimaal zwaarder zijn als een brandstof wagen denk ik. Maar in Vlaanderen worden we ook niet op gewicht belast maar op motorinhoud. Dus tzal nog afwachten worden wat ze gaan doen bij ons.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Zo blij dat ik HEV gegaan heb !! Ze gaan mij niet hebben (en als blijkt achteraf van wel tja dan wel he) maar tziet er niet zo naar uit

Net als diesel of benzine , zijn hybrides vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt, daar tegenover staat een hogere onderhouds en brandstof kost dan full EVs, denk ook niet dat je beter af bent dan full EV mbt taksen en belastingen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Net als diesel of benzine , zijn hybrides vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt, daar tegenover staat een hogere onderhouds en brandstof kost dan full EVs, denk ook niet dat je beter af bent dan full EV mbt taksen en belastingen.
Voor heel veel kilometers moet je net geen hybride hebben maar een diesel
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
begrijp ik, maar het is een alternatief om (gedeeltelijk) electrisch te rijden met de optie om vaak lange afstand te kunnen rijden?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
En om niet afhankelijk te zijn van laadstations . ;)

Meeste betaalbare EV zijn ook maar gemaakt om rond de kerktoren te rijden héé . ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ok, maar vraag me wel af of je geen kat in een zak koopt als je een hybride gaat beschouwen als een goedkope EV?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
ok, maar vraag me wel af of je geen kat in een zak koopt als je een hybride gaat beschouwen als een goedkope EV?
Skank zijn wagen is geen plug-in hybride, maar een mild hybride. Die genereert energie tijdens het rijden en remmen om dan later te gebruiken voor een vlottere en minder uitstotende acceleratie. Hoeveel dat in de praktijk scheelt weet ik, maar de batterij is 1kWh bruto, dus dat zal vrij beperkt zijn denk ik.

EDIT: eens opgezocht en in praktijk testen is het verbruik 6.4l à 7.4l/100km. Een sprintje naar 100 gebeurd in 9.7 seconden en dit met een 1600cc motor (180pk incl. elektromotor). De batterij geeft het vermogen een kortstondige boost van 30pk en maakt de auto fiscaal interessant door z’n kleine motorinhoud en lage co2 uitstoot op papier. Maar in de praktijk verbruikt de niet-hybride Tiguan van m’n moeder ongeveer evenveel, alleen is dat een 2.0l benzine met 150pk.
Persoonlijk zou ik dan gewoon bij benzine blijven voor het eenvoud als EV geen optie is. Als er iets aan die hybride aandrijflijn komt, loopt het ook stijl op kwa kosten. Gelukkig geeft KIA wel 7 jaar garantie.
 
Laatst bewerkt:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
ok, maar vraag me wel af of je geen kat in een zak koopt als je een hybride gaat beschouwen als een goedkope EV?
Nee , want een hybride is gemaakt om op de motor te rijden en wanneer het kan om op de elektromotor te rijden .
Trouwens kosten die hybrides bijna of zelfs meer dan een goedkopere ev (of die dat nog op de markt moeten komen ) maar de hybride heeft dan wel het voordeel dat hem een grotere afstand kan afleggen (en dat zonder een laadpaal te gebruiken en je moet ook maar 2 min tanken ) …. :)

Ik geef u wel gelijk dat als je nu veel korte afstanden aflegt dat je dan misschien beter een ev neemt en geen hybride Alhoewel je met 50 km bereik elektrisch als hybride ook wel soms zonder de benzine motor kan op voorwaarde dat je hem dan in de stekker kan steken en dan op zonnepanelen of goedkoop laden op kosten van de werkgever .
T’is een beetje afwegen …
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Nee , want een hybride is gemaakt om op de motor te rijden en wanneer het kan om op de elektromotor te rijden .
Trouwens kosten die hybrides bijna of zelfs meer dan een goedkopere ev (of die dat nog op de markt moeten komen ) maar de hybride heeft dan wel het voordeel dat hem een grotere afstand kan afleggen (en dat zonder een laadpaal te gebruiken en je moet ook maar 2 min tanken ) …. :)

Ik geef u wel gelijk dat als je nu veel korte afstanden aflegt dat je dan misschien beter een ev neemt en geen hybride Alhoewel je met 50 km bereik elektrisch als hybride ook wel soms zonder de benzine motor kan op voorwaarde dat je hem dan in de stekker kan steken en dan op zonnepanelen of goedkoop laden op kosten van de werkgever .
T’is een beetje afwegen …
Je hebt microhybrides zoals die van Skank met een kleine batterij en zonder stekker. Die rijden niet echt puur elektrisch, dat is eerder een hulpmiddel voor minder uitstoot en vlotter rijden.
De plugin hybrides hebben een grotere batterij en kunnen meestal 40-60km puur elektrisch rijden. M'n zus heeft zo'n Passat GTE en die woont op 10km van haar werk. Die nagenoeg full electric rijden zolang het rond de kerktoren blijft. Zijn kan ook zonder problemen naar het zuiden van Frankrijk rijden, maar dat ding begint serieus te zuipen eens de batterij plat is.
Ik zou dus eerder durven stellen dat een plugin-hybride ideaal is voor onder de kerktoren te rijden en je eens ver weg wil zonder range anxiety.
Een EV is ideaal voor verdere afstanden puur elektrisch te rijden. In mijn geval is alles wat <300km is in de winter geen probleem. En ik de zomer is dat <420km.
Toen ik voor een nieuwe wagen keek, kwam ik al heel snel tot de conclussie dat een hybride niks voor mij is. Mijn meeste ritjes zijn 100km en dan zit ik halverwege de rit met een benzine slurpende wagen en moet ik op locatie elke keer een laadpaal zoeken.
Met mijn EV ben ik eigenlijk zeer blij. Voor al onze tripjes binnen België en naar Nederland, moet ik zo goed als nooit bijladen. Ik laad de dag of nacht voordien zodat de auto vol is bij vertrek en ik ben voor heel wat kilometers gerust. In uitzonderlijke gevallen moet je dan eens stoppen aan supercharger, maar eerlijk gezegd heb ik op 8 maand tijd nog maar 2x moeten superchargen.

En ik moet toegeven dat ik ook iemand was die eerst niet echt openstond voor EV rijden en de bijhorende range anexiety. Pas toen ik eens serieus de oefening deed van hybride vs EV vs benzine, kwam ik tot de conclussie dat een EV misschien toch niet zo slecht is voor mij. En na er nu al enkele maanden mee te rijden kan ik dat enkel maar bevestigen. Range anexiety heb ik niet meer. Wie dagelijks meer dan 300km moet rijden, kan misschien beter geen EV nemen. En wie niet thuis kan laden, zou ik het ook niet aanraden want dan boet je toch wel heel wat in aan comfort.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Dat benzine slurpen komt ook meestal omdat ze rijden zoals een benzine motor .
Net zoals bij een ev moet ge er eerts mee leren rijden en dan verstookt die een pak minder maar tijdens het bijladen gaat hem dus inderdaad wat meer verbruiken .
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Dat benzine slurpen komt ook meestal omdat ze rijden zoals een benzine motor .
Net zoals bij een ev moet ge er eerts mee leren rijden en dan verstookt die een pak minder maar tijdens het bijladen gaat hem dus inderdaad wat meer verbruiken .
Het is vooral de efficiëntie van de aandrijving die omlaag gaat eens de batterij leeg is en een plugin-hybride weegt snel 200-250kg meer als de benzine versie. Vandaar dat het verbruik de hoogte inschiet met een lege batterij.
Rijstijl heeft daar volgens mij weinig invloed op een de batterij leeg is. En eerlijk gezegd rij ik niet zoveel anders met EV als ervoor. Integendeel, moest ik met een benzine rijden zoals met de EV, zou ik aan 8-9l/100km zitten denk ik 😅
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Skank zijn wagen is geen plug-in hybride, maar een mild hybride. Die genereert energie tijdens het rijden en remmen om dan later te gebruiken voor een vlottere en minder uitstotende acceleratie. Hoeveel dat in de praktijk scheelt weet ik, maar de batterij is 1kWh bruto, dus dat zal vrij beperkt zijn denk ik.

EDIT: eens opgezocht en in praktijk testen is het verbruik 6.4l à 7.4l/100km. Een sprintje naar 100 gebeurd in 9.7 seconden en dit met een 1600cc motor (180pk incl. elektromotor). De batterij geeft het vermogen een kortstondige boost van 30pk en maakt de auto fiscaal interessant door z’n kleine motorinhoud en lage co2 uitstoot op papier. Maar in de praktijk verbruikt de niet-hybride Tiguan van m’n moeder ongeveer evenveel, alleen is dat een 2.0l benzine met 150pk.
Persoonlijk zou ik dan gewoon bij benzine blijven voor het eenvoud als EV geen optie is. Als er iets aan die hybride aandrijflijn komt, loopt het ook stijl op kwa kosten. Gelukkig geeft KIA wel 7 jaar garantie.
Die info klopt niet.

Ik merk duidelijk dat er hier veel mensen niet weten hoe het in elkaar zit.
Ik heb geen mild hybride maar een full hybride.

Je hebt 3 soorten hybrides.
- mild hybride MHEV: deze heeft een hele kleine batterij en zal enkel hulp bieden bij het starten/stoppen. Dit is eigenlijk zo goed als verwaarloosbaar en komt uiteindelijk gewoon overeen met een gewone bezine
- full hybride HEV: deze heeft een zwaardere batterij en zal opladen bij het remmen en stoppen. Je kan deze niet inschakelen maar deze gaat automatisch aan wanneer men voldoende geladen is, en vooral bij stadsverkeer. Doe je dus korte afstanden en start/stop je veel, dan is dit een grote aanrader. Verbruik zit onder de 6l / 100 km (zelf gezien en mee gereden !!!!!!)
- plug in hybride PHEV: deze steek je in een stopcontact om te laden en kan je zelf in/uitschakelen. Bereik is wel maar +- 50 km, daarna zit je op benzine MAAR doordat hij een zwaardere batterij heeft, zal het verbruik bij deze op benzine hoger liggen dan het verbruik van bezine bij een full hybride

Vervolgens heb je ook de EV's: volledig elektrisch
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Dat benzine slurpen komt ook meestal omdat ze rijden zoals een benzine motor .
Net zoals bij een ev moet ge er eerts mee leren rijden en dan verstookt die een pak minder maar tijdens het bijladen gaat hem dus inderdaad wat meer verbruiken .

Die info klopt niet.

Ik merk duidelijk dat er hier veel mensen niet weten hoe het in elkaar zit.
Ik heb geen mild hybride maar een full hybride.

Je hebt 3 soorten hybrides.
- mild hybride MHEV: deze heeft een hele kleine batterij en zal enkel hulp bieden bij het starten/stoppen. Dit is eigenlijk zo goed als verwaarloosbaar en komt uiteindelijk gewoon overeen met een gewone bezine
- full hybride HEV: deze heeft een zwaardere batterij en zal opladen bij het remmen en stoppen. Je kan deze niet inschakelen maar deze gaat automatisch aan wanneer men voldoende geladen is, en vooral bij stadsverkeer. Doe je dus korte afstanden en start/stop je veel, dan is dit een grote aanrader. Verbruik zit onder de 6l / 100 km (zelf gezien en mee gereden !!!!!!)
- plug in hybride PHEV: deze steek je in een stopcontact om te laden en kan je zelf in/uitschakelen. Bereik is wel maar +- 50 km, daarna zit je op benzine MAAR doordat hij een zwaardere batterij heeft, zal het verbruik bij deze op benzine hoger liggen dan het verbruik van bezine bij een full hybride

Vervolgens heb je ook de EV's: volledig elektrisch
Ja, bij KIA. Maar in autoland is een microhybride de term voor wagens die je niet in het stopcontact plugt en een beperkte batterij hebben.
De Mild Hybrid zou een batterij hebben van 1kWh bruto wat ik gisteren vond. Nu kom ik een andere site tegen die 1.49kWh zegt. Geen idee welke het juist is,
Met 1.49kWh kun je ongeveer 10km elektrisch rijden in stadsverkeer. Maar uw elektromotor moet dan toch ook krachtiger zijn dan 30pk om zonder brandstof motor te kunnen rijden? Hoeveel is die dan?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Het is vooral de efficiëntie van de aandrijving die omlaag gaat eens de batterij leeg is en een plugin-hybride weegt snel 200-250kg meer als de benzine versie. Vandaar dat het verbruik de hoogte inschiet met een lege batterij.
Rijstijl heeft daar volgens mij weinig invloed op een de batterij leeg is. En eerlijk gezegd rij ik niet zoveel anders met EV als ervoor. Integendeel, moest ik met een benzine rijden zoals met de EV, zou ik aan 8-9l/100km zitten denk ik 😅
Klopt niet helemaal ,
T’is inderdaad zo dat als je de batterij niet laad demotor meer gaat verbruiken maar je kan hem laten bijladen terwijl hem aan het rijden is en als dan de batterij laadt , dan verbruik je inderdaad iets meer en als de batterij voor 75% vol is (er wordt ruimte gelaten voor regeneratief remmen ) dan daalt dat verbruik terug naar normale waarden .

Echter (en dan spreek ik van ervaring met meerijden van een hybride ) gebeurt het bijladen best bij snelheden onder de 100 km/u omdat hem dan het zuinigst is . Ga je daarboven bijladen dan duurt het langer om de batterij vol te krijgen en ga je ook langer een hoger verbruik krijgen ….
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Klopt niet helemaal ,
T’is inderdaad zo dat als je de batterij niet laad demotor meer gaat verbruiken maar je kan hem laten bijladen terwijl hem aan het rijden is en als dan de batterij laadt , dan verbruik je inderdaad iets meer en als de batterij voor 75% vol is (er wordt ruimte gelaten voor regeneratief remmen ) dan daalt dat verbruik terug naar normale waarden .

Echter (en dan spreek ik van ervaring met meerijden van een hybride ) gebeurt het bijladen best bij snelheden onder de 100 km/u omdat hem dan het zuinigst is . Ga je daarboven bijladen dan duurt het langer om de batterij vol te krijgen en ga je ook langer een hoger verbruik krijgen ….
Zo'n batterij is meestal 10kWh of meer. 7.5kWh bijladen met benzine vraagt veel extra energie hoor. Dat is niet een beetje meer verbruik. Dat brengt ook niet echt op imo en enkel nuttig als je een stad in moet waar je verplicht elektrisch moet rijden. Anders kun je gewoon beter doorrijden op 100% en enkel regeneren tijdens het remmen en ergens in de stekker steken als je stopt.

Bij BMW kon je allesinds instellen dat die wel of niet mag bijladen tijdens het rijden (regeneratie werkt natuurlijk altijd). Maar zelf al laad je niet bij, dan is het verbruik nog steeds hoger als bij een niet brandstofversie omdat die aandrijving complexer is en iets meer meer weerstand heeft + het gewicht hoger is.

Met een PHEV moet je gewoon elke 50-75km of minder kunnen laden om efficiënt te rijden. Wil je puur elektrisch rijden, dan moet je zelfs elke 40-50km laden. 2 jaar geleden stond ik op het punt om een 320e of Passat GTE te leasen en heb toen heel wat forums gelezen met gebruikers ervaringen van die wagens specifiek. Conclusie was hetzelfde. Regelmatig laden = laag verbruik. Voor langere afstanden of niet regelmatig kunnen laden is het verbruik gigantisch. Meer als het verbruik van het benzine tegenhangers.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
die zijn batterij is zwaarder inderdaad zwaarder want hem kan zonder probleem 50 km rijden rond de kerk .;)
Dat instellen kan hem ook en hem kan zelfs kiezen om gewoon op stroom te rijden en de batterij niet bij te laden .
Deze moet dan wel voor minstens 50% geladen zijn dacht ik voor het geval van Maar dan geraakt hem wel 100 km verder dan normaal maar je rijdt dan wel continue met een draaiende motor